Author Topic: Improviseren  (Read 24413 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maceo

• Member
  • *
Re: Improviseren
« Reply #15 on: 22 October 2016, 18:34:38 »
Als je pas 2 jaar speelt, lijkt improviseren nu niet echt voor de hand liggen.
Het mag allemaal natuurlijk , iedereen is er vrij in.
Maar ik denk dat er na 2 jaar nog veel dingen liggen die toch wel wat belangrijker zijn dan improviseren.
Als je eraan begint. dan moet de basis al behoorlijk okee zijn.
Misschien is dat bij jouw ook wel.
Maar als ik op dit forum de vragen en stellingen lees, waarmee je komt, dan kom ik tot de conclusie dat je na 2 jaar nog niet de basis beheerst om je nu al te bekommeren of verdiepen in het improviseren.

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #16 on: 22 October 2016, 20:02:06 »
Maar ik denk dat er na 2 jaar nog veel dingen liggen die toch wel wat belangrijker zijn dan improviseren.
Maar als ik op dit forum de vragen en stellingen lees, waarmee je komt, dan kom ik tot de conclusie dat je na 2 jaar nog niet de basis beheerst om je nu al te bekommeren of verdiepen in het improviseren.

Tsja, dat is je mening.

Ik ben me aan het voorbereiden voor het hafabra-D-examen. En één van de eisen is dat je kunt improviseren (net zoals op het C-examen trouwens).

Volgens mij doet het er niet toe SINDS WANNEER je speelt. Ik denk dat belangrijker is HOEVEEL/HOE VAAK en hoe EFFECTIEF/EFFICIENT/GERICHT je oefent.

De gemiddelde student doet na ca. 8 -10 jaar D-examen (als ie al zover komt).
Ik oefen nu ruim twee jaar dagelijks héél véél meer - denk ik - dan de gemiddelde student.
Dat kan, want ik ben met pensioen!!!
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #17 on: 23 October 2016, 14:31:08 »

Oeoeoeoeh, daar wil ik wel wat over kwijt. ;D
Dat vind ik echt een stelling in de 50-er jaren stijl. Eerst leren droog brood te eten zonder water erbij, en dan kijken we later wel of je beleg krijgt.

Ik heb zelf nooit les gehad, en ben vrijwel direct begonnen met improviseren. Ik weet zeker dat juist het nemen van die vrijheid mij heeft verrijkt op het creatieve vlak, en dat het ervoor heeft gezorgd dat ik mijn sound heb kunnen ontwikkelen op een ontspannen manier, zonder tussenkomst van allerlei onheilsprofeten die je bang maken met 'slecht aangeleerde gewoontes' enzo.
Grijp elke kans aan om je zo breed mogelijk te ontwikkelen, jong of oud(er).

Ik kan de instelling van Jannaa erg waarderen. Met pensioen, en dan lekker je tanden zetten in zo'n lastig instrument.

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #18 on: 23 October 2016, 17:16:24 »

Dat vind ik echt een stelling in de 50-er jaren stijl. Eerst leren droog brood te eten zonder water erbij, en dan kijken we later wel of je beleg krijgt.

Ik heb zelf nooit les gehad, en ben vrijwel direct begonnen met improviseren. Ik weet zeker dat juist het nemen van die vrijheid mij heeft verrijkt op het creatieve vlak, en dat het ervoor heeft gezorgd dat ik mijn sound heb kunnen ontwikkelen op een ontspannen manier, zonder tussenkomst van allerlei onheilsprofeten die je bang maken met 'slecht aangeleerde gewoontes' enzo.

Ik kan de instelling van Jannaa erg waarderen. Met pensioen, en dan lekker je tanden zetten in zo'n lastig instrument.

Dankjewel Milachia.
Van zo'n berichtje krijg ik weer positieve improvisatie-energie!
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #19 on: 24 October 2016, 09:01:47 »
Just do it.....

Wie houdt je tegen

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #20 on: 29 October 2016, 20:29:57 »

Je hebt zelf nooit les gehad.
En wie zijn die onheilsprofeten in jouw ogen dan, die iemand bang maken?
Iemand die nooit les heeft gehad,...meestal zijn dat de onheilsprofeten die slechte gewoontes aanleren aan anderen.
Sorry hoor, je weet totaal niet waar je het over hebt.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #21 on: 30 October 2016, 10:42:51 »
Is Azijnp....r de middlename van Maceo?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #22 on: 30 October 2016, 17:01:26 »
Quote from: Maceo
En wie zijn die onheilsprofeten in jouw ogen dan, die iemand bang maken?
Ze zijn veel te vinden op fora, haha.

Iemand die nooit les heeft gehad,...meestal zijn dat de onheilsprofeten die slechte gewoontes aanleren aan anderen.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik ben allesbehalve een onheilsprofeet als het gaat om mensen motiveren om zich breed te ontwikkelen.

Sorry hoor, je weet totaal niet waar je het over hebt.
Volgens mij kennen wij elkaar nog niet goed genoeg om tot conclusies van deze aard te komen.
In mijn onderschrift staat een link naar opnames waar ik alle saxen zelf heb gespeeld. Ik ben zeker geen prof, maar het laat ook wel zien dat je best wat kan bereiken met, naar eigen inzicht, af en toe een beetje toeteren in je vrije tijd.
Van jou zie en hoor ik niets aan opnames, dus het is nog even afwachten of jij weet waar je het over hebt.

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #23 on: 31 October 2016, 12:39:47 »
@Maceo, bij deze mijn verzoek je eigen 80 postings eens terug te lezen. Een man met de nodige ervaring welke je hier positief kan inzetten, maar het komt af en toe wel erg ongenuanceerd hier terecht. Vaak een mening met een negatieve inslag beschreven. Het zou bewonderenswaardig zijn voordat je op de verzendknop drukt je reactie nog eens te overlezen en mogelijk met een positievere inslag aan te passen. Je komt momenteel als een zuur persoon bij mij over terwijl dat niet zou hoeven. Laat iedereen in zijn waarde en draag bij om anderen naar een hoger niveau te brengen.
En bedenk voordat je hier met mogelijk weer een negatieve reactie op reageert....ik laat mij niet verleiden om hier nog verder op in te gaan.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #24 on: 31 October 2016, 16:14:43 »
Nou nou, wat een heisa allemaal zeg.
Jantje, je mag vanalles van vinden, helemaal prima! ( rode letters zijn niet nodig,..ik zie zwart ook prima ).
Tuurlijk had ik dit ergens wel verwacht, het moet allemaal positief op een forum en als je wat kritische kanttekeningen wilt plaatsen, dan moet je je woorden op een weegschaal leggen voordat je ze typt.
Als ik bepaalde dingen lees, die gewoon niet goed zijn of totaal uit de lucht gegrepen zijn bij wijze van spreken, dan reageer ik.
Dat niet iedereen dat graag leest , okeee...kan niet iedereen tevreden houden, hoeft ook niet.
Zo druk wordt er niet gepost hier.
En wat je post, vooral mainstream met enorm veel nuanceringen.( die weegschaal weer ).
En tja, forumnaam is Maceo ( die van Parker ), en dat zegt verder niet zoveel.
Maar ik kan je verzekeren dat ik wel degelijk weet waar ik het over heb, zonder in detail te treden.
Verder no hard feelings van mijn kant.
Gr ?? ( Maceo )

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #25 on: 31 October 2016, 20:06:09 »
Van mij hoeft er niet teveel bijgehaald te worden. Op een forum hoeft echt niet alles positief en zoetsappig te zijn, en ook hoeft niet alles wat je typt zorgvuldig afgewogen te worden.
Echter, als je reageert, kun je een reactie terug verwachten. Als je beweert dat ik "totaal niet weet waar ik het over heb", dan heeft dat niets meer met een mening te maken, maar dan plaats je in feite gewoon een belediging die nergens op gebaseerd is.

Waarom is het volgens jou dan zo sterk af te raden om een beetje te gaan improviseren terwijl je op andere vlakken ook nog veel moet leren over het instrument? Dat zijn toch simpelweg parallelle paden die je kunt bewandelen? Sterker nog, het ene aspect kan het andere zelfs gunstig beïnvloeden.

Mag een dreumes pas een dansje doen als hij fatsoenlijk rechtuit kan lopen?

Mag een peuter zelf pas een poppetje proberen te tekenen als hij binnen de lijntjes kan kleuren?

Mag een kleuter pas in zijn neus gaan kleuteren, als hij eerst in zijn neus kan peuteren? (ok, dat slaat echt nergens op  ;D )

Ik propageer gewoon vrijheid van creatieve ontwikkeling. Creatieve drang bij mensen onderdrukken onder het mom van 'eerst de regeltjes leren', is dodelijk.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #26 on: 01 November 2016, 09:46:44 »
@ Milachica: (Y) = opgestoken duim
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline AltSaxPien

• Member
  • *
« Reply #27 on: 20 February 2018, 14:15:34 »
@Jannaa: hoe heb je eindelijk gedaan? ..... ik ga mij voorbereiden voor ik met pensioen ga ;-)

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #28 on: 25 February 2018, 18:56:37 »
Wat bedoel je? Hoe ik met pensioen ben gegaan? Nou dat is iets wat je al héél lang van te voren weet. En je hebt dus ruim de  tijd om plannen te maken wat je met die 'overweldigende zee van extra TIJD' gaat doen!

Offline zoot

• Member
  • *
  • ToeTErrrrr
« Reply #29 on: 25 February 2018, 19:52:59 »
Wat bedoel je? Hoe ik met pensioen ben gegaan? Nou dat is iets wat je al héél lang van te voren weet. En je hebt dus ruim de  tijd om plannen te maken wat je met die 'overweldigende zee van extra TIJD' gaat doen!

ze bedoeld,....... denk ik,....... dat ze nog wat diploma's wil gaan halen en of dat dan voor haar pensioen is of erna,...  in ieder geval.... veel ToeTerRRrrr plezier...    8)
ToeTtOEt, groEt van ZoOT.