Author Topic: a.s zondag in Hoogeveen  (Read 4975 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline zoot

• Member
  • *
  • ToeTErrrrr
a.s zondag in Hoogeveen
« on: 05 January 2017, 16:42:58 »
Hoogeveen
‘Leo Janssen is een van de topsaxofonisten van Nederland’

Hoogeveen – Hoogeveen kan zondag 8 januari in Grand Café Het Postkantoor genieten van een spectaculair optreden van Scala Big Band onder leiding van Gerard Gerrits.

De Big Band voelt zich vereerd als speciale gast saxofonist Leo Janssen te kunnen begroeten. Janssen is lid van het Metropole Orkest en is een enorme fan van jazz. Hij zal zondag dan ook verscheidene jazzstukken samen met de Big Band ten gehore brengen van 15.00 uur tot 17.00 uur.

Elk jaar houdt de Scala Big Band een nieuwjaarsconcert in de eerste maand van het jaar en voor de tweede keer vindt het gratis concert in Grand Café Het Postkantoor in Hoogeveen plaats. Voor elk concert nodigt Gerard Gerrits een speciale gast uit om mee te spelen en deze keer viel de keuze op Leo Janssen uit Amersfoort. ‘Als lid van een Big Band heb ik eens in Utrecht samen met het Metropole Orkest, waar hij ook deel van uitmaakt, gespeeld. Hij is voor mij een van de topsaxofonisten van Nederland. Bij het grote publiek is hij niet zo bekend, maar hij is de beste en meest onderschatte saxofonist van Nederland. Het is voor ons een hele eer dat hij meespeelt’, zegt Gerard Gerrits.

Sinds 1986 is Leo Janssen als eerste tenorsaxofonist verbonden aan het Metropole Orkest. In mei 2000 verscheen zijn eerste cd als solist met het Metropole Orkest: Shadow and Light. Samen met het Metropole Orkest begeleidde hij tal van groten uit de jazzwereld, zoals Herbie Hancock, Brecker Brothers en Gino Vanelli. ‘Ik ben vanaf mijn jeugd gegrepen door jazz, maar ik hou ook van pop, klassiek en blues. Mijn eerste liefde was muziek’, zegt Leo Janssen, die in 1960 in Zuid-Limburg werd geboren, maar al dertig jaar woonachtig is in Amersfoort. Leo Janssen nam de uitnodiging van Gerrits graag aan.

‘Ik doe dit wel vaker. De leden van de Big Band ken ik niet, maar het gaat mij om de muziek. Ik vind het gewoon fijn om elkaar blij te maken. Gerrits en ik hebben de stukken uitgezocht en ik kan thuis oefenen’. Saxofonist Janssen speelt enkele stukken met de Big Band mee en twee stukken met een combo. ‘Ik speel bijvoorbeeld Big Dipper van Thad Jones, Little Sunflower van de wereldberoemde toetsenist Joe Zawinul en een stuk van de beroemde trompettist Freddy Hubbard’. De saxofoon had op de jeugdige Janssen een enorme aantrekkingskracht.

Harmonie

‘Ik kom zoals veel Limburgers uit een harmonie en de saxofoon is een populair instrument. Ik koos voor dat instrument, omdat ik gegrepen werd door de grote jazzjongens. Mijn idolen zijn Michael Brecker, de Noor Jan Garbarek en Ben Dik Hofseth. Er zijn veel topsaxofonisten, hoor. Daar kun je de Amsterdamse grachten mee dempen’, grapt hij.

Leo Janssen bespeelt in het Metropole Orkest saxofoon, klarinet en fluit, maar omdat de subsidiekraan drastisch is dichtgedraaid, zijn de optredens van het orkest gehalveerd. ‘Vroeger speelden we elke dag. In plaats van veertig weken per jaar spelen we nu jaarlijks zo’n twintig weken. Zo wordt de cultuur in Nederland de nek omgedraaid’.

Populair grand café

Volgens Big Bandleider Gerard Gerrits, is Het Postkantoor de plek in Hoogeveen voor het nieuwjaarsconcert van Scala Big Band. ‘Het is een populair grand café en uitermate geschikt voor ons concert. De toegang is gratis. Vorig jaar werd het concert door 120 belangstellenden bezocht, maar ik verwacht zondag veel meer mensen. Ik verwacht uit het Noorden veel collega’s en zeker uit de jazzhoek zal er veel belangstelling zijn, denk ik’.   

De speciale gast van Scala Big Band op zondagmiddag 8 januari weet weinig van Hoogeveen. ‘We hebben onlangs met het Metropole Orkest in Hoogeveen opgetreden met Brigitte Kaandorp, maar ik ken Hoogeveen helemaal niet. Ik laat me verrassen. Ik hoop dat het een gezellige middag wordt en dat we samen met de Big Band mooie muziek kunnen laten horen voor veel publiek. Ik hoop dat iedereen een goed humeur meebrengt’, zegt Leo Janssen.
ToeTtOEt, groEt van ZoOT.