Author Topic: Hoe stem ik bij een meespeelboek?  (Read 6513 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jannaa

• Blazer
Hoe stem ik bij een meespeelboek?
« on: 06 April 2017, 10:58:16 »

Het is waarschijnlijk een domme vraag:
Hoe kom ik achter de stemtoon van een meespeelboek met CD?

Omdat ik het al aan een aantal mensen heb gevraagd en verschillende antwoorden kreeg stel ik de vraag hier toch maar.
Hoe kom ik er achter op welk aantal Hertz ik moet stemmen om zuiver mee te spelen met een saxofoon-meespeel-CD waarbij geen losse 'stemtoon' op de CD staat.
Als antwoorden heb ik inmiddels gekregen 440 Hertz, 441 Hertz en 442 Hertz (overigens zonder dat de CD werd beluisterd! Is er soms een soort standaard afstemtoon op alle meespeel CD's?)
Hierbij zitten in ieder geval twee foutieve antwoorden toch?

Wie weet hoe ik het moet doen?
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Hoe stem ik bij een meespeelboek?
« Reply #1 on: 06 April 2017, 13:13:58 »
Geen domme vraag

Mogelijk wel een dom antwoord... Op je gehoor!? Gewoon meespelen en bijstellen indien nodig

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #2 on: 06 April 2017, 13:24:45 »
Tsja, dat is een logisch antwoord. Maar ik vrees dat het dan echt niet goed komt bij mij hoor!  :'(

Stemmen is niet gemakkelijk. Ik speel in een saxofoonorkest met sopranino, sopranen, alten, tenoren, baritons en bas. Op de repetities gaat altijd behoorlijk veel tijd zitten in stemmen (met de stemvork van de dirigent: 400 Hrtz). Vaak meerdere keren per repetitie, want met zoveel saxofoons (ca. 30) komt het wel precies om het goed te laten (blijven) klinken.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 06 April 2017, 13:33:08 »
Lijkt me in dat geval een goede training   8)

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #4 on: 06 April 2017, 14:50:08 »
De standaard voor popmuziek (en elektrische instrumenten) is 440 Hrtz, met harmonie/fanfare orkest gaat men vaak naar 442 tot 444 Hrtz. De meeste meespeelmuziek op CD staat op 440 Hrtz. De meeste piano's zijn gestemd op A=440 Hrtz, een enkeling op 442 Hrtz.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #5 on: 06 April 2017, 18:36:07 »
Bedankt, dus houd ik maar 440 Hertz aan.