Main Menu

Keuze tenor sax valt tegen

Started by slimpie, 07 April 2017, 20:05:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

slimpie

Hallo,

Sinds kort ben ik begonnen met saxofoon proberen te spelen. Ik heb een 5 tal proeflessen gehad op een alt saxofoon. Omdat ik de klank van een tenor net iets warmer vond heb ik mij recentelijk een tenor sax gehuurd met een rousseau jdx 6 jazz mondstuk en vandoren riet 2.
Nu heb ik heel veel moeite om hier wat uit te krijgen terwijl ik op de alt het compliment kreeg van mijn leraar dat het zo goed ging.

Mijn vraag is of dit beter gaat als ik maar door oefen of is de stap misschien toch te groot voor een beginner. Of ligt het misschien aan het mondstuk dat misschien iets teveel is voor een beginner.
Ik heb trouwens momenteel geen les. Ben even de financiele middelen bij elkaar aan het rapen om de lessen te betalen.

Ik hoor graag van jullie.

CynthiaM

Als ik jou was zou ik eerst eens wat experimenteren met rietdiktes. Daar bereik je in jouw stadium het meeste mee. Op zich zou er geen geweldig verschil moeten bestaan tussen Alt en Tenor (tenzij je een tenor hebt die niet goed klinkt). Dat kun je laten checken door iemand anders op de tenor te laten spelen.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Janneman

Als de tenorsax niet lekt bij de kleppen zou je er net zo gemakkelijk geluid uit moeten krijgen als bij een alt. Tenminste bij een gelijke setup van mondstuk en riet.
Kijkend naar rousseau jdx 6 jazz mondstuk en vandoren riet 2 is het riet al behoorlijk licht. De JDX6 is een mondstuk met een relatief grote tipopening voor een beginnende saxspeler. Ik vermoed dat hier ook het probleempje zit. Probeer eens een ander mondstuk, b.v. het standaard meegeleverde mondstuk (over het algemeen een maatje 4 tippopening) en als deze er niet inzit even terug naar de verhuurder en daar een mondstuk met kleinere tipopening uitproberen.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Windbuil

Quote from: Jantje on 08 April 2017, 13:05:43
Als de tenorsax niet lekt bij de kleppen zou je er net zo gemakkelijk geluid uit moeten krijgen als bij een alt. Tenminste bij een gelijke setup van mondstuk en riet.
Kijkend naar rousseau jdx 6 jazz mondstuk en vandoren riet 2 is het riet al behoorlijk licht. De JDX6 is een mondstuk met een relatief grote tipopening voor een beginnende saxspeler. Ik vermoed dat hier ook het probleempje zit. Probeer eens een ander mondstuk, b.v. het standaard meegeleverde mondstuk (over het algemeen een maatje 4 tippopening) en als deze er niet inzit even terug naar de verhuurder en daar een mondstuk met kleinere tipopening uitproberen.

k Ben het met Jantje eens. Probeer een Yamaha 4C mondstuk te lenen van de verhuurder.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Maceo

Quote from: slimpie on 07 April 2017, 20:05:35
Hallo,

Sinds kort ben ik begonnen met saxofoon proberen te spelen. Ik heb een 5 tal proeflessen gehad op een alt saxofoon. Omdat ik de klank van een tenor net iets warmer vond heb ik mij recentelijk een tenor sax gehuurd met een rousseau jdx 6 jazz mondstuk en vandoren riet 2.
Nu heb ik heel veel moeite om hier wat uit te krijgen terwijl ik op de alt het compliment kreeg van mijn leraar dat het zo goed ging.

Mijn vraag is of dit beter gaat als ik maar door oefen of is de stap misschien toch te groot voor een beginner. Of ligt het misschien aan het mondstuk dat misschien iets teveel is voor een beginner.
Ik heb trouwens momenteel geen les. Ben even de financiele middelen bij elkaar aan het rapen om de lessen te betalen.

Ik hoor graag van jullie.
Je bent net begonnen met sax spelen, je hebt 5 proeflessen gehad op de altsax ( een prima begin ), en dan schakel je ineens over naar een tenor. En dan ben je verbaasd dat dat niet lukt. En dan heb je nu geen les meer..zoals ik het lees.
Hoe moeilijk wil je het jezelf maken.
Voordat je gaat klooien met verschillende saxen, mondstukken, rieten,....ga eerst eens door met je les op de altsax.
Dat lijkt me het belangrijkste. Niet om hoe warm een sax klinkt... dat is nog totaal niet aan de orde. Eerst techniek, ademsteun, aanzetten enz oefenen dmv les op je altsax. Als je dat een aantal jaren kan volhouden,...ben je op de goede weg.

Windbuil

Nou....Maceo.... als iemand na 5 lessen op een altsax  tot het inzicht komt dat de tenorsax hem/haar meer aanspreekt, is daar niets mis mee. Het plezier in het studeren hangt voor een groot deel af van het plezier wat je aan het studeren beleeft, is mijn ervaring. ;) :) :D ;D

the martin

ik verwacht dat het mondstuk het probleem zal zijn
als ik het goed begrijp is een JDX6 zon 0,105 inch...
Dat is echt wel een forse opening

Selmer C* zo'n 0.071
En als je nagaat dat beginners daar met een 2 of 2,5 sterkte riet op beginnen....

Gigantisch verschil

Maceo

Het mondstuk is zeker een groot probleem!, daar heb je helemaal gelijk, gezien je berekeningen die kloppen.
Het grootste probleem is, dat iemand met 5 proeflessen altsax ineens gaat denken dat tenor hem beter past.
Na 5 lessen kun je nog amper sax spelen, laat staan een keuze maken tussen een andere sax.
Heeft verder niks met plezier in studeren te maken, heeft te maken met pas op de plaats maken en gewoon verder gaan op je altsax.
Streng voor jezelf zijn en lessen nemen, oefenen op lange noten, toonladders, goeie aanzetten, enzv.
Maar vaak wil men te veel ineens en te snel,  dat zijn vaak ook de afhakers na een paar maanden ( als men ineens ontdekt dat ze geen bv candy dulfer zijn )

the martin

En dat ben ik niet met jou eens

Je moet spelen op het instrument waar je het meest plezier aan hebt .
Als dat na 5 lessen qua sound niet de alt maar een tenor blijkt te zijn... Prima.
En ja, dan heb je problemen bij de overgang.... Het zij zo. Probleem oplossen en door

Die "Streng voor jezelf zijn zin" onderschrijf ik wel voor de volle 100%

Allegra

Hoi Slimpie,
ik ben vijf jaar geleden begonnen met saxofoon spelen. Omdat ik kleine vingers heb werd mij een alt aangeraden. Ik wilde eigenlijk een tenor, maar het werd dus een alt. Na vijf weken heb ik toen besloten dat ik toch echt die tenor wilde en heb ik mijn alt omgeruild (was geen probleem, want ik had toen nog gehuurd). Ik ben moeiteloos overgestapt, totaal geen problemen. En nooit een seconde spijt gehad  ;)
Misschien een idee, zoals ook the martin al genoemd heeft, om eens wat andere mondstukken / rieten te proberen? Als de tenor echt jou wens is, ga er dan gewoon voor! Succes en have fun!
Tenor: Conn Ladyface
Mondstuk: Otto Link STM Early Babbitt + Meyer 7M

Maceo

Quote from: the martin on 10 April 2017, 07:43:07

Als dat na 5 lessen qua sound niet de alt maar een tenor blijkt te zijn... Prima.
En ja, dan heb je problemen bij de overgang.... Het zij zo. Probleem oplossen en door

Wat een dooddoener,..."waar je het meeste plezier aan hebt"
Mijn moeder beleeft het meeste plezier aan de drum, maar ze kan er niks van, heeft ook geen aanleg, en ook geen muzikaal fingerspitzengefuhl.
Zoals ik al zei, na 5 lessen kun je nog geen sax spelen, je mag blij zijn na 5 lessen hoe je dat ding vast moet houden en/of in elkaar kan ''schroeven".
Laat staan dat je na 5 lessen een sound hebt ontwikkeld op de alt, waarvan je op die basis al kan zeggen dat een tenor je beter ligt.
Complete onzin!
Gewoon doorgaan op alt, en wat je onderschrijfde onder dat streng voor jezelf zijn,......laten nou ook eens die beginnelingen dat aannemen van een prof...als ze dat doen zijn ze ook al goed bezig.

Janneman

Tijden veranderen Maceo, er is niets op tegen om op een tenorsax te beginnen. De tijd dat je eerst op blokfluitles moest is inmiddels ook al jaren voorbij. En als iemand al echt een voorkeur heeft voor een tenorsax, waarom zou je hem dan eerst een altsax voorhouden?
Zo wilde ikzelf vroeger als klein jochie graag altsax spelen, maar kreeg een klarinet in mijn handen gedrukt bij de lokale harmonie. Een grotere de-motivator was op dat moment niet te verzinnen geweest. Gelukkig zagen ze dat ook na een paar maanden in.
Enfin, lekker op die tenor beginnen met het juiste mondstuk. De lesmethode zal er niet anders door zijn.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

the martin

Quote from: Maceo on 11 April 2017, 17:33:46
Quote from: the martin on 10 April 2017, 07:43:07

Wat een dooddoener,..."waar je het meeste plezier aan hebt"
Mijn moeder beleeft het meeste plezier aan de drum, maar ze kan er niks van, heeft ook geen aanleg, en ook geen muzikaal fingerspitzengefuhl.
Zoals ik al zei, na 5 lessen kun je nog geen sax spelen, je mag blij zijn na 5 lessen hoe je dat ding vast moet houden en/of in elkaar kan ''schroeven".
Laat staan dat je na 5 lessen een sound hebt ontwikkeld op de alt, waarvan je op die basis al kan zeggen dat een tenor je beter ligt.
Complete onzin!
Gewoon doorgaan op alt, en wat je onderschrijfde onder dat streng voor jezelf zijn,......laten nou ook eens die beginnelingen dat aannemen van een prof...als ze dat doen zijn ze ook al goed bezig.

5 lessen op een alt.... Hij begint dus net... Dan kan die ook beginnen op tenor...

Oh en Slimpie... Nu wel door zetten. Zorg voor les, dat is belangrijker dan je denkt...

Windbuil

Quote from: Jantje on 11 April 2017, 18:24:38
Tijden veranderen Maceo, er is niets op tegen om op een tenorsax te beginnen. De tijd dat je eerst op blokfluitles moest is inmiddels ook al jaren voorbij. En als iemand al echt een voorkeur heeft voor een tenorsax, waarom zou je hem dan eerst een altsax voorhouden?
Zo wilde ikzelf vroeger als klein jochie graag altsax spelen, maar kreeg een klarinet in mijn handen gedrukt bij de lokale harmonie. Een grotere de-motivator was op dat moment niet te verzinnen geweest. Gelukkig zagen ze dat ook na een paar maanden in.
Enfin, lekker op die tenor beginnen met het juiste mondstuk. De lesmethode zal er niet anders door zijn.

Helemaal eens met Jantje!
Ik vond hobo prachtig en kreeg een altblokfluit.