Toen ik vier jaar terug een nieuwe T901 tenorsax kocht, vond ik met mijn budget deze en betaalbaar en goed. Nu ik een bari wilde aanschaffen, schrok ik van de grote prijssprong. Ik ging op zoek naar een goed betaalbare in het B-segment. Mijn eerste kandidaat was de New York Symphonic, die ik van de firma Adams huurde om deze te proberen. Na weken op dit instrument oefenen stuitte ik op zoveel problemen, waarvan ik dacht dat deze nu eenmaal bij een bari hoorde, dat ik begon te denken dat een bari toch niets voor mij was. Het grootse probleem was de onderste octaaf-key. om de lage A te bedienen moest ik ver met mijn duim naar rechts gaan om hefboomkracht genoeg te hebben om de klep te sluiten. Dat was fysiek zwaar voor mijn duim maar het grote probleem daarnaast was dat ik strak langs de palmkeys moest reiken en deze soms net iets teveel aanraakte met gevolg lekkende palmklep en weg lage A! Tweede probleem, De rolletjes in de zgn "rockingtable" en tussen de lage C en lage Es toets, (dus de toetsen voor de linker en rechter pink) staan geen vloeiende overgangen toe, ze hobbelen! Daarnaast, misschien een kwestie van goed afstellen, was het instrument in de laagte zeer slecht aanspreekbaar. Mijn conslusie was, breng terug en vergeet de bari, dat is niets voor mij, totdat... een collegamuzikante mij aanbood om haar Yamaha bari eens te proberen! Resultaat, een ware verademing! Lage A oktaaftoets aan de linkerkant en dus zeer licht en zonder problemen te bedienen, instrument zeer licht aanspeelbaar, goed stemmend/intoneerbaar en overgang middels de pinkrollers vloeiend! Wel het nadeel dat deze bari aanmerkelijk duurder was. Mijn zoektocht ding verder en in 1 sessie probeerde ik de goed betaalbare System '54, de veel duurdere de Yanagisawah B901 en de eveneens duuurdere Yamaha YBS32. Na veel wikkend en wegend proefspelen werd het de B901! maar ik moet zeggen dat de budget System '54 er niet veel voor onder deed, en dus ook beslist een budget aanrader is!! Bij de uiteindelijke keus tussen de twee A-merken won de Yana nipt. Mijn advies met dit relaas is eigenlijk: als je een betaalbare Bari zoekt, koop dan beslist geen NYS maar veel eerder voor dezelfde prijs een System '54. Anders een A-merk!