Main Menu

Hoe kan je harder spelen?

Started by ECE, 12 November 2017, 10:49:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ECE

Hoi!
Ik ben Charlotte en ik ben nieuw hier, ik speel altsaxofoon en ik had een vraag.
Ik speel in een showband en wat ik merk is dat als de saxen de hoofdmelodie hebben, dat we vaak te horen krijgen dat we harder moeten spelen omdat we anders niet goed te horen zijn. Alleen lukt het mij gewoon niet om harder te spelen, hebben jullie hier tips voor?
Ik speel trouwens op een Yamaha YAS-275, met het 4C mondstuk en het riet van Vandoren Traditional 2,5.
Alvast bedankt!

Windbuil

Dag Charlotte, welkom op het forum. Hoe produceer je meer volume? Een Yamaha 4C mondstukje is wat braaf. Experimenteer eens met rieten van La Voz. Ook een goed en bovendien goedkoop experiment is: plak wat kauwgom tegen het "plafond" van de kamer in het mondstuk.
Laat je weten of het wat uitmaakt?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

the martin

"plak wat kauwgom tegen het plafond" = zet eens een (wat met een mooi Nederlands woord) baffle (heet) in je mondstuk

Ik heb dat met een in vorm gesneden stuk kunststof kurk gedaan in mijn Berg Larsen
Oftewel, een wigje in je mondstuk die er voor zorgt dat de lucht in je mondstuk versneld

Een andere tip...
Een mondstuk met een grotere tipopening en een minder klassieke opbouw
Yamaha 4c is .063" (oftewel 1.6 mm)

Ik denk dat je met bijvoorbeeld een Meyer 5MM of 6MM (resp .071"en .076") al een stuk beter hoorbaar zult zijn (en een mooiere klank voor een showband kunt bereiken)
Je zult als je zo'n stap maakt waarschijnlijk wel een lichter riet moeten gaan spelen

ECE

Bedankt! Ik zal ook even overleggen met mijn saxofoonleraar, wat zij ervan vindt.

Maceo

Voordat je met allerlei mondstukken en rieten en kauwgum? aan de gang gaat,
zou ik eerst wat techniek oefenen om gewoon wat meer en krachtiger lucht te blazen. Aandacht aan besteden, focussen daarop.
Natuurlijk is je mondstuk niet ideaal daarvoor, maar ik zou dat eerst gaan doen voordat je aan allerlei experimenten gaat beginnen, die geld kosten, en pas een fase verderop aan de orde kunnen komen.
Ik maak op dat je nog niet heel gevorderd bent, gezien je sax, mondstuk, riet combinatie.
Dus mijn tip zou zijn,...oefenen op harder/krachtiger blazen. Ook goed voor de ontwikkeling van je embouchure.

ECE

Maceo, ik heb het ook aangegeven bij mijn saxofoonleraar en die zegt dat het ook een kwestie is van oefenen, dus we gaan er mee bezig!

CynthiaM

Allereerst de drie O's natuurlijk.
Zorg dat je een goede ademsteun hebt en doorblaast!
En als dat allemaal in orde is over naar een wat zwaarder riet.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

drietenor

De ademhaling is vaak de eerste beperking.

Zo ademhalen dat je het zo laag mogelijk in je lichaam kan voelen.
Het snel opblazen van een aantal ballonnen achter elkaar is een goede oefening om veel lucht te blazen.
Op een gegeven moment ga je sterretjes zien en net daarvoor kan je beter stoppen.

Probeer eens uit hoeveel maten je op zijn hardst kan spelen.
Daarna regelmatig proberen om het een paar maten langer vol te houden.
Zodra er met enige regelmaat wordt gezegd dat je de trompetten niet mag overstemmen dan is het voldoende.
Als je tijdens het spelen voelt dat je je lucht niet kwijt kan dan is het instrument de volgende beperking.

Bij het regelmatig dichtslaan van het riet kan je een zwaarder riet nemen of je embouchure aanpassen.
Op een rietje een kan je ook heel hard blazen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

tanjavarwijk

Quote from: ECE on 12 November 2017, 10:49:49
Hoi!
Ik ben Charlotte en ik ben nieuw hier, ik speel altsaxofoon en ik had een vraag.
Ik speel in een showband en wat ik merk is dat als de saxen de hoofdmelodie hebben, dat we vaak te horen krijgen dat we harder moeten spelen omdat we anders niet goed te horen zijn. Alleen lukt het mij gewoon niet om harder te spelen, hebben jullie hier tips voor?
Ik speel trouwens op een Yamaha YAS-275, met het 4C mondstuk en het riet van Vandoren Traditional 2,5.
Alvast bedankt!
Ik speel ook in een showband en heb de ervaring dat jij niet harder moet, maar de rest zachter...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

zoot

Quote from: tanjavarwijk on 06 December 2017, 11:10:11
Ik speel ook in een showband en heb de ervaring dat jij niet harder moet, maar de rest zachter.

??? ??? :P   

ToeTtOEt, groEt van ZoOT.

ECE

Tanjavarwijk, dat speelt inderdaad ook wel mee denk ik.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the martin

Tanja heeft deels gelijk....

Maar zelf een bepaald volume weten te bereiken is natuurlijk wel van belang
Als er ergens FF staat en jij krijgt er amper een MF uit dan beperk je de band wel heel erg met die stelling

drietenor

Een kleine aanvulling op the Martin.

Binnen de saxofoon groep zijn de alt en sopraan het zachtst.
Voor een goede sound moet de hele saxofoonsectie zich richten op het volume van de eerste alt.
Het zacht spelen is technisch lastig, zodat voor voldoende verschil tussen hard en zacht spelen
van de saxofoonsectie, het in praktijk bepalend is hoe hard de alt kan spelen en hoe zacht de bariton.

In een sectie kan je veel doen aan het geluid door samen te werken.
Dat secties elkaar niet gaan overstemmen is het werk van de dirigent.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Milachica

Los van wie er harder of zachter moet spelen in het muzikale plaatje, volume ontwikkelen is één van de belangrijkste zaken bij het ontwikkelen van een goede toon. Wie mooi luid kan spelen, kan meestal ook goed zacht spelen.

Speel lange noten van ppp naar fff en terug, zonder dat de toonhoogte verandert. Let hierbij goed op wat er allemaal in je mond en keel gebeurt.

Maceo

Vooral die laatste zin, is moeilijk voor niet al te ervaren amateurs. Dat kost jaren.