Author Topic: padless  (Read 11737 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
padless
« on: 13 May 2018, 10:09:04 »
Omdat ik wou weten hoe een padless klinkt heb ik er een gebouwd.
Uitgangspunt was een Amati Super Classic alt type ii.
De kleppen opgevuld met kurk, daarop wat dun metaal en een kunststof ring op het toongat.
Het is een heel heldere klank.
Bij lage volumes klinkt het als een oude Amerikaanse King.
Boventonen zijn veel makkelijker dan op het oorspronkelijke instrument.
Je kan harder dan op een normale alt.
Bij hogere volumes gaat het echt scheuren.

Voor de Amati is het een verbetering, nu alles netjes afwerken en bijstellen.

 8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline zoot

  • Member
  • *
  • Posts: 85
  • ToeTErrrrr
Re: padless
« Reply #1 on: 25 May 2018, 09:50:58 »
he leuk,... je bent weer aan het experimenteren    ...
en hoezo gebaseerd op techniek van 1610??
ToeTtOEt, groEt van ZoOT.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: padless
« Reply #2 on: 26 May 2018, 21:34:28 »
Ah bedankt voor het opmerken, een typo die ik zelf niet had gezien.
Het is nu gecorrigeerd van 1610 naar 1810.

Iwan Müller vond rond 1810 de nu nog gebruikte leer bekleedde vilten polster uit.
Dit was het laatst ontwikkelde stukje technologie gebruikt bij het maken van de saxofoon.
De rest bestond al, maar het duurde nog een tijdje voor Sax alle elementen bij elkaar sprokkelde.
Nu worden er behoorlijk geavanceerde hulpmiddelen als lasers en computers gebruikt bij de productie van saxofoons, maar dat is niet echt nodig.

Nu speel ik al jaren op een saxofoon met zelfgemaakte polsters zonder leer en
bedacht ik dat ik met dezelfde technologie ook een padless saxofoon kan maken.
Daar kwam dan een oogoperatie tussen en nu na veel gefrutsel is het eerste prototype klaar.
Nu afwachten of het instrument speelbaar blijft.

 8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline freelive

  • Member
  • *
  • Posts: 27
  • Gender: Male
Re: padless
« Reply #3 on: 28 May 2018, 19:47:28 »
Mooi

Als je wil kan je bij gelegenheid een foto plaatsen

Gr C

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: padless
« Reply #4 on: 31 May 2018, 08:14:15 »
Als ik mijn fototoestel weer een tegen kom en de afwerking is naar mijn zin dan maak ik wat foto's.

Eigenlijk zie je vrijwel geen polsters.
Dit komt omdat de gebruikte saxofoon is ontworpen om te sluiten met een ring van een halve cm diep in de polsters.
Met leren polsters is dat vragen om problemen omdat ze vrij snel gaan lekken.
Met de gebruikte niet indrukbare polsters maakt dat ze vrijwel wegvallen in de klep.
Je kan wel zien dat de polsters gemaakt zijn van een spiegelend oppervlak maar op een foto valt dat vrijwel niet op.
Verder zie je een ring van 2 mm breed op elk toongat.

Op de greep van de lage Bes lukt het me om de zevende boven toon te blazen.
Op een alt is me dat nooit eerder gelukt.

Nu ben ik begonnen om een nette versie te maken op een Aristocrat tenor.
Om dichter in e buurt van de originele padless te komen.
Hier zullen de polsters wel zichtbaar zijn onder de kleppen.
 
Daarom wil ik ze van een zwart (anthraciet) materiaal maken met Manhattan grijze  ringen op de toongaten.
Lijkt mij een stuk mooier om te laten zien hoe het in elkaar zit.
Overigens zijn de saxofoons weer geheel om te bouwen naar normale polsters.
 
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
Re: padless
« Reply #5 on: 04 June 2018, 16:35:15 »
Van welk materiaal heb je de kunststof ringen gemaakt?
Heb ik goed begrepen dat je die ringen op de toongaten hebt geplakt? Waarom niet in de klep zelf? Lijkt mij nl. makkelijker te fabriceren ( na vloeibaar maken laten uitvloeien in klep en passend maken na hard-worden....
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: padless
« Reply #6 on: 05 June 2018, 21:53:00 »
Als je de ringen in de klep zet dan is het moeilijker om ze op de goede plaats te krijgen.
Dan moeten de ringen weer groter worden waardoor het effect van de padless verloren gaat door meer demping van het afsluitende materiaal.
Ook zou dat erg veel gaan lijken op mijn MDF siliconen polsters.
Voor de ringen test ik nog verschillende materialen, Bij het prototype is siliconen gebruikt.

 8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline TitusOo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 16
Re: padless
« Reply #7 on: 10 June 2018, 17:37:14 »
Als je de ringen in de klep zet dan is het moeilijker om ze op de goede plaats te krijgen.
Dan moeten de ringen weer groter worden waardoor het effect van de padless verloren gaat door meer demping van het afsluitende materiaal.
Ook zou dat erg veel gaan lijken op mijn MDF siliconen polsters.
Voor de ringen test ik nog verschillende materialen, Bij het prototype is siliconen gebruikt.

 8) 8) 8)
Een foto zou toch meer verhelderend zijn. Bijvoorbeeld: is de afstand van de buis tot de klep niet te ver?  Heeft dit geen invloed op de klank,  of aanspreekbaarheid?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


Offline Maceo

  • Member
  • *
  • Posts: 153
Re: padless
« Reply #8 on: 10 June 2018, 17:48:39 »
Die foto komt maar niet.
Gewoon saxofoon spelen is ook goed hoor, padless of niet, grinn

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: padless
« Reply #9 on: 11 June 2018, 15:50:43 »
Kan nog even duren, sinds mijn oogoperatie heb ik mijn fototoestel nog niet gezien.

 8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: padless
« Reply #10 on: 15 June 2018, 12:34:54 »
Nog en klein stukje over het verschil in constructie.

De actie van een polster en een toongat kan je je ook voorstellen als een metalen hoepel die duizenden malen op een leren vlak wordt gedrukt.
De grootste slijtage aan het leer vindt je op plekken waar de scherpe rand van de hoepel op het leer komt.
De slijtage tussen de binnen en buitenkant van de hoepel is een stuk minder.
Op het leer komt een binnen, -en buitenring van slijtage.
 Die ringen worden steeds breder en raken elkaar op een moment waarna de polster geleidelijk minder goed afsluit.

Als je dezelfde gedachtesprong maakt bij de padless dan heb je een kunststof ring die duizenden malen op een metalen vlak wordt gedrukt.
Aangezien er geen scherpe randen in het metaal zitten is de slijtage te vergelijken met die tussen de binnen en buitenrand van de afdruk van de metalen hoepel in het leer.
Dus verwacht je ook minder slijtage bij het padless systeem dan bij het traditionele systeem.

 8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: padless
« Reply #11 on: 21 June 2018, 10:07:02 »
Nog en klein stukje over het verschil in constructie.

De actie van een polster en een toongat kan je je ook voorstellen als een metalen hoepel die duizenden malen op een leren vlak wordt gedrukt.
De grootste slijtage aan het leer vindt je op plekken waar de scherpe rand van de hoepel op het leer komt.
De slijtage tussen de binnen en buitenkant van de hoepel is een stuk minder.
Op het leer komt een binnen, -en buitenring van slijtage.
 Die ringen worden steeds breder en raken elkaar op een moment waarna de polster geleidelijk minder goed afsluit.

Als je dezelfde gedachtesprong maakt bij de padless dan heb je een kunststof ring die duizenden malen op een metalen vlak wordt gedrukt.
Aangezien er geen scherpe randen in het metaal zitten is de slijtage te vergelijken met die tussen de binnen en buitenrand van de afdruk van de metalen hoepel in het leer.
Dus verwacht je ook minder slijtage bij het padless systeem dan bij het traditionele systeem.

 8) 8) 8)

Goede gedachtengang! Zouden daarom de toongaten met felsrand, de rolled toneholes bedacht zijn?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: padless
« Reply #12 on: 21 June 2018, 23:31:26 »
Voor zover ik weet zijn de rolled toneholes voor de dwarsfluit ontwikkeld.
Het polstervlies bij dwarsfluiten is erg kwetsbaar en scherpe randen gaan er zo door.
Logisch om de rand van de toongaten dan rond te maken.
Het patent daarop is van Haynes, Conn en Buescher hebben licensies voor dit patent gekocht voor gebruik bij saxofoons.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: padless
« Reply #13 on: 15 July 2018, 20:45:13 »
Bij de eerste poging van het plaatsen van een foto was die te groot.
Ik ga nu eens uitzoeken hoe ik die kleiner kan maken.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Maceo

  • Member
  • *
  • Posts: 153
Re: padless
« Reply #14 on: 15 July 2018, 21:22:43 »
Een foto kleiner maken is niet zo'n grote operatie. Voor jou blijkbaar wel. Maar dat je dat niet kan, is niet handig omdat mede te delen op een forum.
Het feit dat dat niet lukt, en je maar post dat je de foto gepost hebt maar niet kleiner kan maken, is in principe een non post.
Gewoon uitvinden hoe kleiner te maken, en dan posten, opgelost. Zo ingewikkeld is het niet.
Ik zie graag je foto tegemoet,...want het padless verhaal snijd bij mij geen hout, misschien met foto wel.