Author Topic: oefenen stemming 'opzoeken'  (Read 4436 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline raboof

• Member
  • *
oefenen stemming 'opzoeken'
« on: 21 December 2020, 22:30:09 »
Iedereen die in een band/orkest speelt snapt natuurlijk dat het belangrijk is stemmend te spelen - en dat 'stemmend' vooral betekent 'hetzelfde als je medemuzikanten' (en niet '442Hz'). Ik was op zoek naar een manier om dat beter te oefenen.

Thuis met een stemapparaatje spelen is natuurlijk een mooi begin, maar daarmee leer je nog niet luisteren en de ander 'opzoeken'.

Ik heb een klein spelletje gemaakt om dit te oefenen. Je speelt het zonder instrument (om echt op de stemming te kunnen focussen en niet de rest van je techniek), op je telefoon, tablet of laptop. Het spelletje speelt een toon, en door met je vinger (of de muiscursor) over het beeldscherm te bewegen kun je proberen 'jouw' toon daarbij in de buurt krijgen. Heb je de juiste toon gevonden, houd hem dan een paar seconden aan en je krijgt de volgende.

Je vindt het op: https://pitch.bzzt.net

Ik vind het natuurlijk leuk te horen wat je ervan vindt en of je er iets aan hebt!

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
Re: oefenen stemming 'opzoeken'
« Reply #1 on: 24 December 2020, 20:19:19 »
Nou, het is best wel leuk om te doen.  ;D

Ik denk niet dat ik er in de praktijk veel aan heb, maar dat is mijn mening, gebaseerd op hoe ik zelf dingen aanleer en hoeft dus niet voor anderen ook te gelden.

Om stemmend te kunnen spelen op een sax heb ik meer nodig dan alleen m'n oren. Lipspanning, mondholte, keelholte zijn allemaal variabelen die getrained moeten worden en ook in een spiergeheugen terecht moeten komen. Met name als je met veel blazers tegelijk speelt en de stemming nog wel eens wat variabel kan zijn, is het noodzakelijk om goed getrained te zijn zodat je kan terugvallen op meer dan alleen je oren. Als de referentie wat onduidelijk wordt, zeg maar.

Offline jeebee50

• Member
  • *
« Reply #2 on: 07 January 2021, 12:37:06 »
Grappig, soms duurde het wel lang bij mij voordat hij verder ging (dus veel oefening nog nodig ha ha). Je weet niet precies hoe lang je moet wachten voor de volgende opgave. Fijner zou zijn dat je met een klikje aan kan geven dat je klaar bent. Maar wel leuk hoor.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #3 on: 16 June 2021, 09:10:33 »
Om intonatie te oefenen heb ik een app op mijn tablet waar een groot aantal "cello" drones inzitten. Die klinken voor mij natuurlijker dan kale stemtonen. Ik gebruik die voor verschillende oefeningen; lange tonen, intervallen, melodieën op één grondtoon, boventonen enzovoort. Ik gebruik wel een Bluetooth speaker die ik aan mijn tablet gekoppeld heb.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge