Author Topic: Waarde bepaling van een aantal saxofoons (Martin, Orso en Keilwerth)  (Read 5751 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
Ben al een tijdje niet op dit forum geweest maar speel nog steeds sax. Heb twee altsaxen maar ben totaal niet thuis in merken en de waarde van bepaalde bouwjaren.
Toen ik ooit sax wilde spelen bleek dat het oude instrument van mijn pa, die hij in 1961 nieuw kocht van het merk Selmer ineens de moeite bleek om te reviseren, mijn vader had er ooit 750 gulden voor betaald wat best wel veel geld was in die tijd maar hij begreep niet waarom ik nog zoveel geld in zo'n oud barrel wilde steken.. inmiddels alweer meer dan 10 jaar terug maar nog steeds dankbaar dat mijn vader hem soortvan was vergeten toen hij niet meer bespeelbaar en heeft bewaard. Een paar andere saxen had hij daarvoor al weg gedaan / gegeven..

Nu ben ik laatst met iemand in contact gekomen die ook een aantal saxen heeft en daarvan af wil. Ik heb zelf geen interesse maar heb beloofd dat ik de saxen wil beoordelen en uitzoeken of er interesse voor is, of misschien wel helemaal niet. Ik deel deze post ook met haar zodat ze ziet dat ik niet de saxen voor een prijsje afhandig wil maken (mocht er interesse zijn van mijn kant.. ;) )

Ik ga hieronder proberen een aantal foto's te delen samen met het merk en het serienummer

Keilwerth Alt - Toneking Alt. Compleet met mondstuk
Serienummer: 4263.

Martin Tenor
Serienummer: 56819

Orsi Tenor
Serienummer: 00053

De laatste twee blijken redelijk oud. Ik hoop dat de links naar de foto's ge-embed worden of in ieder geval voor jullie te openen zijn.
Super bedankt alvast voor jullie aandacht en expertise.  :)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Waarde bepaling van een aantal saxofoons (Martin, Orso en Keilwerth)
« Reply #1 on: 17 December 2022, 12:49:57 »
Die Martin is in ieder geval van 1925/26

Qua waarde is het voor alle 3 wat de gek er voor geeft, er vanuit gaande dat de saxen gereviseerd moeten gaan worden..

Die Martin misschien nog iets van 300 tot 500 euro???????? (Schatting he, ik hou de markt niet zo in de gaten)
Volgens mij kun je zo voor zo'n 1000 a 1200 gereviseerd in de winkel kopen, trek daar de kosten van een revisie vanaf (toch ook al gauw een 400 tot 600 euro, of meer)

Oude Keilweth Toneking zijn zover ik weet niet echt gezochte instrumenten en Orsi over het algemeen ook niet

Offline jupialto

• Member
  • *
Re: Waarde bepaling van een aantal saxofoons (Martin, Orso en Keilwerth)
« Reply #2 on: 28 December 2022, 13:55:57 »
Kan me wel vinden in wat the martin schrijft: wat de gek ervoor geeft.

Toneking Keilwerth alt zou volgens mij max 400,= euries waard zijn (te oordelen naar aanbod op web)

Orsi tenor lijkt mij nog niet zo oud, getuige de klepbeschermers; merk is niet echt een aantrekker zeg maar, dus schat ik in max. 350 euro.

Volgens mij mag The Martin tenor wel iets meer kosten, ondanks restauratie; schat zo'n slordige 700 a 750 euro. Gaan vaak voor ca. 1750,= van de hand.

Let wel: ben geen sax-makelaar c.q. reparateur; volg slechts de markt in Ned. via websites.

Succes!

groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
@the martin en jupialto, bedankt voor jullie reactie! We zijn er heel blij mee!!

Heb op dit moment de saxofoons meegekregen om te testen en daar ga ik me de komende tijd wat mee proberen bezig te houden. Ben heel benieuwd.

Ik heb nog een aantal saxofoons mee gekregen en er ook foto's van gekregen en ben heel benieuwd of jullie hier ook een waarde aan kunnen hangen. Te beginnen met twee Sopraan saxen:

C. Mahillon Bruxelles (Brevete de l'armee) Serial 1900 (foto's hieronder:)

Hampe Sopraan (made in Italy) Serial 13974

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
En nog 'n paar alten...  8) We zijn echt heel benieuwd naar jullie oordeel.  :)

Strasser Marigaux Lemaire Paris. (Alt) Serial 8140

Dolnet Paris Alt (made in France) Serial 70229 J of 70220 J

Toronto limited Turner Musical instruments. Serial 13083

Offline jupialto

• Member
  • *
Wat mij betreft zijn er een aantal merken die "beyond any discussion" zijn:

- SML
- King (vintage)
- Conn (vintage)
- Selmer
- Yanagisawa
- Keilwerth
- Buescher
- Bundy (in mindere mate)
- Martin
- Holton (in mindere mate)
- Jupiter (in mindere mate)
- Yamaha
- Dolnet (vintage)

Ieder ander kan daaraan nog een merk toevoegen natuurlijk. Voor elk ander merk (made in China/Taiwan/?) zou je er goed aan doen te checken door welke fabrikant de bewuste toeter gemaakt is (als stencil/student model b.v.). Dat bepaalt m.i. toch voor een groot deel de kwaliteit en vooral ook de klank. "Onze Johan" (reparateur) kan je daarover waarschijnlijk veel meer vertellen op basis van zijn ervaringen.

Oh,...en, eh,...alvast excuses aan hen die hierboven een geliefd merk missen. Mind this: het is slechts een persoonlijke opsomming zonder enige gevolgtrekking!

Succes!
groet, Menno

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
@jupialto bedankt voor jouw visie hierop.

SML is dus Strasser Marigaux Lemaire na wat onderzoek :o Heb er heel even op gespeeld en dat voelde fijn.. behalve één klep die een beetje bleef hangen.. ga onderzoeken of ik daar wat aan kan doen. Maar alle tonen grepen goed aan dacht ik.. ook de lagere..

Ik heb van een vriend nu een paar mondstukken geleend om de Tenors te testen..  :)

Het merk Orsi ben ik ook even op gaan zoeken. Met een hele lage serial (00059) moet dit wel een van de eersten zijn maar heeft wel een quick F.. Weet niet of dit meer luxe was dan innovatie uit latere tijden??

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
Vandaag gespeeld met de Tenors.. Ik kreeg ze onmogelijk gelijk gestemd en later in gesprek met de persoon waarvan ze zijn hadden we het over een mogelijk verschil in stemmingen. En gezien de verschillen in grootte kan dat ook niet anders. (zie foto hieronder)

Nu, na wat zoeken op internet kom ik wat tegen over C-melody tenors. Wat denken jullie??
Maar heb lekker gespeeld op beiden.. de Martin speelt super ondanks zijn leeftijd.. spreekt goed aan op alle kleppen en klinkt echt super!! De Orsi was iook best lekker. maar ik begreep dat die niet meer weg mag van de eigenaar.
Ik mag van beiden saxen genieten en ga waarschijnlijk wel een een paar opnames maken alvorens ik afscheid ga nemen..  ;)

Offline jupialto

• Member
  • *
Wat je zou kunnen doen: kijk of een van je saxen qua stemming accordeert met een piano; volgens mij heb je dan een C-melody.

"Normale" tenors moet je qua "blending t.o.v. een piano" transponeren.
groet, Menno

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
@ Jupialto: Ik heb met de Martin gespeeld en het is duidelijk dat het 'n C-Melody is..
Moest even wennen... zoeken met de mondstukken.. heb nu een Vandoren riet opgespannen.. weet niet wat het werk is maar net even wat geprobeerd op de Martin.. Erg lekker dit.. <3