Author Topic: Saxofoon spelen en de buren (dempers / geluidisolatie)  (Read 7378 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
Saxofoon spelen en de buren (dempers / geluidisolatie)
« on: 22 December 2023, 14:28:44 »
Hello fellow sax duded and duderinos.

Ik speel regelmatig sax, omdat ik dat leuk vind. Vaak herhaal ik liedjes en soms improviseer ik zomaar wat.. (met de nodige missers, maar daar leer je van zeg maar).. maar het idee dat mensen in de buurt je horen remt je toch een beetje..
Even voor het beeld een kleine situatieschets: ik speel in een geschakelde tussenwoning zonder spouw isolatie

Ik ben ooit weer begonnen met altsax spelen omdat mijn vader zo'n ding had staan en er niets meer mee deed.. In eerste instantie totaal geen rekening mee gehouden dat zo'n ding uber veel geluid maakt. Ik ging soms wel tot 9 uur door.. Nooit echt klachten gehad  (gelukkig) maar wel stille hints waardoor je je toch iets bewuster wordt van de geluidsterreur die zo'n sax afentoe kan produceren.

De situatie is nu zo dat ik een kamer heb waar ik tijdens Corona verveling de binnenmuren van een geluidswerende voorzetwand heb voorzien. Deze kamer heeft aan een kant geen buren dus ik dacht dat de binnenmuren het meeste dan zouden dempen. Maar om echt goed te dempen moet je een kamer in een kamer construeren.. waarmee je niet alleen veel ruimte opoffert maar tevens nog eens veel gewicht aanbrengt, iets waar je bij een gemiddelde 1e etage verdieping toch rekening mee moet houden, een serieuze aanpak of prefab ruimte zit zomaar op 1500 -2000 kg.

In mijn huidige situatie heb ik naast de wanden ook een zwevende vloer (2 x 18mm MDF) en van dat piramide dempingsspul op de wanden en plafond geplakt. Puur voor de akoestiek. De sax klinkt hierdoor veel minder hard.. maar de sax is toch nog steeds hoorbaar.

De situatie was voor een paar jaar terug harmonieuser.. de buurvrouw die aan de andere kant woonde vond het prima als ik tot 8 á half 9 in de avond speelde.. soms was ze er niet. Ze hoorde het wel als ze er was maar had er geen echt probleem mee (zei ze).. Er zat ook nog een kamer tussen en die muur heb ik dus geïsoleerd met een voorzetwand.

Nu is de situatie zodanig veranderd. De oude buurvrouw is verhuisd en er is een jong stel komen wonen met een kind. Ontzettend leuk maar bedtijd is 7 uur en ik kom vaak over zessen thuis van het werk.. als ik dan eindelijk boven was in mijn ruimte heb ik net 'n half uurtje de tijd.
En afgelopen jaar waren ze in wederom blijde verwachting geraakt.. waardoor ik vrees dat mijn enige uurtje wat ik nog had ook verleden tijd is. Ik vind het gewoon vervelend als ik iemand wakker houdt met mijn getetter.. zit dit alleen in mijn hoofd?? Hoe hebben jullie dit?

Sinds de komst van de nieuwe buren heb ik een E-mute geprobeerd.. https://www.thomann.de/nl/best_brass_e_sax_daempfer_alt_sax.htm
Het dempte zeker maar het klonk echt weird, dat was niet het echte probleem trouwens.. ik voelde bij bepaalde knoppen toch een soort belemmering van de behuizing.. ik merkte meteen dat ik me er aan stoorde en toen maar gevraagd of ik em kon terugsturen. Heel soms denk ik toch weleens van had ik em toch niet moeten houden maar het is een boel geld voor iets waar ik niet tevreden over was..

Ik merk het laatste jaar dat ik veel ingehoudener ben gaan spelen. Opzich geen verkeerde oefening maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en verhalen op dit vlak.
Ik weet ook dat er alternatieve dempers te koop zijn.. en je kunt zelfs een stuk doek om je beker wikkelen.. maar dit alles dempt alleen de boventonen. De grondtonen zullen altijd te horen zijn.. mits je natuurlijk een kamer in een kamer constructie kwijt kan.. maar dat is helaas niet overal een optie.

Bedankt alvast voor tips, tricks en ervaringen..  :)

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
Re: Saxofoon spelen en de buren (dempers / geluidisolatie)
« Reply #1 on: 28 December 2023, 11:44:40 »
Veel van ons leven met je mee. Voor mij is het altijd een groot obstakel geweest, dat anderen kunnen meegenieten van je probeersels en missers.
Wat ik vroeger deed was gewoon ergens onder een afgelegen viaduct oefenen of een andere alternatieve locatie zoeken.
Nu werk ik al wat jaren bij een bedrijf dat studio's en cinema's maakt en weet ik wel het een en ander van geluidsisolatie. Als je het goed wilt doen en tot een 40db reductie wilt komen, wat voor sax over het algemeen genoeg is in een woonhuis, moet je het serieus en consequent aanpakken. Een hele kamer isoleren is uiteraard de zwaarste en kostbaarste optie. Een 1-persoons cabine maken is misschien nog wel de makkelijkste optie. Sax is niet het moeilijkste instrument daarvoor. Niet veel ruimte nodig, minder hard dan veel koperblazers, en geen contactgeluid zoals bij een drumstel.
Dus als isolatie naar mede huisgenoten toe niet het voornaamste probleem is is het best te doen. Maar waar je zelf al achter bent; een reeks halve oplossingen leidt helaas niet tot een heel resultaat.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #2 on: 28 December 2023, 13:05:07 »
Wanneer de buren dwars gaan liggen ben je de pineut is mijn ervaring.
Ik had een buurvrouw die vanalles bijelkaar verzon en loog aan klachten over mij bij PARTEON, een verhuurder in Zaanstad. Resultaat? ik kreeg rechtzaken aan de broek en Parteon vertikte het op mijn klachten na lekkage te reageren; het wegpesten!
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: 28 December 2023, 17:13:56 »
Bedankt voor jullie verhalen en het medeleven..

Jee @Windbuil.. dat is echt wel triest.. het lijkt ook wanneer je geen goed contact hebt met de buren het snel kan escaleren en er echt naar van alles gezocht wordt..

Ik weet nog goed toen ik jonger was en nog thuis woonde.. 2 huizen links van ons oefende een band in een schuur, hartstikke leuk en klonk super goed!! Alleen was niet heel goed geïsoleerd.. Rechts van ons stond een boerderij.. aardige mensen.. en daar werd ook gemusiceerd.. (zij piano, hij speelde afentoe gitaar). Leven en laten leven zul je denken.. maar toch klaagden deze mensen over de band die oefende in de schuur.. en dat was 3 (vrijstaande) huizen van de boerderij verwijderd..
Soms is het onnavolgbaar waar mensen een probleem mee kunnen hebben.. maar mijn ervaring is, altijd blijven praten voor zover mogelijk.. en laten zien dat je bereid bent te willen aapassen.. Maar idd.. soms zijn buren ook moeilijk en niet bereid tot concessies en wordt er van alles bijgehaald. Ik zelf speelde toen weleens op de sax en mijn vader.. ook gedrumt, gitaar.. harde house muziek produceren in de 90's.. nooit geen klachten van deze buren.. Maar ik heb wel bij de buurvrouw op pianoles gezeten.. misschien dat dat scheelde?? (hahaha). Tja wat muziek is voor de ene is misschien voor de andere al snel teveel en kan voor grote problemen zorgen.

Voor mijn gevoel is het belangrijker dat je goed contact blijft hebben en erover blijft afstemmen.. dus dat probeer ik dan maar. Volgens mij is geen enkele situatie bestemd tegen het geluid van een sax.. (altijd nog beter dan drummer zijn in een woonwijk.. maar toch..)

Heb ook weleens een digitaal alternatief gezien van de de sax.. maar ik weet het niet. Heb een EWI1000 en een EWV 2000 module en vind het echt totaal geen vervanger.. Wellicht dat zo'n nieuwere realistischer speelgedrag heeft?? Maar je eigen mondstuk, een riet waar je lekker op speelt... dat kan niet worden vervangen vrees ik. (nog even los van het wennen aan de applicatuur op een vervanger).

@Milachica.. oh wow.. dat is idd ook wel een idee ja.. gewoon een viaduct opzoeken.. alleen nu een beetje koud.
Een kennis van me, die ook enthousiast aan sax was begonnen en vertegenwoordiger was, reed naar een parkeerplaats en speelde dan in zijn auto.. lijkt me vrij veel volume in zo'n kleine ruimte.. maar je kunt elke keer een andere locatie uitkiezen.
Ik heb zelf ook als laatste alternatief weleens de sax meegenomen naar het werk maar tegenwoordig rijd ik daar op de fiets naartoe en die grote koffer meenemen is niet echt heel praktisch..

Oh.. heb nog even metingen gedaan.. (het effect in reductie van de geïsoleerde binnenmuren gemeten). Het is nu boven de 200hz toch een reductie van zeker 35db in de kamer ernaast. Dan is er nog de binnenmuur die de huizen scheid maar zit dus geen spouw tussen. En er zal via het plafond geluidsoverdracht plaatsvinden, er schijnen in de plafondplaten kanalen te zitten en niet zijn afgesloten.. kleine klankkastjes dus..  :-(
Een verlaagd en zwevend plafond met isolatie aanbrengen zou dus echt moeten helpen maar zou een enorme constructie en gewicht met zich meebrengen.

Inderdaad zou ik een kleinere, vrijstaande ruimte moeten plaatsen.. maar in de zomer is dit echt super benauwd.. is nu al eigenlijk.

Ik heb wel even gekeken naar dit soort kleine kamer-in-kamer ruimtes.. komt al snel uit op 5 tot 10k. Zelfs even contact gehad met een fabrikant van dit soort ruimtes.. gaat snel naar de 2 ton.. en wordt niet aangeraden in een gemiddelde middenwoning. Dan is een garage huren en zo'n ruimte daar plaatsen het enige alternatief..
Ik ga het voor nu nog even proberen met me inhouden, contact blijven houden en afstemmen of er geen problemen zijn.. De andere buurman heeft er totaal geen problemen mee gelukkig.

Even in het algemeen: Ervaringen met dempers zou ik nog wel benieuwd naar zijn.. ik had een stuk geluidisolatie in mijn beker gedaan en hielp wel wat.. behalve dat ik problemen ervaarde met lagere noten.. Is dit een bekend verschijnsel met dempers??

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #4 on: 28 December 2023, 20:23:30 »
Ik heb ook een Roland Aerophone AE-10 aangeschaft een tijdje terug. Is best een leuk ding, maar gewoon geen vervanging voor een echte sax. Wel als het gaat om het oefenen van een melodie of uitproberen hoe je over akkoordenschema's kunt improviseren, dus een beetje conceptueel. De grepen zijn identiek aan die van een echte saxofoon. Ook is het gevoel best wel analoog. Reageert op lipspanning en ademdruk. De saxsounds vind ik persoonlijk echt verschrikkelijk, maar sommige synthsounds daarentegen kunnen echt wel gaaf zijn en ook goed reageren op je embouchure. Toch zou ik het apparaat verder niet aanraden hoor.

Al een tijdje speel ik met de gedachte om iets heel compacts te maken wat in basis lijkt op die demper van je Thomann link, maar dan een stationair ding voor aan de muur. Maar het is nog slechts een gedachte, het eerste proof of concept moet nog gemaakt worden. Kan wel leuk zijn; goeie mic erin, via een audio-interface naar een computer en via de juiste software naar koptelefoon. Hoeft ook weer niet zo bizar compact te zijn dat je handen niet eens de ruimte hebben.