Ruige saxofonisten

Started by Smelly Jelly, 08 June 2006, 22:43:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smelly Jelly

Hello allemaal,

Ik speel nu 13 jaar sax, luisterde in het begin vooral naar de saxofonisten op de radio en begon later interesse te krijgen voor gasten als Coltrane en Lester Young.

Ik heb echter altijd een vorm van popmuziek gespeeld (punk tot reggae) en dit is ook wat ik het liefste doe.

Tijdens mijn laatste saxofoonlessen heeft mijn leraar me op het spoor gezet van een aantal minder 'voor de hand liggende' spelers als Earl Bostic, King Curtis, Jimmy Forrest, Doc Sausage, Fred Jackson, Big Jay McNeely en Eddie Harris.

Ik luister veel naar britrock en kwaliteitspop maar ben ook verslingerd aan oude soul. Ik merk dat ik binnen dit soort genres veel meer kan met de sound van bijvoorbeeld bovengenoemde spelers, en ben een zoektocht begonnen naar muziek van zgn. ruigere spelers. Mijn vraag is dus de volgende:

WIE KAN ME SAXOFONISTEN AANRADEN DIE EEN RAUW, ONGEPOLIJST OF ANDER VREEMDSOORTIGE SOUND HEBBEN?

Mijn dank is alvast groot...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Ben Rodenburg

benjamin herman vind ik erg bizar :D
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

the martin

Benjamin Herman ruig :?:  :lol:

Dexter Gordon is mijn eerste gedachte..
Ook James Carter is de moeite waard om eens te beluisteren...
Die kerel gaat echt uit zijn dak.

Wel beide in de jazz hoek :!:

Smelly Jelly

Quote from: "Jolle"Jolle. Belgisch saxofonist met een unieke klank.  :-D

hehe... heeft die Jolle ook cd's? :wink:
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Jaaky

Luister eens naar opnamen van Pharao Sanders...
Mogelijk gaat er een wereld van ruige geluiden voor je open.
Jaaky
King Super 20 tenor (1958)
Phil Barone mouthpieces

Sonja

Uiteraard mogen Maceo Parker en Pee Wee Ellis ook niet aan dit lijstje ontbreken vind ik.. 8)

Klik hier voor een lekker Maceo nummertje

Overigens heeft deze man ook een lekkere stem...

Klik hier voor Maceo zingend
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

Smelly Jelly

Quote from: "the martin"Benjamin Herman ruig :?:  :lol:

Dexter Gordon is mijn eerste gedachte..
Ook James Carter is de moeite waard om eens te beluisteren...
Die kerel gaat echt uit zijn dak.

Wel beide in de jazz hoek :!:

Benjamin Herman speelt erg ruig op de laatste 2 platen van de 'modfather' Paul Weller (getiteld studio 150 en As is now, geniale blazersarrangementen van Benjamin, echt aanraders!).

Maceo en Dexter zijn inderdaad ook echt vet, Pharaoh Sanders vind ik echter niet fantastisch, maar ik heb alleen wat van zijn laatste platen gehoord...

James Carter en Pee Wee Ellis heb ik nog nooit gehoord, ik ga eens op zoek. Bedankt voor de tips allemaal! Nog meer tips?  [/quote]

Smelly Jelly

Quote from: "fmc"Bovengenoemde saxofonisten zijn niet echt goeie voorbeelden van ruige saxofonisten. Enkel Sanders kan je als een ruige saxofonist beschouwen.

Luister eens naar één van deze saxofonisten:

Albert Ayler
Peter Brötzmann
Ken Vandermark
Mats Gustafson

Zal eens koekeloere, thanx...

Conn-artist

Quote from: "Smelly Jelly"WIE KAN ME SAXOFONISTEN AANRADEN DIE EEN RAUW, ONGEPOLIJST OF ANDER VREEMDSOORTIGE SOUND HEBBEN?

Dana Colley heeft een fantastisch bariton geluid in de band Morphine (die helaas niet meer bestaat). Vet en scheurend  8)
Nothing surpasses great sax

Smelly Jelly

Quote from: "Conn-artist"
Quote from: "Smelly Jelly"WIE KAN ME SAXOFONISTEN AANRADEN DIE EEN RAUW, ONGEPOLIJST OF ANDER VREEMDSOORTIGE SOUND HEBBEN?

Dana Colley heeft een fantastisch bariton geluid in de band Morphine (die helaas niet meer bestaat). Vet en scheurend  8)

Ja, die ken ik! Mark Sandman (frontman Morphine) stierf helaas in het harnas... tijdens een optreden.

Conn-artist

Quote from: "Smelly Jelly"[...]Ja, die ken ik! Mark Sandman (frontman Morphine) stierf helaas in het harnas... tijdens een optreden.
*zucht* Weinigen is dat gegeven.

:-D
Nothing surpasses great sax

SFANX

Ja was een geweldige band met een geheel eigen sound, sax(bariton en tenor)Dana Colley,drums Billy Conway en Mark Sandman vrnl op 2string slide bass, maar ook op guitar, tritar en orgel en een hele aparte stem. 8)
Kheb ze tweemaal live gezien en het zijn een paar van de concerten die ik als werkelijke uitzonderlijke hoogtepunten in mijn breinsoftware heb opgeslagen. :)
Ik was er toendertijd van overtuigd dat dat de nieuwe sterren van de alternatieve/pop muziek zouden kunnen gaan worden..............helaas helaas :cry:

En dan sterven in het harnas (zoweinigen zonder talent zou je liever dit feit bij voorkeur willen geven, ......oeps wat zeg ik nu...... :twisted:) :wink:  ;-)
alt: buescher aristocrat "big B" 1945  tenor: buescher aristocrat"big B"1947  bar: dolnet(50er jaren)

jupialto

Quote from: "SFANX"Ja was een geweldige band met een geheel eigen sound, sax(bariton en tenor)Dana Colley,drums Billy Conway en Mark Sandman vrnl op 2string slide bass, maar ook op guitar, tritar en orgel en een hele aparte stem. 8)
:

Yep! Een gevoelig musicus is weggevallen in de persoon van Mark Sandman; gelukkig hebben we dan zijn muziek nog......waarin de saxofonist toch redelijk uitblinkt. Aparte sound!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Smelly Jelly

Quote from: "florentino"wat denk je van de nederlandse saxofonist bertus borgers
hij was bekend in de 70 jaren met zijn band sweet d buster

Ja, en van Herman Brood...

Ben Rodenburg

mijn oude leraar is ook pretty ruig,

speelt nu met normaal, heeft bij herman brood, jules deelder en ive got the bullets gespeeld enzovoorts...

hier filmpje met de bullets

http://www.youtube.com/watch?v=hMHzOWOjNqU
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII