Tenor riet op Altsax mondstuk

Started by MacGyverGear, 05 March 2026, 22:50:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MacGyverGear

Enige tijd geleden kwam ik ergens een opname van Earl Bostic tegen. En met name zijn 'sound' was wat er wel uitsprong. Naar verluid gebruikte hij een Tenor riet op een Altsax. Nieuwsgierig als ik ben dit toen zelf ook geprobeerd. Het had wat voor- en tegens.. Het riet sprak veel makkelijker aan. Vooral de lage tonen leken iets voller ook maar aan de andere kant minder 'breath' in de klank, zoals bijvoorbeeld bij Stan Getz.

Ik speel een beetje omdat ik het leuk vind en treed er ook afentoe mee op. Voor sommige tracks vind ik het echt lekkerder klinken maar niet voor alles..In mijn jam ruimte kan ik gemakkelijk rietjes wisselen maar bij optreden is dit wel wat lastiger. Zijn er hier mensen die ook weleens een Tenor riet gebruiken op een Alt? En hoe doen jullie dit in de praktijk? Verschillende mondstukken?
Ik heb vaak de neiging om het gewoon bij één vaste setup te houden. Ook het merk rieten.
Een paar weken terug heb ik bij een Gig een Tenor riet opgespannen en het ging niet helemaal zoals ik gehoopt had. Ik merkte dat ik iets teveel kneep. En dan was het riet nog dikker dan wat ik normaal gebruik.
De opname hieronder maakte ik net met een Francois Louis Tenor riet met dikte 3. Ik speel altijd op een 2.5 van hetzelfde merk. ;)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en verhalen.. :)

jupialto

Wel grappig dat je het zegt: Stan Getz speelt vaak met wat ik noem "valse trek" (= veel niet-praktische lucht). Maakt wel onderdeel uit van zijn stijl en is dus karakteristiek.

Jouw opname klinkt lekker "puntig" = to the point en helder, dus weinig/geen ruis als gevolg van adem oid.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

MacGyverGear

Bedankt nog voor de reacties en het luisteren. Fijn te horen dat het voor jullie goed klinkt! :)
Ik ben nu een paar weken verder en heb eigenlijk geen alt riet meer gebruikt. Gisteren speelde ik ook even ergens en ben er eigenlijk helemaal happy mee en aan gewend. Aan het Begin deed ik wat rustige stukken en later mocht er wat volume bij. Vooral de lage tonen hebben zoveel meer power dan, heerlijk!!

Quote from: jupialto on 15 March 2026, 16:49:25Wel grappig dat je het zegt: Stan Getz speelt vaak met wat ik noem "valse trek" (= veel niet-praktische lucht). Maakt wel onderdeel uit van zijn stijl en is dus karakteristiek.

Jouw opname klinkt lekker "puntig" = to the point en helder, dus weinig/geen ruis als gevolg van adem oid.
Ja, bij Stan Getz is de signaal/ruis verhouding wel extreem.. haha. Ik vind het soms wel mooi om naar te luisteren, maar ik merk altijd bij een rietje dat zo wil klinken, het moeilijker aanspreekt, en het volume daarom ook moeilijker te temmen is. De klank van dit Tenor riet en ook wat Tenor rieten van het merk Vandoren, hebben dezelfde eigenschap. Véél toon en makkelijker aanspreken. Ik denk dat ik gewoon maar een doosje Tenor rieten ga kopen..  ;D

jupialto

Goed dat e.e.a. bevalt. Vandoren is een merk bij uitstek dat er wat mij betreft uit springt qua karakter.

Kreeg van kunststof-rieten uitslag op mijn onderlip..

Heb mijn toeters al meer dan 2 jaar niet aangeraakt (zing teveel), dus moet weer es stoeien en dan neem ik jouw ervaring met riet eens mee.

Succes met spelen!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"