Author Topic: Wat voor studie altsax?  (Read 4495 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

• Member
  • *
Wat voor studie altsax?
« on: 28 July 2006, 11:59:17 »
Ik wil een altsax erbij.
Gewoon voor thuis, om te studeren.
Is niet mijn planning om 'm in een orkest of wat te gebruiken.

Maar wat voor sax kan ik dan nemen?
2dehands of nieuw maakt niet uit.
Niet te duur (< 1000 euro).
De klank moet aardig zijn, maar hoeft niet helemaal super.
Applicatuur moet wel degelijk zijn en soepel lopen.

Wat raden jullie aan?
(ik ben geen fan van Jupiter en Yamaha ;) )
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Paul

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 28 July 2006, 19:00:26 »
Amanda,

Probeer wellicht eens een oude vintage Amerikaan; kan varieren van een echt oude Buescher TrueTone tot een Martin Indiana (behoorlijk ondergewaardeerde sax dus te betalen!) tot zelfs een Conn Ladyface uit de 50'er jaren (dus niet die hele dure uit jaren eind 30-40).
Voor de door jou genoemde prijs onder de 1000 moet dat lukken en heb je vgls. mij een uitstekende sax met uiterst fraai geluid!

Een goede mooie silverplated Buescher TrueTone is in IJsselstein altijd uit te proberen !
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline SFANX

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 28 July 2006, 19:03:58 »
Ik zou zeggen trek er een leuke dag voor uit!
zo te lezen heb je het al helemaal voor elkaar wat je wilt hebben
Maar wat voor sax kan ik dan nemen?
2dehands of nieuw maakt niet uit.
Niet te duur (< 1000 euro).
De klank moet aardig zijn, maar hoeft niet helemaal super.
Applicatuur moet wel degelijk zijn en soepel lopen.

Wat raden jullie aan?
(ik ben geen fan van Jupiter en Yamaha  )

op naar een goede saxofoonzaak waar een redelijke keuze is en ze goede adviezen kunnen geven, speel op zoveel mogelijk (10 misschien wel 15 toeters) en haal diegenen eruit die die klank hebben waar je het al over hebt. Neem evt. iemand mee die objectief kan luisteren en een beetje je smaak kent! :?
Je haalt er vanzelf wel uit wat je vooral niet wilt (ben je vaak wel snel uit)en je blijft hangen bij diegene die prettig spelen, klinken, aanzetten, enz.enz. maar daar moet je dan zelf weer een keuze in maken. :(
Weet wat je wel en niet wilt schrijf het eventueel op, als je er niet met zoveel keus meer uit komt, ga dan nog eens terug.(er blijven dan vaak maar een 3 of 4 over) Probeer ze dan later nog eens te bespelen en maak dan je beslissing, neem vooral de tijd! :!:
Nog eens veel plezier ;-)
alt: buescher aristocrat "big B" 1945  tenor: buescher aristocrat"big B"1947  bar: dolnet(50er jaren)

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 28 July 2006, 21:49:16 »
Tijd neem ik zeker. ;)
Ook omdat ik nu nog even doorspaar, maar pas over een maand of 3/4 overga tot aanschaf.
Maar ik wil me vast orienteren, zodat ik goed weet wat er op de markt is, en wat bij me past.

Uitproberen zal ik zeker doen!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 31 July 2006, 15:51:05 »
Ik zit zelf idd te denken aan een Buescher True Tone, Conn of Martin.
Juist vanwege het goede geluid.

Maar hoe zit het met de King saxen? Roy Benson, Weltklang, Keilwerth?
Hoe zijn die?
En wat heb je nog meer?

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #5 on: 31 July 2006, 17:08:16 »
Buescher True tone (De oude met de kleppen nog aan beide kanten van de beker) zijn inderdaad niet te versmaden...
Op de Aristocrat en Big B staat ook true-tone en deze zijn ook erg goed.
Conn new-wonders, 6M etc Ook erg goed
Bij Martins kun je niet echt verkeerd kiezen hoewel mensen minder interesse in de "moderne" Imperials (Serienr kleiner dan 100.000 en boven de 200.000) schijnen te hebben vanwege een wat dunnere klank. Zelf geen ervaring mee.
De oudere Martin Imperials (Met serienummers in boven de 100.000 en onder de 200.000 kunnen nog wel eens voor een "studenten" prijsje aangeboden worden....

Verder
Geheel bevooroordeel, want geen persoonlijke ervaring.

Bij King moet je uit kijken voor de pre-zephyr saxen. Deze schijnen que
intonatie niet echt je van het te zijn.
Voor bijna alle Amerikaanse merken geldt kijk uit voor (negatief bedoeld) de periode waarin ze over zijn gegaan naar het produceren van student saxen.  (Uit mijn hoofd vanaf midden of eind jaren 50)
Zeker voor King en Buescher geldt dit zeker.... Conn weet ik niet zo goed, maar volgens mij ook. Martin is altijd goed gebleven.

Keilwerth is lastig..... De SX90s zijn erg goed maar niet voor <1000 te krijgen. De rest van de modellen. Tsja, laat ik me daar niet al te veel over uit laten.
Voorbeeld: Bij de Keilwerth King modellen (de ouwetjes dus) heb je studie en middenklassers, maar ook werden deze door Amati gebouwd.
Verder staan de nieuwste modellen ONDER de SX ook niet echt goed aangeschreven. Ik weet niet welke maar in ieder geval 1 model wordt in Taiwan gemaakt...

Roy Benson = Studie instrument
Weltklang... Vergelijkbaar met andere oostblok fabrikanten..

Zoals gezegd, bevooroordeeld, zonder persoonlijke ervaring.
Maar lees je vooral "even" in
(www.saxpics.com en saxontheweb.net zijn hier voor de aangewezen adressen)

En wat martins betreft natuurlijk mijn website..

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #6 on: 31 July 2006, 22:13:16 »
The Martin noemt het wel zo'n beetje op, lees je een beetje in op idd saxpics en sax on the web, erg veel informatie te halen. En als je het aandurft, op sax on the web is ook vaak een leuke sax te vinden en dat tegen de gangbare USA prijzen en die liggen vaak gunstiger dan hier. Maar dan koop je iets waar je niet op gespeeld hebt en wat je alleen van foto's kent. Heeft bij mij goed uitgepakt.
En hoewel vaak ondergewaardeerd, misschien is een goede stencil ook wel een optie. Succes met zoeken.

Vwb de Keilwerth's, de ST90 serie komt uit Taiwan en wel uit de Jupiterfabriek (geldt ook voor de huidige Buffet Evette), er is wel discussie of zowel de 90III als de IV daar vandaan komt of dat er eentje in China wordt gemaakt.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 01 August 2006, 08:10:17 »
Buffet Evette vind ik persoonlijk brandhout  :oops:
Net als Amati.

Bedankt voor alle info!

Ik heb gister op een Selmer Bundy II gespeeld.
Veel mindere verhalen over gehoord.
Ik was dan ook totaal verrast dat er een hele gave klank in die sax zat.
Heel vol, warm.
Applicatuur liep heerlijk soepel!
Zo'n sax zoek ik!

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 14 August 2006, 07:51:50 »
Even een update.

Vanavond ga ik kijken voor een Selmer Bundy I.
Ik hoop dat hij net zo klinkt als hij eruit ziet :D

Mocht dit niet zo zijn mag ik ook nog een Buescher Aristocrat proberen en een Conn Shooting Star.

2 foto's van de Bundy