Buescher True tone (De oude met de kleppen nog aan beide kanten van de beker) zijn inderdaad niet te versmaden...
Op de Aristocrat en Big B staat ook true-tone en deze zijn ook erg goed.
Conn new-wonders, 6M etc Ook erg goed
Bij Martins kun je niet echt verkeerd kiezen hoewel mensen minder interesse in de "moderne" Imperials (Serienr kleiner dan 100.000 en boven de 200.000) schijnen te hebben vanwege een wat dunnere klank. Zelf geen ervaring mee.
De oudere Martin Imperials (Met serienummers in boven de 100.000 en onder de 200.000 kunnen nog wel eens voor een "studenten" prijsje aangeboden worden....
Verder
Geheel bevooroordeel, want geen persoonlijke ervaring.Bij King moet je uit kijken voor de pre-zephyr saxen. Deze schijnen que
intonatie niet echt je van het te zijn.
Voor bijna alle Amerikaanse merken geldt kijk uit voor (negatief bedoeld) de periode waarin ze over zijn gegaan naar het produceren van student saxen. (Uit mijn hoofd vanaf midden of eind jaren 50)
Zeker voor King en Buescher geldt dit zeker.... Conn weet ik niet zo goed, maar volgens mij ook. Martin is altijd goed gebleven.
Keilwerth is lastig..... De SX90s zijn erg goed maar niet voor <1000 te krijgen. De rest van de modellen. Tsja, laat ik me daar niet al te veel over uit laten.
Voorbeeld: Bij de Keilwerth King modellen (de ouwetjes dus) heb je studie en middenklassers, maar ook werden deze door Amati gebouwd.
Verder staan de nieuwste modellen ONDER de SX ook niet echt goed aangeschreven. Ik weet niet welke maar in ieder geval 1 model wordt in Taiwan gemaakt...
Roy Benson = Studie instrument
Weltklang... Vergelijkbaar met andere oostblok fabrikanten..
Zoals gezegd, bevooroordeeld, zonder persoonlijke ervaring.
Maar lees je vooral "even" in
(
www.saxpics.com en saxontheweb.net zijn hier voor de aangewezen adressen)
En wat martins betreft natuurlijk mijn website..