Author Topic: Stelling: Piraterij of niet?  (Read 13944 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
Stelling: Piraterij of niet?
« on: 29 September 2006, 16:24:40 »
De grote platenmaatschappijen schreeuwen al enkele jaren moord en brand dat hun rechten (en die van artiesten) geschonden worden door illegaal downloaden van muziek. Veelgebruikt argument hierbij is dat ze door derving van inkomsten geen jong talent meer kunnen laten opbloeien. Bovendien wordt gesteld dat de rechthebbenden benadeeld worden.

Aan de andere kant staat echter een grote schare artiesten (waaronder Avril Lavigne en Chuck D.), die stellen dat het gros van de artiesten überhaupt nooit veel verdiend heeft aan de verkoop van de CD's. Op enkele grootheden na (denk aan mensen als Madonna en Metallica), zijn het vooral de optredens die voor brood op de plank moeten zorgen.

Deze artiesten zien het internet als manier om hun muziek aan de man te brengen (en voor meer boekingen te zorgen), zonder tussenkomst van grijpgrage platenmaatschappijen. Bovendien is het, door de betaalbaarheid van studio-apparatuur (prijzen hebben de afgelopen jaren een duikvlucht genomen), ook niet meer nodig om een platenmaatschappij te hebben die de opnames kan financieren.  Dit alles zien we terug in de recente opkomst van allerlei "self-made"acts, zoals Panic! at the disco.

Ondanks het feit dat er heffingen zijn op brandbare CD's (die rechtstreeks worden verdeeld onder artiesten), probeert de muziekindustrie zogenaamde "piraterij" toch te beperken door kopieerbeveiligingen, die door de gemiddelde internetpiraat eenvoudig te omzeilen zijn, alleen de goedwillende consument is de dupe.    

Het bovenstaande doet vermoeden dat het vooral de platenmaatschappijen zijn die nadeel hebben van het downloaden van muziek. Vandaar zou ik de volgende stelling willen poneren:

De claim van de muziekindustrie dat artiesten door illegaal downloaden worden benadeeld, is onterecht.

Posten maar! - JV
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline prodigy

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 29 September 2006, 17:38:11 »
helemaal mee eens. niet de artiest maar de producent en platenmaatschappij gaan de bietenbrug op. Zolang de prijzen niet (drastisch) aangepast worden kies ik vaak voor muziek zonder boekje. Ik kan me herinneren dat de LP werd vervangen door de CD (ben ik al zo oud???) en dat de prijs daarmee van 25 gulden naar 40 gulden ging om de kosten van het schijfje te compenseren. Met de Euro is de prijs naar ruim 20 euro gegaan. Blijkbaar is de cd techniek nog niet afgeschreven en moeten we daar na 20 jaar nog steeds voor betalen. In mijn handel noemen we het de patat index omdat ddoor aardappelprijzen de friet wel duurder wordt, maar nooit goedkoper.

In de quote top 500 kom ik wel Herman Heijnsbroek en Hans Breukhoven tegen, maar ik heb nog geen artiesten gezien in die lijst
yours Truly.
Prodigy

[size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #2 on: 29 September 2006, 18:10:31 »
Inderdaad ook mee eens.

Behalve dan dat het CD'tje inderdaad nog steeds achterlijk duur is geloof ik juist dat door Internet en het downloaden van muziek je artiesten leert kennen die je normaal gesproken niet zou kopen. Kopen doe je vaak toch gericht, dus je weet welke CD je wilt en koopt die. Nu ben je aan het zoeken, komt ineens een andere artiest tegen die ook dat soort muziek maakt, download eens wat en leert zo die artiest kennen waarna je vroeg of laat ook een cd van koopt.

Ik geloof zelf dus dat er een verschuiving is, de wat onbekendere artiest die z'n CD in eigen beheer heeft nu een grotere kans terwijl de bekende "grote" artiest met een grote platenmaatschijpij wat meer tussen de "kleinere" artiesten geschoven wordt.

Tja, en dan die miljoenen/miljarden die de muziekindustrie mis zou lopen. Het is nog steeds nergens uit bewezen hoe ze aan die getallen komen en of het uberhaubt wel klopt. Voordat het downloaden populair was liep iedereen met casettebandjes te slepen en werden er ook naar hartelust kopietjes gedraaid.

Dus ik denk zelf dat het inderdaad de platenmaatschapijen zijn die de problemen hebben omdat ze *denken* wat mis te lopen.

En ja... maak die CD eindelijk eens wat betaalbaarder. Met de huidige techniek hoeft dat helemaal niet zoveel te kosten!

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 29 September 2006, 18:15:24 »
Quote from: "Anthony"

En ja... maak die CD eindelijk eens wat betaalbaarder. Met de huidige techniek hoeft dat helemaal niet zoveel te kosten!

Precies! De industrie gooit het wat betreft de hoge prijs van CD's vaak op marketing,- en productiekosten. Dit lijkt me anno 2006 onzin als je ziet hoeveel artiesten bekend worden via myspace (=gratis marketing) en de recente mogelijkheid om professionele resultaten te bereiken in de thuisstudio...
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline SFANX

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 29 September 2006, 18:54:34 »
ik kan mij alleen maar aansluiten bij de vorige schrijvers =D> het mag van mij zelfs nog verder gaan door de concertkaartjes goedkoper te maken of de prijzen te laten bepalen door de artiest zelf (waarvoor Pearl Jam en Prince-TAFKAP e.a. al jaren strijden) het zijn vaak de concert organisatoren(ism platenmaatschappijen) die geweldige bedragen verdienen en veel rechten van artiesten verkopen zonder dat ze daar zelf echt veel op verdienen.
Gelukkig zie ik ook steeds meer trents dat aankomende artiesten (b.v.op de rockacademie) ook een aanvullende studie krijgen over hoe je je eigen administratie en juridische zaken kunt regelen, of over het opzetten van een eigen platenlabel waar je alles onder eigen beheer kunt houden, wat juist dmv de huidige digitalisering makkelijker voor een beginnende band/artiest wordt.
Hoe minder tussenkomst van platenmaatschappijen ed. hoe meer een artiest kan besteden aan dat waar hij/zij goed in is, en zoveel mogelijk zijn eigen ding kan doen zonder dat de platenmij. over verkoopbaarheid en commerciele belangen loopt te bejaardenprostitueren(<=>ouwehoeren)  :lol:
Ook dan komen de echt goede acts/bands vanzelf wel bij het grote publiek terecht.(naar mijn mening natuurlijk)
alt: buescher aristocrat "big B" 1945  tenor: buescher aristocrat"big B"1947  bar: dolnet(50er jaren)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #5 on: 29 September 2006, 19:50:08 »
Quote from: "Anthony"
Inderdaad ook mee eens.

Behalve dan dat het CD'tje inderdaad nog steeds achterlijk duur is geloof ik juist dat door Internet en het downloaden van muziek je artiesten leert kennen die je normaal gesproken niet zou kopen. Kopen doe je vaak toch gericht, dus je weet welke CD je wilt en koopt die. Nu ben je aan het zoeken, komt ineens een andere artiest tegen die ook dat soort muziek maakt, download eens wat en leert zo die artiest kennen waarna je vroeg of laat ook een cd van koopt.

Ik geloof zelf dus dat er een verschuiving is, de wat onbekendere artiest die z'n CD in eigen beheer heeft nu een grotere kans terwijl de bekende "grote" artiest met een grote platenmaatschijpij wat meer tussen de "kleinere" artiesten geschoven wordt.

Tja, en dan die miljoenen/miljarden die de muziekindustrie mis zou lopen. Het is nog steeds nergens uit bewezen hoe ze aan die getallen komen en of het uberhaubt wel klopt. Voordat het downloaden populair was liep iedereen met casettebandjes te slepen en werden er ook naar hartelust kopietjes gedraaid.

Dus ik denk zelf dat het inderdaad de platenmaatschapijen zijn die de problemen hebben omdat ze *denken* wat mis te lopen.

Ik hou het kort. Helemaal mee eens.
Natuurlijk zijn er mensen die niets meer kopen en alleen maar branden.
Ik denk alleen niet dat het in die grote getalen gebeurd die geclaimd wordt.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 29 September 2006, 22:22:32 »
Ja, ik ben het ook helemaal met jullie eens!!!!

Bovendien kan ik me herrinneren dat ik vroeger naar platenzaken ging, of naar platenafdelingen van bv de Bijenkorf of beter nog, Ter Meulen, waar het aanbod van verschillende genres zo groot was dat je er een hele dag kon vullen met alleen maar neuzen tussen al dat moois. Kom daar tegenwoordig maar eens om, behalve dan bij Donner. Nu heb je overal eenheidsworst en contracten met, volgens mij, diezelfde muziekindustrie. Tijd dat er een frisse wind gaat waaien.

Weg met die "gevestigde" orde.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 30 September 2006, 01:50:50 »
Quote from: "Pieter"
Ja, ik ben het ook helemaal met jullie eens!!!!

Bovendien kan ik me herrinneren dat ik vroeger naar platenzaken ging, of naar platenafdelingen van bv de Bijenkorf of beter nog, Ter Meulen, waar het aanbod van verschillende genres zo groot was dat je er een hele dag kon vullen met alleen maar neuzen tussen al dat moois. Kom daar tegenwoordig maar eens om, behalve dan bij Donner. Nu heb je overal eenheidsworst en contracten met, volgens mij, diezelfde muziekindustrie. Tijd dat er een frisse wind gaat waaien.

Weg met die "gevestigde" orde.

Er zijn uitzonderingen! Ten eerste de Plato, Concerto en Kroese die door het hele land winkels hebben en zo en landelijke dekking van de betere, onafhankelijke platenzaak hebben (geven tezamen ook een tijdschrift uit). Verder natuurlijk de plaatboef, met winkels in het westen van het land, De Waaghals in het oosten, Boudisque... Aleen in Utrecht al: de Jazzwinkel, Da Capo, vele winkeltjes met vinyl... Genoeg goede platenzaken! Helaas wel beperkt tot de grote steden.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #8 on: 30 September 2006, 03:09:48 »
ook mee eens
btw, je stelling klopt toch niet helemaal, downloaden is niet noodzakelijk illegaal, hier in belgie bijvoorbeeld is daar geen wetgeving over zelfs. in belgie is downloaden van muziek volledig legaal, het AANBIEDEN ervan op het internet daarentegen is illegaal (zelfde als ons hypocriet marihuana beleid, je mag het roken maar je mag het niet kopen en ook nie tkweken ?!)
ik weet niet hoe het in nederland zit natuurlijk met die wetgeving, er zijn er veel waar het niet zo is zoals in belgie
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 30 September 2006, 10:07:06 »
Quote from: "Surion"
ook mee eens
btw, je stelling klopt toch niet helemaal, downloaden is niet noodzakelijk illegaal, hier in belgie bijvoorbeeld is daar geen wetgeving over zelfs. in belgie is downloaden van muziek volledig legaal, het AANBIEDEN ervan op het internet daarentegen is illegaal (zelfde als ons hypocriet marihuana beleid, je mag het roken maar je mag het niet kopen en ook nie tkweken ?!)
ik weet niet hoe het in nederland zit natuurlijk met die wetgeving, er zijn er veel waar het niet zo is zoals in belgie

Ik heb de juridische discussie op dit gebied slechts gedeeltelijk gevolgd. Voor zover ik weet is het via "illegale" kanalen downloaden van muziek wel verboden, maar niet strafbaar. Officieel is het anbieden wel strafbaar, maar wordt het gedoogd (inderdaad een goede vergelijking met het drugsbeleid !)

Juristen, correct me if I'm wrong...

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 30 September 2006, 14:39:31 »
Lijkt mij dat platenbranche toch "heel klein beetje veel" zelf debet is aan de neergang in verkoop.....
Ik schat dat een "beetje" opname rond de 5 Euro per CD mag kosten, excl. boekje.
Reken es uit wat de marge dan is voor handelaar en branche als je op een totaal uitkomt van maximaal 10 Euro aan kosten (mogelijk nog lager!!).

Wie is nu ook alweer spekkoper? De "brander" lijkt me.
Dankzij dit fenomeen leer ik bands kennen waarvan ik het bestaan niet wist, dus eh,....mij hoor je niet klagen!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 30 September 2006, 15:41:00 »
Quote from: "jupialto"
Lijkt mij dat platenbranche toch "heel klein beetje veel" zelf debet is aan de neergang in verkoop.....
Ik schat dat een "beetje" opname rond de 5 Euro per CD mag kosten, excl. boekje.
Reken es uit wat de marge dan is voor handelaar en branche als je op een totaal uitkomt van maximaal 10 Euro aan kosten (mogelijk nog lager!!).

Ligt natuurlijk aan de schaal waarop je werkt, en welke route je volgt. Wat jij bovenstaand schetst lijkt me van toepassing op een lage oplage. Gezien de enorme oplages van de grote maatschappijen, waarbij schaalvoordeel optreed, schat ik de minimale kosten per CD  op niet meer dan 2 euro per schijfje. Maar goed, al die grote artiesten willen natuurlijk met top-producers werken... Terwijl je zoveel zelf kan tegenwoordig!

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #12 on: 30 September 2006, 17:46:38 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Voor zover ik weet is het via "illegale" kanalen downloaden van muziek wel verboden

klopt inderdaad, maar veel kanalen zijn veel minder illegaal dan ze lijken, ze dekken zichzelf in met zinnetjes zoals:
"LimeWire is legal software, but it is illegal for you to use LimeWire to share copyrighted files without permission."
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 30 September 2006, 17:55:15 »
Ja, wat is illegaal...?...

Zelf maak ik gebruik van BitTorrent files en ik moet zeggen dat dat lekker loopt.
Nu schijnt het zo te zijn dat ik zelf wel files mag aanbieden (muziek dus), maar er geen geld voor mag vragen. Uiteindelijk lijkt het mij moeilijk om vast te stellen wie er ooit een origineel op www heeft geplaatst (ik denk nl. dat dat verboden is) waar andere Torrents gebruik van maken.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Oliver

• Member
  • *
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
(No subject)
« Reply #14 on: 01 October 2006, 10:20:27 »
Het echte "maken" van een CD kost nog geen Euro.
Dat zijn de kosten van opname, persen, doosje, hoesje enz
En dan heb ik het over een CD met een redelijke oplaag (Meer dan 2000)
De rest zijn rechten en winsten, waarvan 80% naar de maatschappijen gaat.
In feite is het uitgeven van muziek alleen maar een voertuig.
Geld is de hoofdzaak en de artisten zijn vaak slechts een middel.
In wezen is Hollywood ook niets ander dan een geldfabriek.
De meeste artiesten hebben dus nauwelijks last van piraterij.
Bovenstaande wordt onderbouwd door acties van het Kruitvat,
die bv 100 CD's met klassieke muziek uitbrengen voor Euro 90 of zoiets.
Zou een klassiek of Pop CD Euro 5,= kosten, wat een redelijke verhouding tussen kosten en
winstopbrengst zou betekenen, zouden er aanzienlijk minder mensen kopieren.
Groeten Oliver  :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]