Author Topic: Mooiste klank(en) saxofoon van verschillende muziekstylesss  (Read 12124 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
Er was hier dacht ik niet echt een duidelijke topic over, maar ik kan me vergissen en toch begin ik een nieuwe  :P

Kies wat je het mooiste vind qua klank. Ik vind de sopraan wel mooier voor klassiek maar toch kies ik voor de altsaxofoon...
Post ook waarom :) en graag een liedje van de artiest die je in jouw oren perfect vind klinken. Met andere woorden wie zou je het liefst willen imiteren? Argumenten als: 'Want dat is beter!", daar hebben we natuurlijk niks aan...

Ben benieuwd...

Voor mij heeft David Sanborn echt de ideale klank op de alt. Er zijn wel mensen die in de buurt komen maar nog steeds niet perfect als zijn klank. Luister eens naar de nummers: Smile, The Dream. Enz. enz. (te veel om op te noemen  :-D ) Trouwens de CD van Michael Kamen, Concerto for Saxophone feat. David Sanborn vind ik echt zeer goed (klassieke muziek)... Van David Sanborn vind ik niet alleen zijn nieuwe CD's geweldig, maar ook zijn oude nummers. Ook erg mooi wat hij speelt op zijn eerste album 'Taking Off'.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 15 October 2006, 00:56:51 »
Ik heb voor Tenor gekozen.
Het is toch het geluid wat me het meest aanspreekt. Mooier en warmer ook...

Offline Paul

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 15 October 2006, 11:36:51 »
Hier nog een tenor-liefhebber. Lekker vet en donker als het kan. voorkeuren liggen bij Ben Webster, Stan Getz en ook Dexter Gordon. Niet allen qua klank maar bij Dexter m.n. om zijn fantastische melodie-lijnen waar soms geen einde aan komt: hoe verzint ie het allemaal.
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 15 October 2006, 11:46:42 »
Ik heb uiteindelijk voor sopraan gekozen.
Zat heel erg te twijfelen tussen sopraan en tenor, want tenor vind ik ook machtig!

Uiteindelijk dus toch voor de sopraan.
Het aparte klankkleurtje vind ik prachtig.
Het is een instrument wat eigenlijk overal tussen past, maar toch weer apart staat van de rest.

Om een saxofonist te noemen: Antoine Trommelen.
Fantastisch wat die man allemaal op elkaar krijgt op sopraan.
Overigens ook op alt en tenor  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Lisjeee!

• Member
  • *
    • http://www.rijnmondband.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 15 October 2006, 13:13:26 »
Ik zou willen kiezen voor Alt

Kijk maar naar: Jij hebt mij niet nodig, van marco borsato. Daar speelt Kees ten Dam een solo, waar ik elke keer weer kippenvel van krijg.

Maar Bijvoorbeeld Breathless van Kenny G, volgens mij speelt hij dar op z'n sopraan, dus daar zou ik ook wel voor willen kiezen want het is echt mooi!

Maar toch ook weer voor tenor, want hoe benny delta city blues speelt bv vind ik ook een geweldige klank.

ff over nadenken welke ik kies  :-D
Slagwerker, Rijnmondband te Schiedam

Offline SFANX

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 15 October 2006, 18:02:51 »
Ook ik kies voor de tenor, dat doet me het meest als ik moet kiezen :).Maar ik heb eigenlijk bij de meeste saxen wel spelers die me wat doen op een bepaalde manier. :P  Benjamin Herman op alt,John Coltrane op sopraan en tenor,Art Pepper op bariton en mijn eigen persoonlijke voorkeur is als speler Eric Dolphy op alt(maar vooral ook op basklarinet :x  en fluit) :!: het beste is maar om niet te kiezen en gewoon van alles wat bekoort genieten :wink:
alt: buescher aristocrat "big B" 1945  tenor: buescher aristocrat"big B"1947  bar: dolnet(50er jaren)

Offline Ellis11

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 15 October 2006, 19:11:42 »
Ik heb uiteraard, zou ik bijna zeggen, voor de sopraan gekozen. Ik probeer niet echt iemand "na" te doen maar zoveel mogelijk een eigen geluid te ontwikkelen. In mijn optiek ben je daar nooit echt klaar mee dus waar het schip strandt weet ik ook niet. Moet ik dan toch een keus maken zou ik zeggen dat ik me het meest heb laten inspireren door Johan van de Linden en Jan Garbarek. Ik kan jullie vast verklappen dat ik nog niet in de buurt kom van deze twee giganten maar inspirerend zijn ze wel.... :-D

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 15 October 2006, 19:39:03 »
Ik wil niet kiezen. Elk instrument heeft zijn eigen charme, net zoals de verschillende muziekstijlen. Maar ook vragen verschillende muziekstukken om een bepaalde saxofoonklank. Ook combinatiesvan verschillende instrumenten kunnen mooi zijn.

sopraan met orgel, of sopraan in volksmuziek
Alt met klarinet, en alt natuurlijk in klassieke muziek.
Tenor met dwarsfluit, tenor ook solo in klassieke muziek
Bariton, soms als soloinstrument, maar ook zeer de moeite in de lage partijen.

en dan natuurlijk een klassiek saxofoonkwartet! Indien je 4 goede spelers hebt is dat ook wel erg leuk. Dan vind ik de sopraan het leukste omdat je daarmee gewoon het meeste te doen hebt. Tenor zou ik nooit willen spelen in een kwartet want die hoor je vrijwel niet, als het goed is.

Het ligt er dus allemaal maar aan. Het kan ook heel lelijk zijn bv wanneer je een klarinetpartij laat dubbelen door een sopraan, dan hoor je gewoon twee lelijke instrumenten.

Overigens vind ik dat voor de 4 gangbare saxen SATB, mijn eigen docent de allermooiste klank heeft die ik ooit gehoord heb. Dat maakt hem alleen nog niet perse de beste-uitvoerende- saxofonist. Het zijn ook lang niet altijd de beste die in het voetlicht treden en ik ben er van overtuigd dat er nog heel wat onbekend talent is. Om een uitvoerend musicus te willen en kunnen zijn moet je over nog heel wat meer kwaliteiten beschikken dan alleen mooi muziek kunnen maken. Om bv even bij genoemde spelers als  vd Linden en Garbarek te blijven; vd Linden, een fantastisch en gedreven musicus, maar speelt niet altijd zuiver. En garbarek zijn klank vind ik ronduit lelijk. Toch vind ik hun inzet op het muzikale vlak prijzenswaardig.

Feitelijk is alles mooi, op de juiste plaats en op de juiste tijd. Je doet jezelf altijd tekort wanneer je niet "openminded" kunt luisteren.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #8 on: 15 October 2006, 22:26:37 »
ik DUIDELIJK tenor!

zou ook wel raar zijn als ik wat anders had gekozen aangezien ik net mijn altaar heb vernieuwd van Michael BRecker

dat laatste was een grapje ;)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Ellis11

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 15 October 2006, 22:54:02 »
en dan natuurlijk een klassiek saxofoonkwartet! Indien je 4 goede spelers hebt is dat ook wel erg leuk. Dan vind ik de sopraan het leukste omdat je daarmee gewoon het meeste te doen hebt. Tenor zou ik nooit willen spelen in een kwartet want die hoor je vrijwel niet, als het goed is.

Hier moet ik het toch met je oneens zijn Pieter. De tenor heeft een zeer belangrijke functie binnen een klassiek kwartet. Dat de tenor niet zoveel solistisch speelt lijkt me evident maar dat maakt zijn rol niet minder belangrijk. Ik heb nu anderhalf jaar in een sax trio gespeeld omdat onze tenor enige tijd geleden stopte. Sinds enige tijd hebben we weer een tenoriste erbij en het is een wereld van verschil kan ik je vertellen......

ps. ik realiseer me ineens dat ik nog nooit iets in het "even voorstellen"items geschreven heb. Zal dat binnenkort eens gaan doen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 15 October 2006, 23:14:40 »
Quote from: "Ellis11"
Hier moet ik het toch met je oneens zijn Pieter. De tenor heeft een zeer belangrijke functie binnen een klassiek kwartet. Dat de tenor niet zoveel solistisch speelt lijkt me evident maar dat maakt zijn rol niet minder belangrijk. Ik heb nu anderhalf jaar in een sax trio gespeeld omdat onze tenor enige tijd geleden stopte. Sinds enige tijd hebben we weer een tenoriste erbij en het is een wereld van verschil kan ik je vertellen......

ps. ik realiseer me ineens dat ik nog nooit iets in het "even voorstellen"items geschreven heb. Zal dat binnenkort eens gaan doen.

Maar dat is ook niet wat ik zeg! De tenor heeft wel degelijk een heel belangrijke functie binnen een 4-tet, maar die ligt meer in het harmonische verbinden van de overige stemmen. De aanwezigheid vande tenor is niet zo evident als die van de sop, alt en bari. Die rol moet je wel liggen en mij ligt die niet.  Dat geldt overigens niet voor alle 4-tetten. Het franse sax4-tet Desaxes, bv laat alle 4 de saxen een hoofdrol spelen, maar zij spelen vnl. bewerkingen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 16 October 2006, 10:22:41 »
Probeer in een klassiek 4-tet maar eens de verschillende saxen te onderscheiden. Ik doe dat vaak met mijn docent die zelf in een 4-tet speelt. De sop en bari zijn het meest prominent aanwezig, ze zijn het beste te onderscheiden. Dat de bari daarbij begeleidend en de sop solistisch zijn heeft daar weinig mee te maken. Je herkent ze direct. Alt beweegt zich vaak onder de sop of speelt tegen, maar herken je ook direct, en een tenor is ook echt wel eens te horen, maar zijn belangrijkste functie is echt het complementeren van het klankbeeld.
Het is een beetje waar je je aandacht op richt, maar wanneer je, als luisteraar voortdurend kunt zeggen, hoor die tenor eens mooi spelen, dan doet hij het niet goed.

Offline Ellis11

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 16 October 2006, 13:10:49 »
.het verschil tussen een alt, sopraan, tenor en bari is in mijn ogen wel degelijk hoorbaar.

Ik kan niet anders dat het met je eens zijn.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 16 October 2006, 16:00:27 »
Quote from: "Ellis11"
.het verschil tussen een alt, sopraan, tenor en bari is in mijn ogen wel degelijk hoorbaar.

Ik kan niet anders dat het met je eens zijn.

Er heeft nog niemand iets anders beweert, toch? Wat ik zeg is dat de functie van de verschillende saxen anders is, en dan is de tenor de meest "verstopte sax", maar laat je hem weg dan valt er een groot gat.
En natuurlijk zijn er 4-tetten waarbij de tenor wel duidelijk te onderscheiden is net zo goed als dat de sopraan niet altijd op de voorgrond staat, en ook de bari neemt zo nu en dan de leiding. Maar over het algemeen hebben ze wel een specifieke functie en bij de tenor is dat dan de minst opvallende, maar wel onmisbaar. Dat heeft niets te maken met het kunnen onderscheiden van de verschillende saxen.

En met het ASK en Amstel is niets mis!

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 16 October 2006, 16:33:15 »
Quote from: "Ieruzz"
Even goede vrienden hahaha

IDD! :D