Ik wil niet kiezen. Elk instrument heeft zijn eigen charme, net zoals de verschillende muziekstijlen. Maar ook vragen verschillende muziekstukken om een bepaalde saxofoonklank. Ook combinatiesvan verschillende instrumenten kunnen mooi zijn.
sopraan met orgel, of sopraan in volksmuziek
Alt met klarinet, en alt natuurlijk in klassieke muziek.
Tenor met dwarsfluit, tenor ook solo in klassieke muziek
Bariton, soms als soloinstrument, maar ook zeer de moeite in de lage partijen.
en dan natuurlijk een klassiek saxofoonkwartet! Indien je 4 goede spelers hebt is dat ook wel erg leuk. Dan vind ik de sopraan het leukste omdat je daarmee gewoon het meeste te doen hebt. Tenor zou ik nooit willen spelen in een kwartet want die hoor je vrijwel niet, als het goed is.
Het ligt er dus allemaal maar aan. Het kan ook heel lelijk zijn bv wanneer je een klarinetpartij laat dubbelen door een sopraan, dan hoor je gewoon twee lelijke instrumenten.
Overigens vind ik dat voor de 4 gangbare saxen SATB, mijn eigen docent de allermooiste klank heeft die ik ooit gehoord heb. Dat maakt hem alleen nog niet perse de beste-uitvoerende- saxofonist. Het zijn ook lang niet altijd de beste die in het voetlicht treden en ik ben er van overtuigd dat er nog heel wat onbekend talent is. Om een uitvoerend musicus te willen en kunnen zijn moet je over nog heel wat meer kwaliteiten beschikken dan alleen mooi muziek kunnen maken. Om bv even bij genoemde spelers als vd Linden en Garbarek te blijven; vd Linden, een fantastisch en gedreven musicus, maar speelt niet altijd zuiver. En garbarek zijn klank vind ik ronduit lelijk. Toch vind ik hun inzet op het muzikale vlak prijzenswaardig.
Feitelijk is alles mooi, op de juiste plaats en op de juiste tijd. Je doet jezelf altijd tekort wanneer je niet "openminded" kunt luisteren.