Author Topic: Hoe beluister jij je muziek het liefste?  (Read 18174 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SFANX

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 31 October 2006, 14:10:18 »
Ik heb gestemd voor cd maar moest wel kiezen tussen vinyl en cd. ;-)  vooraan op't podium. De interactie tussen muzikanten volgen, de intensiviteit waarmee soms gespeeld wordt (soms ook niet), het gehele plaatje van publiek en performance(lichtshow ed.) en wat dat teweeg brengt, maar misschien ga ik nu wel ver voorbij aan de doel van dit topic  :lol: (ik kom dan wel vaak thuis met een cdtje van de band die gespeeld heeft)
Een avondje ongestoord muziek luisteren doe ik dan met lp's cd,s en cassettes en evt een video :roll: ik heb die mogelijkheden en denk niet aan t gemak of ongemak van de afspeel mogelijkheden maar aan wat ik wil luisteren en waar ik het op heb staan. :wink:
alt: buescher aristocrat "big B" 1945  tenor: buescher aristocrat"big B"1947  bar: dolnet(50er jaren)

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #16 on: 31 October 2006, 14:38:37 »
Quote from: "SFANX"
Ik heb gestemd voor cd maar moest wel kiezen tussen vinyl en cd. ;-)  vooraan op't podium. De interactie tussen muzikanten volgen, de intensiviteit waarmee soms gespeeld wordt (soms ook niet), het gehele plaatje van publiek en performance(lichtshow ed.) en wat dat teweeg brengt, maar misschien ga ik nu wel ver voorbij aan de doel van dit topic  :lol: (ik kom dan wel vaak thuis met een cdtje van de band die gespeeld heeft)
Een avondje ongestoord muziek luisteren doe ik dan met lp's cd,s en cassettes en evt een video :roll: ik heb die mogelijkheden en denk niet aan t gemak of ongemak van de afspeel mogelijkheden maar aan wat ik wil luisteren en waar ik het op heb staan. :wink:

Daar heb je een punt, live had er ook bij gemoeten...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Oliver

• Member
  • *
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
(No subject)
« Reply #17 on: 07 November 2006, 21:43:50 »
Over MP3'en gesproken.
In de Consumentengids heeft ooit een test gestaan van een professioneel panel van verschillende soorten muziek met verschillende bitrates.
(ja ik blijf ook kritisch naar testen kijken!)
Er is gebruik gemaakt van een serieuze installatie, geen Bose Melkpakken.
Als een bitrate van beter dan 160 kb/s werd gebruikt, was het panel niet meer in staat het verschil te horen tussen de originele CD en de MP3.
De (Lame) codering van MP3's is ook zo gemaakt dat onze hersenen voor de gek worden gehouden.  Meestal is dus 192 kb/s genoeg.
Ook ik vind dat lastig (met m'n Thiel speakers en van der Hull bedrading)
Een VBR (Variable BitRate) geeft bij lager volumes iets beter resultaat.
T'is maar een weet, groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 07 November 2006, 22:17:06 »
Goeie grutten, Ik snap hier helemaal niets van!
Wat denk je? Kan ik rustig 300 euri's uitgeven voor een ipod waar ik mijn hele muziekverzameling op kan zetten of doe ik daar mijn oren mee te kort en ga ik er spijt van krijgen?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #19 on: 07 November 2006, 22:27:54 »
En ik dacht nog wel wat te begrijpen over MP3 enz. ik had ergens gehoord dat er ook een MP5 was ? Maar hier kom ik weer allemaal nieuwe dingen tegen, ben trouwens wel blij dat ik muziek op me mp3 speler kan zetten haha :) .

Trouwens hetzelfde gevoel bij die microfoons... blijkbaar is dat niet echt wat voor mij :P , dan denk ik het te begrijpen maar dan komt er weer iemand met allemaal extra's info qua getallen waarvan ik denk wat bedoelt hij nou?

De lame codering enz. tja dat maakt het gelijk duidelijk voor me dat ik er totaal niets van af weet  :lol: . Ik heb een ipod, zo'n kleine van 2 gig, ik kan lang niet al mijn muziek erop wat ik er graag op zou willen helaas :( , maar het is wel vele malen makkelijker dan zo'n cd speler met al die CD's  :-D
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Oliver

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 07 November 2006, 22:41:15 »
Pieter
Bij de introductie van digitale muziek is gekozen voor een systeem van Puls Code Modulatie (PCM). Belangrijk voor een natuurgetrouwe weergave is de sample frequentie (hoe vaak naar het analoge signal wordt gekeken; freq = 44,1 kHz van een CD) en het aantal bits (dat gebruikt wordt om de analoge signaal waarde vast te leggen en dat is weer belangrijk voor de dynamiek en de vervorming)
Later is om grote bestanden te verkleinen gekozen voor een intelligent comprimeringssysteem.
Voor audio is dat voornamenlijk MP3 en voor video MPEG4 en voor plaatjes JPG.
Er wordt gekeken (zoals dat Philips al deed met z'n DCC-recorder) naar een manier om herhaalde patronen slim weer te geven.
Vergelijk dat met het getal 1.000.000; andere notatie :10 tot de 6e.
Jouw Ipod-truc werkt zeker.
Veel belangrijker is dan de kwaliteit van de koptelefoon waarmee je luistert. Bv de Sennheiser PX100.
En de situatie waarin je luistert; in de luie stoel of onder het joggen.
Zelfs in de luie stoel doe ik nu MP3.
Het grote voordeel is dat je met een mediacentre (PC) een programma kunt vaststellen, zonder dat je dan om het uur naar je CD-speler moet lopen.
Vergeet niet dat zelfs radio-muziek geen CD-kwaliteit kan zijn omdat de dynamiek van een uitzending sterk wordt gereduceerd.
Ook de digitaal te realiseren dynamiek van 80 db is niet te gebruiken;
het betekent voor je boxen een vereist bereik van "speld vallen" tot "straaljager-niveau"
Kortom erg veel verschil is er tussen theorie en praktijk.
Je Ipod is nog niet zo'n dom idee. Het is ook een volgende stap.
De CD zal ook weer verdwijnen, misschien komen er solid-state dragers.
De USB-stick met flashrom is daar een voorbeeld van.
Helpt dit? (of wordt het nog onoverzichtelijker)
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 07 November 2006, 22:50:17 »
Dank je wel voor je uitleg. Ik ben altijd blij wanneer een apparaat voorzien is van een duidelijke aan en uit knop en dan maar hopen dat het werkt. Van dat comprimeren, dat snap ik, een beetje. en het zal ooit idd wel een ipod worden, ze zijn alleen zo duur en wanneer ze dan na een jaar al weer ouderwets zijn .....ik wordt er moe van. Dat van die koptelefoon is wel interessant. Misschien   moet ik me daar maar eens wat meer in verdiepen.

Dus, techneuten onder ons, wat moet ik kopen?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 07 November 2006, 23:29:52 »
Quote from: "Oliver"
Er is gebruik gemaakt van een serieuze installatie, geen Bose Melkpakken.
Als een bitrate van beter dan 160 kb/s werd gebruikt, was het panel niet meer in staat het verschil te horen tussen de originele CD en de MP3.

Jammer alleen dat Hifi installaties gemaakt zijn om het geluid zo aangenaam mogelijk te reproduceren.

Als je zo'n test echt goed zou willen doen, moet je de muziek over profi studiomonitors  spelen (gemaakt om naast het bieden van referentie zwakke punten in een mix te kunnen horen). Met een paar recording engineers erbij, en dan kijken hoe ver die komen.

Lijkt me wel een leuke vergelijking!
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 07 November 2006, 23:40:11 »
Jawel Pieter, echte goeie grutten!!

Want Ipod comprimeert natuurlijk ook en daardoor ga je dingen missen.
Of je dat ook "hoort" (= waarneemt)?

For a quick bite a.h.w. is Ipod een goed ding, wetende dat als je echt wilt genieten (= letten op details) je beter bij vinyl kunt blijven.

Gelukkig houdt ons gehoor ons redelijk voor de gek, dus als je geen absoluut of relatief gehoor hebt geniet je toch wel!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Red Hot Willie Pepper

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #24 on: 11 November 2006, 21:09:24 »
Hier nog een youngtimer (21):

Ook ik heb vinyl gekozen. Een schone lp op een goede draaitafel klinkt zoveel malen fijner dan een cdtje. Een Super Audio CD (SACD) of DVD-Audio (oei, weer twee andere geluidsdragers hier geïntroduceerd  :roll: ) komt ver, maar is nog lang zo dynamisch en levendig niet.
Vergis je niet, mijn cd collectie is vele malen groter dan die van vinyl en mijn mp3 collectie nog weer een aantal keer. Maar dat heeft voornamelijk te maken met het gemak om iets leuks te verkrijgen (cd-zaak, rommelmarkt/kringloop/2e hands platenwinkel, internet). Ik ga er regelmatig echt voor zitten om een muziekje te beluisteren en dat is dan 5 van de 10 keer een lp en anders een goed opgenomen cd.

Van de nieuwwaarde van m'n audioset kan ik ook een leuke sax weerkopen, maar als ik die keus zou hebben....
Onderweg gebruik ik al jarenlang een minidiscrecordertje. Cd-kwaliteit op miniformaat en perfect om iets mee op te nemen.

Aan Pieter en andere potentiele mp3spelerkopers wil ik nog zeggen: Er komen idd regelmatig problemen voor met Ipods, maar ze zijn ook erg veel verkocht. Het blijft dus relatief. De Creative of een nieuwe Microsoft Zune lijken me hele goede alternatieven wat betreft mp3speler, al ken ik ze alleen van recensies. Een Ipod heb ik zelf niet maar ken ik vanuit de winkel waar ik parttime werk (Raf Kampen, audio/video/pc en voor mij dan vooral audio en video).

Er is ook wel eens tegen mij beweert dat muzikanten zich vrijwel niet interesseren voor goedklinkende audio. De laatste tijd echter wordt mij gelukkig steeds meer het tegendeel bewezen. Hoewel als de mogelijkheid 'live' er was geweest ik die had gekozen... wellicht toch de muzikant in mij.
[al zong de dijk: 'want muzikanten dansen niet']
[size=75]saxofoon in de koffer.. wat klopt er niet?[/size]

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 11 November 2006, 22:19:27 »
SACD, ja die had er bij gekund, hoewel het wel hetzelfde medium is als gewone CD (alleen een hogere samplerate). En  Minidisc ben ik ook nog steeds gek van, hoewel de kwaliteit toch iets slechter is dan die van CD door de comprimering (ATRAC). Maar zeker fijn voor onderweg! Toch heeft de Ipod nu mijn voorkeur, de geluidskwaliteit is veel beter dan die van andere mp3 spelers (aanschafargument?)

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 13 November 2006, 23:20:26 »
Ik heb voor mp3 gestemd, omdat ik de meeste muziek vanaf mijn mp3-speler luister.

en hier ben ik het niet helemaal mee eens:
Toch heeft de Ipod nu mijn voorkeur, de geluidskwaliteit is veel beter dan die van andere mp3 spelers (aanschafargument?)

ik vind dat Ipods veel te veel worden opgehemeld. ong. 2,5 jaar geleden heb ik mijn eerste grote mp3-speler gekocht, en ik heb toen grondig mp3spelers zitten vergelijken. geluidskwaliteit stond daarbij bij mij op 1.
ik heb toen geen ipod gekocht, maar een iriver. die was goedkoper, had meer functies en het geluid was (naar mijn mening) toch wat beter.

Ik kan er niet omheen dat Ipod een heel goed product is, maar naar mijn mening is het steeds meer een rage aan het worden. er zijn genoeg andere evengoede (misschien wel betere) mp3spelers op de markt.

Offline Oliver

• Member
  • *
HiFi-vrienden
« Reply #27 on: 14 November 2006, 08:35:55 »
Let op!
Het geluid wordt niet of nauwelijks door de speler bepaald.
Een facter die een beetje invloed heeft is de spanning van de accu.
Hoe hoger de spanning, hoe hoger het onvervormd maximaal geluidsvolume zal zijn.
Maar bij koptelefoonvolume ook niet erg relevant
Omdat de decoding electronisch volgens hetzelfde algorithme gaat is er geen verschil.
De ingebouwde microprocessor die de decoding van MP3 naar analoge muziek moet doen maakt niet of nauwelijks fouten.
Echt waar, het enige verschil is de koptelefoon.
Meestal is de bijgeleverde koptelefoon bagger.
Je moet wel dezelfde muziek met dezelfde koptelefoon vergelijken, en niet te vergeten met dezefde bitrate, minstens 192 kb/sec..
Een hele goeie koptelefoon is de Sennheiser PX100.
Alsof je boxen op je oren hebt hangen.
Eigenlijk is alleen belangrijk bij de keuze van de speler:
de vorm, de bediening, de grootte van de harde schijf, prijs.
Ik heb de ZEN Touch gekocht.
Ik heb geen aandelen bij Creative en Sennheiser.
Groeten Oliver  :smt039

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
Re: HiFi-vrienden
« Reply #28 on: 14 November 2006, 10:15:17 »
Quote from: "Oliver"
Let op!
Het geluid wordt niet of nauwelijks door de speler bepaald.
Een facter die een beetje invloed heeft is de spanning van de accu.
Hoe hoger de spanning, hoe hoger het onvervormd maximaal geluidsvolume zal zijn.
Groeten Oliver  :smt039

Maar het interne circuit en de connectoren zullen toch wel verschil uitmaken denk ik? De kwaliteit daarvan ligt voor mijn idee hoger bij Apple, en ook de notoire zwakke schakels in een audiopad (connectoren en kabels) zijn bij Apple volgens mij van hogere kwaliteit.

Offline Red Hot Willie Pepper

• Member
  • *
Re: HiFi-vrienden
« Reply #29 on: 14 November 2006, 19:47:38 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Maar het interne circuit en de connectoren zullen toch wel verschil uitmaken denk ik? De kwaliteit daarvan ligt voor mijn idee hoger bij Apple, en ook de notoire zwakke schakels in een audiopad (connectoren en kabels) zijn bij Apple volgens mij van hogere kwaliteit.

Met de interne elektronica KAN er verschil in geluidskwaliteit worden gegenereerd, maar of dat op dit niveau (zowel formaat als prijs) ook zodanig is dat je het kunt horen, betwijfel ik bijzonder. Als er al geluidsverschil is te horen tussen mp3spelers uit dezelfde prijsklasse, getest met dezelfde file en hoofdtelefoon, dan lijkt het mij dat dat verschil toch door de processor wordt gemaakt. Daar kan bijvoorbeeld een behoorlijk verschil in nauwkeurigheid in zitten. Hetzelfde komt voor bij digitale fotocamera's, daar zijn ook vooral de beeldverwerkingschip en de lens (in dit geval te vergelijken met de hoofdtelefoon) het belangrijkst voor een mooie foto, en niet het aantal megapixels zoals veel mensen denken.

En of de standaard bijgeleverde kabels etc van Apple van hogere kwaliteit zijn betwijfel ik ook. De connector is anders, maar dat zal eerder zijn gedaan om uniformiteit voor Appleproducten te garanderen en te voorkomen dat ieder willekeurig apparaat kan worden aangesloten, in plaats van dat ze niet tevreden zouden zijn geweest over de bestaande aansluitingen. Let wel: op accessoires zit altijd de grootste winstmarge, zowel voor producent als verkopende instantie!
Daarbij zijn de standaard Applekabeltjes ook niks dikker dan een standaard usbkabel bijvoorbeeld. Wat inhoud dat ze zeker niet extra zijn afgeschermd en er ook weinig bijzondere dingen met het geleidende metaal kunnen zijn uitgehaald (niet extra dik, geen bijzondere onderlinge afscherming, geen twisted pairs etc.).

Wat bij Apple het gevoel geeft dat je iets beters in handen hebt, is het feit dat het allemaal perfect op elkaar is afgestemd. Dat begint met de kleurstelling; Vóór Apple's ipod was er lange tijd niks wit of uitgesproken zwart. Het geeft je het gevoel iets unieks in handen te hebben.
Daarnaast is ook de afwerking heus wel goed, het voelt dus prettig aan.

Als je kijkt naar de behuizingen van de verschillende generaties Ipod, is er veel verschil en daarmee veel verschil in mening. De vorige serie (1e serie Nano) ziet er prachtig uit naar mijn mening. Voelt ook goed, maar blijkt toch een redelijk zwakke behuizing te hebben en een krasgevoelig scherm. Met de nieuwe serie hebben ze qua design de stap terug gemaakt naar de laatste Ipod Mini (Nano voorloper), wat resulteert in een ogenschijnlijk gelijke behuizing (wat ik als productontwerper erg jammer vind), zei het veel kleiner maar wel weer vele malen steviger dan de voorgaande Nano.
[size=75]saxofoon in de koffer.. wat klopt er niet?[/size]