Ik ben heel erg musicminded en sta eigenlijk altijd open voor music, vandaar dat ik gekozen heb om te stemmen op;"ik vind alles prachtig". (Natuurlijk vind ik niet alles prachtig er is ook veel muziek wat mijn zintuigen niet kunnen verdragen, maar dat is altijd een persoonlijke mening,nadat ik het beluisterd heb) ;-) De meesten weten op dit forum wel dat het bloed zweet en tranen kan kosten om je instrument te beheersen of een stuk onder de knie te krijgen(ff mezelf een spiegeltje voorhouden :oops: )
Maar je doet, denk ik, jezelf tekort als je bijvoorbaat een muziekstroming uitsluit en er helemaal niet naar luistert, het doet in dat geval ook zeker tekort aan die paar muzikanten die in een ondergewaardeerde stijl de beste van het beste zijn.(en er vaak heel voor hebben moeten doen of laten)
Zelfs over de indeling/benoeming van de stijlen(hokjesgeest :roll: ) kun je een discussie houden! Als je begint bij klassiek :-({|= , kun je daar al bij vragen; hou je daarbij vast aan onze westerse klassieke muziek of betrek je daarbij traditionele chinese muziek die daar als klassiek wordt gezien en op instrumenten wordt gespeeld die wij niet eens kennen, zelfs de traditionele indonesische gamelanmuziek is daar klassiek te noemen en wordt met weer andere instrumenten bespeeld.
(Wij hebben de meeste westerse muziek gebaseerd op de traditionele kerktoonladders en de daarbijbehorende theorie, terwijl op bijna alle continenten andere instrumenten en belevingen over muziek en toonladders een totaal andere benadering voortbrengt, die bij bestudering, uitleg en beluisteren ervan net zo duidelijk zijn als onze eigen harmonieleer e.d.) :-k
Zoals in een vorige reaktie al stond wordt de lijst te lang als je alle bekende(in dit lijstje vnl westerse)muziekstijlen er op wilt zetten maar de lijst is lang niet uitgebreid genoeg als je muziek op wereldlijk niveau bekijkt(raga's, zouk, rai, bossanova enz enz enz) er is meer muziek die nooit van je levensdagen zult horen dan die je wel kent. :shock:
Om dit even te verweven met het topic over de hafabra en wat ze wel of niet zouden kunnen spelen, als je er plezier in kunt beleven tijdens het instuderen, als je mensen zover kunt krijgen dat ze er naar luisteren, is het commentaar al niet meer belangrijk, je heb het uiteindelijk gespeeld en bewezen dat het kan.(Het oordeel zegt vaak meer over de beleving en de mate waar mensen open staan [-( voor nieuwe/bizarre en onverwachtte dingen)
Het werpt bij mij alleen maar meer vragen op zoals zou je Bach kunnen laten spelen door een traditioneel chinees orkest,Pink Floyd door gamelanspelers, The Sex Pistols door een raibandje. :wink:(als ze goed zijn in hun vak zeg ik ja, graag :-) ) het is een uitlaatklep en tevens een totale wereld van verwondering en verbazing als je voor alles probeert open te staan,kortom een groot deel van mijn eigen leventje, daarom maak ik geen keuze in de muziekstijl, waarna ik bijvoorkeur luister, maar hangt het van mijn gemoedstoestand af waar ik voor opensta (klassiek vertrouwde muziek ,rustgevend, blues, nieuwe muziek, uit een andere cultuur, vreemde instrumenten enz.enz. :?

)leve muziek =D> in het algemeen, en het moet(m.i.) weer terug als verplicht vak op school