Author Topic: Brassband of Harmonie of toch anders?  (Read 13463 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Joke

• Member
  • *
Brassband of Harmonie of toch anders?
« on: 17 November 2006, 17:25:19 »
Een aantal jaren geleden heeft een deel van onze Marchingband (Showband '75 Leidschendam) een zittend orkest opgericht. Wij noemen ons de ShowBrassBand. Maar volgens sommigen van ons zijn wij geen Brassband en zouden we eigenlijk een andere naam moeten zoeken.

Ik weet eigenlijk niet veel van welk orkest welke bezetting behoort te hebben en heb daarom op het net gezocht. In Wikipedia heb ik gevonden welke bezetting hoort bij een Harmonie, een Fanfare en een Brassband.

Maar dan nog kom ik er niet uit onder welke categorie wij nou vallen.

Wij hebben:
1 sousafoon, 3 baritons, 1 trombone, 2 tenorsaxen, 4 trompetten, 3 altsaxen, 1 xylofoon, 1 drummer.

Het lijkt wel een recept  :)

Volgens mij is dat toch niet echt een brassband, maar wat dan wel?
gr. Joke

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 18 November 2006, 16:40:47 »
Een brassband heeft geen saxofoons, dus dat valt zoiezo af.
Een harmonie ook niet vanwege de klarinetten, hobo, enz.
Fanfare ook niet, vanwege het gemis van sopraansax en bugels.

Dus alle 3 je opties vallen eigenlijk af :D

Wat voor repertoire hebben jullie? Spelen jullie veel op straat? Of alleen maar zittend?

Ik vind de bezetting eigenlijk meer richting een bigband gaan. Alleen heb je daar weer geen baritons. :-k
Lastig!  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Joke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 18 November 2006, 18:04:16 »
Lastig hè? Ik speel er al twee jaar, maar kan het tot nu toe niet erg plaatsen. Niet dat dat erg is, misschien passen we wel niet in een hokje, en daar hou ik in principe wel van.
De opzet was (en is) met elkaar lekker muziek maken. De bezetting wisselt ook nog wel eens, afhankelijk van wat we kunnen krijgen. Een jaar geleden hadden we 2 trombones, nu nog maar 1. Of twee saxen en nu 3.

We zeggen dat we populaire muziek spelen (maar in feite is het van alles wat, gewoon wat we leuk vinden): Amarillo, Eight days a week, Oye como va, Beauty and the Beast, Big Spender, Top of the World, Rivers of Babylon om maar wat te noemen. En met de kerst uiteraard kerstnummers.

We spelen meestal op straat, bij voorkeur zittend. Op braderieën en in winkelcentra en dergelijke.

Een bigband is veel te hoog gegrepen, en daar zit geen blaasbas maar een contrabas (of basgitaar) bij, toch?

Op zich is het misschien niet zo belangrijk wat voor orkest we zijn, maar de naam Brassband is misleidend, maar hoe presenteren wij ons dan? Dus als jullie met mij mee willen denken: graag! Wellicht dat er ook een nieuwe naam van komt.
gr. Joke

Offline Lisjeee!

• Member
  • *
    • http://www.rijnmondband.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 18 November 2006, 18:33:10 »
oye como va spelen wij ook bij buytenrode :P erg leuk nummer.

Maar wij hebben hetzelfde bij de rijnmondband als jullie, wij hebben dan misschien wel meer van alles, maar ongeveer hetzelfde.

wij zijn een show&marchingband,
dus dan denk ik dat jullie ook gewoon een Show&Marchingbang zijn.

Want Bijvoorbeeld Kunst & Genoegen Leiden, beter bekend als K&G Leiden, die hebben een jeugdkorps, is een show&marchingband, een gewoon korps, en nog 1 ander korps, ook gewoon een Show&marchingband, maar dat is een zittend orkest.

dat hebbenwij ook bij de rijnmondband.

Jeugdrijnmondband & rijnmondband die geven bijv. straatoptredens en concerten, taptoes, WMC, vanalles
en Rijnmondband 3, dat is een "zittend" orkest.

dus ik denk dat je gewoon onder de Marching categorie behoort.
En anders hetzelfde als ik bij Buytenrode, we hebben ook weer dezelfde instrumenten.. maar wij zijn ook een zittend orkest, ik zal eens navragen wat we precies zijn bij buytenrode.
Slagwerker, Rijnmondband te Schiedam

Offline Lisjeee!

• Member
  • *
    • http://www.rijnmondband.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 18 November 2006, 18:35:34 »
ik heb het nog ff gezocht.

we zijn bij buytenrode een drumFANFARE. dus het klopt niet helemaal wat je zegt amanda, want wij hebben geen sopraansax en geen bugel!
Slagwerker, Rijnmondband te Schiedam

Offline Joke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 18 November 2006, 18:54:41 »
Het hoofdorkest van Showband '75 is de Marchingband, onze leden komen daar voornamelijk uit voort, de ouwetjes die niet meer willen lopen  :D  Maar we hebben inmiddels ook jongere leden.

Een marchingband moet volgens mij op zijn minst marcheren, en dat doen wij dus niet. Ik heb dat trouwens wel eens geprobeerd, lopen en spelen tegelijk: vreselijk moeilijk!

Dus: ook geen Marchingband!
gr. Joke

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 18 November 2006, 19:36:16 »
wanneer je orkest niet in een vastgestelde bezetting speelt noem je dat een heterogeen ensemble. In feite kan daar elk instrument bij aanschuiven. Zo kun je dus best een heterogeen blaasensemble hebben.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 18 November 2006, 20:38:29 »
Ik zou me helemaal niet druk maken over welke naam het beestje moet krijgen, wees blij dat je vrij van allerlei hokjes en bijbehorend stramien bent!

Elke minuut die je doorbrengt met hierover discussiëren met je medemusici is er één dat je geen muziek aan het maken bent...

In de woorden van Jeff Buckley over zijn eerste plaat: "It turned out to be a basic rock band. But I didn't care wich instruments, Tuba, Banjo as long as it would work it was fine by me."

Vergeef me als het citaat niet helemaal klopt want ik heb het uit mijn herinnering opgediept, maar hij heeft een punt. Waarom zou je je druk maken over welke bezetting een groep "hoort te hebben", als het maar werkt ! En als ik je verhaal zo lees hebben jullie plezier zat...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 19 November 2006, 10:10:14 »
Hoe de dingen heten heeft een belang in communicatie. Dat is ook een van de redenen dat muziektheorie belangrijk is. Wanneer je dus, met mensen communiceert over in wat voor soort orkest je speelt, en je kunt dat met 1 woord benoemen, heeft die ander direct een beeld over de bezetting en daarmee de klankkleur, en vaak ook het repertoire. Het geeft ook vaak  de moeilijkheden aan waar zo'n orkest voor gesteld wordt qua bezetting alsmede  mogelijkheden van bv optredens. Dat zijn nog maar een paar aspecten, en dat allemaal door 1 woord! het woord harmonie of het woord bigband of philharm. orkest roept toch heel andere beelden op.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 19 November 2006, 11:19:42 »
Quote from: "Lisjeee!"
ik heb het nog ff gezocht.

we zijn bij buytenrode een drumFANFARE. dus het klopt niet helemaal wat je zegt amanda, want wij hebben geen sopraansax en geen bugel!

Een fanfare heeft als standaard bezetting wel degelijk bugels en een sopraansaxofoon: http://home.wanadoo.nl/fanfare/samenstelling.htm
http://home.wanadoo.nl/fanfare/sax.htm
Of een drumfanfare daarin weer anders is weet ik niet.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 19 November 2006, 14:49:39 »
Quote from: "Pieter"
Hoe de dingen heten heeft een belang in communicatie. Dat is ook een van de redenen dat muziektheorie belangrijk is. Wanneer je dus, met mensen communiceert over in wat voor soort orkest je speelt, en je kunt dat met 1 woord benoemen, heeft die ander direct een beeld over de bezetting en daarmee de klankkleur, en vaak ook het repertoire. Het geeft ook vaak  de moeilijkheden aan waar zo'n orkest voor gesteld wordt qua bezetting alsmede  mogelijkheden van bv optredens. Dat zijn nog maar een paar aspecten, en dat allemaal door 1 woord! het woord harmonie of het woord bigband of philharm. orkest roept toch heel andere beelden op.

Okee, prima. Probleem is echter, om maar even een voorbeeld uit jouw verhaal erbij te halen, de interpretatie van het woord bigband m.b.t. bezetting kan verschillen. Ik heb bigbands gezien met en zonder piano, gitaar, orgel, steeldrums, klarinet... Toch wel flinke verschillen in klankkleur denk ik zo.

Wat ik bedoeld met mijn verhaal, is dat het willen voldoen/conformeren aan bepaalde "dogma's" die in de muziek bestaan het resultaat lang niet altijd ten goede komt. Doe gewoon waar je zin in hebt en noem het voor mijn part een trekzakdeathmetalpowerjazzoctet, als je maar zelf staat achter wat je doet.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Joke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 19 November 2006, 17:29:10 »
Pieter komt heel dicht bij waarom ik een woord wil hebben voor ons orkest. Als we ons voor optredens presenteren als Brassband, klopt dat niet. Ik ben bang dat ze dan een ander orkest krijgen dan ze verwacht hadden.

Maar "heterogeen blaasensemble" bekt nou ook niet zo lekker. Dat klinkt  zo deftig voor wat wij doen. Zou gewoon blaasensemble de lading dekken? Of desnoods blazersorkest? Of wordt er dan weer andere muziek verwacht?
gr. Joke

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 19 November 2006, 19:59:47 »
"Heterogeen ensemble" oftewel "gemengd ensemble"

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #13 on: 19 November 2006, 21:21:36 »
ShowSittingBand?
 :-D

Noem je gewoon Orkest... Ben je overal vanaf..

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #14 on: 19 November 2006, 21:40:17 »
OZN

Orkest Zonder Naam,

GZN

Groep Zonder Naam

Zo moeilijk is het toch niet om een naam te bedenken?? Ik dacht toen ook van BZN wat een gare naam, welke mensen noemen zich nou zo... Maar het is iets wat je niet vergeet!

BZN, Blazers zonder naam :P , SZN show zonder naam etc...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."