Ja, de forumgebruiker Oliver bespeelt een sopraan waarbij het gedaan is:
Selmer Soprane Series III (modif), Selmer C**, Vandoren 2,5
En de saxofonist Ties Mellema gebruikt een zilveren hals waarbij het is gedaan op zijn alt...
Het is gewoon heel simpel om voor te stellen wat ze nou bedoelen. Het gaat om het metaal of legeringen...
Als je een draad hebt en die ga je torderen, wordt het harder en harder... (torderen is ongeveer het zelfde als je een handdoek gaat wringen...). En plots breekt het als je te veel doet...
De spaningen ontstaan dus doordat je het metaal bewerkt.
Bijvoorbeeld je gaat smeden of buigen van metaal... Hierdoor wordt het harder en harder, dus taaier. Het wordt lastiger te buigen dan, als je blijft doorgaan gaat het breken, knakken of scheuren... Het zit dus in het kristalrooster! Het kristalrooster kan zich niet goed vormen.
Door verhitting van het metaal vormt de kristalrooster weer een goed struktuur... Hierdoor wordt het metaal in die vorm weer zacht. Enorm veel verschil zit daarin... Laatst ook toen ik bezig was een proefhanger te maken in messing... Moest een strip om een plaatje maken en dat bleek ik buigen voor het solderen verhit ik het nog anders komen die spanningen vrij tijdens het solderen waardoor het dus helemaal fout kan gaan... Duidelijk merk je dat het metaal zacht is geworden omdat je gewend was het het zo hard werd...
Hard metaal kan dus breken en schuren als er veel spanning op staan als je het laat vallen... Maar zacht metaal kan dan ook erg duiken.
Door het weer zo spanningloos te maken zou het dus geven:
Het speelcomfort verhoogt dankzij het makkelijker 'aanspreken',
de aanzet is directer, zuiverder en trefzekerder,
de gehele toon, vooral in het hoge register, wordt rijker, voller en blijft 'open' klinken.
Ik geloof daar wel in, je maakt het weer zachter en daardoor zou het ook beter gaan trillen...
Het verhitten kan je natuurlijk niet continu doen, want dat is dus slecht voor het kristalrooster waar een legering of metaal uit bestaat...
Eerder op dit forum hadden we het er ook over, toen kwam ook deze techniek aan bod maar werd het via vriezers gedaan.
Oja en het verhitten van het metaal of legering voor de spanning weg te halen heet uitgloeien...
[edit]
Volgens mij (wat pieter poste), heeft ionieseren met het kristalrooster te maken... Ionen enz. (moleculen?)