Author Topic: Stelling: van blad spelen...  (Read 13279 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
Stelling: van blad spelen...
« on: 05 December 2006, 11:34:13 »
Ik zie veel bladmuziek rondvliegen op het forum, heb zelf al bijna twee jaar niet meer van blad gespeeld...

Ik was benieuwd naar jullie mening, je kunt aangeven op een 5-puntsschaal in hoeverre je het er mee eens bent. Overigens is de stellingname geen weergave van mijn eigen mening, maar gebaseerd op dingen die ik gelezen/gehoord heb.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 05 December 2006, 12:04:33 »
Ik ben het er niet mee eens.
Van blad spelen hoeft helemaal je creativiteit niet te beinvloeden.
Het is maar net hoe muzikaal je hiermee om kan gaan.
Iemand die minder gevoel muziek heeft zal er ook niet een heel muzikaal stuk van maken.
In mijn ogen maakt het dan niet uit of hij met of zonder bladmuziek speelt, het zal gewoon minder muzikaal klinken.
Iemand die juist heel muzikaal is zal van het saaiste stukje muziek nog iets fantastisch kunnen maken, met of zonder noten voor zijn neus.

Dat is mijn mening :)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #2 on: 05 December 2006, 13:04:56 »
Ja en nee. Ik geloof dat er mensen zijn die perfect van blad kunnen spelen en al hun creativiteit erin kunnen gooien.

Als ik naar mezelf kijk... ik merk dat ik heel beperkt ben in m'n spel als ik van blad af speel en veel vrijer als ik uit m'n hoofd of op gevoel speel.

Denk dat het heel persoonlijk is of misschien wel een gewenning.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #3 on: 05 December 2006, 14:12:34 »
helemaal mee oneens.
het blad is voor mij meestal een mooie basis, om er dan zelf, volgens het gevoel, de inspiratie, meer van te maken
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline John G

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 06 December 2006, 22:18:57 »
Ik ben er grotendeels niet mee eens. Ook al speel je van bladmuziek kan je er toch creatief mee om gaan. Ik zelf begin van bladmuziek en hoe beter ik het stuk ken hoe creatiever ik ermee om ga.

Groetjes
John
Maybe... Someday.... I\'ll be able to play (beter) \":)\"

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 07 December 2006, 00:48:40 »
Goed, dat is allemaal heel duidelijk. Ik wil nog een extra dimensie aan de discussie toevoegen:

Veel mensen zoeken, als ze een bepaald nummer willen spelen, naar de bladmuziek. Is het echter niet veel beter voor het muzikale gehoor/ de ontwikkeling als je een nummer zelf "uitzoekt", door het maken van een transcriptie of door naspelen?

Ben benieuwd hoe jullie dit zien!
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #6 on: 07 December 2006, 01:04:40 »
voor het muzikale gehoor zal het ongetwijfeld beter zijn, maar sommige dingen vragen van mij gewoon teveel tijd eer ik ze puur op het gehoor volledig kan doorgronden
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #7 on: 07 December 2006, 09:10:54 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Goed, dat is allemaal heel duidelijk. Ik wil nog een extra dimensie aan de discussie toevoegen:

Veel mensen zoeken, als ze een bepaald nummer willen spelen, naar de bladmuziek. Is het echter niet veel beter voor het muzikale gehoor/ de ontwikkeling als je een nummer zelf "uitzoekt", door het maken van een transcriptie of door naspelen?

Ben benieuwd hoe jullie dit zien!

Tuurlijk, ik denk dat het gewoon te maken heeft met luiheid...
Je kan Anthony als voorbeeld nemen die toch wilt gaat uitzoeken welke noten het zijn van One Step Beyond (Madness)...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 07 December 2006, 09:25:00 »
Ik schrijf ook wel zelf mijn muziek.
Maar speel toch ook graag van blad.
Juist omdat ik niet altijd op kan schrijven wat ik hoor.
Moeilijk uit te leggen...  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 07 December 2006, 12:51:59 »
Quote from: "Ieruzz"
Ik denk dan weer : waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?  Naar mijn mening niets te maken met luiheid!  Helemaal niets!  De een zoekt het liever zelf uit en is er goed in, de ander is goed in schitterend spelen van het blad.  Ieder zijn ding.

Hmmm, ondanks dat ik bij de eerste stelling voor "neutraal"  ging, kan ik me zelf toch wel vinden in de tweede. Ik denk dat het zelf uitzoeken van muziek helpt bij de ontwikkeling van je muzikale gehoor, bovendien ga je ineens ook allerlei structuren ontdekken doordat je het proces van de bedenker gedeeltelijk mee volgt. Dit is volgens mij essentieel voor je ontwikkeling als improvisator en componist (of in mijn geval songschrijver). Natuurlijk heeft niet iedereen die ambitie, maar ik vind het twee van de leukste dingen die bij het muziek maken horen.

Naast het rondrijden in gammele, volgepakte busjes natuurlijk :?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 07 December 2006, 13:23:32 »
Wederom weer geen eenduidig antwoord mogelijk, vind ik.
Het hangt er allemaal maar vanaf.

Veel volksmuziek werd nooit genoteerd maar van generatie op generatie doorgegeven door gewoon te luisteren en mee te spelen. Daarom zijn er ook vaak ontelbare variaties op een enkele melodie. Het betreft hier toch vrijwel altijd heel virtuoze muziek en wat wij daarvan te horen krijgen wordt dan uitgevoerd door virtuoze muzikanten.

In de  klassieke muziek is het gebruikelijk om van blad te spelen. Ga er ook maar eens aan staan om zulke ingewikkelde, langdurige muziekstukken uit je hoofd te spelen. En dan gaat het niet alleen om de noten, maar om alle aanwijzingen die er in staan of die je er zelf hebt bijgeschreven. Het Aurelia Saxofoonkwartet doet zijn optredens zonder bladmuziek maar ga er maar vanuit dat daar heel veel studeren MET bladmuziek aan vooraf is gegaan.

Dit zijn heel andere zaken dan een nummer naspelen wat je leuk vind. Overigens is het een heel goede gehooroefening en eigenlijk kun je het ook zien als een melodisch dictee.

Wanneer je in een rockband speelt staat het natuurlijk voor geen meter als je op het podium achter je standaardje met muziek staat. Toch geloof ik dat ook hier tijdens repetities heel wat opgeschreven wordt.

Ik heb wel een aantal kanttekeningen bij het spelen zonder bladmuziek.

Wanneer je ook zonder bladmuziek instudeert maak je een grote kans dat je het eigenlijk niet goed doet. Je hebt daar, om het goed te doen, nogal wat vaardigheden voor nodig. Hoor je welke maatsoort gebruikt is?
Welke articulatie gebruik je en heb je in de gaten of je aan het eind van het stuk eigenlijk nog steeds in dezelfde stijl speelt. Wanneer je samen speelt zul je over je speelmanier afspraken moeten maken, zonder bladmuziek is dat lastiger communiceren, en je moet meer moeite doen om die afspraken te onthouden.
Eigenlijk zou je je af moeten vragen waarom een stuk muziek, door de ene band uitgevoerd, beter klinkt dan wanneer een andere band het speelt. Waar zit dat verschil dan in? Vaak is dat toch het accuraat spelen.
Bladmuziek houd je als groep beter bij elkaar. Zeker als amateur is het moeilijk om jezelf te corrigeren.

Is het een beter dan het andere? Of moeilijker? Of makkelijker?
Nooit!
Muziek maken is in geen enkel geval het plaatsen van noten.
Waarom kiezen we dan vaak voor de een of andere manier? Ik denk dat dat veel te maken heeft met onze eigen vaardigheden. Kun je makkelijk je vrijheid nemen en je muzikaliteit laten gelden binnen het dwingende concept van je bladmuziek of kun je bv erg goed improviseren? Veelal kiezen we voor hetgeen waar we het beste in zijn en helaas zijn er veel mensen die dan de overgebleven manier minderwaardig vinden want dan hoef je niet te laten zien dat dat eigenlijk iets is wat je niet beheerst. Terwijl het eigenlijk alleen maar leuk is dat je niet alles kunt want dan valt er alleen maar meer te leren.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 07 December 2006, 15:07:40 »
Quote from: "Pieter"

Wanneer je in een rockband speelt staat het natuurlijk voor geen meter als je op het podium achter je standaardje met muziek staat. Toch geloof ik dat ook hier tijdens repetities heel wat opgeschreven wordt.

Het opschrijven heeft met de moderne middelen denk ik toch wel plaatsgemaakt voor het opnemen, binnen het pop/rock gebeuren. Als er al iets opgeschreven wordt, beperkt het zich tot akkoordsymbolen. Ondanks het feit dat ik uitstekend muziek kan lezen en schrijven (altijd hoge cijfers voor gekregen bij examens), maak ik er nog nauwelijks gebruik van om de tijd die het kost. Even iets inspelen gaat zoveel makkelijker en ook een minder getrainde musicus hoort gelijk wat je bedoelt.

Muziek maken is in geen enkel geval het plaatsen van noten.
Waarom kiezen we dan vaak voor de een of andere manier? Ik denk dat dat veel te maken heeft met onze eigen vaardigheden. Kun je makkelijk je vrijheid nemen en je muzikaliteit laten gelden binnen het dwingende concept van je bladmuziek of kun je bv erg goed improviseren? Veelal kiezen we voor hetgeen waar we het beste in zijn en helaas zijn er veel mensen die dan de overgebleven manier minderwaardig vinden want dan hoef je niet te laten zien dat dat eigenlijk iets is wat je niet beheerst. Terwijl het eigenlijk alleen maar leuk is dat je niet alles kunt want dan valt er alleen maar meer te leren.

Het spelen van blad zie ik zeker niet als iets minderwaardigs, en is zoals je al zegt in sommige gevallen onvermijdelijk. Ik denk dat je gelijk hebt in je veronderstelling dat veel mensen die het 1 of het ander verfoeien daarmee eigenlijk hun onkunde op dat gebied trachten te verbergen. Toch ben ik ervan overtuigd dat het je muzikale vaardigheden in ieder geval ten goede komt als je niet alles klakkeloos van blad speelt, maar ook zelf iets uit probeert te vogelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 07 December 2006, 15:26:04 »
Ik ben me er niet van bewust dat ik iets anders opgeschreven heb dan datgene wat jij nu schrijft. Afspraken kun je op verschillende manieren weergeven. Het is alleen handig wanneer je sommige zaken vastlegt en de manier waarop dat gebeurt is niet echt belangrijk.

En muzikale vaardigheden verkrijg je in beide gevallen. Naspelen vergroot je luistervaardigheid en klakkeloos van blad spelen valt bij mij onder het plaatsen van noten en betekent, wat mij betreft, dat er nog een heleboel muzikaliteit te ontwikkelen valt. Je hebt jezelf een heleboel muzikale vaardigheden eigen gemaakt wanneer je van hetgeen wat op papier staat muziek kunt maken.

Het is een beetje als een vergelijking tussen klassiek en lichte muziek.

Waarom de een hoger waarderen als de ander? Het is alleen anders. :D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 07 December 2006, 16:26:44 »
Quote from: "Pieter"
Ik ben me er niet van bewust dat ik iets anders opgeschreven heb dan datgene wat jij nu schrijft. Afspraken kun je op verschillende manieren weergeven. Het is alleen handig wanneer je sommige zaken vastlegt en de manier waarop dat gebeurt is niet echt belangrijk.

En muzikale vaardigheden verkrijg je in beide gevallen. Naspelen vergroot je luistervaardigheid en klakkeloos van blad spelen valt bij mij onder het plaatsen van noten en betekent, wat mij betreft, dat er nog een heleboel muzikaliteit te ontwikkelen valt. Je hebt jezelf een heleboel muzikale vaardigheden eigen gemaakt wanneer je van hetgeen wat op papier staat muziek kunt maken.

Het is een beetje als een vergelijking tussen klassiek en lichte muziek.

Waarom de een hoger waarderen als de ander? Het is alleen anders. :D

Opnemen en opschrijven zijn toch wel wezenlijk anders vind ik, maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Dat was de strekking van mijn verhaal dus wat dat betrweft zeiden we hetzelfde ja. De lijn tussen klassieke en lichte muziek trek ik sowieso niet, dat was ook helemaal niet mijn bedoeling en lijkt me ook niet relevant in dit ligt. We hebben het toch over muziek in het algemeen?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 07 December 2006, 16:54:07 »
ja, ik ben het ook met je eens, maar er zitten zoveel facetten aan het maken van muziek dat jr eigenlijk overal wel een waarheid of onwaarheid in kunt ontdekken. dat maakt het gelijk ook zo leuk om over te praten want je komt nooit uitgekletst. Zeker niet met een goeie borrel erbij.
vergelijkingen maken zijn leuk om een boom op te zetten maar niet meer dan dat, denk ik. Plezier in wat je doet en respect hebben voor de keuzes van een ander, dat is toch eigenlijk wel het belangrijkste. Ik heb wel eens een aantal prof. uzikanten horen afgeven op het vakgebied van een ander...misselijk wordt ik daarvan. en dan kan ik het nooit nalaten me ermee te bemoeien... :D