Wederom weer geen eenduidig antwoord mogelijk, vind ik.
Het hangt er allemaal maar vanaf.
Veel volksmuziek werd nooit genoteerd maar van generatie op generatie doorgegeven door gewoon te luisteren en mee te spelen. Daarom zijn er ook vaak ontelbare variaties op een enkele melodie. Het betreft hier toch vrijwel altijd heel virtuoze muziek en wat wij daarvan te horen krijgen wordt dan uitgevoerd door virtuoze muzikanten.
In de klassieke muziek is het gebruikelijk om van blad te spelen. Ga er ook maar eens aan staan om zulke ingewikkelde, langdurige muziekstukken uit je hoofd te spelen. En dan gaat het niet alleen om de noten, maar om alle aanwijzingen die er in staan of die je er zelf hebt bijgeschreven. Het Aurelia Saxofoonkwartet doet zijn optredens zonder bladmuziek maar ga er maar vanuit dat daar heel veel studeren MET bladmuziek aan vooraf is gegaan.
Dit zijn heel andere zaken dan een nummer naspelen wat je leuk vind. Overigens is het een heel goede gehooroefening en eigenlijk kun je het ook zien als een melodisch dictee.
Wanneer je in een rockband speelt staat het natuurlijk voor geen meter als je op het podium achter je standaardje met muziek staat. Toch geloof ik dat ook hier tijdens repetities heel wat opgeschreven wordt.
Ik heb wel een aantal kanttekeningen bij het spelen zonder bladmuziek.
Wanneer je ook zonder bladmuziek instudeert maak je een grote kans dat je het eigenlijk niet goed doet. Je hebt daar, om het goed te doen, nogal wat vaardigheden voor nodig. Hoor je welke maatsoort gebruikt is?
Welke articulatie gebruik je en heb je in de gaten of je aan het eind van het stuk eigenlijk nog steeds in dezelfde stijl speelt. Wanneer je samen speelt zul je over je speelmanier afspraken moeten maken, zonder bladmuziek is dat lastiger communiceren, en je moet meer moeite doen om die afspraken te onthouden.
Eigenlijk zou je je af moeten vragen waarom een stuk muziek, door de ene band uitgevoerd, beter klinkt dan wanneer een andere band het speelt. Waar zit dat verschil dan in? Vaak is dat toch het accuraat spelen.
Bladmuziek houd je als groep beter bij elkaar. Zeker als amateur is het moeilijk om jezelf te corrigeren.
Is het een beter dan het andere? Of moeilijker? Of makkelijker?
Nooit!
Muziek maken is in geen enkel geval het plaatsen van noten.
Waarom kiezen we dan vaak voor de een of andere manier? Ik denk dat dat veel te maken heeft met onze eigen vaardigheden. Kun je makkelijk je vrijheid nemen en je muzikaliteit laten gelden binnen het dwingende concept van je bladmuziek of kun je bv erg goed improviseren? Veelal kiezen we voor hetgeen waar we het beste in zijn en helaas zijn er veel mensen die dan de overgebleven manier minderwaardig vinden want dan hoef je niet te laten zien dat dat eigenlijk iets is wat je niet beheerst. Terwijl het eigenlijk alleen maar leuk is dat je niet alles kunt want dan valt er alleen maar meer te leren.