Nou, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Docenten van verschillende instrumenten zijn niet gelijk aan elkaar. Ik wil geen saxofoonles van een klarinetdocent, omdat hij mij niet kan onderwijzen in saxofoontechniek.
Wanneer je al lang genoeg saxofoonles hebt gehad van een saxofoondocent kun je je muzikale ontwikkeling bij elke muziekdocent halen en is het juist wel eens goed om van docent te wisselen of ook van anderen les te hebben. Muziek maken kun je van iedereen leren. Saxofoon spelen leer je van een saxofonist. Kijk maar eens om je heen, de meeste mensen die van klarinet zijn overgestapt op saxofoon weten bv nog maar heel weinig over alle mogelijkheden die het instrument biedt om bv alleen al je klank aan te passen. Legers mensen die heel verbaasd kijken wanner je verteld dat je iets kunt doen aan die te lage midden C#, of wanneer je midden D speelt in een orkest je dat beter op alternatieve manier kunt doen dan met alle vingers dicht, of dat je hoge B vrijwel een kwart toon te hoog is en dat je dat dus niet altijd met je embouchure kunt corrigeren, dat je lage noten ontzettend veel oefening vragen, jaren lang, en dat het feit dat ze niet aanspreken over het algemeen niets te maken heeft met lekkende kleppen. Dat je van het oefenen van altissimo's in de lagere regissters beter gaat klinken. Dat er uberhaupt en zijkant bes, c bestaat. Dat er regels zijn voor chromatisch spelen mbt vingerzetting en zo kan ik nog wel uren doorgaan. Dat zijn een aantal zaken die ik regelmatig tegenkom van oorspronkelijk klarinetspelende en van klarinetdocenten les gehad hebbende saxofonisten. En dat zijn vaak mensen die al heeeeel lang spelen en nog steeds, door hun onkunde, waar zij overigens meestal zelf weinig aan kunnen doen, in staat zijn om een hele saxofoonsectie te verklooien.
Het is hier, en op andere plekken al vaker aan de orde geweest, maar ik wil het best nog een keer roepen: Het wordt tijd dat iedereen het instrument eens serieus neemt en inziet dat het bepaald niet een van de makkelijkste instrumenten is. Je kunt het willen leren tot elk denkbaar niveau, net zo ver als je zelf wilt, maar je kunt mijn inziens geen concessies doen aan het leerprogramma wat daarvoor vereist is. maw wanneer je het genoeg vind om kerstliedjes te kunnen spelen is daar niets mis mee, maar leer het wel op de goede manier. Daar doe je jezelf, je publiek, en de evt. tekomstige saxofoonleerling die naar je luistert een plezier mee.
Wat je ook veel ziet is dat bij verenigingen les wordt gegeven door amateurs....ik moet er niet aan denken. Kan best hoor, aan beginners, maar dan wel onder begeleiding van een proff.
Ieder zijn ding zullen we maar zeggen, maar ik wordt er niet gelukkig van wanneer ik, als beginneling, zoals ik mezelf nog steeds beschouw, naast de "ster" van het orkest terecht komt die feitelijk in alles onderwezen moet worden.