Author Topic: Saxofoondocent vs klarinetdocent  (Read 6807 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Saxofoondocent vs klarinetdocent
« on: 11 December 2006, 08:42:44 »
Quote from: "Daan"
Welkom Rattus op dit forum!

Dus je hebt saxofoon les van een docent die klarinetles geeft?
Ok, lijkt me lastig. Al ben ik niet iemand die klarinet speelt maar toch heb ik daar eigenlijk zo mijn vooroordelen over...

Ik ook. (Maar dat weten jullie al.)
Misschien  is ze ook saxofonist. Mijn docent is ook klarinettist.

Techniek is op klarinet heel anders in heel veel verschillende gebieden.
Dus welkom Rattus en je eerste advies hier: Zoek een saxofoondocent. :D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #1 on: 11 December 2006, 09:05:11 »
van mij ook welkom

maar ehm, dit:

Quote from: "Pieter"
en je eerste advies hier: Zoek een saxofoondocent. :D

snap ik niet helemaal hoor, 2 van de leerkrachten die ik op conservatorium gehad heb waren hoofdzakelijk OOK klarinetisten, ik snap niet wat daar fout aan is,... als ze saxles kunnen geven zullen ze ergens wel iets van sax kennen hé, anders zouden ze t niet doen, en aan muzikaliteit zal het hen ook wel niet ontbreken, ik zie geen enkel probleem, als je je er goed bij voelt, BLIJVEN DAN !!!!
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 11 December 2006, 09:43:44 »
Omdat saxofoon nu eenmaal een ander instrument is dan een klarinet.
Je neemt toch ook, neem ik aan, geen pianoles van een gitarist.  Of huur je een schilder in voor een het aanbrengen van je electrische installatie.
Kijk, het zou best kunnen. Zoals ik al zei, mijn docent doet ook beide, maar IS ook beide. Wat je nog heel veel tegen komt is dat mensen die klarinet of sax spelen denken dat het ene riet instrument zich zomaar zonder meer laat vervangen door het andere. en dan blijf je je als saxofonist maar afvragen waarom die lage en die hoge noten toch zo rottig doen. Of waarom het zo lelijk klinkt. Of waarom er toch van die gaten tussen die noten vallen. Zal dan wel weer aan de sax liggen en vervolgens  maar weer zoeken naar andere rieten, ander mondstuk, sax in de revisie en ga zo maar door terwijl er niet aan de techniek van de speler wordt gewerkt, want daar ligt het niet aan....Wat op klarinet moeiteloos gaat en vaak beginnerstechnieken zijn, zijn op sax technieken voor gevorderden en vraagt een heel andere benadering. Ik acht een klarinetdocent deskundig op zijn gebied maar een saxofoondocent ook en ik denk niet dat dat zondermeer uitwisselbaar is. Zeker niet bij beginners.

Doceren is een vak waarvoor je, naast didactiek, een heleboel vakkennis voor nodig hebt. Als leerling heb je niet altijd in de gaten wanneer die specifieke vakkennis ingezet wordt en vertrouwen in je docent is dan ook eigenlijk de eerste voorwaarde om goed les te kunnen hebben.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #3 on: 11 December 2006, 16:13:13 »
Wat op klarinet moeiteloos gaat en vaak beginnerstechnieken zijn, zijn op sax technieken voor gevorderden en vraagt een heel andere benadering. Ik acht een klarinetdocent deskundig op zijn gebied maar een saxofoondocent ook en ik denk niet dat dat zondermeer uitwisselbaar is. Zeker niet bij beginners.

u slaat de nagel op de kop, het gaat om docenten hé maat, niet om beginners,... dus spreek je in zekere zin jezelf tegen,...
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 11 December 2006, 16:51:20 »
Nou, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Docenten van verschillende instrumenten zijn niet gelijk aan elkaar. Ik wil geen saxofoonles van een klarinetdocent, omdat hij mij niet kan onderwijzen in saxofoontechniek.
Wanneer je al lang genoeg saxofoonles hebt gehad van een saxofoondocent kun je je muzikale ontwikkeling bij elke muziekdocent halen en is het juist wel eens goed om van docent te wisselen of ook van anderen les te hebben. Muziek maken kun je van iedereen leren. Saxofoon spelen leer je van een saxofonist. Kijk maar eens om je heen, de meeste mensen die van klarinet zijn overgestapt op saxofoon weten bv nog maar heel weinig over alle mogelijkheden die het instrument biedt om bv alleen al je klank aan te passen. Legers mensen die heel verbaasd kijken wanner je verteld dat je iets kunt doen aan die te lage midden C#, of wanneer je midden D speelt in een orkest je dat beter op alternatieve manier kunt doen dan met alle vingers dicht, of dat je hoge B vrijwel een kwart toon te hoog is en dat je dat dus niet altijd met je embouchure kunt corrigeren, dat je lage noten ontzettend veel oefening vragen, jaren lang, en dat het feit dat ze niet aanspreken over het algemeen niets te maken heeft met lekkende kleppen. Dat je van het oefenen van altissimo's in de lagere regissters beter gaat klinken. Dat er uberhaupt en zijkant bes, c bestaat. Dat er regels zijn voor chromatisch spelen mbt vingerzetting en zo kan ik nog wel uren doorgaan. Dat zijn een aantal zaken die ik regelmatig tegenkom van oorspronkelijk klarinetspelende en van klarinetdocenten les gehad hebbende saxofonisten. En dat zijn vaak mensen die al heeeeel lang spelen en nog steeds, door hun onkunde, waar zij overigens meestal zelf weinig aan kunnen doen, in staat zijn om een hele saxofoonsectie te verklooien.
Het is hier, en op andere plekken al vaker aan de orde geweest, maar ik wil het best nog een keer roepen: Het wordt tijd dat iedereen het instrument eens serieus neemt en inziet dat het bepaald niet een van de makkelijkste instrumenten is. Je kunt het willen leren tot elk denkbaar niveau, net zo ver als je zelf wilt, maar je kunt mijn inziens geen concessies doen aan het leerprogramma wat daarvoor vereist is. maw wanneer je het genoeg vind om kerstliedjes te kunnen spelen is daar niets mis mee, maar leer het wel op de goede manier. Daar doe je jezelf, je publiek, en de evt. tekomstige saxofoonleerling die naar je luistert een plezier mee.
Wat je ook veel ziet is dat bij verenigingen les wordt gegeven door amateurs....ik moet er niet aan denken. Kan best hoor, aan beginners, maar dan wel onder begeleiding van een proff.

Ieder zijn ding zullen we maar zeggen, maar ik wordt er niet gelukkig van wanneer ik, als beginneling, zoals ik mezelf nog steeds beschouw, naast de "ster" van het orkest terecht komt die feitelijk in alles onderwezen moet worden.

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 12 December 2006, 09:45:12 »
Mijn leraar waar ik al 11 jaar les bij volg is ook een klarinettist van oorsprong ;)
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 12 December 2006, 10:14:50 »
Nou, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Docenten van verschillende instrumenten zijn niet gelijk aan elkaar. Ik wil geen saxofoonles van een klarinetdocent, omdat hij mij niet kan onderwijzen in saxofoontechniek.

Allemaal hele goede redeneringen, maar zou het misschien kunnen dat de klarinetdocent waar het aanvankelijk om ging ook saxofonist is? Aan die mogelijkheid wordt hier voorbij gegaan.

Het is hier, en op andere plekken al vaker aan de orde geweest, maar ik wil het best nog een keer roepen: Het wordt tijd dat iedereen het instrument eens serieus neemt en inziet dat het bepaald niet een van de makkelijkste instrumenten is.

Ik was me er niet van bewust dat de sax niet serieus genomen wordt, het instrument is breed vertegenwoordigd binnen de hoge en lage cultuuruitingen. Ik denk juist dat de sax 1 van de weinige instrumenten die zonder een vorm van kunstmatig behoud stand houdt.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 12 December 2006, 10:50:25 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Allemaal hele goede redeneringen, maar zou het misschien kunnen dat de klarinetdocent waar het aanvankelijk om ging ook saxofonist is? Aan die mogelijkheid wordt hier voorbij gegaan.

Misscschien  is ze ook saxofonist. Mijn docent is ook klarinettist.

Zoals ik al zei, mijn docent doet ook beide, maar IS ook beide.

Ik ga daar dus niet aan voorbij. Wat ik beoog te zeggen is dat het beter is om van een saxofoondocent les te hebben dan van een docent op een ander instrument. En als die saxofonist ook nog klarinettist, pianist of violist is maakt dat niet uit. Je hebt dan les van iemand die over alle mogelijke saxofoonkennis en vaardigheden dient te beschikken. Maar wanneer je spreekt van een klarinetdocent die saxofoonles geeft dan wekt dat toch de indruk dat het ook echt om een klarinetdocent gaat.

Quote from: "Smelly Jelly"
Ik was me er niet van bewust dat de sax niet serieus genomen wordt, het instrument is breed vertegenwoordigd binnen de hoge en lage cultuuruitingen. Ik denk juist dat de sax 1 van de weinige instrumenten die zonder een vorm van kunstmatig behoud stand houdt.

De populariteit van een instrument is meestal omgekeerd evenredig met de kwaliteit van spelen, lesgeven of lesnemen.
Dat geldt niet alleen voor saxofoonspelen of lesgeven.
juist bij een instrument wat zo populair is, moet je heel zorgvuldig zijn in het kiezen van je leerweg want diezelfde populariteit zorgt ervoor dat er een heleboel beunhazen rondlopen die gretige leerlingen aardig kunnen verpesten.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 12 December 2006, 11:59:33 »
Maar wanneer je spreekt van een klarinetdocent die saxofoonles geeft dan wekt dat toch de indruk dat het ook echt om een klarinetdocent gaat.

Ik begrijp dat jij het zo interpreteert, het HOEFT echter niet zo te zijn.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 12 December 2006, 12:04:49 »
Hier kan verder gediscussieerd worden mbt het onderwerp saxofoondocent vs klarinetdocent.

Leuke discussie overigens!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline rattus52

• Member
  • *
klarinetdocent
« Reply #10 on: 25 March 2007, 23:14:13 »
Even een reactie van de vrouw van rattus52. Om de zaak even recht te zetten over de klarinetdocent. Zij is begonnen met klarinet en daarna overgestapt op saxofoon. Zij is een beroeps jazzsaxofoniste, dus eigenlijk krijg ik als klarinettiste les van een saxdocente. En opzich maakt het niet zo uit of je van een saxdocente of klarinetdocente les krijgt. Het zijn beiden rietinstrumenten. Veel beroeps spelen zowel de klarinet als de sax naast elkaar. De sax is zelfs wat makkelijker dan de klarinet om dat de sax echt in octaven gaat wat de grepen betreft en de klarinet niet. Ik ben nu zelf bezig om mij tenoorsax aan te leren en het enige waar ik op moet letten is dat ik geen klarinetembouchure toepas op de sax. De sax is wat losser dan een klarinet. En om tips en trucs op een instrument te leren is en kwestie van de toetsen uit te proberen en combinaties te maken en de oortjes goed te gebruiken.
Als je wilt kun je een klarinet als een sax laten klinken en viceversa. Ligt geheel aan de manier van aanblazen.
groetjes Harpje vrouw van Rattus52

Offline Sanny

• Member
  • *
    • http://www.cf-tuning.nl
(No subject)
« Reply #11 on: 26 March 2007, 12:09:10 »
Mijn leraar speelt klarinet, saxofoon en piano..

Als hij mij goed sax kan leren spelen ben ik tevreden hr ;)