Rietbinders?

Started by blabla, 17 December 2006, 00:17:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blabla

Ik heb nu een rietbinder dat van een behoorlijk zacht materiaal (metaal ofzo) is gemaakt. Het is zo zacht dat dat ding al enorm vaak is verbogen. Hij ziet er ook niet meer uit zoals het hoort. Daarom ben ik nu van plan om een nieuwe rietbinder te kopen, maar omdat ik er niet zoveel verstand van heb durf ik niet zomaar iets te kopen of te bestellen.

Kan een rietbinder echt een verschil maken in de klank?

En weet iemand of een BG Rietbinder Standard een fatsoenlijke rietbinder is?
''Flexibele binder met een rubberen drukplaatje. De toon is rond en warm. De BG Standard binder wordt aanbevolen voor ensemble- en orkestspel.''

Ik heb een Selmer S90 mondstuk.

Daan

Een rietenbinder kan de klank wel veranderen...
(Velen zouden het niet eens met me zijn...).

Het gaat namelijk om de trillingen die een riet dus maakt...
De ene binder laat het riet veel beter trillen dan de ander, zo moet je het eigenlijk zien.

Maar ook waar de binder de riet op drukt...

Als dat ding zo vaak verbogen is lijkt het me in ieder geval geen goed kwaliteits binder... Ik gebruik zelf op één van mijn mondstukken een metalen binder die erbij hoord, die binder is ook schreef (heb ik zelf beter gemaakt door middel van buigen... maarja niet iedereen is handig laat ik maar zeggen :) ). Ik erger me eraan, je kan dus niet optimaal gebruik ervan maken...

Meestal wordt er beweerd dat er van zo'n leren/rubberen enz. dat de toon warmer wordt...

Ik denk bij deze eigenlijk hetzelfde als met saxofoons en mondstukken (en laat ik ook de halzen niet vergeten... maarja ik weet niet echte verschillen in halzen). Het is gewoon zo veel mogelijk testen en 'voelen' wat je het beste valt. Dus het is echt passen.

Om het duidelijker uit te leggen, de drukpunten.

Zo zijn er veel binders die hiervan gebruik maken.

Zoals de Vandoren Optimum en ook de FF Fortisimo (ofzo, ik weet niet de juiste benaming) waarbij het eerder op het forum werd gepost.

Die 2 binders hebben verschillende plaatjes erbij, de plaatjes kan je erop schuiven en hebben elk een ander vorm.

De één is vertrikaal gestreept en geeft een helderde sound, de ander heeft twee horizontale strepen en geeft meer een ronde sound en de ander heeft 4 stipjes waardoor je je geluid meer zou kunnen laten bewegen, meestal wordt deze gebruikt voor vibrato.

Zo is er ook een Harrison Ligature die een drukpunt geeft op het midden van het riet (de plaats waar dan die rietenbinder zit...). Dit zou meer bovventonen geven en zou dus een van die talloze bedenkingen zijn waar David Sanborn zijn unieke sound aan te danken heeft. (er zou vast wel wat waarheid in zitten maar ik denk dat het toch echt aan de speler zelf licht, metname veel oefenen :) ).

De drukpunten zijn dus denk ik belangrijk vooral voor het makkelijk aanspreken van het riet. Wat je ook heel mooi kunt zien bij de Francois Louis binder. Bij die binder zijn er dus een paar durkpunten aangegeven met de buisjes... Er komt dus toch veel bij kijken bij zo'n binder dat eigenlijk alleen bedoeld was voor het riet op de juiste plaats te houden...

Een goedkope optie was eerder op het forum beschreven van meerdere rubberen ringetjes. Zelfde idee als de binder van de David Sanborn Saxworks mondstukken (als je nieuwsgierig bent, ga maar zoeken op het internet :P ).

Ook het metaal waarvan de binder gemaakt is geeft invloed. Zo had ik gelezen dat goud het beste resultaat zou geven. Ik denk dat dat dus zou komen doordat goud zacht is zou het beter gaan trillen...

BG maakt veel verschillende rietenbinders, dat kan je ook zien op hun site.

Ik zie dat je dat plaatje van rieten.nl vandaan hebt. Ik neem dus aan dat je een binder gewoon wilt kopen van het internet zonder het eerst te proberen?

Ik zie dat je een Selmer S90 mondstuk bespeeld, die bespeelde ik ook en gebruikte daarop gewoon de standaart Selmer binder. Later ben ik overgegaan op de Selmer Soloist C* met een Vandoren Optimum binder, ik vind die binder ook erg goed voor die Selmer S90.

Ik zou gewoon vele verschillende binders uitproberen dan weet je gelijk wat jij het beste vindt...

En oja, misschien een beginnerstip... Draai je binder niet te strak! Hierdoor kan het riet dus slecht trillen en is de aanzet erg lastig...

Quote from: "blabla"En weet iemand of een BG Rietbinder Standard een fatsoenlijke rietbinder is?

Ja het is een fatsoenlijke binder omdat het van een goed en erkend merk is...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Surion

Quote from: "Daan"Een rietenbinder kan de klank wel veranderen...

ben ik het allesinds volledig mee eens, nadat dat filmpje hier verschenen was waarop je een van de vijsjes ziet draaien, omdat het los zit, ben ik daar ook eens mee gaan foefelen, tegenwoordig speel ik op bariton met een vijs minder, heeft een merkbaar verschil, enige nadeel is dat de binder (momenteel een standaard selmer ding) op mijn hoge G gaat meetrillen, wat dan weer niet de bedoeling is, ben dus ook op zoek naar iets nieuws.
Die BG uit "blabla" zijn post lijkt me wel wat, iemand ervaring mee? zal veronderstel ik ook wel bestaan voor bari?
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Smelly Jelly

Quote from: "Daan"Een rietenbinder kan de klank wel veranderen...

Ik ben het wel met je eens! Alhoewel de verschillen subtiel zijn, de binder maakt wel degelijk verschil.

QuoteIk denk bij deze eigenlijk hetzelfde als met saxofoons en mondstukken (en laat ik ook de halzen niet vergeten... maarja ik weet niet echte verschillen in halzen).
De hals maakt ook verschil, veel meer zelfs dan de binder. Ik durf zelfs te zeggen dat de hals net zoveel invloed heeft als het mondstuk. Dit is ook logisch, het vormt de basis voor het geluid van de instrument. De body is volgens mij veel minder van invloed dan de hals.

QuoteDit zou meer bovventonen geven en zou dus een van die talloze bedenkingen zijn waar David Sanborn zijn unieke sound aan te danken heeft. (er zou vast wel wat waarheid in zitten maar ik denk dat het toch echt aan de speler zelf licht, metname veel oefenen :) ).

Dit ben ik ook helemaal met je eens. Zal het spelen wel wat makkelijker maken, maar de speler is veel belangrijker.

Quote from: "blabla"En weet iemand of een BG Rietbinder Standard een fatsoenlijke rietbinder is?

Ja het is een fatsoenlijke binder omdat het van een goed en erkend merk is..

Dat lijkt me niet voldoende. Ik zou eerder zeggen: Laat je niet misleiden door "goede, erkende merken" en oordeel zelf.

Nog een tip: Probeer ook eens een binder van het betaalbare merk Rovner. Ik kom altijd weer bij Rovners uit: Zelfde resultaat als duurdere binders, maar voor 3 tientjes ben je klaar
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Ben Rodenburg

Ik heb de Francois Louis Binder, en ik kan niks anders zeggen..

het deed bij mij meer dan toen ik overstapte naar andere rieten, tis echt een instrument opzich en zeker de moeite waard om uit te proberen
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

blabla

Quote from: "Daan"Ik zie dat je dat plaatje van rieten.nl vandaan hebt. Ik neem dus aan dat je een binder gewoon wilt kopen van het internet zonder het eerst te proberen?

Nee hoor, ik heb alleen maar op die site gekeken uit nieuwsgierigheid. Ik was niet van plan om er zomaar een te bestellen, ik keek alleen even wat voor soort binders ze hadden.