Author Topic: mondstuk  (Read 14233 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jetty

  • Member
  • *
  • Posts: 110
(No subject)
« Reply #15 on: 04 February 2007, 12:23:23 »
ik speel zelf op vandoren 3,5 riet met een selmer C* en dat bevalt me prima:) Af en toe zou ik wel eens een wat warmere klank willen hebben... Suggesties voor rieten/mondstukken???
Living my life
--------------------------------------------------------------------
A: Selmer SA II 80 (in bruikleen) T: Conn 16M (jaren \'60)

Offline sopraan!

  • Member
  • *
  • Posts: 130
(No subject)
« Reply #16 on: 04 February 2007, 12:25:20 »
speel jij ook een sopraan dan?

Offline Jetty

  • Member
  • *
  • Posts: 110
(No subject)
« Reply #17 on: 04 February 2007, 12:32:47 »
ja, ik speel voornamelijk sopraan, en af en toe alt...
Living my life
--------------------------------------------------------------------
A: Selmer SA II 80 (in bruikleen) T: Conn 16M (jaren \'60)

Offline sopraan!

  • Member
  • *
  • Posts: 130
(No subject)
« Reply #18 on: 04 February 2007, 12:43:14 »
C* is voor een sopraan wel erg licht, je kunt beter d of hoger nemen voor de sopraan. je kunt proberen hoe dit gaat in een sax winkel

Offline Jannerd

  • Member
  • *
  • Posts: 261
(No subject)
« Reply #19 on: 06 February 2007, 12:36:41 »
Ik speel al sinds jaar en dag op een Selmer C*, zowel op Sopraan en als op Alt.

Never change a winning team ;)
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Jannerd

  • Member
  • *
  • Posts: 261
(No subject)
« Reply #20 on: 06 February 2007, 12:37:47 »
Quote from: "Jetty"
ik speel zelf op vandoren 3,5 riet met een selmer C* en dat bevalt me prima:) Af en toe zou ik wel eens een wat warmere klank willen hebben... Suggesties voor rieten/mondstukken???


Hier net hetzelfde Sopraan met een C* en een VD3.5  8)
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Sonny

  • Member
  • *
  • Posts: 149
sopraan
« Reply #21 on: 06 February 2007, 13:39:04 »
Wellicht ligt het aan het instrument? Ik heb een Selmer C* mondstuk op een zilvere Mark VI maar vind dit niet zwaar genoeg. Het geluid is inderdaad te iel, dun en pieperig... Misschien dat moderne sopraansaxen beter een C* kunnen hebben? Komt er ook nog eens bij dat ik hoofdzakelijk tenor speel. Die sopraan heb ik er maar bij. Dus heb me ook nog niet echt bezig gehouden met rieten en mondstukken voor sopraan. Binnenkort wil ik misschien een Bari 58 mondstuk kopen. Iemand enige ervaring hiermee?
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Offline Oliver

  • Member
  • *
  • Posts: 152
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
Vandoren Optimum
« Reply #22 on: 06 February 2007, 18:10:25 »
Sinds vanmorgen heb ik een Vandoren Optimum SL4.
Volgens Vandoren zelf vergelijkbaar met de Selmer S80 C**.
Geselecteerd tussen de SL4'en en de V15'en (SL5).
Adams had er een aantal van beiden besteld zodat ik kon selecteren
(met hulp van mijn leraar Xavier Scheepers)
Er liggen er dus nog een paar mooie.
In combinatie met het Rico Grand Classic Select (die Rieten.NL inmiddels in z'n programma heeft)

Ik kan het niet laten; maar (weer) even een reactie op "zware" mondstukken ("Sopraan").
De keuze van het grootte wordt bepaald door:
- Welke muziek je wil spelen
- Welke klank van de sopraan je mooi vindt
- Welke school je kiest; de Franse, Hollandse of Amerikaanse school
- Of je meerdere saxofoons bespeelt
- Of je beroepsmuzikant bent of amateurs
- enz enz
Het valt me op dat veel amateurs door hun (te) grote mondstuk,
niet of nauwelijks zacht kunnen spelen.
Hoe groter het mondstuk, hoe meer druk en ademsteun en kans
op minder goede beheersing.
Afijn, mijn mening (die overigens gedeeld werd door Johan van der Linden afgelopen zaterdag; goed gezeldschap dus die zelf op een F speelt)
Groeten Oliver
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Sonny

  • Member
  • *
  • Posts: 149
Re: Vandoren Optimum
« Reply #23 on: 06 February 2007, 19:02:16 »
Oliver: "Het valt me op dat veel amateurs door hun (te) grote mondstuk, niet of nauwelijks zacht kunnen spelen."

Het valt mij juist op dat je vaak amateurs hoort die niet of nauwelijks bezig zijn met een juist mondstuk en/ of geluid. Vaak gebruiken ze het standaard mondstuk meegeleverd bij de sax... Gevolg is dat ze een geluid hebben van niks. Wat jammer is want een goed of het juiste mondstuk doet wonderen!
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Offline Jazz.jr.rob

  • Member
  • *
  • Posts: 339
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #24 on: 06 February 2007, 19:20:21 »
das gewoon een kwestie van oefenen en veel doen en daar ontbreekt t vaak bij dicipline en motivatie
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
(No subject)
« Reply #25 on: 18 August 2007, 17:27:20 »
Bij de S80 staat de letter onder het logo aan de bovenkant.
Moet je daar eens kijken.
Wat is trouwens het verschil tussen de S80 en S90?
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #26 on: 18 August 2007, 18:22:46 »
Ik heb altijd begrepen dat de S80s een hoefijzer vormige (meer vierkante) kamer hebben en de S90 een ronde....

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #27 on: 19 August 2007, 15:10:39 »
http://www.theowanne.com/mouthpieces101/Selmer.php

De s80 heeft dus een ronde kamer, de s90 een net iets groter vierkantee