Main Menu

mondstuk

Started by sopraan!, 26 January 2007, 14:36:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sopraan!

ik vroeg me af wat voor een mondstuk de mede sopranisten hebben. ik heb een selmer F, maar volgens mij is dat behoorlijk hoog

Daan

Ik gebruik een Yamaha 4C mondstuk, ik vind het echt totaal geen goed  mondstuk... Ik speel heel weinig sopraan, ik moet nog de juiste rietsterkte vinden om erop te blazen, want het speelt echt veeeel te licht.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

sopraan!

oke, maar is een yahama vergelijkbaar met een selmer?

Daan

Ik vind dat je die twee zeker met elkaar niet moet vergelijken (wat mondstukken betreft)...

De één is karakterloos (toch Anthony ;) ).
De Selmer mondstukken zijn veel beter... De yamaha is ook een goedkoop mondstuk,, er is geen beter mondstuk voor beginners dan een Yamaha momdstuk denk ik...

the martin

Quote from: "Daan"er is geen beter mondstuk voor beginners dan een Yamaha momdstuk denk ik...

Ik zou het zeker voor beginners gewoon bij een Selmer C* houden.
Dat is in nederland dacht ik zo'n beetje de standaard

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets postitiefs over die Yam 4c's heb gehoord.

Surion

Quote from: "the martin"Ik zou het zeker voor beginners gewoon bij een Selmer C* houden.

hier ook, bijna iedereen die les volgt wordt aangeraden op C* of C** te beginnen van selmer[/b]
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Oliver

Ik begrijp niet helemaal de combinatie van C* en C** met het begrip "beginner"
(dit komt vaak op dit forum voorbij.)
Het lijkt een beetje op; "Hoe groter hoe beter"
Wat ik begrepen heb is het volgende:
1) Er zijn sowieso verschillende scholen voor wat betreft de grootte van het mondstuk.
De "Franse School" gaat voor C* en C** als maximum.
2) Vandoren (waarschijnlijk Franse School) heeft het Optimum mondstuk ontworpen voor zowel de classieke amateur als de professional.
De SL3 is vergelijkbaar met de Selmer C* en de SL4 met de C**.
Voor de professional kom ik tegen de combinatie van C** of SL4 met de 2 1/2 of 3 Vandoren rieten.
Bijgaand het overzicht voor de verschillende saxen.
Groeten Oliver :smt039

//http://www.saxplus.com/mouthpiece-chart.html
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size]

sopraan!

dit houdt dus in dat F wel erg hoog is

Amanda

Ik heb je terug gepb't.
Voor een sopraan zou ik vanaf D willen aanraden.
De lichtere mondstukken geven een wat dunnere klank.
Dit valt wel te compenseren met wat zwaardere rieten.
Maar mooier is om een wat zwaarder mondstuk te nemen met hetzelfde riet.
De verschillen tussen de sopraan mondstukken zijn kleiner dan bijvoorbeeld de alt.
Daarom zal een C* op een alt beter klinken dan op een sopraan.
Dat heeft niks te maken met beginner op gevorderd, maar met de boring.

Zelf ben ik binnen 2 maanden overgestapt van een D, via F, naar G.
Op de D speelde ik met een Vandorden Traditional 3,5 of La Voz MH.
Op de G speel ik met een Marca superieur 3.
Een lichter riet dus, maar door het zwaardere mondstuk geeft het zo'n ander geluid.
Veel warmer, ronder en vooral stabieler.
Met het D mondstuk had ik veel meer moeite met vibrato bijvoorbeeld.
Terwijl met het G mondstuk dat veel beter gaat en nog eens een stuk mooier klinkt ook.

Als je F te zwaar vind moet je eens teruggaan naar een E. En dan met hetzelfde riet.
Grote kans dat dat wel goed gaat ;)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Daan

Quote from: "the martin"
Quote from: "ik"er is geen beter mondstuk voor beginners dan een Yamaha momdstuk denk ik...

Ik zou het zeker voor beginners gewoon bij een Selmer C* houden.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets postitiefs over die Yam 4c's heb gehoord.

Je begrijpt me denk ik niet,

Een Yamaha mondstuk is denk ik het makkelijkste mondstuk om op te blazen en is daarom dus perfect voor het begin, Tuurlijk zou je (na een hele korte tijd) beter een Selmer mondstuk kunnen nemen, maar het gaat echt om het begin, en ik zou zelf ookwel willen dat ik begon op een Selmer mondstuk maar dat is nou eenmaal niet zo ;) ... Maar ik had het echt over het beginnen met de sax, tenslotte is een Yamaha mondstuk echt veel en veel goedkoper.

Quote from: "Oliver"Ik begrijp niet helemaal de combinatie van C* en C** met het begrip "beginner"
(dit komt vaak op dit forum voorbij.)
Het lijkt een beetje op; "Hoe groter hoe beter"
Wat ik begrepen heb is het volgende:
1) Er zijn sowieso verschillende scholen voor wat betreft de grootte van het mondstuk.
De "Franse School" gaat voor C* en C** als maximum.
2) Vandoren (waarschijnlijk Franse School) heeft het Optimum mondstuk ontworpen voor zowel de classieke amateur als de professional.
De SL3 is vergelijkbaar met de Selmer C* en de SL4 met de C**.
Voor de professional kom ik tegen de combinatie van C** of SL4 met de 2 1/2 of 3 Vandoren rieten.
Bijgaand het overzicht voor de verschillende saxen.
Groeten Oliver  

http://www.saxplus.com/mouthpiece-chart.html

Dit is heel simpel, een C* en C** van Selmer zijn mondstukken met een kleine tipopening, die dus heel makkelijk te blazen zijn en te sturen.
Een Beginner heeft (waarschijnlijk) echt geen getrainde embouchure en kan nooit een mondstuk aan met een grote tipopening of! een mondstuk met een kleine tipopening met een dik riet!
Hoe dat zit met de verschillende scholen, franse of amerikaanse scholen weet ik niet met mondstukken, maar de één vraagt een ander soort embochure dan de ander en de kleur van de toon willen ze dan toch ook op een bepaalde manier? Of zijn er meer verschillen in de techniek zoals ook de vibrato waarvan ik dacht dat het ook zou verschillen.

Een beginner zou dus geadviseerd worden om een mondstuk te nemen met een kleine tipopening, hij/zij zou toch niet kunnen blazen met een zwaarder riet...

Quote from: "Oliver"Voor de professional kom ik tegen de combinatie van C** of SL4 met de 2 1/2 of 3 Vandoren rieten.

Dat vind ik zelfs nog veel te ligt... echt profs gaan echt van de 3 of 3,5 tot de 5!!! (Vandoren V5 rieten...)

Ik speelde goed op een Selmer Soloist C* mondstuk met een rietdikte van 3 Vandoren V5... (dit is wel op alt...) (Ik vind de soloist mondstuk ietjes zwaarder blazen dan mijn S90 mondstuk...)

Quote from: "sopraan!"dit houdt dus in dat F wel erg hoog is

Als jij je daarbij lekker voelt en je kan het aan en het verminderd dus niet je presentaties, waarom niet?

Quote from: "Amanda"Ik heb je terug gepb't.
De verschillen tussen de sopraan mondstukken zijn kleiner dan bijvoorbeeld de alt.

Een lichter riet dus, maar door het zwaardere mondstuk geeft het zo'n ander geluid.
Terwijl met het G mondstuk dat veel beter gaat en nog eens een stuk mooier klinkt ook.

Als je F te zwaar vind moet je eens teruggaan naar een E. En dan met hetzelfde riet.
Grote kans dat dat wel goed gaat

Als de lichtere mondstuk zoals een C* of C** (wat jij aangeeft...) een dunnere klank geeft kan je het heel makkelijk verbeteren met een dikker riet! Dit geeft mij een vollere en warmere klank...

Je kan niet zeggen dat het mooier is om een wat zwaarder mondstuk te nemen met hetzelfde riet, verschilt natuurlijk ook in smaak, maar wat als hij/zij het niet aankunt? En dus zijn prestaties niet goed kan geven doordat het te zwaar blaast... Misschien kocht iemand gelijk na het lezen van je bericht zo'n mondstuk met slecht resultaat...

Ik vind dat je een sopraan mondstuk nooit kunt vergelijken met een altmondstuk van hetzelfde type... Of wat dan voor een saxofoon...

Maar nogmaals, probeer gewoon alles uit en neem dan het beste mondstuk!

En Edwin ik snap je opmerking echt wel, ik zou ook (achteraf gezien) liever begonnen zijn met een Selmer mondstuk...

Amanda

Quote from: "Daan"
Quote from: "Amanda"Ik heb je terug gepb't.

Grote kans dat dat wel goed gaat

Als de lichtere mondstuk zoals een C* of C** (wat jij aangeeft...) een dunnere klank geeft kan je het heel makkelijk verbeteren met een dikker riet! Dit geeft mij een vollere en warmere klank...

Je kan niet zeggen dat het mooier is om een wat zwaarder mondstuk te nemen met hetzelfde riet, verschilt natuurlijk ook in smaak, maar wat als hij/zij het niet aankunt? En dus zijn prestaties niet goed kan geven doordat het te zwaar blaast... Misschien kocht iemand gelijk na het lezen van je bericht zo'n mondstuk met slecht resultaat...

Ik vind dat je een sopraan mondstuk nooit kunt vergelijken met een altmondstuk van hetzelfde type... Of wat dan voor een saxofoon...

Maar nogmaals, probeer gewoon alles uit en neem dan het beste mondstuk!

De starter van dit topic vroeg om onze ervaringen en die geef ik.
Maar zoals ik al in 100 berichten heb gezet (toevallig een keer niet in deze) is dat dat voor mij geld en dit niet voor een ander zo hoeft te zijn.
Een dikker riet op een lichter mondstuk hoeft echt niet altijd de oplossing voor de klank te zijn.
Want wat als je al op een rietje 3,5/4 blaast en je eigenlijk niet zwaarder kan? Terwijl je de klank eigenlijk nog niet optimaal vind?
In dat geval kan je beter een zwaarder mondstuk met een lichter riet nemen, waarin je nog kan groeien.

Maar goed, dit is mijn mening en is dus niet voor iedereen zo.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Daan

Quote from: "Amanda"De starter van dit topic vroeg om onze ervaringen en die geef ik.
Maar zoals ik al in 100 berichten heb gezet (toevallig een keer niet in deze) is dat dat voor mij geld en dit niet voor een ander zo hoeft te zijn.
Een dikker riet op een lichter mondstuk hoeft echt niet altijd de oplossing voor de klank te zijn.
Want wat als je al op een rietje 3,5/4 blaast en je eigenlijk niet zwaarder kan? Terwijl je de klank eigenlijk nog niet optimaal vind?
In dat geval kan je beter een zwaarder mondstuk met een lichter riet nemen, waarin je nog kan groeien.

Maar goed, dit is mijn mening en is dus niet voor iedereen zo.

Ja dat je bij dit bericht een keertje niet erbij hebt gezet dat kan, maar ik vat het gewoon zo op...
Ik zou altijd eerst een dikker riet nemen om te proberen of dat goede uitkomst biedt, want een nieuw mondstuk is natuurlijk veel duurder.
Wat het punt is vind ik, dat ze straks gewoon maar wat kopen via internet en dat ze er helemaal niet blij mee zijn... Toch goed dat er iemand anders erover denkt over dit.

Quote from: "Amanda"Maar goed, dit is mijn mening en is dus niet voor iedereen zo.

Dan laat ik het bij deze zo ;) .

Amanda

Haha, okee  :-D )

sopraan!

dankjewel allemaal ik zal even gaan proberen :D

Pieter

Ik ben het wel met Amanda eens. Een C* op sopraan is gewoon erg klein en eigenlijk kun je beter starten op D of E. De kans is dan veel groter dat je een passed mondstuk hebt. Voor alt kun je probleemloos C* aanraden, dat zal voor de meeste mensen voldoen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.