Author Topic: selmer mark VI  (Read 4869 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sopraan!

• Member
  • *
selmer mark VI
« on: 14 February 2007, 10:26:43 »
ik las dit

Nog steeds zoeken muzikanten naar dit type saxofoon, dat door de schaarste op de markt steeds duurder wordt.

op wikipedia, en ik vroeg me af of iemand dit kan bevestigen en misschien de waarde kan schatten?

het gaat om de sopraan

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 14 February 2007, 10:31:58 »
Ik verplaats je topic even naar Overige Vragen.
Denk dat je hier meer kans hebt op een antwoord ;)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 14 February 2007, 10:36:47 »
oke, laten we het hopen

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #3 on: 14 February 2007, 13:26:42 »
Quote from: "sopraan!"
ik las dit

Nog steeds zoeken muzikanten naar dit type saxofoon, dat door de schaarste op de markt steeds duurder wordt.

op wikipedia, en ik vroeg me af of iemand dit kan bevestigen en misschien de waarde kan schatten?

het gaat om de sopraan

Er zouden altijd muzikanten zijn die naar de Mark VI op zoek zijn... Of het nou een goede is of een slechte hij zou altijd (via internet) verkocht kunnen worden.

Zo schaars zijn ze eigenlijk niet, er bestaan minder Super Action Balance, er zijn wel veel M VI saxofoons geproduceerd alleen de vraag naar het instrument is aanzienlijk groot.

Een instrument wordt natuurlijk op zijn kwaliteiten beoordeelt hoeveel waard hij is. Maar bij deze saxofoons kunnen ze meer waard zijn door het juiste serienummer...

Vele saxofonisten zijn dus niet alleen op zoek naar dit type maar ook een bepaald serienummer!
Het instrument wordt zowel door klassieke als jazz saxofonisten bespeeld. Het wordt gezien als de beste all-round saxofoon.

De saxofoon is volgens mij mede door Marcel Mule ontworpen (kan ook een ander beroemd klassieke saxofonist wezen).

Nog steeds worden modellen gemaakt die de Mark VI proberen te klonen. Dus gewoon na maken... Door zowel de Thaiwanezen als andere bekende merken.

Het is in ieder geval een saxofoon waarbij je eindeloos over zou door kunnen discusseren.
De waarde kan echt gigantisch uit een lopen van 2 Mark VI saxofoons met totaal verschillende serienummers...

Deze saxofoon is eigenlijk dé concurrent geworden van dé saxofoonmerken. O.a. Yamaha, Yanagisawa enz. maar ook vooral Selmer zelf!

Deze saxofoons worden heel veel verkocht via internet, dus verkoopsites.
Als iemand er eentje koopt via internet ipl. een nieuwe moderne saxofoon (die goedkoper kan kosten) scheelt dat natuurlijk weer inkomsten van ze!

Heb je een bepaalde sopraan op het oog met serienummer ofzo?
Of is toevallig Kenny G(orelick) je idool  :-D , aangezien hij op een Mark VI sopr speelt rond 1965-1967
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 14 February 2007, 15:04:19 »
ik vroeg het omdat ik er zelf ook een bespeel.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 14 February 2007, 15:20:42 »
ik vroeg het omdat ik er zelf ook een bespeel.

En eigenlijk wil je weten wat je sopraan inmiddels waard is?
Het hangt dus idd van het serienummer af alhoewel de modellen na '70 ook steeds meer waard aan het worden zijn. Verder natuurlijk de staat van de sax zelf.

Wat je zowiezo eens kunt doen is een goede saxwinkel binnen wandelen en vragen of je een taxatierapport kunt krijgen ivm met je verzekering. Ik neem toch aan dat ie verzekerd is?

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 14 February 2007, 16:19:04 »
ja hij is verzekerd. heeft niemand van jullie een idee?

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #7 on: 14 February 2007, 16:31:29 »
ja hij is verzekerd. heeft niemand van jullie een idee?

Beste manier is echt om hem te laten taxeren, juist omdat het over de Mark VI gaat kan je het beter professioneel aanpakken en laten taxeren bij een saxofoonwinkel. Dan kan je eventueel ook meer info aanvragen over dat type...

Quote from: "Anthony"
En eigenlijk wil je weten wat je sopraan inmiddels waard is?
Het hangt dus idd van het serienummer af alhoewel de modellen na '70 ook steeds meer waard aan het worden zijn. Verder natuurlijk de staat van de sax zelf.

Sinds die tijd is het bewezen dat alle saxofoons gigantisch stijgen in waarde. ik dacht altijd dat de M VI saxofoons die na de 70er jaren werden gemaakt minder waard zou wezen dan de voorgaande saxofoons...

Maar dit zegt alleen iets over het waarde van de serienummer, natuurlijk zou de sax zelf in goede staat moeten zijn. Via internet gaat het juist extreem over serienummers...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Sonny

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 14 February 2007, 18:15:06 »
1 Ding weet ik wel en dat is dat Selmer Sopraan Mark VI moeilijker te krijgen zijn dan bijvoorbeeld alten of tenoren... Weet niet of dat automatisch invloed heeft op de prijs? Uiteindelijk gaat het ook om de kwaliteit van het instrument...
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)