Lange noten oefenen!
Je moet prioriteiten stellen... Wil je voller en beter klinken via een snelle manier door een zwaarder riet te nemen met gevolg dat je totaal
geen controle over houdt... Het is wel een manier om snel een sterkere embouchure te krijgen...
Probeer je embouchure te trainen, voor mij heeft het inderdaad een andere 'keel stand' nodig zoals Edwin al aangaf. Ik gebruik meer OOOO bij de lage noten en AAAA bij de hoge noten...
Probeer bij de lage noten met een ontspannen embouchure te spelen, dat je niet gaat knijpen, het riet moet natuurlijk veel kunnen trillen

. Door het knijpen en/of met de verkeerde keelstand blaas je de noot zo over...
Overblazen doe ik nog steeds en werkt ook goed vind ik...
Probeer dus over alle registers elke noot lang spelen, heel lang...
Dit geldt niet alleen voor ons maar ook voor de profs natuurlijk

. Hoe denk je dat die mensen aan zo'n goede sound komen?
Het is inderdaad heel moeilijk die intervallen van hoog naar laag en andersom enz. Blijven op oefenen.
Tuurlijk heeft de stand van je mond er ook wat mee te maken. Maar hou je mond met name de tanden op de goede plaats... Dus ga niet opeens je mondstuk nog verder in je mond nemen of juist minder ver, dit is een slechte eigenschap. Ik had het laatst ook ongemerkt gedaan dat ik mijn mondstuk iets te ver in mijn mond nam, gelukkig heb ik een docent die mij daarbij gelijk corrigeert

.
Denk ook aan je ademsteun, dit geeft ook een veel vollere klank...