Lief dagboek, Aanschaf nieuwe altsax

Started by Jazz.jr.rob, 12 March 2007, 10:05:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jazz.jr.rob

Ik ben bezig met de aanschaf voor een nieuwe altsax.
En ik vond het misschien wel een leuk idee omdat bij te houden op dit forum, niet alleen voor mezelf, maar ook voor andere, om te kijken hoe je zoiets aanpakt. Nou heb ik wel veel tips gekregen van vrienden en bekenden, maar je moet t uiteindelijk toch maar gaan doen.

Zoals:
-   een persoon meenemen die een goed gehoor heft en zelf ook veel van de sax afweet.
-   stemapparaat meenemen  om te kijken of de noten stemmen op jou speelwijze.
-   Zacht alle noten spelen om te kijken of alle kleppen sluiten.

En zo zijn er nog wel meer, maar de leukste tip die ik heb gehad is dat je helemaal verliefd op je nieuwe sax moet zijn. Het moet bij je passen en je moet een goed gevoel bij hebben.

ik weet niet of er interresse voor is maar dat hoor ik vanzelf wel.

Ik ben niet opzoek naar een speciaal merk of type sax, ook weet ik nog niet of ik een oude of een nieuwe sax wil maar ik heb wel zo mn voorkeuren, maar ik laat me gewoon verassesn.

En ik weet zeker dat er hier mensen zijn die mij er daar mee verder kunnen helpen.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Sonny

Leuk idee om dit zo te doen! Ben benieuwd wat het resultaat wordt.

Heb je een bepaalde tijdslimiet? Wil je voor het eind van het jaar iets hebben of maakt dat allemaal niks uit? En is er een bepaald budget wat je wilt uitgeven?

Een sax moet inderdaad goed zijn technisch gezien. Maar die tip dat je er helemaal verliefd op moet zijn is inderdaad helemaal waar!

Succes!
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Pieter

En neem een prof mee. Als je geen docent hebt vraag er dan 1 om mee te gaan, zij worden er ook echt wel  wijzer van. Veel van een sax afweten en een goed gehoor hebben is echt nog niet genoeg om je te behoeden voor een miskoop. Het moet 1 van de leukste dingen zijn wat er is, het kopen van een nieuwe sax.  en bedenk dat jouw speelwijze ws nog voortdurend verandert, dat heeft niets te maken met intonatiemogelijkheden van een sax. Echt, mijn docent is ongeveer een uurtje of 3 bezig met vergelijken en nakijken terwijl het voor hem routine is. Nadat ik dat een keer meegemaakt heb wist ik voor altijd: Ik koop nooit eensax zonder een pro erbij. En ik wil een keus hebben uit minstens 6 a 7 saxen.

Veel plezier.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

the martin

Quote from: "Pieter"En ik wil een keus hebben uit minstens 6 a 7 saxen.
En dan nog het liefst ook nog 6 of 7 an het zelfde merk en type...
Nou ja een paar dan  8)

Daan

Ik denk dat Pieter dat ook bedoelde Edwin ;) .

Pak eerst 5 saxofoons allemaal verschillende en vergelijk ze, telkens de beste appart houden, later vergelijk je de beste met elkaar keer op keer...
Zo lijkt het me dat het gewoon moet lukken...

En waar (welke winkel) ben je van plan om de saxofoons uit te gaan proberen?
Natuurlijk je voorkeur met de sound (die je in je hoofd hebt enz.) heeft er veel mee te maken...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Pieter

Laatst nog een sax uitgezocht uit 6 nieuwe en twee oude selmers, en er stond nog meer.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Jazz.jr.rob

Nou t zit zo:

ik wil voor mei een nieuwe sax in huis hebben (als ik de perfecte sax gevonden heb).
Budget: ongeveer 3000 euro.
Of het een oude of een nieuwe wordt weet ik nog niet.
Maar eerst ga ik die sax voornamelijk in een jazzband gebruiken waar we voornamelijk dixyland en rebirth spelen. Maar ik wil m ook kunnen gebruiken voor andere bandjes en harmoniën.

Ik was van plan om  zelf eerst een keuze uit een aantal bepaalde saxen te maken en om daarna een prof mee te nemen ik zit niet meer op les, maar ik ken wel een prof die geloof ik ook bij de marinierskapel zit, dus als zei t niet weet. Maar dat zal wel, ze had t zelf ook aangeboden om mee te gaan dus daar maak ik natuurlijk gebruik van.

Zaterdag was ik voor rieten wezen kijken bij van gorp in roosendaal, maar ze hadden niet de sterkte die ik zocht, maar we raakte wel aan de praat en t kwam er op neer dat ik daar nog op 3 saxen heb staan blazen. en zonder rieten naar huis ging.

Selmer reference 54, de matte versie:
Dat is een van mijn voorkeuren, speelt lekker, alles komt er met alle gemak uit. Mooie klank ook, maar ja wat verwacht je anders met zon sax. Het enige nadeel is dat het een beetje buiten mijn budget ligt.

Selmer Reference Hummingbird:
Leuke sax ook vooral een dure sax en een collecters item. Ik vond m persoonlijk een beetje schel klinken. Maar dat kan ook liggen aan mn rietbinder, omdat ik daar op een FL liguratuur speelde, omdat ik me eigen mondstuk niet bijhad. Verder ziet die sax er gewoon schitterend uit, leuk om zon exemplaar in je handen gehad te hebben, maar dat wordt m niet.

Martin committee:
Ik heb nog totaal geen ervaring met oude saxen. Dus daar gaat nu verandering in komen. Ik kreeg die sax in me handen en ik had t gevoel dat ik wat miste. Dat klopte want de lage b en bes zaten aan de linker kant. De klank hiervan was wel mooi alleen als ik de hoogte in ging t fout. De oktaafklep zat aan een andere kant dan ik gewend was. Normaal zit bij een sax de oktaafklep rechtsboven je duimsteun. (tja normaal, wat is normaal, maar bij de saxen die ik heb gespeeld is dat zo ) bij deze sax zat hij links boven. Verder had ik er nog niet het YES-gevoel bij.

Tot zover mijn lief dagboek ;)
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

the martin

Als de Ref54 bevalt raad ik ook aan om eens een MK VII (7 jaj) te proberen. Die vond ik persoonlijk erg overeenkomen en moet voor een wat schappelijker prijsje te vinden zijn...

Veel plezier trouwens met het uitproberen van al die saxen...

Jazz.jr.rob

Morgen is het zover, dan is het tijd om mijn ultieme zoektocht naar de perfecte sax. Na een tijdje van drukte gaan we spelen. Morgen middag ga ik kijken bij een lokale saxhandelaar om te kijken wat ze in huis hebben:

Ik wil op ze minst de volgende merken proberen:
Selmer (natuurlijk)
buffet crampon
The Martin
King
Yanagisawa
Conn??? (weet nog niet wat kan ik daarvan verwachten)
Yahama (tis de ultieme beginner sax maar men tenor speelt geweldig dus weet wet wat ze hebben)

Iemand anders nog iedeeen van die moet je echt proberen, nee Haje niet je topsax al wil ik die wel proberen ;) ik hoor t wel.

the martin

Selmer - Uiteraard

buffet crampon - Een mooie DA, SDA of S1 is niet te versmaden. Als het een prestige (of is dat een S3) is let dan op de stemming. Sommige van deze toeters zijn HIGH-pitch...  Tuner meenemen dus en kijken of die over de hele linie zuiver is... (Zo zuiver als een sax maar kan zijn dan)

The Martin - Ben benieuwd...  Lees Conn wat mondstuk betreft

King - Heb je je  ingelezen in de model history?

Yanagisawa - Ben nogmaals benieuwd

Conn??? - Een Chu (of new wonder) is niet te versmaden.. Een 6M zeer zeker ook niet. Zijn wel erg donker van klank en kunnen dus een wat feller mondstuk best hebben..

Yahama - Gewaagd om de 82Z en Custom beginners saxen te noemen  :twisted:

Vergeet ook Keilwerth niet en waarom geen P Mauriat  8)

Jazz.jr.rob

bedankt alvast.

QuoteYahama - Gewaagd om de 82Z en Custom beginners saxen te noemen
Nee dat was toen ik begon, zag ik iedereen met een yahama lopen, maar die tenor die ik nu heb is geen beginners sax. Niet dat ik de Yahama's beledig ;)

King history, is wikipedia voldoende of heb je daar toevallig ook een link van??

straks ga ik nog ff alleen op pad maar morgen ga ik met een bekende en dan zien we wel wat er uit komt.

Editt:

Kwam online wat tegen over King.
QuoteToday, King produces only student line saxophones.

klopt dit en uit welk jaar, welke serie zou ik dan moeten gaan kijken.

the martin

King... Geheel vooringenomen en zonder ooit zo'n ding in de hand te hebben gehad. Dus doe er mee wat je goed dunkt......

De eerste modellen staan "bekend" om hun slechte intonatie...
Volgens mij t/m de Voll-true

Interessant zijn de Zephyr en Super-20s...
De Zephyr wordt later hun student/middenmoter... Volgens mij vanaf 420xxx of zoiets...
Ook in de Super-20s heb je veel variatie...
Over het algemeen geldt dat de betere modellen voor 1960 of iets in die  geest zijn gemaakt...

http://www.saxpics.com/king/zephyr.htm
http://www.saxpics.com/king/s20.htm

Wat natuurlijk niet inhoud dat de latere modellen SLECHT zijn.
Gewoon proberen dus, lijkt me

En dit is ook wel een aardig overzicht van top saxen en waar op te letten..
http://www.saxgourmet.com/VINTAGE_SAXOP ... _GUIDE.htm

CBone

Quote from: "the martin"buffet crampon - Een mooie DA, SDA of S1 is niet te versmaden. Als het een prestige (of is dat een S3) is let dan op de stemming. Sommige van deze toeters zijn HIGH-pitch...  Tuner meenemen dus en kijken of die over de hele linie zuiver is... (Zo zuiver als een sax maar kan zijn dan)

Weet niet zeker voor de DA en SDA, maar de S1 geldt het pitch verhaal in ieder geval voor. Er is niet sprake van echte high pitch (457), maar ze werden wel gemaakt in 440 en 442. Deze laatste vooral voor Europa, veel orkesten hielden in die tijd blijkbaar een iets hogere stemming aan. Zijn o.a. te herkennen aan een A en een E bij het serienummer. Saxpics (link heb je al) zal er wel wat over geschreven hebben.
Of het verschil 440 / 442 voor onoverkomenlijke problemen zou zorgen, ga ik niet over in conclaaf  :D

Persoonlijke tip: Buescher Aristocrat Big B of 140. De 140 is identiek, alleen een andere gravure. Goed afgesteld een intonatie waar menige moderne jongen een puntje aan kan zuigen.

Succes en veel plezier.

't Is wel al middag, maar wie weet heb je meer tijd nodig dan vandaag :-D

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Jazz.jr.rob

Zo, da was me een paasweekend wel, na heel wat uurtjes gespeeld te hebben, ben ik er toch uitgekomen. Ik heb een tijdje na lopen denken over hoe ik dit t beste op t forum neer kon zetten. Nou zet ik eerst alle saxen op een rijtje die ik gespeeld en daaronder zet ik nog enkele bijzonderheden. (ik heb niet alles opgeschreven en niet alles wat opgeschreven is kan ik nog leze, maar ik kijk wel hoever ik kom)

Dag 1: Vrijdagmiddag rond een uur of 1 / Bij een lokale saxdealer: alle saxen die ik hier gespeeld heb waren 2de hands of ouder. (dit was wel in me eentje)

Merk::Applicatuur::Klank::Uitstraling::

Conn uit 1920::grepen pakken goed paar afwijkende::mooi in het lage register maar in het hoog was hij minder vol:: zilver met hoogglas en gravure

Martin indiana::kleppen heel dicht op elkaar::hij had een lekkere sound:Deze oude sax zag er verweerd uit, zoals je dat vaker bij oude saxen ziet, wel in goede staat.

Yamaha Yas-62: alle grepen pakte goed, ben me yamaha tenor gewend::Yamaha heeft ook een bepaalde specifieke klank, die wel goed is maar mist iets spetterends.: Goud

Con Ladyface 6m:: grepen lagen allemaal net wat anders, moest er erg aan wennen (maar das veel bij oude saxen, eigenlijk wel bij alle oude saxen:: ik was niet weg van de klank maar deze sax moest wel nodig gereviseerd worden.:: (Zilver dacht ik)

Buffet crampon Super Dinaction:: gewoon goed ::goede mooie klank, maar net iets te klassiek:: roodachtig

Selmer Mark 7:: niks mis mee:: klank was ook mooi, alleen volgust mij niet helemaal goed afgesteld omdat ik in het laag wat meer moeite moest doen om er een mooie klank uit te krijgen:: zilver

Ik heb hier wel heel veel over de verschillende saxen geleerd, elke sax heeft ook weer zn specifieke eigenaardigheden, zal ff wat leuke feitjes op een rij zetten, de meeste ervaren saxofonisten zullen dit wel weten maar voor de wat onervarene (zoals ik) is dit misschien wel leuk om te weten.

Toongaten: normaal worden de toongaten uit de sax zelf getrokken, bij een aantal conn saxen kwam ik er een aantal tegen waarbij de toongaten omgekruld waren, waardoor de polsters langer meegaan en de polster waren ook iets groter zodat de kleppen goed dicht zaten. Bij de Martin saxen zijn de toongaten er opgesoldeerd.

als de lage B en Bes Klep links en rechts zitten dan is de sax van voor de oorlog (9 van de 10 keer)

Ook ben ik een aantal saxen tegengekomen waarvan de oktaafklep aan de onderkant zat, heel apart, ik geloof ook dat charlie parker voorkeur gaf aan dit soort saxen.

Veel oude saxen hebben geen hoge fis, maar die moeten dan gepakt worden met quick F en Ta (als ik me niet vergis) Bij 1 van de saxen die ik heb bespeeld dat ze hoge Fis klep net onder de Hoge E klep

en zo zijn er nog 1000den soorten weetjes over de saxofoon.

Maar ik had nog wat tijd over om op goede vrijdag naar een sax te zoeken. Ik ging een stad verder bijn een saxdealer en heb daar de volgende saxen geprobeerd.

Conn ladyface 6m:: weer enkele afwijkende grepen::de klank was hier laag wel mooi maar hoog minder:: het was een vergulde met zilvere kleppen

Selmer model 22::g zat los van de lage b bes cis klep:: Klank was mooi vol maar de c klep sloot niet:: zilveren sax

Buescher 400:: hele groten toetsen voor gis lage bes enzo, gewoon log:: ik was ook niet weg van de klank hoog heel schel en laag heel mat:: verguld met zilveren kleppen

King zephyr:: alles pakte goed vast:: klank was mooi vol, maar het verhaal gaat bij king dat ze heel vals zijn:: goud met zilveren kleppen

martin committee  :: ook weer heel dicht op elkaar:: persoonlijk vond ik de klank van die indiana mooier dan die van de committee:: net zo verweerd als al de martins

Leblanc:: vond ik over het algemeen niet geweldig

Yanagisawa 991: Alles der op en er aan plus fis:: ging als een trein en klonk goed:: Goud

Selmer 80 super action serie 2:: Lekkere volle klank zoals je gewend ben van selmer::goud

Keilwerth ex90 serie III:: kleppen pakte goed:: klank was ook heel mooi:: zwarte body met goude kleppen (Heel vet om te zien) keilwerths hebben ook in verhouding een gote kelk

Buffet crampon:: deze had een hele grote harde petit klep de sax zelf was vintage gelakt en had over de hele sax gravures en op alle kleppen, zelfs op de hals.

Ik had na al die saxen nog geen perfecte sax gevonden. Over 1 ding was ik t wel uit, de nieuwe toekomstige sax wil ik voor alle gelegenheden kunnen gebruiken, zowel jazz als pop en harmonie/fanfare muziek. En het moest een moderne sax zijn, want een oude sax is geweldig maar ik kan daar gewoon niet hetgeen mee bereiken wat ik wil. Elke sax heeft zon ze specifieke karakter eigenschappen en klank.

dus nog geen sax, maar niet getreurt de dag daarna op zaterdag zou ik met een bekende naar een saxwinkel gaan. Ik moest hier 3,5 uur voor rijden met het openbaar vervoer, maar dat had ik er wel voor over.

Om het verhaal wat korter te maken zal ik gewoon opnoemen wat ik heb gespeeld en wat het uiteindelijk is geworden, want ben benieuwd of er wel iemand is die dit gaat lezen ;).

Selmer 80 super achtion serie II
Selmer Serie III )(zilver)
Selmer reference 54 mat gelakt
Selmer reference 54 glanzend (roodachtig)
Yamaha ik kan niet lezen welke serie dat is
Yanagisawa 991
Selmer (massief zilver) die ik niet kon betalen maar gewoon ff leuk om op te spelen)
Buffet crampon

En nog wel een aantal maar van deze dag had k niks opgeschreven.

Nadat ik alle saxen een paar keer had bespeeld had ik al gouw een schifting gemaakt van mijn voorkeur:
Selmer ref 54 glanzend Selmer Sup Action serie II en de yanagisawa. Na wat later bleek dat de klank van de yana niet kon tippen aan die van de Selmer. Dus er bleven 2 saxen over die we beide nog een paar keer bespeelde, we hebben nog op verschillende maniere de saxofoons gestemd, door langzaam alle noten te spelen en de tonen op het stemapparaat vergeleken. Maar niet veel later was ik er uit.

HET IS GEWORDEN: De SELMER REFERENCE 54 (rood goud achtig)
een schitterend instrument afgeleid van de mark 6. Het geluid is overweldigend ik kan er alles met enig gemak mee spelen en hij is MET gravure.

Als er nog mensen zijn die nog iets willen weten kun altijd een berichtje sturen, maar nu moet ik eerst ff me underscript aanpassen.

Daan

Gefeliciteerd met je nieuwe sax!!!

Quote from: "Jazz.jr.rob"Om het verhaal wat korter te maken zal ik gewoon opnoemen wat ik heb gespeeld en wat het uiteindelijk is geworden, want ben benieuwd of er wel iemand is die dit gaat lezen .

Tuurlijk gaan mensen dit lezen ;) .
Wat voor massief zilveren selmer was dat waarop je had gespeeld?
enneh uiteindelijk weer hé: selmer ruless :P
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."