Author Topic: gravure  (Read 13912 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #15 on: 21 March 2007, 20:53:00 »
Quote from: "the martin"
Quote from: "Tom"
Hey,

Daar kon je je nog wel eens in vergissen.
Ik denk dat er over tig jaar heel wat centjes neergelegd moeten worden voor bijv. een Hummingbird ofzoiets


OK, De Hummingbird is inderdaad een uitzondering.
Er zullen er vermoedelijk nog wel meer zijn met een mooie gravure, maar persoonlijk heb ik er nog niet veel gezien.
Vaak is de gravure een (voor mij) niets zeggend plaatje.

Op mijn Buffet Crampon Alt staat dus inderdaad een bosje bloemen.
Op mijn vorige Tenor(Yanagisawa) stond een raar soort krulding.
Ik heb er gewoon niet zoveel mee, en zou er (uitzonderingen daar gelaten) dus ook niet zo snel iets extras voor willen betalen.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Conn-artist

  • Member
  • *
  • Posts: 39
    • http://www.blessthemess.nl
Re: gravure
« Reply #16 on: 21 March 2007, 21:15:30 »
Quote from: "Jazz.jr.rob"
wat is de meerwaarde van een gravure op je sax [...]

Om een Engels preekwoord te gebruiken: 'beauty is in the eye of the beholder'. De een vindt een gravure waarde toevoegen aan z'n sax, de ander kan het wellicht niet zo veel schelen.

En dan heb je natuurlijk nog onderscheid in eenvoudige, uitgebreide, artistieke, grove, machinale, oude en nieuwe gravures... Het is een kwestie van smaak, denk ik.

Over het algemeen zullen gegraveerde saxen meer geldmoeten opleveren dan kale. De meerwaarde is dus wat de klant er voor over heeft.

Bij saxofoon spelen komt emotie en gevoelsbeleving kijken. Als ik trots ben op het bezit van een mooie (oude) sax met een zeldzame of speciale gravure dan denk ik dat dat zijn weerslag heeft op mijn houdig bij het spelen, en dus waarschijnlijk op de kwaliteit van mijn spel. Als ik met een lelijke leensax het podium op moet dan zal dat anders voelen, en speel ik misschien ook minder.

Wat de mechanische eigenschappen van een gegraveerde sax ten opzichte van een naakte sax betreft: mijn sterkteleer is niet goed genoeg om daar een gefundeerde wetenschappelijke berekening op los te laten.  :? Ik denk echter dat het niets af doet (of toevoegt) aan de klank van de sax omdat het om fracties van een millimeter gaat. *shrug*
Nothing surpasses great sax

Offline Jazz.jr.rob

  • Member
  • *
  • Posts: 339
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #17 on: 21 March 2007, 22:41:43 »
gravures zijn meestal mooi, en meestal duur.
maar ik denk dat gravures iets persoonlijk moeten kunnen zijn. Dus als ik geld en tijd heb kan ik dan een eigen gravure ontwerpen en dat door een graveur laten graveren.
of is dat niet te doen of niet te betalen.

is dat zoiezo al wel us gedaan.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Sonny

  • Member
  • *
  • Posts: 149
(No subject)
« Reply #18 on: 22 March 2007, 00:25:02 »
Zijn Zeeuwen echt altijd zuinig? ;-) Dan kan je kiezen, doen en laten wat je wilt! ;-)
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #19 on: 22 March 2007, 17:30:35 »
Quote from: "Jazz.jr.rob"
gravures zijn meestal mooi, en meestal duur.
maar ik denk dat gravures iets persoonlijk moeten kunnen zijn. Dus als ik geld en tijd heb kan ik dan een eigen gravure ontwerpen en dat door een graveur laten graveren.
of is dat niet te doen of niet te betalen.

is dat zoiezo al wel us gedaan.

Er zijn specialisten die zo iets voor je kunnen doen...
Moet je wel eerst uit Zeeland verhuizen (Om maar even met de grap mee te gaan.)

Jason Dumars is de naam die als eerste in mij opkomt...
Maar er zullen vast ook andere aanbieders zijn.
Maar zoals gezegd. NIET GOEDKOOP.

Quote from: "Sonny"
Het heeft gewoon met smaak te maken... Sommige vinden gekleurde saxen mooi... rood, blauw etc etc. Dat vind ik dus niks... Zorg dat je zoveel mogelijk geld hebt ;-)

Of je loopt toevallig tegen een perfecte sax op. Die ook nog eens betaalbaar blijkt 8)

Offline Jazz.jr.rob

  • Member
  • *
  • Posts: 339
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #20 on: 22 March 2007, 18:07:10 »
Quote
Moet je wel eerst uit Zeeland verhuizen (Om maar even met de grap mee te gaan.)

ga volgend jaar op kamers (in eindhoven)
is dat al dichter in de buurt. ow wacht nee de rijke lui zitten in wassenaar toch :P
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
(No subject)
« Reply #21 on: 23 March 2007, 14:22:09 »
Quote from: "the martin"
Of je loopt toevallig tegen een perfecte sax op. Die ook nog eens betaalbaar blijkt 8)


Dat is het vaak.
Zo ging ik op zoekt naar een andere sax, bleek ik op de perfecte sax al zo'n 8 jaar te blazen.
En heb 'm toen uiteindelijk gekocht.
Overigens ook met bloemetjes gravure :-D
Waarschijnlijk ongeveer dezelfde als die van Tom.

Het is niet alleen het uiterlijk waar het om draait.
De klank, applicatuur, alles moet bij je passen.
Maar als ik uit 2 saxen zou moeten kiezen, die beiden super klinken en lekker spelen.
De 1 met gravure en de andere zonder, wat zo'n 500-1000 euro scheelt, waarom dan zo'n versierseltje nemen?
Kies wat bij je past en wat je budget toelaat.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #22 on: 23 March 2007, 18:40:46 »
Inderdaad.

Fijne sax trouwens he?
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
(No subject)
« Reply #23 on: 23 March 2007, 21:09:58 »
Ik zou wel es willen weten of het daadwerkelijk zo is dat de gravure geen invloed heeft op de klank, zoals Conn-artist al schreef.
Immers: elk materiaal heeft zo zijn eigen frequentie, die door de groefjes beinvloed zou kunnen worden.

Mijn muzikale carriere :-D  startte ik met spelen op tabla's, waarvan de zgn. Bayan een koperen trommel is die nauwkeurig met een scherp hamertje bewerkt is om een bepaalde toon/frequentie naar voren te halen. Ziet er overigens best wel kek uit.

Welke mechanicus/metallurg brengt hier uitkomst?
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #24 on: 23 March 2007, 21:16:57 »
Ik neem aan dat het wel degelijk iets uitmaakt qua geluid.
Alleen, is het hoorbaar?
Misschien zie je verschil als je de frequentie meet.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
(No subject)
« Reply #25 on: 23 March 2007, 22:04:32 »
Quote from: "Tom"
Ik neem aan dat het wel degelijk iets uitmaakt qua geluid.
Alleen, is het hoorbaar?
.


Ik denk dat ik het niet echt hoor; maar zet  nu es 2 identieke dingen naast elkaar en je kunt het wel waarnemen.
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #26 on: 23 March 2007, 22:50:51 »
Quote from: "jupialto"
Ik zou wel es willen weten of het daadwerkelijk zo is dat de gravure geen invloed heeft op de klank, zoals Conn-artist al schreef.
Immers: elk materiaal heeft zo zijn eigen frequentie, die door de groefjes beinvloed zou kunnen worden.

Mijn muzikale carriere :-D  startte ik met spelen op tabla's, waarvan de zgn. Bayan een koperen trommel is die nauwkeurig met een scherp hamertje bewerkt is om een bepaalde toon/frequentie naar voren te halen. Ziet er overigens best wel kek uit.

Welke mechanicus/metallurg brengt hier uitkomst?


Er is natuurlijk wel een verschil tussen een instrument dat een klank maakt omdat het instrument resoneert.. Bayan, Bekken, en euhhh...dus
En een instrument dat het geluid geleid wat ergens ander wordt geproduceerd Sax, Trompet, Trombone... etc...

En ik denk dat het niet mogelijk 2 EXACT identieke sax te bouwen...

Waarschijnlijk zullen we het nooit weten

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
(No subject)
« Reply #27 on: 24 March 2007, 00:32:23 »
Quote from: "the martin"

En ik denk dat het niet mogelijk 2 EXACT identieke sax te bouwen...



Daar heb je een goed punt. Dat zou inderdaad wel es een probleem kunnen zijn.
In dat geval klopt je laatste statement ook..zucht :cry:
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
(No subject)
« Reply #28 on: 24 March 2007, 10:42:22 »
Quote from: "Tom"
Inderdaad.

Fijne sax trouwens he?


Absoluut! Welk type heb jij?

Ik denk idd dat het niet mogelijk is 2 identieke saxofoons te bouwen.
Aangezien het meeste handwerk is en dat nooit 100% hetzelfde is.

Maarre, als de gravure invloed heeft op de klank, hoe zit het dan met het serienummer??
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #29 on: 24 March 2007, 11:14:37 »
Ik heb een Buffet Crampon Evette Alt uit 1984. met een Selmer C* mondstuk en een metalen Zinner (Ed Sperber) 5* mondstuk.
Ik heb hem in '88 gekocht bij elshout en heb hem daar in 2005 laten reviseren.
Ik speel er niet heel veel meer op omdat ik twee jaar later ben overgestapt naar Tenor.
Toen ik 1,5 jaar terug mijn nieuwe Selmer Reference 54 Tenor kocht heb ik mijn oude Tenor ingeruild.
Ondanks het feit dat mijn alt een "student model" is, speelt ie geweldig en kan ik er maar geen afstand van doen.
Zal wel komen omdat het mijn eerste eigen sax is.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.