wat is de meerwaarde van een gravure op je sax [...]
Om een Engels preekwoord te gebruiken: 'beauty is in the eye of the beholder'. De een vindt een gravure waarde toevoegen aan z'n sax, de ander kan het wellicht niet zo veel schelen.
En dan heb je natuurlijk nog onderscheid in eenvoudige, uitgebreide, artistieke, grove, machinale, oude en nieuwe gravures... Het is een kwestie van smaak, denk ik.
Over het algemeen zullen gegraveerde saxen meer geldmoeten opleveren dan kale. De meerwaarde is dus wat de klant er voor over heeft.
Bij saxofoon spelen komt emotie en gevoelsbeleving kijken. Als ik trots ben op het bezit van een mooie (oude) sax met een zeldzame of speciale gravure dan denk ik dat dat zijn weerslag heeft op mijn houdig bij het spelen, en dus waarschijnlijk op de kwaliteit van mijn spel. Als ik met een lelijke leensax het podium op moet dan zal dat anders voelen, en speel ik misschien ook minder.
Wat de mechanische eigenschappen van een gegraveerde sax ten opzichte van een naakte sax betreft: mijn sterkteleer is niet goed genoeg om daar een gefundeerde wetenschappelijke berekening op los te laten. :? Ik denk echter dat het niets af doet (of toevoegt) aan de klank van de sax omdat het om fracties van een millimeter gaat. *shrug*