wat is de meerwaarde van een gravure op je sax, is t alleen om t uiterlijk te verfraaien of heeft het nog een dubbele betekenis, want ik wil wel een nieuwe sax maar met gravure is hij vaak duurder. En dat kan ik als arme student niet hebben. En ik mag wel aannemen dat de gravure niks met de klank van de sax te maken heeft.
Heeft idd niets met de klank van de sax te maken.
Theoretisch is het misschien wel zo dat een zeer uitgebreide gravure juist wel de klank (negatief) beinvloed.
Of positief, ligt aan de sound die je wil maken natuurlijk

. Als er hele stukken ver zijn gegraveerd... Dan zou het inderdaad theoretisch het metaal dunner worden... Hierdoor zou het waarschijnlijk scheller kninken.
Ik vind het een gigantische meerwaarde met name de oude saxofooons.
Laatst had ik een 3 master (schip) op een zeer mooie oude Conn (chu berry?) gezien, gelijk heeft hij dat hij hem niet verkoopt

.
Uniek al die gravures... En wat mensen er wel niet allemaal kunnen met eigenlijk voor de leek gezien lijntjes...
Ik vind het echt absoluut een meerwaarde hebben, maar dat komt ook omdat ik me natuurlijk wel bezig hou met graveren/gravures

.
Je mag inderdaad aannemen dat de gravure de klank niet beinvloed, het is gewoon te verwaarlozen...
Maar echt ik vind gravures op saxofoons echt prachtig...
Bram (van
www.bramsax.nl ) houdt zich ook bezig met gravures, ik weet niet zeker of hij nog steeds saxofoons graveerd maar hij deed het in ieder geval wel. Kijk eens al die mooie foto's op zijn site... Aangezien het over gravures gaat bedoel ik dus kijk eens naar die gravurs hé, niet persee die Mark 6en

Hij gaf me 2 foto's als voorbeeld met gravures. Dezelfde gravures op twee Mark 6 saxofoons volgens mij, een Amerikaanse gravure...
Echt zeer duidelijke verschillen wat iedereen kon zien, een imitatie van de gravure door een amateur en eentje door één van de profs van Selmer natuurlijk

.
Jammer dat de gravures nu meestal standaard gebonden zijn aan het model, ik zou het echt gaaf vinden zoals die oude saxofoons dat elke een andere gravure heeft...
Tuurlijk is een sax met een gravure duurder dan dezelfde sax zonder gravure, enig idee wat voor tijdrovende en geconcentreerd klusje is ? :wink: