Author Topic: gravure  (Read 13910 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jazz.jr.rob

  • Member
  • *
  • Posts: 339
    • http://www.ohnojazzband.nl
gravure
« on: 20 March 2007, 22:28:28 »
wat is de meerwaarde van een gravure op je sax, is t alleen om t uiterlijk te verfraaien of heeft het nog een dubbele betekenis, want ik wil wel een nieuwe sax maar met gravure is hij vaak duurder. En dat kan ik als arme student niet hebben. En ik mag wel aannemen dat de gravure niks met de klank van de sax te maken heeft.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #1 on: 20 March 2007, 22:42:20 »
Heeft idd niets met de klank van de sax te maken.
Theoretisch is het misschien wel zo dat een zeer uitgebreide gravure juist wel de klank (negatief) beinvloed.

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #2 on: 20 March 2007, 23:01:36 »
Quote from: "Haje"
Quote from: "Jazz.jr.rob"
wat is de meerwaarde van een gravure op je sax, is t alleen om t uiterlijk te verfraaien of heeft het nog een dubbele betekenis, want ik wil wel een nieuwe sax maar met gravure is hij vaak duurder. En dat kan ik als arme student niet hebben. En ik mag wel aannemen dat de gravure niks met de klank van de sax te maken heeft.

Heeft idd niets met de klank van de sax te maken.
Theoretisch is het misschien wel zo dat een zeer uitgebreide gravure juist wel de klank (negatief) beinvloed.


Of positief, ligt aan de sound die je wil maken natuurlijk ;) . Als er hele stukken ver zijn gegraveerd... Dan zou het inderdaad theoretisch het metaal dunner worden... Hierdoor zou het waarschijnlijk scheller kninken.

Ik vind het een gigantische meerwaarde met name de oude saxofooons.

Laatst had ik een 3 master (schip) op een zeer mooie oude Conn (chu berry?) gezien, gelijk heeft hij dat hij hem niet verkoopt :) .

Uniek al die gravures... En wat mensen er wel niet allemaal kunnen met eigenlijk voor de leek gezien lijntjes...
Ik vind het echt absoluut een meerwaarde hebben, maar dat komt ook omdat ik me natuurlijk wel bezig hou met graveren/gravures :) .

Je mag inderdaad aannemen dat de gravure de klank niet beinvloed, het is gewoon te verwaarlozen...

Maar echt ik vind gravures op saxofoons echt prachtig...

Bram (van www.bramsax.nl ) houdt zich ook bezig met gravures, ik weet niet zeker of hij nog steeds saxofoons graveerd maar hij deed het in ieder geval wel. Kijk eens al die mooie foto's op zijn site... Aangezien het over gravures gaat bedoel ik dus kijk eens naar die gravurs hé, niet persee die Mark 6en :P

Hij gaf me 2 foto's als voorbeeld met gravures. Dezelfde gravures op twee Mark 6 saxofoons volgens mij, een Amerikaanse gravure...

Echt zeer duidelijke verschillen wat iedereen kon zien, een imitatie van de gravure door een amateur en eentje door één van de profs van Selmer natuurlijk ;) .

Jammer dat de gravures nu meestal standaard gebonden zijn aan het model, ik zou het echt gaaf vinden zoals die oude saxofoons dat elke een andere gravure heeft...

Tuurlijk is een sax met een gravure duurder dan dezelfde sax zonder gravure, enig idee wat voor tijdrovende en geconcentreerd klusje is ?  :wink:  :P
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Sonny

  • Member
  • *
  • Posts: 149
(No subject)
« Reply #3 on: 20 March 2007, 23:45:42 »
Niks meer aan toe te voegen...
Gewoon super mooi! Een sax heeft pas ballen als die een gravure heeft... ;-)
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #4 on: 21 March 2007, 07:37:34 »
...ik zat meer richting van de stabiliteit te denken.
Dunner metaal heeft invloed op het resoneren, maar ik zou het niet vreemd vinden dat de sax instabiel wordt omdat het weghalen van metaal op onregelmatige plaatsen (gravure) de energieabsorbtie waaraan de golfbeweging in de sax aan onderhevig is (de wand, de polsters) gaat veranderen op onregelmatige plaatsen. Maar nogmaals, theoretisch(natuurkundig)..
Persoonlijk heb ik liever een sax met ballen door de sound dan door de gravures

 8)

Offline Jazz.jr.rob

  • Member
  • *
  • Posts: 339
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 21 March 2007, 08:24:39 »
en ik zit meer aan geld te denken :D
gravures zijn zeker mooi maar als t duurder is ga ik liever voor de goedkope versie. hoe zijn gravures op matte saxen kan me niet herinneren of daar ook een gravure op stond
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #6 on: 21 March 2007, 09:01:04 »
BTW..de gravures (not custom made) gebeuren geautomatieseerd..dus zoveel duurder hoeven de saxen daardoor niet duurder te worden...koop je een nieuwe sax, dan gewoon de prijs van de gravure afdingen...10% marge moet er wel voor je inzitten
 8)

Offline johnvs

  • Member
  • *
  • Posts: 121
(No subject)
« Reply #7 on: 21 March 2007, 14:42:56 »
Ik zag laatst een stukje linnen op een raam gespannen: kostte maar een paar tientjes.
Een ander vergelijkbaar stuk met verf er op (gaf wel een meerwaarde), was ineens 2000 euro duurder.
Zou het bij saxen ook iets met kunst te maken hebben? en met degene die de gravure gemaakt heeft?
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline Jazz.jr.rob

  • Member
  • *
  • Posts: 339
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #8 on: 21 March 2007, 15:08:06 »
dan heet ik vanaf nu van gogh....maar daar heb ik ook niks aan want die werd pas rijk toen hij dood was..
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #9 on: 21 March 2007, 15:11:44 »
...je koopt een wit koffiekopje, of een wit koffiekopje met wat door een robot opgespoten spetters of je koopt een wit koffiekopje handgeschilderd door Rob Scholte ( ik noem maar wat)...Ik heb in mijn leven ook ongeschilderd linnen gekocht en daarop verf `gezet`....dat stuk linnen met verf waarvan er maar 1 was/is moest wel een boterham opleveren...
Nu werk ik digitaal...1 keer een ontwerp = x afdrukken->
lagere verkoopprijs
Wie geinteresserd is kijkt even op www.yelsma.nl
 8)

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #10 on: 21 March 2007, 16:27:35 »
Hey,

Ik moet zeggen dat ik weinig mooie gravures op nieuwe saxen tegenkom.
Op de oude vindt je nog wel eens wat, maar op een bosje bloemen op je sax zit volgens mij bijna niemand te wachten.
Ik geloof ook niet dat een sax er meer waard door wordt.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline johnvs

  • Member
  • *
  • Posts: 121
(No subject)
« Reply #11 on: 21 March 2007, 17:21:44 »
Quote from: "Haje"
.
Nu werk ik digitaal...1 keer een ontwerp = x afdrukken->
lagere verkoopprijs
Wie geinteresserd is kijkt even op www.yelsma.nl
 8)


Mooi werk. Waar kan ik nog meer zien? Ik zag nu 2 werken.

Overigens worden en werden veel gravures op de saxen gemaakt door meesters in hun vak.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #12 on: 21 March 2007, 17:40:59 »
Dank je!
Meeste werk bevindt zich op enkele schijven.
Volg de link op de website naar istock.com en je ziet fotografisch werk waaronder wat abstract werk uit vroegere tijden....

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #13 on: 21 March 2007, 18:12:11 »
Quote from: "johnvs"
Quote from: "Haje"
BTW..de gravures (not custom made) gebeuren geautomatieseerd..dus zoveel duurder hoeven de saxen daardoor niet duurder te worden...koop je een nieuwe sax, dan gewoon de prijs van de gravure afdingen...10% marge moet er wel voor je inzitten

Overigens worden en werden veel gravures gravures op de saxen gemaakt door meesters in hun vak.

Sommige fabrikanten doen dat inderdaad machinaal, zoals Edwin mij ooit liet weten dat Keilwerth dat deed... als ik me niet vergis...
Maar andere merken doen het gewoon met de hand hoor...

Veeeeeel mooier is het met de hand, dan hoeft alles niet persee strak te zijn en de dieptes van de lijntjes zijn veel mooier...

Het zijn niet saxofoonmakers die hun saxofoons graveren maar ook meestal echte graveerspecialisten...

Wat ik grappig vond en wel bijzonder is dat ze bij Yamaha (zie ergens filmpje o.a. met een link er naar to ergens op dit forum..., geen zin om op te zoeken) hele grote graveerstekers gebruiken...

Quote from: "Jazz.jr.rob"
en ik zit meer aan geld te denken  
gravures zijn zeker mooi maar als t duurder is ga ik liever voor de goedkope versie. hoe zijn gravures op matte saxen kan me niet herinneren of daar ook een gravure op stond

Ik vind gravures op matte saxofoons toch veel minder mooi... Maarja, het heeft dus vooral met je smaak te maken. Ik kijk wel even voor je of ik een foto van mijn sax heb (die mat is...).

Quote from: "Tom"
Hey,

Ik moet zeggen dat ik weinig mooie gravures op nieuwe saxen tegenkom.
Op de oude vindt je nog wel eens wat, maar op een bosje bloemen op je sax zit volgens mij bijna niemand te wachten.
Ik geloof ook niet dat een sax er meer waard door wordt.


Ik vind vele gravures op oude saxofoons mooier... De nieuwere zijn zo standaart, maar beter een versiering dan géén versiering ;) (al moet het niet te veel worden zoals wat Jason DuMarc doet...)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #14 on: 21 March 2007, 19:29:25 »
Quote from: "Tom"
Hey,

Ik moet zeggen dat ik weinig mooie gravures op nieuwe saxen tegenkom.
Op de oude vindt je nog wel eens wat, maar op een bosje bloemen op je sax zit volgens mij bijna niemand te wachten.
Ik geloof ook niet dat een sax er meer waard door wordt.


Daar kon je je nog wel eens in vergissen.
Ik denk dat er over tig jaar heel wat centjes neergelegd moeten worden voor bijv. een Hummingbird ofzoiets