Main Menu

nummers schrijven

Started by EelcoW, 28 March 2007, 21:19:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EelcoW

heeft iemand hier ervaring met zelf nummers schrijven (vast wel) ?

Ik speel nu met mijn band nog geen zelf geschreven nummers, en het wordt er wel een keer tijd.. ik weet alleen niet waar ik moet beginnen als ik iets wil schrijven :/ ergens zitten en heel erg diep nadenken helpt niet, en met saxofoon/piano komt er eigenlijk niet echt veel soeps uit.

hoe doen jullie dit?

Ben Rodenburg

ik ga achter de piano zitten en dan komt het van zelf, gek genoeg vind ik altijd als eerste de baslijnen en daarna pas de akkoorden en melodieen.

aks eerst een baslijntje verzin ik, dan een akkorden schema en dan komt de rest vanzelf. maar dit is bij iedereen anders denk ik
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

FB

Als je eens begint met de nummers die jullie nu spelen eens wat grondiger te bekijken? Er zit vast wel een favouriet liedje tussen. Waarom is dat liedje favouriet? Als je die vraag hebt beantwoord (meerdere antwoorden mogelijk) ga je proberen een liedje te schrijven dat wat op het favouriete liedje lijkt.Je moet niet gelijk een fantastisch nog nooit eerder getoond klasse liedje willen schrijven.
De meeste hits zijn trouwens simpel. Probeer het eerst met
max 3 akkooden..weglaten is een kunst
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Smelly Jelly

Ik begin meestal met een paar akkoorden en knutsel daar een nummer omheen. Het is dan echter wel moeilijker een goede catchy melodie te vinden.

De snelste en makkelijkste manier om tot een goed resultaat te komen is door te beginnen met een melodie die in je opkomt tijdens het douchen, werken, etc. (tip voor als je niet op kan nemen: inzingen op je voicemail).
Op de piano of gitaar akkoorden erbij bedenken, en klaar! De rest kan je het beste met de band invullen, hun creativiteit en frisse kijk kan verhelderend werken.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Amanda

Quote from: "saxy-benny"ik ga achter de piano zitten en dan komt het van zelf, gek genoeg vind ik altijd als eerste de baslijnen en daarna pas de akkoorden en melodieen.

aks eerst een baslijntje verzin ik, dan een akkorden schema en dan komt de rest vanzelf. maar dit is bij iedereen anders denk ik

Ik heb het precies andersom.
Het melodietje komt eerst in me op. Dat probeer ik op de piano in een notenbeeld om te toveren en daar baseer ik mijn akkoordenschema's en baslijnen op.
Dit voer ik in in de computer en dan komt de hele riedel er in 1x uit.
Handig, want zo kun je kijken of je akkoorden kloppen en of je sommige dingen beter in een andere stem/instrument kan schrijven.
Dit geldt overigens voor een orkest. Voor een band zal het iets anders zijn, omdat je met minder en andere instrumenten zit.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

EelcoW

bedankt voor de reacties, ik ga meteen proberen of het nu wel lukt  :-D