Meestal zijn het viltjes of kurkjes die op dat moment net te ver ingesleten raken. Daar doen plakbandjes wonderen. Ik had het van de week. Het gebeurt ook in een keer, zo speel je nog goed, en vervolgens houd het op. Mijn A en G deden het niet meer. Dan is het viltje op de petit bes te dun geworden. ongeveer 7 laagjes van gewoon plakband geknipt en eronder geplakt, en ze doen het weer.
Ook bij de lagere tonen heb ik het wel eens opgelost met plakband. Met plakbandjes om de assen aan de linkerkant. Dat blijft jaren zitten, en bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt worden de kurkjes en viltjes vervangen en kunnen de plakbandjes eraf.
Het is wel heel handig wanneer iemand je kan wijzen op welk klepje of welk kurkje cruciaal is. Wanneer je dat weet ishet zaak goed te onthouden wat er niet goed ging en wat de oplossing er voor is, want het gaat heus vaker voorkomen.
Goed kijken welke kleppen welke functie hebben en welke kurkjes of viltjes dan verantwoordelijk zijn voor het openen of sluiten van bep. kleppen.