Author Topic: geen laag register meer  (Read 3969 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EelcoW

• Member
  • *
geen laag register meer
« on: 01 April 2007, 15:20:01 »
help! :(
ik was net aan het spelen op mijn tenor, en na ongeveer 15min studeren kreeg ik geen tonen meer uit mijn sax onder de lage D..
de D kreeg ik er nog gewoon uit en die klonk wel doffer dan normaal, de D 1 octaaf hoger ook..

Ik kon de C# er nog met heel veel moeite uitkrijgen, maar het klonk nergens naar. de C (en daaronder) wilde niet meer, daarvan kreeg ik alleen de eerste boventoon..

Wat kan dit zijn en hoe is het op te lossen?

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 01 April 2007, 15:35:26 »
Check of de G# klep nog goed sluit (veer?). Vraag of iemand desnoods even G# en eventueel ook F# kan dichtdrukken en probeer of laag dan wel aanspreekt.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 01 April 2007, 15:40:18 »
Ergens een lek...
Misschien een veer losgeschoten die een klep dicht moet drukken of een kurkje verloren of iets in de geest..
Zou ook een polster kunnen zijn die vocht opzuigt, daardoor dikker wordt en niet meer sluit.. Maar dan zou ik verwachten dat die bij hard spelen gewoon af te dwingen is...

Veer of kurkje zou ik dus zeggen...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #3 on: 01 April 2007, 17:04:42 »
sluit de octaafklep wel goed? Misschien zit gewoon de hals net iets scheef.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 01 April 2007, 17:34:29 »
Meestal zijn het viltjes of kurkjes die op dat moment net te ver ingesleten raken. Daar doen plakbandjes wonderen. Ik had het van de week. Het gebeurt ook in een keer, zo speel je nog goed, en vervolgens houd het op. Mijn A en G deden het niet meer. Dan is het viltje op de petit bes te dun geworden. ongeveer 7 laagjes van gewoon plakband geknipt en eronder geplakt, en ze doen het weer.
Ook bij de lagere tonen heb ik het wel eens opgelost met plakband. Met plakbandjes om de assen aan de linkerkant. Dat blijft jaren zitten, en bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt worden de kurkjes en viltjes vervangen en kunnen de plakbandjes eraf.
Het is wel heel handig wanneer iemand je kan wijzen op welk klepje of welk kurkje cruciaal is. Wanneer je dat weet ishet zaak goed te onthouden wat er niet goed ging en wat de oplossing er voor is, want het gaat heus vaker voorkomen.
Goed kijken welke kleppen welke functie hebben en welke kurkjes of viltjes dan verantwoordelijk zijn voor het openen of sluiten van bep. kleppen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 01 April 2007, 18:55:36 »
bedant voor de reacties :)

het lekje (en de oorzaak ervan) is gevonden. het onderste schroefje van de as waar de D klep aan vast zit mist. hij is er op een of andere manier uit gevallen, en hierdoor sluit de klep niet goed meer.

aangezien ik zelf niet dat soort schroefjes heb, moet ik toch maar even naar Harry Bakker denk ik..

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #6 on: 01 April 2007, 19:54:19 »
Bekijk even je saxofoonkoffer... Wie weet ligt hij daar in, dat kan natuurlijk ook het geval zijn met kurkjes enz. ...

Laatst was er opeens een kurkje weg, inplaats van een C werd er automatisch een Cis gespeeld... Irritant. Ik had op dat moment geen tijd om me sax weg te brengen naar de reperateur, dan maar zelf doen met bisonkit, werkt wel fijn...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 01 April 2007, 22:35:49 »
Ik heb alles in de wijde omtrek doorzocht naar het schroefje, maar hij is spoorloos, helaas.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #8 on: 02 April 2007, 07:29:06 »
Quote from: "Eelcow"
Ik heb alles in de wijde omtrek doorzocht naar het schroefje, maar hij is spoorloos, helaas.

Daarom `promoot` ik ook altijd "ken je sax" wat inhoudt dat je
naast het muzikale gedeelte ook interesse gaat krijgen voor het technische aspect van een sax. Regelmatig je sax controleren, weten wat wat doet. Losse schroefjes, speling in assen, loszittende kurkjes kom je dan wel tegen en kun je zelf voorkomen dat je voor een lullig schroefje op pad moet
( en een tijdje niet kunt spelen).