De Gouden en Loden Sax Award

Started by FB, 12 May 2007, 16:00:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FB

Is het wat om een Award uit te reiken in december van het jaar voor
1) meest onzinnige/domme/stupide topic (LODEN SAX)
2) meest bijdragende topic (GOUDEN SAX AWARD)

Elk lid mag bijv. 1 nominatie voor beide categorien aanmelden.
 :)
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Maaarten

ik wil bij deze dit topic nomineren voor de loden sax.

zoiets?

FB

Hee Maarten Bedankt!
 :-D
TopSax saxofoons

Pieter

Quote from: "Maaarten"ik wil bij deze dit topic nomineren voor de loden sax.

zoiets?

Ik vind hem leuk!!!!

Maar goed, grappig idee wel.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Tony

Ik vinnem ook wel leuk :)
Hoe kunnen we nomineren?

FB

Quote from: "Tony"Ik vinnem ook wel leuk :)
Hoe kunnen we nomineren?

Misschien een nieuwe rubriek "Nominatie 2007" ?
Daarna bijvoorbeeld in december stemmen voor de LODEN en de
GOUDEN AWARD. Bijvoorbeeld op 31.12?
Ik maak de AWARDS wel.
TopSax saxofoons

Tom

Tja. is dit nodig?
Ik begrijp de humor wel, ik vind het alleen niet zo leuk.
We zijn hier allemaal om (buiten het feit dat het leuk is om over saxofoons en alles wat daar mee te maken heeft te praten) elkaar te helpen.
Een beginnende saxofonist heeft vragen die voor een ervaren saxofonist gesneden koek zijn.
Je kunt je afvragen of je mensen daar op moet beoordelen.
Ik vind het dan ook niet nodig.
Als je daar mee gaat beginnen zorg je ervoor dat mensen geen vragen meer stellen omdat ze dan de kans lopen om uitgelachen te worden.
Mocht dit eventueel nieuwe onderwerp doorgaan, zal ik ook niet meestemmen.
Laten we ons allen niet verlagen tot dit niveau.(sorry Haje, ik bedoel dit niet persoonlijk)
Ondanks het feit dat ik niet gelovig ben, schijnt er ergens een boekje te zijn waar in staat: GIJ ZULT NIET OORDELEN.
Laten wij dit dan ook niet doen.
Om Daan maar even te citeren....Hij/Zij die vraagt lijkt dom.
Hij/Zij die niet vraagt blijft het.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

FB

Tom, je reactie is terecht.
Ik zal het topic wat aanscherpen.
Ik ben een beginnende en belabberde saxofonist.
Ik heb veel vragen over muziek(theorie) en techniek (blazen en mechaniek). Wat doe ik dan? Ik ga op onderzoek uit om mijn vraag beantwoord te krijgen. En er is geen vraag geweest of ik heb deze op Internet kunnen vinden.
Dit is niet alleen leuk en leerzamm (zoeken op Internet) maar ook kennis vergrotend omdat ik zodoende veel zaken tegenkom waarvan ik denk "hee zit dat zo of "daar wil ik meer van weten" Sommige vragen (muziektheorie bijv.) wil ik uitdiepen en dan koop ik een boek...zo leer ik heel wat af zonder een vraag op dit forum te hebben geplaatst.
heb ik een vraag die vraagt om wat feedback van medemensen dan vraag ik mijn docent of email mijn online vrienden.
Dan OVERWEEG ik ook om de vraag op dit forum te stellen.
Ik scharrel hier op dit forum nog niet zo lang rond maar ben vragen tegengekomen waarvan IK denk "hoe krijg je het in xxxnaam voorelkaar om deze vraag te stellen" ("ben jij nu zo dom of ben ik zo slim" -citaat)..want uit de vraag blijkt dat er totaal geen enige actie is verricht om ZELF de vraag beantwoord te krijgen.
"Hee ik heb een vraag, o ik zit achter mijn toetsenbord, kom snel even op het forum dumpen" (zoiets).
Nu, dat heeft voor mij niets met leren te maken en ook niet met het citaat dat Daan gebruikt (en al zeker niet met wat de auteur van dit citaat bedoelde).
Met de AWARDS kun je bewerkstelligen dat er een soort van reflectie bij de vraagsteller optreedt: kan ik zelf de vraag beantwoorden (eigen onderzoek). Pas daarna zou je forum kunnen gaan gebruiken.
Afgelopen dagen (week) las ik een vraag die mij accuut aan de verstandelijke vermogens van de vraagsteller deed twijfelen....Maar het effect is wel geweest dat ik dit nu typ
dus moet ik de vraagsteller wel weer bedanken want hoe dan ook zal dit topic iets te weeg brenegen en hopelijk iets goeds, nl. eerst nadenken, eigen onderzoek doen VOOR je vraag dumpt.
Amen Brothers and Sisters.
TopSax saxofoons

Pieter

Heel goed dat Tom dit aansnijdt!
De lol gaat voor mij ook alleen op tav vragen die niet strikt genomen met saxofoontechniek, apparatuur, muziek en repertoirekeuze, theorie, ed te maken hebben. Ik denk dan meer aan de topics in  de trant van" het samenstellen van je favouritee band" of "kan ik viooltjes kweken in een saxofoon" of zoiets dergelijks.

Hoe dom je zelf een vraag ook kan vinden, je moet je altijd realiseren dat de domheid wel eens bij jezelf kan liggen. Je eigen kennis kan best wel eens te beperkt zijn om de vragen van anderen goed te kunnen inschatten. Kijk alleen al eens naar de antwoorden die beginners vaak krijgen. Heel vaak krijgen zij antwoorden aangereikt die alleen voor gevorderde spelers van nut kunnen zijn, ensoms zie ik ook heel stellige antwoorden die sterk getuigen van een bepaalde tunnelvisie.

Ook het feit dat mensen niet direct in staat zijn om antwoorden te zoeken is, zonder achtergrondinfo, niet iemand verwijtbaar, vind ik. De muziekonderwijscultuur is in de loop van de jaren nogal veranderd terwijl de verschillende generaties nog steeds actief bezig zijn met het uitoefenen van hun hobby.
Wanneer ik om me heen kijk zie ik bv ouderen mensen die nooit verder gekomen zijn dan hard veel noten spelen. Houden vaak van tacterende dirigenten en hebben nooit les op een saxofoon gehad en weten dan ook weinig van hun instrument. Hebben ze ook nooit nodig gehad omdat ze er nooit opzijn gewezen. Vooral saxofoons waren wat deze houding betreft een kwetsbare groep vanwege de jonge leeftijd van het instrument en dus de geringe consensus die bij de  docenten/dirigenten mn aanwezig was. Verder ben ik er van overtuigd dat mensen altijd geneigd zijn om hun eigen docent te idealiseren en dit zorgt ervoor dat de volgende generatie amateurmuzikanten op dezelfde manier omgaan met muziek maken als hun voorgangers. De meeste amateurs staan na verloop van tijd stil in hun ontwikkeling, maar zijn daar ook tevreden mee. Bij deze groep mensen ontstaat dan ook geen wens of noodzaak meer tot uitbreiding van kennis, maar ook zij kunnen best wel eens tegen zaken aanlopen waar ze niet echt raad mee weten.

Eigenlijk is pas de generatie docenten die nu ongeveer een jaar of vijftig is, op een andere, vrijere, manier opgeleid. Dit kun je dan ook vertalen naar een vrijere opleidingscultuur in het amateurgebeuren. er wordt nu ook in de lesmethoden veel meer zelfstandigheid en initiatief verwacht van de leerlingen.

de manier waarop mensen omgaan met het vergaren van kennis blijft altijd een gevolg van persoonlijkheid, maar ook van ontwikkelbaarheid en kwaliteit van opleiding. Het is niet zo simpel om aan de hand van hier gestelde vragen te beoordelen hoe groot iemands inzet is om aan zelfstudie te voldoen.

Geen vraag is te gek, maar je zou wel kunnen beginnen met mensen te wijzen op de zoekfunctie in dit forum.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.