Nieuw mondstuk

Started by Tom, 13 May 2007, 04:21:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smelly Jelly

Quote from: "Paul"De baanlengte (facing) wordt bij BL uitgedrukt in SMS (kort) en M (langer met iets minder curve in de baan).
De shank is het gedeelte dat je over je kurk schuift en waar bij BL de inscripties op staan gedrukt. Ik weet niet anders dan dat de lengte van de shank bij BL hetzelfde is.

Thanx paul, ik haalde inderdaad "facing" en "shank" door elkaar... Maar ik heb me er dan ook noit goed in verdiept. Dat krijg je ervan als je altijd met je oren een keuze maakt uit de selectie die de verkoper voor je maakt, laatste keer keek ik zelfs pas bij het afrekenen welk merk ik nou had uitgezocht  :? .

QuoteWel nog een "weetje": de oudere Berg Larsens uit de jaren '60 hadden toch wat meer kwaliteit en constistentie in de afwerking. Soms kom je er nog wel eentje tegen waarbij je het verschil met de huidige productie niet kunt zien.

hmm, goeie tip! Wat weet jij van de nieuwe Berg Larsen vintage reissue serie, hoe is die (en is ie al verkrijgbaar)? Normaal loop ik altijd te bleren dat een mondstuk je moet passen, maar aangezien al mijn favo tenoristen uit die tijd (50s/60s) op een Berg speelden....
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Sonny

Smelly Jelly:
QuoteNormaal loop ik altijd te bleren dat een mondstuk je moet passen, maar aangezien al mijn favo tenoristen uit die tijd (50s/60s) op een Berg speelden....

Is het dan ook iets om op een Selmer Mark VI of ouder te gaan spelen? Als je dan toch zo'n mondstuk wil ;-)
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Tom

Bedankt voor de info.
Ik ben weer wat wijzer geworden.
Het lijkt me alleen moeilijk om te bepalen wat een goed mondstuk is.
Maargoed daar kom ik dan in de saxofoonwinkel wel achter.
En anders koop ik nog niets en val ik jullie er na de zomer weer over lastig.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Smelly Jelly

Quote from: "Sonny"Smelly Jelly:
QuoteNormaal loop ik altijd te bleren dat een mondstuk je moet passen, maar aangezien al mijn favo tenoristen uit die tijd (50s/60s) op een Berg speelden....

Is het dan ook iets om op een Selmer Mark VI of ouder te gaan spelen? Als je dan toch zo'n mondstuk wil ;-)

Tsja, dan zou het in ieder geval geen Selmer worden. Eerder een Buescher of een King... Een leraar op het conservatorium zei altijd " het materiaal is ondergeschikt, de speler moet het doen" wat zoiets betkent als je kan nog zulk mooi vintage spul hebben, je gaat er niet automatisch vintage door klinken.

Ik vind het alleen wel erg toevallig dat al die knakkers Berg of iets vergelijkbaars spelen... Ben er trouwens van overtuigd dat hals en mondstuk meer invloed hebben op het geluid dan de body van de sax!!!
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Jazz.jr.rob

QuoteIk vind het alleen wel erg toevallig dat al die knakkers Berg of iets vergelijkbaars spelen... Ben er trouwens van overtuigd dat hals en mondstuk meer invloed hebben op het geluid dan de body van de sax!!!

dat zoiezo, als je een "normale" ebonieten mondstuk er op zet of een metalen das een wereld van verschil. Ook tussen de verschillende ebonieten valt veel te wisselen (ook qua klank) Zelfs het riet veranderd de klank, in mindere mate dan het mondstuk, maar toch!
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

the martin

QuoteBen er trouwens van overtuigd dat hals en mondstuk meer invloed hebben op het geluid dan de body van de sax!!!

Nou, ben ik niet HELEMAAL eens. De invloed van een mondstuk is zeker groter.
Je kan echter echt wel verschil horen tussen mijn GOED SLUITENDE Bundy en mijn Chu. Met het zelfde mondstuk in de zelfde setting...

QuoteHet lijkt me alleen moeilijk om te bepalen wat een goed mondstuk is.

Wat dacht je van speel gemak icm sound. Kun je makkelijk zacht, MF, of hard spelen. Blijft de klank in alle situatie goed..
Makkelijk te subtonen... You name it...

Als je een makkelijk aanspeelbaar mondstuk met een goede klank te pakken hebt... HEAVEN

johnvs

Quote from: "the martin"
QuoteBen er trouwens van overtuigd dat hals en mondstuk meer invloed hebben op het geluid dan de body van de sax!!!

Je kan echter echt wel verschil horen tussen mijn GOED SLUITENDE Bundy en mijn Chu. Met het zelfde mondstuk in de zelfde setting...

Voordat ik een MVI alt kreeg, had ik ook een Bundy en heb eens geprobeerd wat het effect is: een Bundy met een MVI hals...
het werd een totaal andere (betere) sax. Hiermee is, in ieder geval voor mij, aangetoond dat de invloed van de hals buitengewoon groot is.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Tom

QuoteWat dacht je van speel gemak icm sound. Kun je makkelijk zacht, MF, of hard spelen. Blijft de klank in alle situatie goed..
Makkelijk te subtonen... You name it...

Ah, op die manier.
Nogmaals, ik wist niet dat per merk de mondstukken onderling zo konden verschillen.
Ik ben benieuwd.
Ik zal er een middagje voor uit trekken.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.

Smelly Jelly

QuoteVoordat ik een MVI alt kreeg, had ik ook een Bundy en heb eens geprobeerd wat het effect is: een Bundy met een MVI hals...
het werd een totaal andere (betere) sax. Hiermee is, in ieder geval voor mij, aangetoond dat de invloed van de hals buitengewoon groot is.

Inderdaad! Ik snap niet dat zo weinig mensen hier gebruik van maken...

Pieter

Maar ook niet geheel en al onbelangrijk: heeft de sax een groot of een klein geluid. Dat heeft niets met de klankkwaliteit, dynamiek, of intonatie te maken. Dat zit in de sax zelf. Maw, hoe ver draagt het geluid? Wanneer je op twee saxen FFF speelt kan bij de ene het geluid na 10 meter weing meer voorstellen, terwijl het bij de andere nog wel 10 meter verder kan. Dat maakt de ene sax niet minder dan de andere. Het maakt ze slechts voor verschillende situaties geschikt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

jupialto

Ja, dadelijk zitten we weer in de sfeer van "gebruikte dikte materiaal" (ook leuk), maar de vraag was gelinkt aan het mondstuk.

Tip: trek er iets meer  :!: voor uit dan een middagje en neem je geluid es op en bepaal wat je gewenste geluid is en probeer dat o.a. met behulp van je mondstuk te benaderen.
De goedbedoelde adviezen die ik hier lees brengen je eerder van je pad dan dat ze jouw keuze vergemakkelijken. De toename van je speelervaring brengt je vanzelf bij de andere adviezen hier gegeven.

Suc6!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Tom

Ja, misschien moet ik er inderdaad wat langer voor uittrekken.
Zeker gezien het feit dat er zoveel verschil per merk inzit.
Ik vroeg me alleen af in welke hoek ik het, gezien de sound die ik wil bereiken, moet zoeken.
Anders ben je alleen aangewezen op de mening van de verkoper.
Of moet ik echt alle merken en types gaan uitproberen.
Gezien de informatie die ik nu van jullie heb gekregen, kan ik wat gerichter gaan zoeken.
Mijzelf opnemen, of liever gezegd, mijn geluid, doe ik regelmatig.
Daardoor viel het mij op dat doordat ik wat ruiger wilde klinken, ik eigenlijk al een heel eind die kant opging.
Nu zoek ik dus een mondstuk dat mij net die finishing touch kan geven.
Ik ben nou niet echt op zoek naar de Clarence Clemons sound dus een Dukoff zal het niet zo snel worden. (denk ik)
Of misschien wel.

the martin

OK..
Ik zou proberen
Berg Larsen 2 kamer
Dukoff L of LD
Otto Link 7*
Lawton B of BB
Lebayle Studio of Jazz
Ponzol Custom, M1 of M2
Yanagisawa metaal

Allemaal met een redelijke tipopening van 110 of 120.
Zeg maar 7* - 8* of zoiets

Allemaal verschillende mondstukken.
De BL en OL schat ik als grootste kanshebbers..

Tony

Neem ook even je tunertje mee als je mondstukken gaan testen. Sommige willen wel eens niet lekker intoneren i.c.m. je sax.

Van de ebonieten mondstukken zou ik trouwens nog Ponzol en Claude Lakey willen toevoegen. Vooral over de Lakey ben ik erg te spreken qua speelgemak en klank.

Tom

Ok heren,

Bedankt voor de info.

Hier kan ik wel wat mee.