Nieuw mondstuk

Started by Tom, 13 May 2007, 04:21:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tom

Ik ben op zoek naar een nieuw mondstuk.
Ik speel al tijden (met een tussenpose van een jaar of acht) op een stalen Otto Link Super tone master NY 6*.
Ik heb in de tussentijd mijn Yanagisawa ingeruild voor een Selmer Reference 54.
Nu wil ik eens gaan kijken of er een monstuk is die misschien een wat stevigere ruigere sound produceert.
Ik ga in de Zomer een week of twee richting Apeldoorn en wil dan in de saxofoonwinkel in Deventer een aantal mondstukken gaan uitproberen.

Graag een aantal tips.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Smelly Jelly

Mondstukken met een drempel en een lange baan kunnen misschien de moeite waard zijn om te bekijken...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

the martin

Je zou eens kunnen proberen om dat Lavoz riet te vervangen door een wat feller riet (Lavoz is wat wolliger als ik het mij goed herinner :?:)

Mijn ervaring met Selmers is dat (een goede)  Berg Larsen van roestvrij staal 2 SMS met een tipopening van 110 of meer icm met een lekker licht V16 riet wonderen doet...

Dan heb je alleen nog de uitdaging om een goede BL te vinden..

Maar over het algemeen geldt wat mij betreft (PERSOONLIJKE VOORKEUR) inderdaad een drempel/Baffle die niet te laag is (voor de ZING in je klank) gecombineerd met een middel tot grote kamer (zodat je klank niet te dun wordt.
Daarweer een licht fel riet op (V16 2,5 of zoiets) en dan nog aanleren om met een ontspannen embouchure op te spelen.
En de ademsteun goed te gebruiken...

Tom

Ik zal zeker een berg Larsen uitproberen.
Dat van de baffle was bekend, ik wist alleen niet dat de baanlengte er ook mee te maken had.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.

Smelly Jelly

Quote from: "Tom"Ik zal zeker een berg Larsen uitproberen.
Dat van de baffle was bekend, ik wist alleen niet dat de baanlengte er ook mee te maken had.

Ehh ja tenminste 'shank' vertaal ik als baanlengte en Berg Larsen adverteert zelf met dat de long shank wat ruiger zou zijn geloof ik.....

Heb ik dat goed Paul????

Paul...

Waar ben je....
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Tom

Aha, Op die manier.
Ik heb al uitgebreid op de sites van verschillende mondstuk merken gekeken alleen is het leuke hiervan dat ze allemaal hetzelfde over hun mondstuk zeggen.
Ze hebben allemaal een ronde toon met een beetje edge enz.
Nu moet je natuurlijk zelf proberen maar om nou een stuk of twintig verschillende merken te testen lijkt me ook wel een beetje overdreven.
Nou gaat mijn interesse voornamelijk uit naar Berg Larsen maarja, misschien kom ik tegen die tijd met een heel ander mondstuk thuis.

Nou heeft the Martin het over een goede Berg Larsen........
Gaat het nou nog moeilijker worden?
Zoveel verschil zal er onderling toch niet inzitten?!

Of wel?

CBone

Quote from: "Tom"Nou heeft the Martin het over een goede Berg Larsen........
Gaat het nou nog moeilijker worden?
Zoveel verschil zal er onderling toch niet inzitten?!

Of wel?

Bij BL is het 5 dagen per week maandagochtend. Dus moet je de nodige proberen om een goede te vinden. Probeer verschillende tipopeningen, want van de opgegeven maat klopt over het algemeen geen r**t en dat is maar één van de dingen.
Maar er zijn zeker goede te vinden, gewoon de hele voorraad ergens testen ofzo.  :-D

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Tom

Dus als ik het goed begrijp kan een BL met een tipopening van bijv .110 te zwaar zijn voor mij terwijl een andere BL met een tipopening van .120 misschien precies goed is.

Lekker.

Heb ik effe wat te doen.

Ben Rodenburg

Berg Larsen, Claude Lakey, Brancher, Dukoff en Labayle zijn wel de moeite waard om te prberen

Experimeteer ook met de tip opening en je riet. als je een otto link 6* of 8 neemt is geluid al heel anders! dat zou ik ook even proberen
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Sonny

Enne een Vandoren V16 van metaal... Is zeker de moeite waard om te proberen...
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Paul

Quote from: "Smelly Jelly"Ehh ja tenminste 'shank' vertaal ik als baanlengte en Berg Larsen adverteert zelf met dat de long shank wat ruiger zou zijn geloof ik.....

Heb ik dat goed Paul????

Paul...

Waar ben je....

Aha.......ici Pablo.......

Even niet een aantal dingen door elkaar halen m.i.
Wat Edwin (The Martin) aangeeft heeft betrekking op de tipopening en baffle....ook de kamergrootte speelt een rol hierbij ...... bij BL van 1(klein) tot 3 (groot).
De baanlengte (facing) wordt bij BL uitgedrukt in SMS (kort) en M (langer met iets minder curve in de baan).
De shank is het gedeelte dat je over je kurk schuift en waar bij BL de inscripties op staan gedrukt. Ik weet niet anders dan dat de lengte van de shank bij BL hetzelfde is.
Wel nog een "weetje": de oudere Berg Larsens uit de jaren '60 hadden toch wat meer kwaliteit en constistentie in de afwerking. Soms kom je er nog wel eentje tegen waarbij je het verschil met de huidige productie niet kunt zien. Wat wel zeker is is dat je (meestal) een goede hebt uit die periode omdat de inscriptie van bijv. 110-2-SMS "off-set" op de shank gedrukt staat m.a.w. de 110 en 2 en SMS staan niet netjes recht onder elkaar maar een beetje "uit het lood":

Foto 1 staat de M niet recht eronder, die zou onder de 1 moeten staan:

Foto 2 staat alles netjes onder elkaar:

Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Sonny

Paul,

Wat kun je me vertellen over een Brilhart Tonalin #3 voor tenor met serie nummer 19799? Het is een wit mondstuk...

Je wordt toch gezien als de goeroe op dit gebied...  :-)

Maaarten

Quote from: "Smelly Jelly"
Quote from: "Tom"Ik zal zeker een berg Larsen uitproberen.

Ehh ja tenminste 'shank' vertaal ik als baanlengte en Berg Larsen adverteert zelf met dat de long shank wat ruiger zou zijn geloof ik.....

Heb ik dat goed Paul????

Paul...

Waar ben je....

Een langere baan zorgt voor lastigere staccato's.
Een STM is lekker direct wat dat betreft. hou hier dus rekening mee.
En het klopt, La Voz is idd wat wolliger ook al is het amerikaans, vergeleken met een ZZ of V16

the martin

Nou, ik heb een 110/2/sms waarbij alles recht onder elkaar staat die WEL goed is. Erg lekker ding zelfs.. (Echter tipopening = .108 trouwens)

Sonny

The Martin:
QuoteNou, ik heb een 110/2/sms waarbij alles recht onder elkaar staat die WEL goed is. Erg lekker ding zelfs.. (Echter tipopening = .108 trouwens)

Dat kan ik bevestigen... Gewoon een goed mondstuk. Maar of je daar zo een tweede van hebt? Dat lijkt me lastiger.