onderhoudsbeurt gehad, toch nog wat....

Started by Maaarten, 17 May 2007, 16:17:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maaarten

Hallo,

Ik heb mijn sax laten nakijken bij Brugman in Gaanderen.
Ze hebben heel netjes speling in de halstenon vervangen, lagers vervangen. Hij speelt nou een stuk beter, de lage Cis kan ik nu met gemak spelen, wat daarvoor gewoon NIET kon.
en dit voor 72,50â,¬!

Echter nu 'flubbert' de lage C nog altijd als ik gewoon relaxt blaas op de sax.
2 polsters op de achterkant die wat schimmel hadden zijn vergeten met vervangen. Die kunnen misschien toch een lekje veroorzaken ofzo.

Maar ik vraag me dus af wat dit flubberen is. De sax is praktisch uit elkaar gehaald en in elkaar gezet. Maar dat flubberen blijft dus, ik kan dit enkel verhelpen door op de een of andere manier iets anders te spelen.
Ik heb dit kwaaltje ongeacht het riet dat ik gebruik trouwens.

Hoort het er bij dat de lagere tonen soms moeilijkheden houden?
Of is ie nog steeds niet lekvrij genoeg?

Pieter

Het kan een lekkage zijn, maar het kan ook met je  luchtstroom te maken hebben, of toch met je riet, of je embouchure.
Mijn sax lekt ook een beetje maar daar kan ik wel mee leven. Een paar weken geleden had ik ook een wobbelig geluid vanaf lage D. Ik speelde op een vrij oud riet. Dat was best dun geworden en als gevolg daarvan liet ik mijn embouchure los. Strakker kon niet want dan ging het riet piepen. Ik merkte wel wanneer ik mijn aandacht op mijn luchtstroom richtte, het beter ging. Ik heb mijn riet vervangen, maar dan duurt het  toch wel weer even voordat mijn instellingen weer zijn wat ze moeten zijn. Nu is het over. Dus het blijft even proberen, maar ik zou zeker die polsters laten vervangen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Maaarten

ja ik laat ze zeker vervangen.

Sonny

Laatst heb ik ook op een Mark VI gespeeld uit 1974. Die was ook moeilijk in de laagte terwijl de rest goed speelde. De eigenaar dacht dat er iets mis wat met de nek. Met mijn SA80II nek speelde die beter; beter geluid en het lage regeister speelde beter. Maar niet echt veel beter. Wellicht een vaste kwaal van de late MkVI?
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Pieter

Ik denk eerder een normale variatie binnen de selmers
het blijft een kwestie van zoeken en combineren tot je hebt wat je wilt. dezoektocht is ookheel leerzaam en vooral leuk.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

CBone

Motorboating, gurgle, er zijn wel wat benamingen voor. Kan nog een lekje zijn, kan aan jezelf liggen en kan zelfs inherent aan de sax zijn of de combi mondstuk / sax (al had je dat dan eerder waarschijnlijk ook wel gemerkt).
Gooi even een wijnkurk of en mondstukdop in de beker en kijk eens of het dan weg is.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Zoot

doet me denken aan die keren dat de fanfare  :o  langskwam en ik die jongens ook wel een snoepje gunde.......  in de beker             8)

:? wat zou dat kurkje daar moeten doen? :?

Smelly Jelly

Ik hoor ook dat het bij Selmer vaker voorkomt dan bij andere saxen....

K zou niet weten hoe dat komt.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Daan

Quote from: "Zoot"doet me denken aan die keren dat de fanfare  langskwam en ik die jongens ook wel een snoepje gunde....... in de beker  

wat zou dat kurkje daar moeten doen?

Het schijnt dat je dan de lage noten makkelijker kan spelen.
Zo werd mij ooit eens verteld om er een aardappel erin toe doen (nooit geprobeerd eigenlijk...) dat zou de luchtstroom makkelijker maken zo zou je beter en makkelijker de lage noten zacht kunnen spelen...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Pieter

Wat een K** oplossing.

Er is iets aan te doen, je moet wel ff zoeken, maar dat levert dan wel een echte oplossing.

CBone

Het is niet als DE oplossing bedoeld Pieter, maar het kan wel de 'gurgle' wegnemen. Het kan ook een lek zijn, het kan aan de speler liggen die zijn luchtstroom anders moet focussen etc.

Het is wel een bekend 'probleem' bij met name Selmers, BA-SBA-en ook latere modellen dat dit fenomeen zich voordoet bij de lage noten, alten hadden er meer last van dan tenoren. Wat vroeger veel gedaan werd, ook door de grote jongens uit de jaren 50 en 60 is de kurk in de beker methode. De luchtstroom wordt erdoor gewijzigd en de gurgle was weg.
Het laat de lage noten niet makkelijker aanspreken of wat dan ook. Het was een simpele fix voor de gurgle.

Laat niet onverlet dat het beter is eerst te kijken naar mogelijke oorzaken zoals een lek, mondstuk en riet combo, embouchure en luchtstroom.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

jupialto

Quote from: "Daan"Zo werd mij ooit eens verteld om er een aardappel erin toe doen (nooit geprobeerd eigenlijk...) dat zou de luchtstroom makkelijker maken zo zou je beter en makkelijker de lage noten zacht kunnen spelen...

Hm!
Het was toch geen hete aardappel Daan? :lol:
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Maaarten

nou het is dus ongeacht welk mondstuk of welk riet ik gebruik. Het is puur de sax zelf.

Ik zal eens wat kurk of andere troep in de beker gooien vanmiddag. Jullie horen nog wel!

johnvs

Het fonomeen is naar mijn mening verwant met een flutter echo. Het heeft niet zozeer met de luchtstroom te maken; de luchtstroom laat alleen het riet trillen. Het trillende riet brengt de luchtkolom in trilling.
Wat is een flutter echo? Als je in een kale ruimte met parallel tegenover elkaar liggende wanden in je handen klapt, hoor je een herhaling van de klap.
Het geluid kaatst tegen de ene wand gaat naar de andere en weer terug; een heel aantal malen.
Als je nu een toon produceert met een golflengte die precies past tussen die wanden gaat die toon resoneren. Het geluid versterkt zichzelf als het ware.
Hallo, zijn jullie er nog?

Bij een sax zit de C precies in de hoek: als de klep dicht is ziet het geluid een wand waar die fijn tegen kan kaatsen,gaat terug naar het riet en beïnvloed de trilling van het riet.
Als je een kurk of een cap in de beker gooit ziet het geluid geen mooie wand meer maar de wand is verstoort. De flutter zal zich dan ook niet meer of in ieder geval minder voor doen.
Waarom het zich bij een Selmer vaker voordoet dan bij andere merken?
Hiervoor zijn een aantal redenen te bedenken, maar het verhaal is voor nu ,even ,lang genoeg.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Pieter

ja, maar het is altijd een tijdelijk verschijnsel, en wordt dan veroorzaakt door omstandigheden die verandert zijn.  Je krijgt het zowoezo wanneer je  je mondstuk maar een klein stukje op de hals zet. Ik heb het heel soms, en het gaat altijd vanzelf over. ik heb ook wel gehoord over andere saxen dan Selmers die dat hadden trouwens.