Het is en blijft een moeilijk geval om alles goed geïsoleerd te krijgen.
Er wordt gespeculeerd over zg. kooi-constructies, een bouwwerkje binnenin de ruimte waar je musiceert zonder dat het contact maakt met de buitenkant waarin de kooi gebouwd wordt.
Bijv. ijzeren spijkertjes/schroefjes mogen dus niet door de wand geboord worden, enz.
Een houten frame wat 'zweeft'.
Maar ik heb inmiddels 'gewoon' van die bontgekleurde platen op de muren geplakt met kit.
Daaroverheen zouden nog normale wandplaten moeten komen, maar dat komt misschien nog wel een keer.
Het helpt wel wat, maar ik denk dat het geluid ongeveer 60-70% gereduceerd is, dus het is niet helemaal optimaal.
Het dempt...
Trouwens, mijn (buiten)wanden zijn gipsplaat, een rond gat gemaakt en ik heb zo'n wc-ventilatortje erin gedrukt met een stuk slang die daarvoor bestemd is, aan de buitenzijde.
Wel makkelijk als je een stopcontact binnenin hebt, ik heb een lang snoer naar een stopcontact in een (slaap)kamer liggen, als ik de oefenruimte ga gebruiken, stop ik de stekker in het stopcontact, en dan gaat gelijk het spotje (met spaarlamp) branden.
De ventilator kan ik binnenin zó aanzetten als dat nodig mocht zijn door ook de stekker in het stopcontact te steken.