Author Topic: moeite met hoge tonen  (Read 12532 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #15 on: 05 June 2007, 23:06:14 »
Een onderhoudend leeswerkje (nogmaals):
The saxophone my voice..maar dit heb ik nu al minstens 3 x genoemd. ..doe ik niet meer. even aanschaffen, lezen, proberen te begrijpen...laten  bezinken.
Daarna praat ik graag verder.

Probeer voor jezelf het beeld te scheppen dat een sax  functioneert door een aantal materiele en technische eigenschappen. De speler haalt er uit wat er in zit.
De sax in zijn materie en `zijn` is gewoon gereedschap.
Maar je hebt goed en minder goed gereedschap.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #16 on: 05 June 2007, 23:06:16 »
Quote from: "FB"
Mee eens...ik heb getracht het materiele aspect onder de aandacht te brengen. Of dat nou voor x of xx % is maakt mij niet uit in deze. Problemen met hoge tonen? KAN een oorzaak hebben in de sax `ansich`
EN DAN zit er wel degelijk verschil in de studie sax versus pro sax.
2cagain

wat ik bedoel te zeggen: Een goede saxofonist heeft nauwelijks-geen moeite met het spelen van de hoge noten op een dergelijke sax. Het gaat misschien wat lastiger maar het blijft goed klinken.

Een goede timmerman met een slechte hamer blijft een goede timmerman. De vaardigheid zou ertoe moeten leiden dat de beperkingen van het gebruikte materiaal geminimaliseerd kunnen worden.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #17 on: 05 June 2007, 23:09:13 »
idd, Daan. een studiesax wordt gemaakt om over alle registers makkelijk aan te spreken. Als je hoge noten er alleen maar met extra moeite uit krijgt, deugen ze niet. Ook bij de prof saxen is makkelijke  aanspreekbaarheid iets wat je zoekt. Dat heeft ook niet elke pro sax. Een redelijk geoefende speler kan daar prima mee uit de voeten, voor een beginner kan een prof sax wel eens te veeleisend zijn.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 05 June 2007, 23:49:08 »
Ok..mijn boerenklomp breekt...
Het gaat toch over `hoge tonen`?
Toch niet alle registers? Beginners/studie saxen?
Ik heb een bijdrage, waar het `waaar` gedeelte openlijlk wordt  betwijfld door Pieter en Daan, proberen bij te dragen
Ik benader het materiele aspect....en studiesaxen kunnen hoog krijssen maar niet zuiver.en dat heeft te maken met de % samenstelling van het materiaal, de zuivere plaatsing en diameter en hoogye van de toongaten. Het heeft te maken met de materie van de polsters en bovenal van de mathematische afmetingen van de nek.
Check dit even.
is mijn kennis onjuist? Kan ik dit ergens/ van iemand lezen?
Dank.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #19 on: 06 June 2007, 00:46:10 »
Bij een goede studiesax zou het relatief gemakkelijk zijn om de hoge tonen zuiver te spelen.
Inderdaad minder moeilijk dan op een professioneel model.
Feit blijft dat er inderdaad minder goede modellen gemaakt worden.
De saxofoons die Surion bespeeld zijn naar mijn idee nou niet bepaald slechte.
Het lijkt mij dan ook dat het probleem niet zozeer aan de saxen ligt, maar meer aan iets anders.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 06 June 2007, 07:31:35 »
Ik benader het materiele aspect....en studiesaxen kunnen hoog krijssen maar niet zuiver.
Dank.

Het niet zuiver zijn van de sax ligt niet alleen bij de sax zelf.
Als jouw hoge noten krijsen dan heeft dat met de spanning en ontspanning van je embrouchure te maken.
Wat je weer krijgt door speelervaring. Uren maken, lesnemen, enz.
Eventueel zou een ander mondstuk en riet ook kunnen helpen.

Zo zit een leerling bij ons op een Selmer SAII sopraan. Niet de minste sax zou je denken. Zij kan hier in de hoogte ook niet zuiver meespelen.
Waarom niet? Een simpel mondstukje, te lichte rietjes en te weinig embrouchire. Simpelweg door te weinig ervaring.
Speel ik erop, met mijn zwaardere mondstuk,  zwaardere rietje en meer getraind embrouchure komt er een mooie volle klank uit en is hij zuiver t/m de Fis'''. Dat heeft totaal niks met het materiaal te maken, maar met de kennis en techniek van de speler.
Waar het bij Surion ook omgaat.

Ok..mijn boerenklomp breekt...
Het gaat toch over `hoge tonen`?
Toch niet alle registers? Beginners/studie saxen?

Wat betreft je 'verbazing' over het feit dat het nu over alle registers en over het feit beginners/studiesaxen gaat: hier ben je zelf mee begonnen en wordt nu over verder gediscussieerd.
Een interessante discussie overigens, die m.i. wel degelijk bijdraagt aan het onderwerp.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 06 June 2007, 09:26:10 »
De boosdoeners in dit geval: het materiaal (verhouding koper-zink)van de body, onzuivere nek.

That`s all.

Ik lees graag van een bekend persoon of dit niet waar is.
je mag mij ook wijzen op een titel/isbn nummer of een website.
Binnen dit forum ben ik niet overtuigd geraakt dat ik geen gelijk zou hebben op dit punt.
Ik ben er van uit gegaan dat we het over toptones hebben.
Die blazen makkelijk aan bij een studiesax, maar laten aan zuiverheid te wensen over. Als ik het over tonen heb , bedoel ik zuivere. Pro saxen vragen meer blaastechniek om de toptonen te bereiken maar zijn dan wel zuiverder ansich door het gebrukte materiaal en vooral dor de maten van de nek.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 06 June 2007, 09:45:18 »
Het ging niet alleen over toptones, maar alle tonen hoger dan de hoge C.
Dus ook Cis''', D''', Dis''', enz., de noten die met normale grepen te maken zijn op een sax.
Ik zie nergens staan dat het om de toptones gaat.
Zie beginpost.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 06 June 2007, 10:54:52 »
je hebt gelijk!

als het  om de tonen gaat die jij noemt, is het meestal een kwestie van blaastechniek en niets van doen met de samenstelling(materiaal) body
Mijn fout, in mijn gedachten.
Sorry.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #24 on: 06 June 2007, 12:07:18 »
Quote from: "Tom"
De saxofoons die Surion bespeeld zijn naar mijn idee nou niet bepaald slechte.
Het lijkt mij dan ook dat het probleem niet zozeer aan de saxen ligt, maar meer aan iets anders.

mijn bariton en tenor zijn zeker zeer goede instrumenten, waren dan ook dure instrumenten, de sopraan kan er ook zeer goed mee door, het aankopen van die nieuwe reeksen van jupiter was een gokje, maar geen slechte gok

die ouwe alt daarentegen, zeker niet het beste instrument,...
maar ja, t ligt echt wel 100% aan mij, ik heb er es een professional (gepensioneerd militair, speelde bij de muziekkapel van de zeemacht hier in belgie) op laten spelen vorige vrijdag, en hij krijgt alles der zuiver uit, wist wel enkele lekken te detecteren die intussen met wat sleutelwerk gedicht zijn.
qua hoge noten begint het te beteren, vroeger kwamen ze der wel perfect uit, maar heb dan lange tijd geen alt meer gespeeld, zal dus puur oefenen worden en weer beetje experimenteren met rieten
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 06 June 2007, 15:40:47 »
Er zijn een aantal verschillende aspecten van klank die vaak door elkaar gebruikt  worden. Klankkwaliteit en toonhoogte. Je kunt  precies in pitch krijsen. De toon heeft dan echter geen klankkwaliteit. Toonhoogte maak je, of hoor je te maken met de stand van je strottehoofd. Je kunt toonhoogte ook forceren, maaar dan krijg je nooit meer klankkwaliteit. Op het moment dat je nog een gepannen embouchure nodig hebt om hoge tonen te kunnen spelen, heb je dus nog wat te leren. Das geen schande want er zijn genoeg proffs die moeite hebben met hoge tonen. Hoge, en lage, tonen zijn ook het moeilijkste wat er bestaat op het gebied van sax spelen. Beperkingen liggen over het algemeen het meest bij de speler, je hebt immers een goed gehoor en een goede klankvoorstelling nodig en fysiek een goed werkend strottehoofd. Die dingen zijn altijd te trainen of aan te leren, hoe lang het ook duurt. Wanneer je lang geen hoge noten speelt, leert je strottehoofd het helaas ook weer af. De sax bepaalt wat er maximaal te halen valt. Studiesaxen moeten dan ook aan een aantal eisen voldoen; Ze moeten intoneerbaar zijn, ik vind dit een absolute voorwaarde, en ze moeten makkelijk aanspreken. Klankkwaliteit komt eigenlijk daarna. En de prijs moet gunstig liggen.

Toptones moeten altijd te spelen zijn. Daar heb je dan wel iemand voor nodig die daar de kwaliteiten voor bezit. Toptones zijn niet meer dan natuurtonen en afgeleid van de grondtoon. Waar materiaal en setup van invloed zijn op het vormen van tonen in de lage registers zijn ze dat dan ook op toptones. De hoogte van de toon hangt immers af van de lengte van de buis, te vergelijken met de lengte van een snaar.

Materiaal en setup zijn altijd van invloed op een heleboel zaken, maar zijn nooit standaard zo. Een zilveren sax geeft een milder geluid maar je kunt best een schreeuwende zilveren sax hebben. De ene sax speelt makkelijker laag, de andere hoog. Zet er een ander, desnoods het zefde type mondstuk op en het is wellicht andersom, maar dat mondstuk articuleert misschien weer makkelijker. En dan hebben we het nog niet over de rieten, halzen en de weersinvloeden op de kurkjes en viltjes.

Kortom, gooi alles op een hoop, roer erin en je krijgt iedere keer een andere sax. Een instrument van goede kwaliteit, of dit nu een studie of een prof sax is hoort dit allemaal aan te kunnen, het is dan ook de speler die bepaalt wat zijn voorkeur heeft. En wat zijn persoonlijk mogelijkheden zijn. Als je moeite moet doen om eea voor elkaar te krijgen op een sax moet dit komen door de tekortkomingen van de speler, niet van de sax. Daarom is het ook het beste wanneer iemand die sax test, die alle grenzen van het instrument op kan zoeken. Dat is eigenlijk altijd een prof saxofonist. Die horen een instrument technisch te kennen en beschikken over een goed gehoor(door studie verkregen) en kunnen het instrument volledig bespelen. Er zijn niet  veel amateurs die dat allemaal in huis
hebben.

Surion heeft een poos niet gespeeld op zijn alt en is nu eigenlijk weer een beginner wat dat betreft. Zijn strottehoofd moet weer getraind worden om hoger te kunnen spelen en dat zal dan best wel weer goed komen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #26 on: 07 June 2007, 04:00:07 »
Quote from: "Pieter"

Surion heeft een poos niet gespeeld op zijn alt en is nu eigenlijk weer een beginner wat dat betreft. Zijn strottehoofd moet weer getraind worden om hoger te kunnen spelen en dat zal dan best wel weer goed komen.

ik denk dat dit intussen een zeer correcte conclusie is, wat me wel zeer bizar lijkt, is dat ik met sopraan totaal geen moeite heb met hoge tonen (zit zelfs een heel hoge G op), terwijl ik zeer zelden sopraan speel, heb ik maar gekocht "voor de fun", had ik feitelijk niet nodig, maar als ik hem al eens vastpak, lijkt alles der zeer perfect uit te komen
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 07 June 2007, 20:44:28 »
ieder mens zit verschillend in elkaar, wat voor jou makkelijk is, is voor een ander een zware klus. Je hebt ook mensen die op alle saxen o 1 na de sterrren van de hemel kunnen spelen, maar die ene ligt ze dan gewoon net  niet. Kijk maar eens naar wat mensen de moeilijkste altissimo noot vinden. Er zijn altijd een paar favouriten maar er zijn veel verschillen.