Author Topic: moeite met hoge tonen  (Read 12529 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
moeite met hoge tonen
« on: 02 June 2007, 01:18:10 »
sinds een dik half jaar speel ik naast bariton ook weer zeer geregeld ALT, oud instrumentje, lage tonen rolden een beetje, was een lek, en da s nu gefixt, maar ik heb toch nog problemen met de hoge tonen, dacht eerst dat het aan de sax lag, blijkbaar ligt het probleem bij mij, vroeger had ik het niet

prolly omdat ik tegenwoordig teveel bariton & tenor speel,... (en slechts 3u/week alt)

bon, momenteel komt alles der dus perfect uit, behalve alles wat hoger is dan de heel hoge C, tenzij ik het mondstuk maar heel weinig in mijn mond steek, dan komen ze der wel uit, maar dat kan de bedoeling niet zijn dacht ik zo, suggesties? gewoon weer trainen? of kan een ander riet heil brengen, en zoja, welk? een lichter? een zwaarder?

kan een noob-vraag lijken van iemand die al 12 jaar speelt, maar t zal aan de alt-routine liggen die der uit is, en waar ik niet meteen iets aan gedaan heb omdat k dacht dat het aan de sax lag,...
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #1 on: 02 June 2007, 09:46:08 »
Met een zwaarder/stugger riet zou het makkelijker moeten gaan, alleen dan heb je natuurlijk weer die keerzijde dat de lage noten lastiger worden :) .
Probeer het eens via je keel. bv. als je aaaaaaaa zegt die stand met blazen. Dat helpt bij mij wel altijd, natuurlijk lange noten spelen die je lastig vind, of zo kort mogelijk maar wel met aanzet (Piet Noordijk methode). Net zo lang die noot spelen kort met aanzet dus tot dat het je lukt om achter elkaar het te spelen dan ga je eentje omhoog... Maar wel een tussenpauze tussen die kortenoten.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 02 June 2007, 15:37:34 »
Waarschijnlijk niet de reden (Want hoge A t/m C gaan blijkbaar wel)  maar controleer eens of je octaaf wel genoeg open gaat?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 02 June 2007, 15:45:34 »
Ik denk wel dat Daan gelijk heeft. Die noten boven hoge C liggen zover buiten je normale stemgebruik dat, wanneer je ze niet gebruikt, je stembanden dat niet meer kunnen. Er zijn heel veel mensen die geen hoge noten kunnen spelen, gewoon omdat ze het niet trainen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #4 on: 04 June 2007, 23:56:26 »
Een bekend verschijnsel van de wat goedkopere modellen
(studiemodellen) is, dat die saxen moeite hebben goed de hoge tonen te produceren. Algemene opmerking.
Wel handig te weten als je een sax gaat testen/kopen:
blaas de hoge tonen er uit!

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #5 on: 05 June 2007, 08:32:17 »
Quote from: "FB"
(studiemodellen) is, dat die saxen moeite hebben goed de hoge tonen te produceren. Algemene opmerking.

waar zou dat dan aanliggen volgens jouw bij de studiemodellen?

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 05 June 2007, 08:52:00 »
De boosdoeners in dit geval: het materiaal (verhouding koper-zink)van de body, onzuivere nek.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 05 June 2007, 09:54:37 »

Sorry hoor, ik heb nog nooit zoiets raars gehoord. Studiesaxen verdienen de naam studiesax wanneer ze juist makkelijk aanspreken in alle registers. Daar is een reden voor, nl beginnende spelers hebben al genoeg te doen om zich ook nog te moeten bekommeren om het geluid eruit te krijgen. Het zijn de proff. modellen die vaak wat meer energie vragen om te spelen. En daarmee wordt nooit bedoelt hard blazen!
Als je op een sax alleen bepaalde noten eruit krijgt door hard te blazen hoort die sax maar op 1 plek en dat is hoogstens aan de muur.
En overigens , nog maar eens een keer, tonen op een sax maak je niet door te blazen maar door de stand van je strottehoofd. De manier waarop je de lucht via je mond geleid naar het mondstuk is alleen een ondersteuning voor het geluid. Bv altiss. G blaas ik heel erg voorin mijn mond, maar met mijn strottehoofd hoog.

--OT eruit ge-edit--

Overigens de methode die daan omschrijft om hoge noten te spelen is ook min of meer van toepassing op de lage noten. Het blijft die keel die het moet doen. Voor lage noten speel je lage C, blaast over naar midden C, dan weer laten zakken tot lage C, dan pas stoppen met blazen en direct daarna lage C blazen, korte noten, gestoten.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #8 on: 05 June 2007, 12:15:37 »
OT berichten verwijderd en aangepast. Graag de discussie bij het onderwerp houden aub.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 05 June 2007, 12:19:31 »
Sorry hoor, ik heb nog nooit zoiets raars gehoord. Studiesaxen verdienen de naam studiesax wanneer ze juist makkelijk aanspreken in alle registers. Daar is een reden voor, nl beginnende spelers hebben al genoeg te doen om zich ook nog te moeten bekommeren om het geluid eruit te krijgen. Het zijn de proff. modellen die vaak wat meer energie vragen om te spelen. En daarmee wordt nooit bedoelt hard blazen!

Juist, die energie heeft te maken met de samenstelling van het bodymatriaal

Als je op een sax alleen bepaalde noten eruit krijgt door hard te blazen hoort die sax maar op 1 plek en dat is hoogstens aan de muur.

Mee eens...hard blazen gaat het niet om in deze

[/b]

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #10 on: 05 June 2007, 20:19:12 »
Toch denk ik niet dat de studiemodellen van A merken tegenwoordig een onzuivere nek hebben...
Het is inderdaad juist de bedoeling dat het dus te intoneren valt, als je een onzuiveren nek hebt zou die sax dus gigantisch vals zijn...
En over het materiaal, er zijn allerlei saxofoons van legeringen en dikte daarvan, ik denk niet dat dat het verschil is van een studiemodel en een prof sax. Tuurlijk zou die van een prof sax in meeste gevallen een betere legering hebben. Zo zou bv. een zilvere hals een betere opener klank geven maar tegelijkertijd ook om meer ademsteun te vragen.
Vaak zijn de studiemodellen erg iel van klank, dunnetjes. Metalen als tin zou je dus niet tegen komen in de profline? Ik denk dat wel dat legeringen er enorm veel mee te maken hebben. En dat het een toevoeging/verandering geeft aan de klank absoluut, maar dat het moeilijker maakt voor de hoge noten? no-way...

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 05 June 2007, 21:38:49 »
Ja wel...een goede sax kenmerkt zich door zowel in het lage register als het hoge register goed te functioneren.
Los van de blazer, heeft dit te maken met de legering van de body, de polsters, de plaatsing van de toongaten, de buigingsvorm/lengte/diameter van de nek.
Ik raad toch iedereen aan die geinteresseerd is in de het `technisch` functioneren van een sax daar eens vakliteratuur over te gaan lezen.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 05 June 2007, 22:04:28 »
Ja wel...een goede sax kenmerkt zich door zowel in het lage register als het hoge register goed te functioneren.
Los van de blazer, heeft dit te maken met de legering van de body, de polsters, de plaatsing van de toongaten, de buigingsvorm/lengte/diameter van de nek.
Ik raad toch iedereen aan die geinteresseerd is in de het `technisch` functioneren van een sax daar eens vakliteratuur over te gaan lezen.

FB, je hebt gelijk, maar de zaken die je noemt zijn ondergeschikt aan de invloed van de speler. Een sax is een gereedschap, en sommige zijn inderdaad beter toegerust dan andere. Of dat gereedschap ook iets moois kan maken, is echter geheel afhankelijk van de vaardigheid van degene die het hanteert.

Dus: of de hoge tonen er "moeilijk of makkelijk uitkomen" is voor 25% een kwestie van materiaal en constructie, maar voor 75% een kwestie van vaardigheid bij de bespeler....
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 05 June 2007, 22:31:01 »
Mee eens...ik heb getracht het materiele aspect onder de aandacht te brengen. Of dat nou voor x of xx % is maakt mij niet uit in deze. Problemen met hoge tonen? KAN een oorzaak hebben in de sax `ansich`
EN DAN zit er wel degelijk verschil in de studie sax versus pro sax.
2cagain

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #14 on: 05 June 2007, 22:42:51 »
Sorry hoor maar je haalt wat door elkaar heen.
Over de plaatsing toongaten en polsters e nbody van de legering hebben natuurlijk enorm veel te maken met de sax (tis tenslotte waaruit de sax bestaat...). En natuurlijk de spanning van het metaal van de sax..
Het punt is dat jij zei dat het op studiesaxofoons moeilijker is om hoge noten te spelen, maar dan wil ik ook daadwerkelijk weten waardoor dit komt! Een studiesax heeft al een toon in zich meestal, die je niet zo vreselijk veel zou kunnen veranderen als een pro sax. Een studiesax kan al een beetje klinken zonder ademsteun! wat dus zeer geschikt is voor beginners aangezien het je dan nog lang niet wordt aangeleerd... Dan neem ik dus vanzelf aan dat de lage noten en hoge noten makkelijker gaan dan een pro sax (als je die ook vergelijkt met de toepassing van geen ademsteun...)

Tuurlijk ligt bijna alles aan de bespeler zelf. En dit was ook de vraag van Surion, maar ik ben ff op dit moment meer geintresseerd in de stelling van FB, namelijk dat die saxen moeite hebben goed de hoge tonen te produceren.

Een saxofoon functioneerd alleen goed als het een goede afwerking heeft, en alels wat jij opnoemde en ook nog eens perfect is afgesteld... Dat is logisch, maar het gaat dus om het punt over een studiesax, waarom die hoge noten daarop moeilijker zou wezen? En aangezien ik enorm geinteresseerd ben in legeringen, metalen enz. en dat ook nog eens op het gebied van de saxofoon, wil ik natuurlijk wel eens vakliteratuur erover lezen. Weet je boeken die daar precies over gaan? The art of saxophone playing? En zoja vertel me dan ff waar precies in staat die jouw stelling waar maakt. Ik zou je enorm dankbaar zijn ;)