Author Topic: Initiatief-> diefstal van instrumenten.. wie denkt er mee  (Read 20607 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
Ik heb het volgende idee:

Graag zou ik een website opzetten, die snel en eenvoudig te gebruiken is. In de eerste plaats moeten gebruikers hierop melding kunnen maken van diefstal van instrumenten/apparatuur. Aan de hand van een beschrijving/foto van het instrument, gekoppeld aan unieke eigenschappen als serienummers, eventuele beschadigingen, merktekens e.d. kan het gestolen goed dan geïdentificeerd worden.

De "andere kant"" van de site is een snel in te vullen formuliertje, waarop winkeliers/particulieren die iets aangeboden krijgen snel kunnen checken of het instrument of de apparatuur gestolen is. Door bijvoorbeeld een drop-down menuutjes kan men nagaan of er van het soort instrument/merk/type exemplaren als gestolen opgegeven zijn.

Maar nu is de vraag: hoe zet je zoiets op? Is het tecnisch realiseerbaar? Hoe zet je zoiets in de markt, zodat zowel "slachtoffers" als potentiële kopers er gebruik van gaan maken. Kortom, wie heeft er goede ideeën? Zelf heb ik al wat gedachten maar ik wil eerst graag weten wat jullie ervan denken...

Dit idee zou natuurlijk (als het succesvol blijkt) uitgebreid kunnen worden, bijvoorbeeld met een syseem waarbij items die niet vanuit de fabriek van een serienummer voorzien zijn (zoals sommige audio-apparatuur) voorzien kan worden van een uniek nummer, die dan weer in de database van de site opgenomen kan worden.

any thoughts?

o ja en stem ff op de poll, waarin je aan kan geven of je diefstal zou aangeven op een dergelijke site, je spullen zou registreren, of de site zou checken als je iets aangeboden krijgt...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline JazZeus

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 13 June 2007, 15:22:05 »
Ik vind het een supergoed idee!

Ben zelf nooit slachtoffer geweest van een dergelijk misdrijf maar het is wel mijn grootste angst.

Technisch lijkt het me wel realiseerbaar, maar ik zou het niet kunnen. Misschien is er iemand die dit leest die wel goed is met websites als deze.

Om zo'n systeem op de markt te zetten moet eerst de site goed staan, en vervolgens moet je op elk saxforum berichten zetten. Ik zou ook een bericht op bijvoorbeeld marktplaats.nl zetten. Mensen zie twijfelen of een sax "eerlijk" wordt verkocht zijn wel geinteresseerd in zo'n site. Misschien steunt politie/justitie zo'n initiatief ook wel.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 13 June 2007, 15:41:50 »
Quote from: "JazZeus"
Ik vind het een supergoed idee!

Ben zelf nooit slachtoffer geweest van een dergelijk misdrijf maar het is wel mijn grootste angst.

Technisch lijkt het me wel realiseerbaar, maar ik zou het niet kunnen. Misschien is er iemand die dit leest die wel goed is met websites als deze.

Om zo'n systeem op de markt te zetten moet eerst de site goed staan, en vervolgens moet je op elk saxforum berichten zetten. Ik zou ook een bericht op bijvoorbeeld marktplaats.nl zetten. Mensen zie twijfelen of een sax "eerlijk" wordt verkocht zijn wel geinteresseerd in zo'n site. Misschien steunt politie/justitie zo'n initiatief ook wel.

Thanx... Even voor de duidelijkheid: ik zou het niet alleen op saxofoons willen richten, maar ook op gitaren, blokfluiten, outboard effects....

Alle waardevolle apparatuur die met muziek te maken heeft!

Maar een "pilot"zou natuurlijk wel op saxen gericht kunnen worden.
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 13 June 2007, 16:06:15 »
Het initiatief is natuurlijk hardstikke goed! Maar ik denk wel dat het een hele onderneming gaat worden. Voorwerpen zonder serienummer kun je wel zelf merken maar dat moet je dan ook registreren en waarborgen. Verder denk ik eigenlijk dat de instrumenten die hier gestolen worden niet meer in Nederland verhandeld worden, maar je weet maar nooit natuurlijk. Ook zul je je moeten wapenen tegen misbruik van zo'n site, denk alleen al aan verzekeringsfraude. Aansprakelijkheidskwesties?
Ik kan niet veel concreets opnoemen maar het lijkt me een hele klus.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 13 June 2007, 16:15:47 »
Quote from: "Pieter"
Het initiatief is natuurlijk hardstikke goed! Maar ik denk wel dat het een hele onderneming gaat worden. Voorwerpen zonder serienummer kun je wel zelf merken maar dat moet je dan ook registreren en waarborgen. Verder denk ik eigenlijk dat de instrumenten die hier gestolen worden niet meer in Nederland verhandeld worden, maar je weet maar nooit natuurlijk. Ook zul je je moeten wapenen tegen misbruik van zo'n site, denk alleen al aan verzekeringsfraude. Aansprakelijkheidskwesties?
Ik kan niet veel concreets opnoemen maar het lijkt me een hele klus.

Pieter je hebt helemaal gelijk. Bovendien, dat stukkie over verzekeringsfraude daar had ik nog niet aan gedacht.

Het idee is echter simpel te beginnen, uitgaande van het principe dat niet de beheerders van de website, maar de gebruikers verantwoordelijk zijn voor de content. Gewoon heel simpel beginnen: een formuliertje dat iedere gebruiker kan invullen waar het merk, model en bijzonderheden van het gestolen item in opgenomen kunnen worden.

De "voorpagina"van de site bestaat dan uit drie dropdown menuutjes met te maken keuzes: soort item (blokfluit of gitaarversterker), merk (een lijst van gangbare merken binnen het soort item, waar "slachtoffers" zelf minder gangbare merken aan toe kunnen voegen) en type. Mensen die iets aangeboden krijgen kunnen dan in drie, vier klikken zien of er soortgelijke items als gestolen zijn opgegeven. Als dit zo is, kunnen ze bijzonderheden opvragen en kijke of er een match is met het aangebodene....

Natuurlijk kan je diefstal moeilijk tegengaan (profi boefkes zullen idnerdaad vooral naar het buitenland doorsluizen) en straatdieven zullen sowieso niet naar een winkel of website gaan om door te verkopen. Er zijn echter ook "incidentele" dieven actief en ook helers zou je aan kunnen pakken. Ik denk dat er toch een groep is die de gejatte spullen via reguliere kanalen (winkels en marktplaats) in geld probeert om te zetten, die zou je hiermee wellicht kunnen ontmoedigen....

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 13 June 2007, 16:21:50 »
je zou misschien een proefsite, niet openbaar,  kunnen maken met bv 100 gebruikers die allemaal een soort van casus voorstellen. Kijken wat je tegen komt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 13 June 2007, 16:23:50 »
En elke gestolen sax die terugkomt is meegenomen. Maar je moet natuurlijk ook een kostenplaatje maken.

Je sax jatten... :twisted:  how low can you get

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 13 June 2007, 16:41:49 »
Quote from: "Pieter"
je zou misschien een proefsite, niet openbaar,  kunnen maken met bv 100 gebruikers die allemaal een soort van casus voorstellen. Kijken wat je tegen komt.

Das wel een goeie! Het probleem met een dergelijke testomgeving, is echter dat het heel moeilijk is een representatieve steekproef te nemen. Je moet natuurlijk wel kunnen weten hoe de markt reageert. Ik voel toch meer voor een openbare pilot, en een btje voor "free publicity" te zorgen door sites als deze (saxforum) en 2e hands-sites te benaderen...

Maar je moet natuurlijk ook een kostenplaatje maken.

Webruimte hoeft niets te kosten, en er zijn vast mensen die belangeloos aan de realisatie mee willen werken... Any volunteers?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 13 June 2007, 17:47:03 »
Ik zou niet weten hoe? Ik ben een digikluns....

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #9 on: 13 June 2007, 18:18:00 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Webruimte hoeft niets te kosten, en er zijn vast mensen die belangeloos aan de realisatie mee willen werken... Any volunteers?

Mail me even wat je nodig hebt (of denkt te hebben). Er is nog wel een plaatsje op de SF servers :)

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 13 June 2007, 19:10:26 »
Quote from: "Tony"
Quote from: "Smelly Jelly"

Mail me even wat je nodig hebt (of denkt te hebben). Er is nog wel een plaatsje op de SF servers :)

Super Tony, ik laat het je weten zo gauw ik daar een id van heb...

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 13 June 2007, 23:01:55 »
Ik ga een plaatje schetsen van de uitgangspunten die de site moet hebben, heeft er iemand nog tips?

(trouwens: er is vast wel meer interesse voor zoiets? Kom op mensen laat weten wat je van het initiatief vind!)

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #12 on: 14 June 2007, 00:14:38 »
lijkt mij een zeer goed initiatief,

puur technisch gezien kan ik zeggen dat dat zeer realiseerbaar is, je hebt 4 mogelijkheden om zoiets te maken:
je maakt gebruik van coldfusion (van adobe, kost centjes), van asp (van microsoft, kost centjes), van jsp (van sun, kan gratis), of van PHP (opensource, volledig gratis dus)

ik kan zoiets wel ontwikkelen, moest ik de tijd hebben zou ik meteen zeggen "ik begin eraan", maar VOOR september zie ik mezelf er niet meteen nog iets bijnemen, echter als je "geduld" hebt, kunnen we eens een skype meeting organiseren, en eens zien wat de vereisten zijn van zo'n site, en dan kan ik wel een concept uitwerken (qua programmatie dus) in september

*edit*
nog wat extra bedenkingen:
-als ik daar in september zou aan beginnen programmeren, denk ik dat ik dat tegen december afgewerkt zou kunnen krijgen (daar ik dat "na de uren" zou doen)
-ik wil dat wel op "vrijwillige basis" programmeren, ik vraag der dus niets voor
-ik zie het enkel zitten de programmering op mij te nemen, het "beheer" (proper houden van database enzo) en de hosting neem ik der liever niet bij, maar daarvoor zullen er nog wel vrijwilligers te vinden zijn
-stel dat dit echt iets wordt, kun je daar volgens mij zelfs overheidsinstanties over gaan aanspreken, zo'n database kan voor hen wel praktisch zijn als er iemand een diefstal komt melden
-ik zou iets ruimer gaan dan enkel diefstallen, ik zou er  algemeen een "saxophone database" van maken, zodat iedereen ook zijn instrumenten kan registreren, met serienummer, merk, handelaar van aankoop, bouwjaar,...
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Sjax

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 14 June 2007, 01:54:52 »
Mooi initiatief, maar dat soort sites bestaan al. Kijk maar eens naar:

http://www.gestolenitems.nl/muziekinstr ... trumenten/

Staat niet zo veel op, dus of het erg bekend is bij mensen is de vraag. Maar ziet er wel goed uit.

En in België:

http://ie.elis.ugent.be/forum/7

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 14 June 2007, 08:31:15 »
Quote from: "Surion"
lijkt mij een zeer goed initiatief,

puur technisch gezien kan ik zeggen dat dat zeer realiseerbaar is, je hebt 4 mogelijkheden om zoiets te maken:
je maakt gebruik van coldfusion (van adobe, kost centjes), van asp (van microsoft, kost centjes), van jsp (van sun, kan gratis), of van PHP (opensource, volledig gratis dus)

ik kan zoiets wel ontwikkelen, moest ik de tijd hebben zou ik meteen zeggen "ik begin eraan", maar VOOR september zie ik mezelf er niet meteen nog iets bijnemen, echter als je "geduld" hebt, kunnen we eens een skype meeting organiseren, en eens zien wat de vereisten zijn van zo'n site, en dan kan ik wel een concept uitwerken (qua programmatie dus) in september

*edit*
nog wat extra bedenkingen:
-als ik daar in september zou aan beginnen programmeren, denk ik dat ik dat tegen december afgewerkt zou kunnen krijgen (daar ik dat "na de uren" zou doen)
-ik wil dat wel op "vrijwillige basis" programmeren, ik vraag der dus niets voor
-ik zie het enkel zitten de programmering op mij te nemen, het "beheer" (proper houden van database enzo) en de hosting neem ik der liever niet bij, maar daarvoor zullen er nog wel vrijwilligers te vinden zijn
-stel dat dit echt iets wordt, kun je daar volgens mij zelfs overheidsinstanties over gaan aanspreken, zo'n database kan voor hen wel praktisch zijn als er iemand een diefstal komt melden
-ik zou iets ruimer gaan dan enkel diefstallen, ik zou er  algemeen een "saxophone database" van maken, zodat iedereen ook zijn instrumenten kan registreren, met serienummer, merk, handelaar van aankoop, bouwjaar,...

Super tof Surion! Veel werk hoeft het echter niet te kosten denk ik, tenminste de eerste "pilot"site niet. Ik dacht aan een heel simpele pagina, met daarop een lijst van gestolen items met helemaal bovenaan een zoekveld waarin mensen die iets aangeboden krijgen binnen enkel seconden (middels een zoekopdracht) of er van dat merk/type items gestolen zijn.

"Slachtoffers" kunnen aan de hand van een aantal vaststaande velden (om het systeem overzichtelijk en doorzoekbaar te houden) de diefstal aangeven, en het item toevoegen aan de lijst.

Dit is de "kern"van de site, eventuele uitbreidingen (zoals een registratiesysteem voor apparatuur) zouden dan later kunnen komen als blijkt dat men er idd gebruik van gaat maken. Zelf heb ik enige ervaring met vormgeving, en een klein beetje met het opzetten van een doorzoekbare database, maar van het technische deel heb ik geen kaas gegeten. Hoeveel tijd/webruimte zou wat ik schets kunnen gaan kosten?

Quote from: "Sjax"
Mooi initiatief, maar dat soort sites bestaan al. Kijk maar eens naar:

http://www.gestolenitems.nl/muziekinstr ... trumenten/

Het grote verschil tussen de site die jij hier noemt en wat ik voor ogen heb, is dat ik een site zou willen maken met meer gebruiksgemak en die is toegespitst op instrumenten en apparatuur. Een site met gestolen waar biedt in mijn ogen pas meerwaarde als deze
A- snel en eenvoudig te gebruiken is door mensen die iets aangeboden krijgen, het moet een gewoonte kunnen worden om in 1-2 simpele stappen te kunnen achterhalenm of iets gejat is (en dat lukt niet als mensen eerst door moeten klikken naar een categorie)
B- goed gemarket wordt. Door toe te spitsen op muziekspullen kan je de site zeer gericht in de markt zetten.