Author Topic: Selmer soloist vs s80  (Read 5179 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Selmer soloist vs s80
« on: 18 June 2007, 11:36:53 »
Ik heb bij sax on the web al een topic gelezen, maar er waren nogal wat reacties van mensen met vintage soloist monstukken.

Is er nou een groot verschil tussen beiden? Ik overwoog namelijk om een soloist te kopen met een grotere tipopening. (ong vergelijkbaar met Otto link 5*t/m7).

Ik kan nu voor een mooie prijs een s80E krijgen, dus als het verschil echt minimaal is volgens jullie ga ik voor deze aanbieding. Moet wel een beetje snel beslissen namelijk.

Wat ik belangrijk vind is:
-speelgemak
-donker of helder

en mbt tot de s80e, is dat een enorme vooruitgang tegenover zo'n c*, die redelijk speelt maar niet echt super is? deze lijkt me net iets aan de kleine kant, maar als het een verbetering is neem ik het toch voor lief aangezien het een mooi prijsje is.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

Offline Maaarten

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 20 June 2007, 16:52:23 »
nou, laat ik het even kort houden om dit even te kicken.

Wie heeft er ervaring met selmer s80E, of F? tenor in dit geval???

Offline johnvs

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 20 June 2007, 20:27:36 »
Ik heb beide gespeeld, zowel de vintage Soloist als een S80, wel beide opening D.
Naar mijn mening heeft de vintage Soloist een romig geluid, zal ik het noemen. Een zelfde romig geluid als je bij hele goede strijkinstrumenten hebt.
Luister naar Joe Henderson als prominent voorbeeld (vintage Soloist): geweldige sound! maar het moet natuurlijk bij je passen.
De S80 heeft een substantiëler geluid: meer body. Heel goed ook. Op tenor ken ik niemand (geen beroemdheid) die er op speelt ( John Harle heb ik nooit gehoord).
Op alt moet je Frank Morgan horen (Selmer S80). Hij speelt o.a. op de "Tribute to Charlie Parker", DVD.
Als je hem hoort denk je; precies Charlie Parker,
 maar na vergelijking met opname's van Parker heeft Frank Morgan toch een substantiëlere ( kweet geen andere omschrijving, geluid moet je horen!) toon.

Veel succes met je keuze; bedenk dat elk mondstuk uiteindelijk naar jezelf gaat klinken.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 21 June 2007, 09:06:31 »
Quote from: "Maaarten"
nou, laat ik het even kort houden om dit even te kicken.

Wie heeft er ervaring met selmer s80E, of F? tenor in dit geval???

Ik had geloof ik een soloist F voor mijn tenor. Voor zover ik weet is het een exacte reissue, dus ik kan me niet voorstellen dat deze anders zou moeten klinken dan het oorspronkelijke model.

De soloist is verreweg mijn favoriete Selmer mondstuk. Je kan er alle kanten mee uit (Jazz, pop klassiek), het geluid is makkelijk te "sturen". Het mengt verder fantastisch, zeker in een sectie heeft dat een voordeel. Ik ben echter toch gewisseld van mondstuk, omdat ik iets zocht dat er vanzelf al uit zou springen.

Probeer er eens één zou ik zeggen.

@johnvs: ik geloof dat Eddie Harris op een soloist speelde, maar das misschien een minder goed voorbeeld aangezien het geluid van de Varitone overheerst op zijn platen.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Maaarten

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 21 June 2007, 11:50:16 »
ik zal eens naar Henderson luisteren, om te checken. Ik vind het s80 geluid best wel ok dus ik denk dat het wel een s80 wordt. Scheelt bijna 50 euro.

En idd maak je het meeste geluid toch zelf.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 21 June 2007, 13:00:12 »
Ik heb een S80 G op sopraan en C* op alt.
De C* vind ik te licht, moet ik nog een keer vervangen.
De G op sopraan bevalt heel goed!
Mooi vol geluid, warm van klank.
Heb hiervoor een E en F geprobeerd. Ook fijne mondstukken, maar de G speelde lekkerder voor mij.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline ilse71

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 27 June 2007, 21:34:03 »
ik speel(de) op een selmer soloist D, heb me onlangs een meyer 7 aangeschaft, en wat 'n verschil!!! Het klinkt voller, warmer, meer volume, terwijl de selmer wat "scheller" klinkt, excuseer me maar ik vind 't juiste woord niet.
Ik heb ook de indruk dat de meyer (7M)veel makkelijker aanspreekt, bij de selmer had ik regelmatig last van mijn G, dat haperde soms, en ik moest oppassen voor een "piep"
Met die meyer kan ik doen wat 'k wil, dat piept blijkbaar niet, en de toon is mooi warm, vrijdan heb ik les en ben benieuwd naar de reactie van mijn leraar!!
Ik heb wel een lederen rietbinder erop gezet, besteld via ebay, van 't merk DM, ken 't zelf niet, maar lijkt me wel prima, en kost niet veel, 14 euro met verzending inbegrepen!!Kan je niet voor sukkelen hé.
Op mijn selmer D heb ik een oleg, zo'n metalen rietbinder, weet niet of die echt goed zijn??
Ik had ook problemen met mijn rieten bij de selmer, 2 te liecht, 2.5 te zwaar (Vandoren traditional), nu kan ik ze ineens beiden gebruiken, alhoewel 2 momenteel beter klinkt.
'k zou graag eens experimenteren met de Vandoren JAZZ en de Francois Louis, iemand tips?? En zo ja, waar kan je die venetueel per stuk ofzo kopen??? Kwestie van eens te proberen...thanks!
\";)\" music was my first love...

Offline Maaarten

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 03 July 2007, 16:12:58 »
Quote from: "ilse71"
ik speel(de) op een selmer soloist D, heb me onlangs een meyer 7 aangeschaft, en wat 'n verschil!!! Het klinkt voller, warmer, meer volume, terwijl de selmer wat "scheller" klinkt, excuseer me maar ik vind 't juiste woord niet.
Ik heb ook de indruk dat de meyer (7M)veel makkelijker aanspreekt, bij de selmer had ik regelmatig last van mijn G, dat haperde soms, en ik moest oppassen voor een "piep"
Met die meyer kan ik doen wat 'k wil, dat piept blijkbaar niet, en de toon is mooi warm, vrijdan heb ik les en ben benieuwd naar de reactie van mijn leraar!!
Ik heb wel een lederen rietbinder erop gezet, besteld via ebay, van 't merk DM, ken 't zelf niet, maar lijkt me wel prima, en kost niet veel, 14 euro met verzending inbegrepen!!Kan je niet voor sukkelen hé.
Op mijn selmer D heb ik een oleg, zo'n metalen rietbinder, weet niet of die echt goed zijn??
Ik had ook problemen met mijn rieten bij de selmer, 2 te liecht, 2.5 te zwaar (Vandoren traditional), nu kan ik ze ineens beiden gebruiken, alhoewel 2 momenteel beter klinkt.
'k zou graag eens experimenteren met de Vandoren JAZZ en de Francois Louis, iemand tips?? En zo ja, waar kan je die venetueel per stuk ofzo kopen??? Kwestie van eens te proberen...thanks!

Volgens mij speel je een alt, klopt dat?
Maargoed je kunt denk ik wel goed bij saxcompany.nl terecht, gewoon een mailtje sturen.

Maargoed, ik heb nu een selmer S80e gekocht via marktplaats, gewoon nieuw, en voor €75,- (was van een winkel die opgeheven is).
 Ik ben er dik tevreden mee, speelt makkelijker dan mijn c*, mooier geluid in het geheel en de hoge tonen zijn niet meer zo iel.

Hij zat nog in zo'n vierkant doosje trouwens, dus denk ik misschien wel 6 jaartjes daar in de kast gelegen.

Offline ilse71

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 03 July 2007, 21:41:40 »
ik speel idd alt, sorry, vergeten te vermelden, wat betreft saxcompany, thanks, ik ga zeker een keertje informeren, 'k speel nu ongeveer één week op mijn meyer 7, zondagavond een 3 uur durend optreden gehad, was gewoon super, die meyer speelt echt wel stukken beter dan die selmer soloist, tja, heeft mssch. ook met de kamer te maken?? die van de selmer soloist is zoals ze zeggen "hoefyzervorm", ken er nu wel niet zoveel van...
\";)\" music was my first love...