Main Menu

Mark VI VS Reference

Started by Daan, 15 March 2005, 18:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sonny

Als de hals te lang is krijg je een bariton sax...
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Maaarten

Quote from: "Sonny"Als de hals te lang is krijg je een bariton sax...

misschien zelfs wel een bassax  :o

Sonny

:-) In principe wel...
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

JazZeus

Ik ben van mening dat de Ref54 op geen enkel vlak aan de Mark6 kan tippen. De Ref54 mag dan wat ergonomischer inelkaar zitten, maar de Mark6 wint het echt nog steeds wel van de ref54 op "handling". Qua klank en aanspreekbaarheid vind ik de Mark6 absoluut de beste sax ooit gemaakt. Daarbij is de Mark6 - maar ik moet toegeven, de Ref54 ook - werkelijk in elk genre te gebruiken.

Een kleine kanttekening: Ik heb misschien een beetje vals gespeelt. Ik heb verschillende zessen mogen bespelen, en er is er geen één hetzelfde. En als we de gemiddelde kwaliteit van de mark6 zouden vergelijken met die van de Ref54 dan zou de Ref winnen. Maar niemand speelt op een gemiddelde zes! In het verhaal hierboven heb ik mijn droomsax (een zes uit de periode rond '58 ) verdedigd. Een uitschieter naar boven. De serie Ref54's heeft niet zulke grote uitschieters. De automatisering heeft voor nagenoeg identieke saxen gezorgt.

Oftewel: Een goede Mark6 is - naar mijn mening - beter dan een 54.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Maaarten

Waarom heeft de reference trouwens plastic resonators ipv metalen? Het is al zo'n duur ding.
Of maakt het niet uit soms?

Ben Rodenburg

mn oude leraar had een 54 en heeft er metalen resonatieplaten in laten zetten maar zei dat het weggegooid geld was. maakte niet veel uit.
en bovendien denk ik dat ze er plastic platen in hadden gehouden omdat de mark 6 ook zo geleverd werd.

ik kan dit tpoic ook weer niet leven inblazen!!

zoals jullie allemaal waarschijnlijk wel wisten heb ik ook een 54 tenor gehad. ik was zeer tevreden over het geluid, maar miste iets, maar kon niet precies zeggen wat.

toen kwam de grote dag, ik ging naar harry bakker voor een servicebeurt en zag een mooie mark 6 staan daaro. ik denk, goh, even op toeteren voor de gein. ik blies erop en ja, dit was hem. de sax waar ik van droomde!

en nu kan ik jullie eindelijk zeggen wat ik nou precies miste aan de reference.

de reference klinkt iets te mooi. een mark 6 klinkt vaak doorleefder, met een randje aan de toon. ook heeft de mark 6 meer hoog, en meer laag, wat ik heel belangrijk vind in de bouw van een goeie sax.

maar iedere reference en iedere mark 6 is anders. dit is puur mijn belwving.

voor mij heeft de mark 6 gewonnen, maar als ik een andere had geprobeerd, was ik misschien toch wel met mn reference naar huis gegaan. mijn tip: probeer gewoon alles uit
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Maaarten

lekker snel gereageerd!

Maar volgens mij had de mk6 origineel metalen resonatoren.
Bij saxpoint doen ze alles zo origineel mogelijk met een revisie, daarbij liet hij me chanu polsters met metalresonators zien.

En de reden is heb ik gelezen nu, een minder edgy geluid.

metaal dus voor de serie II en III
en plastic voor alle reference modellen.

Tom

Even wat nutteloze info van mij... :-D
Waar ik me wel over verbaas is dat er een plastic duimsteun op zit.
Dat begrijp ik dan weer niet.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

the martin

Wat is er tegen een plastic duimsteun :?:
Zolang die maar comfortabel en stevig is maakt mij het materiaal niets uit..

Tom

Nee, in principe niet.
Maar op zo'n dure sax verwacht je dat niet.
De rechter duimsteun is dan weer niet van plastic.
Het ziet er een beetje goedkoop uit.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Maaarten

het is idd inconsequent. Zeker omdat de bovenste wel van metaal is.

Trouwens is er ook zo'n duimsteun die meer gemaakt is om tegenaan te drukken ipv dat de sax op je duim hangt.
Als ik een keer geld teveel heb koop ik 'm misschien wel. Zal er wel nooit van komen denk ik  :-D

Maaarten

Quote from: "Saxophobia"Een goeie Mark VI is natuurlijk ook super. Wat mij betreft is een echte goeie Mark VI (ze zijn niet allemaal even geweldig, vooral die zonder hoge fis zijn meestal wel goed)

Dit is een veelvoorkomende opvatting waar ik het niet mee eens ben.
De mk6 is gemaakt met full-rib techniek wat een rem op het vrije geluid is vergeleken met de eilandjes op de reference.

Een mk6 zonder hoge Fis heeft al een voorbereiding voor zo'n mechaniek, dus wat maken die 2 staafjes dan nog uit?

the martin

Een extra toongat :?:

Maaarten

Ben Rodenburg

ik heb ook betere ervaringen zonder een hoge fis.

bij mij zijn trouwens allebei mn duimsteunen van plastic... misschien wel een fake mark 6 ;)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII