Author Topic: Wat is deze sax nog waard?  (Read 10218 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

• Member
  • *
Wat is deze sax nog waard?
« on: 17 July 2007, 23:15:00 »
Ik wil als reserve een sopraan erbij kopen voor buitenoptredens.
Nou gaat onze vereniging een hoop oude instrumenten weg doen/verkopen, waar onder een Schenkelaar sopraan.
Een sax die helemaal niet zo verkeerd klinkt eigenlijk. Zeker voldoende voor de buitenoptredens.
Nou vroegen ze aan mij wat dat ding waard was en ik heb echt geen idee.

Het is een verzilverde Schenkelaars sopraan van een jaar of 40/50 oud. Precies moet ik het nog even opzoeken.
Hij sluit niet helemaal goed aan de onderkant, maar is verder goed in orde. Na laten kijken is geen overbodige luxe ;)
Polsters zijn nog niet zo lang geleden vernieuwd en zien er nog goed uit.
Het geluid is aardig, hij weegt niks en spreekt makkelijk aan.
De lak zit er niet overal meer goed op en hij was helemaal zwart.
Ik heb 'm opgepoetst, want morgen wil ik 'm uittesten tijdens een buitenconcert.
Wat is zo'n saxje nou nog waard?
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 18 July 2007, 00:38:51 »
Ik zou voor zoiets niet meer dan 300 euro willen geven, en neig meer naar de 250 euro, omdat er wat aan gedaan moet worden.
Anders is een taxatie van het instrument misschien aan te bevelen, dan weet je het zeker.
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #2 on: 18 July 2007, 05:54:07 »
.hmmm een Schenkelaar sopraan...zou het niet weten, maar als ze jou vragen wat ie waard is, dan weet je dat toch wel?
 :lol:
Een sopraan `opknappen`kost doorgaans wat meer dan een alt sax. Je kunt her en der op het web daarvoor de prijzen zien.
Ik neig te zeggen, ook om dat de spopraan al jaren geleden is  afgeschreven en nagekeken moet worden, de vereniging blij mag zijn met 100 euro.

Iets anders: ik ben wel nieuwsgierig naar wat ze nog meer in de verkoop hebben. Contact daarover kan via pm.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 18 July 2007, 07:48:44 »
FB: er moet nog een inventarisatie gemaakt worden, dat gaat na de vakantie gebeuren.
Daarna krijgen de leden eerst de kans eventueel wat te kopen.
En daarna gaan ze pas in de verkoop.
Maar ik zal het onthouden, dan neem ik tegen die tijd wel contact met je op.
Het zal overigens voornamelijk gaan om koperinstrumenten.
Ik geloof dat er nog 1 oude sopraan, 1 oude alt en 1 oude tenor ligt, maar zeker weten doe ik het niet.
Verder veel bugels, een aantal trombones en baritons.

Ik zou de prijs echt niet durven schatten trouwens.
Ben helemaal niet thuis in de Schenkelaars (verziekt, ik weet het :-D ). Echt opgeknapt worden hoeft niet.
Daar ga ik geen geld meer insteken.
Alleen de onderste kleppen moeten opnieuw afgesteld worden. De polsters zien er nog prima uit, volgens mij zijn die een jaar of 10 geleden allemaal vervangen en heeft-ie vanaf die tijd in de koffer gelegen.
Geen kans om te slijten dus.
Alleen ik heb 'm gebruikt als de mijne weg was voor reparatie.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 18 July 2007, 08:16:09 »
..polsters die tien jaar ongebruikt in een koffer liggen drogen uit...je zou ook alle kurk even goed moeten bekijken.

Meeste mensen vetten hun halskurk wel regelmatig in, maar de kleine kurkjes kunnen zo nu en dan ook wel wat gebruiken.

Suc6!

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 18 July 2007, 08:50:05 »
Bedankt voor de tips!

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #6 on: 18 July 2007, 09:34:57 »
Ik zou ook zo'n 100 euro bieden. Echt niet meer. Je moet uitgaan dat ie een revisie nodig heeft

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 18 July 2007, 12:22:02 »
Ik kwam er achter dat ik ooit eens foto's van het ding had gemaakt.
Ik had 'm toen geleend ter vervanging van mijn Buffet die voor revisie weg was.
viewtopic.php?t=1379&highlight=schenkelaars
Serienummer is dus 55065 (als ik het goed lees).
Heeft er iemand een lijst met serienummers zodat ik de leeftijd kan achterhalen?
Ik heb al op google gezocht, maar in de lijsten die ik vind staat Schenkelaars niet.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 18 July 2007, 12:49:43 »
die serienr.s zul je niet op Google vinden...
Je bent echt afhankelijk van een zaak (of verzamelaar) die ooit Schenkelaars heeft verkocht(gehad).
Ik denk dat het seri# ook niet veel uitmaakt: het is en blijft een "Schenkelaar"
 :-D

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 18 July 2007, 13:31:53 »
Haha, goed punt :-D
Ik ben alleen benieuwd naar de leeftijd.
Misschien dat er nog iets in de administratie van de vereniging is terug te vinden...

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #10 on: 22 July 2007, 21:45:04 »
het nederlands trots ;)
Kwam toch ergens uit Tilburg vandaan waar er dus een hollands instrumenten fabriek was... Volgens mij had Paul nog een ander instrument te koop van Schenkelaars.
Ik heb trouwens zelf een Schenkelaars alt, ik kon en kan er nog steeds niet op spelen... De bedoeling is datie volgend jaar mei te bespelen is.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 22 July 2007, 21:54:13 »
Kun je dat instrument je niet gewoon toe-eigenen via de vereniging? ;)

Als ik het goed begrijp ligt hij daar maar te liggen, dus veronderstel ik dat niemand er een probleem van zou maken moest jij hem gebruiken voor buitenoptredens?
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 22 July 2007, 23:06:52 »
Schenkelaars was toch Eindhoven?!

Moet je vereniging er trouwens persé geld voor hebben???
Hij ligt er maar te liggen...
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 22 July 2007, 23:14:04 »
..je kunt je ook afvragen of je BUITEN wel met een Schenkelaar gezien wilt worden (in combinatie met een van die sax T shirts?)
 :lol:

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #14 on: 22 July 2007, 23:30:14 »
Quote from: "Bianca"
Schenkelaars was toch Eindhoven?!

Moet je vereniging er trouwens persé geld voor hebben???
Hij ligt er maar te liggen...

Oops, ja je hebt gelijk Bianca, ik zat eerlijk gezegt te twijfelen. Misschien komt het omdat ik laatst naar Eindhoven was geweest dat ik dacht dat het niet daar zou zijn...

Achja, zie dit bericht Amanda

Hoi Daan,

De Schenkelaars fabriek stond inderdaad in Eindhoven. Wij hebben de laatste resten en mallen van de instrumenten 6 jaar geleden overgenomen. De saxofoon werd geproduceerd bij Keilwerth in Nauheim en geassembleerd in de Schekelaars fabriek. Het instrument is dus een redelijk instrument wat heden ten dage nog altijd een stuk beter is dan het gros van de Chinese en Taiwanese instrumenten die op de markt zijn.

De prijs van een revisie is � 310,- ( alt sax) of � 330,- ( tenor sax) Prijzen zij excl. BTW. Bij een revisie worden alle kurken en polsters vervangen en veren die slecht zijn. Verder worden alle spelingen uit het instrument gehaald en aalles opnieuw afgesteld.

met vriendelijke groeten,

Miel Adams

Muziekcentrale Adams Thorn

www.adams.nl
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."