Author Topic: Ben van Gelder  (Read 2271 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zoot

• Guest
Ben van Gelder
« on: 31 July 2007, 22:45:54 »
Saxofonist Ben van Gelder (18) zoekt zijn eigen stem
door Maartje den Breejen

Zaterdag 28 juli 2007 - GRONINGEN - Ben van Gelder is de jazz met de paplepel ingegoten. Op het moment leeft en studeert het 18-jarige talent in New York. If he can make it there...

Ben van Gelder woont in New York. 'Ik ga naar veel concerten, en naar undergroundclubs als Smiles, Fat Cat of de Fifty Five Bar.' foto ANP
VORIGE STARTSTOP1/1VOLGENDE
Zijn vader is vinylverzamelaar en eigenaar van Swingmaster, een jazzspeciaalzaak in Groningen. Zijn moeder studeerde klassieke zang aan het conservatorium en zijn vijf jaar oudere broer Gideon speelt al van jongs af piano.

De oren van de jonge Ben van Gelder werden thuis overspoeld met muziek. Van Gelder: "Vroeger wóónden we ook boven de platenwinkel. Dus als er thuis geen muziek op stond, dan hoorden we het wel door de vloer heen. Jazz is voor mij nooit moeilijke of rare muziek geweest. Mijn broer en ik werden al vroeg mee genomen naar concerten. Ik herinner me dat ik het album Soulstation van tenorsaxofonist Hank Mobley in de platenbakken van mijn vader ontdekte. Onwijs goed."

Het zal niet verbazen dat Ben dát instrument koos. Eerst studeerde hij klassieke muziek op de piano. Toen hij altsaxofonist Benjamin Herman met de New Cool Collective had horen spelen, wist hij dat hij dat ook wilde. Hij was toen acht jaar oud.

In de tien jaar die volgden is veel gebeurd. Met zijn broer gaf hij optredens. Toen Ben 14 jaar was en Gideon 19, stonden ze al op het North Sea Jazz Festival met een band van jeugdtalenten. Broer Gideon ging op kamers wonen in Amsterdam. Ben kwam hem één keer in de drie weken bezoeken, zodat hij mee kon doen met jamsessies in Toomler.

Ben won de Clifford Brown/Stan Getz award, waardoor hij op een muzikaal avontuur door Amerika mocht. Vervolgens won hij als duo met zijn broer het Prinses Christina Concours. Met vier andere aanstormende talenten - trompettist Rik Mol, bassist Clemens van Feen en drummer Flin van Hemmen en wederom zijn broer - vormt hij de Young Allstars. En hij heeft zijn eigen Ben van Gelder Quartet.

Dit jaar kreeg hij de Deloitte Jazz Award toegekend, 20.000 euro groot. Wat hij met het geld gaat doen, weet hij nog niet. Van Gelder: "Het is zo veel, dat ik er maar eens goed over na moet denken. Misschien ga ik een cd opnemen. Misschien koop ik een instrument voor erbij, een klarinet of een dwarsfluit."

Tegenwoordig woont Van Gelder in New York, waar hij sinds zijn zeventiende studeert aan de New School University for jazz & contemporary music. Deze zomer verblijft hij vooral in Groningen, bij zijn ouders. En hij treedt zo nu en dan op in Nederland.

Zijn leven in New York bestaat nog altijd voor negentig procent uit muziek. Van Gelder: "Ik studeer nu behalve aan het conservatorium ook filosofie aan de New School, maar ik weet niet of ik die studie afmaak."

"Ik ben ongeveer 15 é 20 uur per week op school. Ik studeer 4 é 5 uur saxofoon. Dan ga ik veel jamsessies af. Het is in New York gebruikelijk dat je dat bij mensen thuis doet. En ik ga ook naar veel concerten toe, naar kleinere betaalbare undergroundclubs zoals Smiles, of Fat Cat of de Fifty Five Bar. En dan wil ik af en toe ook nog wel eens wat leuks doen, naar het strand of naar een museum."

Of zijn generatie een eigen stijl heeft, weet Van Gelder niet. "Ik speel en luister heel veel naar alle soorten muziek, naar jazz, naar Jamiroquai, Christina Aguilera, Alicia Keys of naar klassiek. Ik zoek mijn eigen stem."

Nederlands talent studeert al een jaar aan de New York School University for Jazz.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #1 on: 01 August 2007, 00:56:08 »
Ik had met het christina concours meegedaan waar hij ook aan meedeed!

hele aardige kerel! ook op msn toegevoegd toen, hele leuke gast!

hij gaat echt BIJZONDER goed! voor zn leeftijd is hij echt de beste in europa kan ik denk ik wel zeggen! hij word een cat!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 01 August 2007, 07:53:07 »
Ik verplaats je topic even naar Artiesten.
Even voorstellen is alleen voor nieuwe leden om zich even voor te stellen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo