Author Topic: Welke Lady zal ik kopen?  (Read 3869 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
Welke Lady zal ik kopen?
« on: 05 August 2007, 02:35:29 »
Zoals ik in m'n voorstelberichtje heb geschreven ben ik gevallen voor een Lady met karakter (haar uiterlijk is niet zo mooi meer). Dit is een Conn 6M Ladyface alt van eind jaren 40. Momenteel huur ik haar nog maar ik denk er sterk over om haar te kopen als de huurtermijn er op zit. Tot zover lijkt alles dus in orde. :D

Maar ja, dan ga je toch eens wat informatie inwinnen op internet en dan blijkt dat deze Lady niet uit de "gouden" periode van Conn is. Het ergste schijnt nog te zijn dat ze rechte toongaten heeft en niet meer de gerolde toongaten die o zo belangrijk zouden zijn voor het geluid.  :(   Goed, dus toch maar wat exemplaren uit de goede periode gaan proberen...  

Maarten Prins had nog een 26M in de aanbieding, de 26M is een soort "opgevoerde" 6M: het mechaniek is op allerlei manieren verbeterd en verder is het gewoon een top 6M. Bovendien uit de goede periode met gerolde toongaten! M'n verwachtingen waren hooggespannen en ik had er wel een ritje naar Zeeland voor over. Helaas vond ik de klank niet beter, wel anders maar "mijn" 6M vond ik toch wat interessanter. Het linker plateau was overigens wel een stuk ergonomischer: het staat in een wat gunstiger hoek, verder was ik niet zo onder de indruk van al het mechanisch vertoon.

Wat me verder opviel is dat deze 26M hals een stuk korter was dan "mijn" 6M hals. Het scheelde zeker een cm. Het was ook een hals van type VIII (van mij is 7) en type VIII schijnt het helemaal te zijn als ik alles moet geloven. Die korte hals gaf wel een probleem: ik kon m'n mondstukken er niet ver opschuiven om niet te hoog te worden. En dat gaf hele rare stemmingsafwijkingen met name met de C*. Met lange hals is de stemming eigenlijk erg goed: Het beste is het om het mondstuk helemaal over het kurk te schuiven en dan met de microtuner af te stemmen (zoals het eigenlijk ook bedoeld is). Geeft goede resultaten met een C* en een Meyer 6. O ja, op beide instrumenten zit dus zo'n microtuner, ideaal, zeker in combinatie met zo'n Francois Louis binder.

Goed, na dit toch iets tegenvallende resultaat maar weer eens naar Harry Bakker afgereisd, daar hebben ze immers ook wel wat keus uit de "gouden" periode. Hier heb ik een andere 6M uit de gouden periode er naast gehad. Ook met de korte VIII hals: Toch maar weer proberen maar nu met de C* helemaal over het kurk geschoven en met de microtuner helemaal uitgedraaid, dat ging net qua stemming. Met de Meyer 6M had ik al iets meer marge maar de lange 7 hals is toch handiger.

Qua geluid was het nu wel moeilijker kiezen, deze VIII was ook gewoon erg goed, ook weer iets anders (iets helderer), maar beter? Was dit nu het grote verschil tussen gerolde en rechte toongaten???  :shock:  Ik was er niet echt van onder de indruk en ik zou er ook zeker niet de meerprijs voor over hebben.

Eigenlijk heb ik m'n keus dus nu wel gemaakt: ik blijf bij "mijn" Lady met rechte toongaten en "slechtere 7" hals. Een goed geluid en goede stemming, wat wens je nog meer. Maar ja, ergens knaagt het nog een beetje: Hoe kan het dat ik zo'n afwijkende ervaring heb dan al die goeroes op internet? Heb ik nog te weinig sax-uren gedraaid, of heb ik gewoon een afwijkende smaak? Hmmm, allebei denk ik  :wink:

Goed, dit is een lang verhaal geworden. Ik zou het wel leuk vinden om nog meer verhalen te lezen van forumleden die gestoeid hebben met Ladyfaces of Naked Ladies.  :wink:
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 05 August 2007, 02:48:47 »
Weet je... alles wat als "beter" wordt verkocht hoeft niet perse beter te zijn. Blijkbaar is je 6M met de rechte toongaten gewoon een goed stemmend en goed klinkende toeter. Als je er blij mee bent dan zou ik 'm lekker houden.

Offline johnvs

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 05 August 2007, 09:37:56 »
Volgens mij zijn de "gerolde" toongaten helemaal niet zo belangrijk voor het geluid. Het doel is voor zover ik weet:
 - de toongaten snijden niet in de polsters, deze laatste zouden daardoor langer meegaan
- door het grotere oppervlak zouden ze ook beter sluiten. Mijn ervaring hiermee is anders.

Nadeel: met gerolde toongaten meer last van plakken.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 05 August 2007, 09:55:01 »
Quote from: "johnvs"
Volgens mij zijn de "gerolde" toongaten helemaal niet zo belangrijk voor het geluid. Het doel is voor zover ik weet:
 - de toongaten snijden niet in de polsters, deze laatste zouden daardoor langer meegaan
- door het grotere oppervlak zouden ze ook beter sluiten. Mijn ervaring hiermee is anders.

Nadeel: met gerolde toongaten meer last van plakken.

Ben ik het helemaal mee eens. En bij aanschaf moet je erg goed opletten, indien de toongaten ooit niet goed vlak zij geweest en deze dus vlak gemaakt zijn, dan moet dit bij gerolde gaten gebeuren door het 'tillen' van de rol. Er zijn genoeg exemplaren waarbij men ooit toch met een vijl aan de slag is gegaan  :shock:

Ik zou me niet zo druk maken over wel of geen gerolde toongaten (omslagpunt ligt in de buurt van nummer 326xxx). De modellen met normale toongaten hebben zeker ook zo'n groot geluid, heb zelfs al zelf ondervonden. Richting de jaren 60 zijn ze wel iets eenvoudiger geworden en kwamen ook de nikkel kleppen erop en uiteindelijk verdween ook de lady van de beker. Die saxen klinken nog steeds als een 6m (en kosten net wat minder).

Laat je niet gek maken door alles wat er aan info te vinden is, neem de tijd om die info te laten inwerken, speel op de nodige toeters (neem eens een mondstuk met een wat grotere kamer mee, een C* op een Conn vraagt en beetje om stemmingsproblemen). Er zit genoeg verschil in de toeters van hetzelfde model onderling. Daar hebben alle merken last van.
Zorg dat je je goed thuis voelt op wat je nu hebt, kan je die altijd als referentiepunt gebruiken.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 05 August 2007, 11:51:14 »

Dat klopt dan met wat ik begrepen heb: dat gerolde toongaten moeilijker sluitend te maken zijn, juist door het grotere oppervlak heb je minder druk.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #5 on: 06 August 2007, 07:44:24 »
Zoals ik al vaak gezegd heb, de belangrijke zaken zijn:
Heb je een goed gebouwde goed afgestelde sax?
Bevalt die qua klank?
Bevalt die qua ergonomie?

Je moet de verhalen van de neergang van de Amerikaanse saxindustrie (geld trouwens niet voor Martin) met een korreltje zout nemen. Ook na die grens eind jaren 50 zijn er nog steeds erg goede saxen gebouwd....
Dit kan zelfs financieel goed zijn aangezien voor die saxen geen topprijzen gevraagd worden.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat er MISSCHIEN wel een betere sax voor je te vinden is.. Maar dat heeft niets te maken met zogenaamde "betere serienummer ranges" etc..
Is het mogelijk om eens een andere te proberen? DOEN. Wie weet wordt je verliefd, wie weet wordt je weer bewust van de goede keuze die je in het verleden hebt gemaakt die leidde tot je huidige sax...