Author Topic: Mijn chinese toeter,een ontroerend verhaal over vooroordelen  (Read 113438 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
Re: Mijn chinese toeter,een ontroerend verhaal over vooroordelen
« Reply #60 on: 14 August 2008, 22:57:22 »
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!! Nog een paar maal slapen en mijn nieuwe chinees
komt er aan!!! Saxello van Topsax - mijn favoriete spleetogenmerk (voor wie dat nog niet doorhad  :-D )
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
« Reply #61 on: 15 August 2008, 07:56:01 »
Dat wordt dan zeker een nieuw `draadje` ??
 :)
Is toch nog vlot gegaan, of niet?

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #62 on: 15 August 2008, 11:04:40 »
Quote from: "FB"
Dat wordt dan zeker een nieuw `draadje` ??
 :)
Is toch nog vlot gegaan, of niet?

Vlot? Nou, als ik een custom made sax binnen een maandje bij mij thuis heb dan
is dat zelfs meer dan vlot.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #63 on: 07 June 2009, 12:41:30 »
je hebt gelijk, maar opmerkingen in die trant, al dan niet 100X erger komen erg vaak voor.
Ik ben blij voor je dat je dat niet vaak hebt meegemaakt kennelijk.
Veel mensen zeggen op internet maar gewoon wat ze op de tong hebben liggen.
Ik lees er maar gewoon overheen als ik dat zie.

Het is niet anders: er zelf niet aan mee doen, meer kun je niet doen. (ook niet ondanks dat Chinezen over het algemeen meer openlijk racistisch zijn dan west-europeanen)

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #64 on: 08 June 2009, 15:35:11 »
Quote from: "koostenoos"
Ik ben blij, dat er eindelijk ook positieve berichten komen over instrumenten uit China.
Bovendien, als al de helft van je spullen en kleding uit China komt, waarom dan geen saxofoon?

Maar waarom nou weer grappen over spleetogen, spleetogenmerken en spleetjes als het over Chinezen gaat?
Gaat het de volgende keer over joden, negers, gereformeerden? Allemaal bevolkingen met uiterlijke kenmerken.
Ik geloof niet, dat dit forum is bedoeld om rassen, godsdiensten en culturen af te plassen.
Daar zijn wellicht andere forums voor te vinden?

Wat is dit nou weer voor compleet zinloze opmerking?  :?

Niemand heeft hier in negatieve zin over chinezen gesproken...
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #65 on: 08 June 2009, 17:03:44 »
Ik heb het meer als een soort van koosnaampje opgevat...Shofar was er kennelijk nogal over in zijn nopjes...
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #66 on: 08 June 2009, 17:05:13 »
Quote from: "Pieter"
Ik heb het meer als een soort van koosnaampje opgevat...Shofar was er kennelijk nogal over in zijn nopjes...

My thoughts exactly  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline jgoedhart

• Member
  • *
« Reply #67 on: 23 September 2009, 14:05:09 »
leuk verhaal zeg.......en een mooie toeter!

voor mensen die willen weten hoe en alt van TopSax klinkt luister hier:

ik moet zeggen dat ik er wel van sta te kijken hoe ie idd klinkt!

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #68 on: 23 September 2009, 15:26:34 »
Quote from: "jgoedhart"

:-)

Elke goeie saxofonist kan op zelfs een kermistoeter nog een behoorlijk geluid voortbrengen
en studio-opnames kan (en zullen vaak) je altijd wat bijwerken. Het is leuk voor de aardigheid
maar uiteindelijk is het belangrijk hoe JIJ op zo'n toeter zal klinken en niet hoe een (meestal goed betaalde)
pro klinkt op zo'n toeter.

Een vriend van me die al bijna 50 jaar sax speelt kan mijn LC black edition alt laten klinken als een oude Amerikaan...maar dat heeft in de eerste plaats met zijn kunde te maken.

Ondertussen is mijn Topsax tenor al een hele tijd de deur uit - vervangen door een toeter die toch nog een stuk beter is. Mijn Topsax Saxello, die staat ook te koop.

Geen kwaad woord over de tenor, heb er plezier aan gehad, goeie toeter, maar ik wou meer.
Ik ben ook volledig afgestapt van die vintage look.

Offline jgoedhart

• Member
  • *
« Reply #69 on: 23 September 2009, 19:01:11 »
Quote from: "Shofar"

:-)

Elke goeie saxofonist kan op zelfs een kermistoeter nog een behoorlijk geluid voortbrengen
en studio-opnames kan (en zullen vaak) je altijd wat bijwerken. Het is leuk voor de aardigheid
maar uiteindelijk is het belangrijk hoe JIJ op zo'n toeter zal klinken en niet hoe een (meestal goed betaalde)
pro klinkt op zo'n toeter.

Een vriend van me die al bijna 50 jaar sax speelt kan mijn LC black edition alt laten klinken als een oude Amerikaan...maar dat heeft in de eerste plaats met zijn kunde te maken.

Ondertussen is mijn Topsax tenor al een hele tijd de deur uit - vervangen door een toeter die toch nog een stuk beter is. Mijn Topsax Saxello, die staat ook te koop.

Geen kwaad woord over de tenor, heb er plezier aan gehad, goeie toeter, maar ik wou meer.
Ik ben ook volledig afgestapt van die vintage look.

voordat ik ueberhaupt na denk om een andere toeter te kopen wil ik er eerst zelf op spelen, dus uitproberen.
Het verhaal dat elke goede saxspeler een goed geluid voort kan brengen ookal is het een goedkoop ding kan ik het alleen maar over eens zijn. Ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt  :)  Los daarvan kan ik andere forums ( sax on the web ) gelijkwaardige verhalen vinden. Voornamelijk enthousiast dus.
maar je was er zo lyrisch over en zelfs je leerar......hoezo deed je hem dan toch weg?

deHerbergier

• Guest
« Reply #70 on: 23 September 2009, 20:01:00 »
Een sax doe je weg omdat je een betere heb. Ik heb mijn Topsax saxello, een prima toeter, verkocht omdat ik een Eastman sopraan had. Die laatste was een stuk beter dan de topsax. Mijn eastman heb ik verkocht omdat ik ben overgestapt op een Yanagisawa... Tja en daar hoe je niets over te vertellen, de kwaliteit van die toeters mag bekend veronderstelt worden.

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #71 on: 23 September 2009, 21:41:00 »
maar je was er zo lyrisch over en zelfs je leerar......hoezo deed je hem dan toch weg?

Wel..eigenlijk heeft de Herbergier het al verteld :-)
Ik ben van "goed" naar "beter" gegaan.

De Legend tenor was prijs/kwaliteit echt goed. Dat was ook zo tot verwondering van mijn toenmalige lerares. Als je de prijzen van een Yamaha, Selmer, Yana of Keil naast die van de Legend zet...nou, dan is de keus snel gemaakt!
Ik heb genoten van mijn Legend - en dat kan je op het forum uitvoerig lezen. Maar dan evolueer je als saxofonist, begin je te experimenteren en leer je andere dingen kennen. Zo ging dat ook bij mij.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben op zoek gegaan naar een saxmerk die prijs/ kwaliteit iets meer kon bieden - en nu moet ik opletten dat dit geen verkoopspraatje begint te worden - en heb ik LC ontdekt, het merk die ik nu vertegenwoordig binnen Europa. Ik liet een paar sample-toeters over komen en ben uiteindelijk naar de fabriek gegaan in Taiwan om kennis te maken met de mensen achter de saxofoons.

Mijn LC tenor is een stukje duurder dan de Legend tenor maar ik krijg er ook een stuk meer voor in de plaats.

Bij de Herbergier zie je hetzelfde verhaal...begonnen op een leuke en vooral goedkope Chinese toeter (er zijn ook dure Chinese toeters) maar uiteindelijk ontdek je dat het prijsverschil wel met meer te maken heeft dan met het feit dat de Chinese loonkost zo laag is.

Ik denk dat veel beginners dezelfde "fout" maken door te gaan zoeken naar een zo goedkoop mogelijke toeter om dan uiteindelijk wat later toch wat meer te betalen voor een deftige toeter. Ik had al geluk dat ik een legend had gekocht en geen Stagg zoals ik eerst van plan was. Het beste wat ik kan aanbevelen als je niet té veel wil betalen is een deftige toeter huren om dan te zien of je verder wil gaan met sax spelen of niet.

Ik wil wel graag nog een goeie ouwe Amerikaan aanschaffen als aanvulling

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #72 on: 23 September 2009, 23:03:07 »

De kans is dan groot dat je LC ook op marktplaats komt te staan als je eenmaal een goede Amerikaan in je handen hebt  :twisted:   :-D

Offline platenspeler

• Member
  • *
« Reply #73 on: 23 September 2009, 23:20:20 »
Quote from: "Tony"

De kans is dan groot dat je LC ook op marktplaats komt te staan als je eenmaal een goede Amerikaan in je handen hebt  :twisted:   :-D ... (heb er ook last van)

t: Martin Committee III, Martin HC Committee I a: Martin HC Master, Martin Handcraft, Conn 50M c: Martin Handcraft[/color]

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #74 on: 24 September 2009, 07:21:51 »
Quote from: "Tony"

De kans is dan groot dat je LC ook op marktplaats komt te staan als je eenmaal een goede Amerikaan in je handen hebt  :twisted:   :-D Ik heb al wat goeie Amerikanen in handen gehad - een vriend van me waar ik mee samenwerk heeft er behoorlijk wat staan...meer dan de doorsnee saxwinkel durf ik stellen. Maar die aplicatuur, dat is wennen. Het gemak van een moderne sax is toch wel prioritair (momenteel).

Ik wil een ouwe Amerikaan, in de eerste plaats omdat ik gewoon gek ben op ouwe dingen met geschiedenis en
ik ben dan ook grootgebracht met de muziek van eind de jaren 30, 40 en 50...
Franse toeters kunnen me iets minder bekoren maar dat is dan vooral gebaseerd op een emotionele, subjectieve reden  - en ik geef grif toe dat ik bevooroordeeld ben (aren't we all?) :-)