Author Topic: King Super 20, wie weet er meer over de verschillende series  (Read 7953 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
Zoals ik hier al eens vermeld heb, koester ik de wens ooit een King Super 20 te mogen bezitten. Nou vind ik de oudjes (met de gravures op de lage kleppen) natuurlijk erg tof maar ja: de centen hè!

Nu ben ik een wat jongere Super 20 tegengekomen (tussen 1975 en 1980) maar heb me ooit eens laten vertellen dat recentere Amerikanen vaak minder zijn. Heeft er iemand ervaring met jongere super 20's? Zijn deze echt veel minder? Te vergelijken met....?
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #1 on: 28 August 2007, 12:10:40 »
Ga ook eens neuzen op het saxontheweb.net forum..
Moet genoeg over te vinden zijn...

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 28 August 2007, 12:12:55 »
uit de info daar werd ik niet zo heel veel wijzer... De latere types kwamen niet erg veel aan bod...
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 28 August 2007, 16:57:45 »
Quote from: "the martin"
Een paar interessante pagina's
http://www.saxgourmet.com/king__saxophones.htm

Thanx! Misschien had ik niet helemaal goed gegoogled  :oops: .Ik plaats dit stukje (waaruit blijkt dat de latere types inderdaad minder waren) nog even hier voor andere geïnteresseerden:  

After World War II, King introduced the legendary Super 20. The early examples were essentially Zephyr Specials with more elaborate engraving, but with a different neck. This neck, designed by Fred Meyer (U.S. Patent 2533389 granted December 12, 1950) was intended to provide more positive sealing and a lighter action, and became the trademark of the Super 20.  The initial run of Super 20’s had the three ring strap hook of the Zephyr Special, and mother of pearl key touches.  The left hand pinky cluster was changed around serial number 300,000 and the sterling silver neck became an option around serial number 340,000. The mother of pearl touches were discontinued, but a Super 20 baritone was made available. A silver neck was standard on the baritone, and I’ve seen one with a sterling silver bell. The socket neck was deleted around 390,000 and at 426,000 the production was moved from Cleveland to a new facility at Eastlake, Ohio. The underslung octave mechanism was discontinued, and these horns are generally considered to be of lesser quality and not as desirable. King was losing money on every Super 20 produced, and the line was discontinued in 1975. However, there are reliable reports of Super 20 horns with high serial numbers indicating later production dates. I can only assume that these instruments were produced from left over parts inventories.

Verder
http://www.saxpics.com/king/s20.htm
http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Sax ... _tenor.htm

Kijk, daar worden we wijzer van!

Offline Sjax

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 28 August 2007, 21:27:15 »
Hoi S20-belangstellenden,

Het verhaal dat de S20s in de loop van de tijd slechter zijn geworden zal wel een kern van waarheid bevatten, maar ik ben toch ook wel benieuwd hoe groot de verschillen nu werkelijk zijn. Een hoop versoberingen zijn kosmetisch van aard (minder gravering, minder parelmoer, etc.). Dat is jammer, maar dat verandert niets aan de klank. Ik geloof niet dat ik ergens heb gelezen dat de legering is veranderd, of het ontwerp van de body is gewijzigd. En die oudee vorm octaafklep (underslung) zal het mechaniek misschien sneller maken en er hipper uitzien, maar aan de klank zal het niets veranderen.

De verhuizing van Cleveland naar Eastlake zou een keerpunt zijn geweest. Maar ik las laatst dat er weinig redenen zijn om aan te nemen dat dat een verslechtering was. Cleveland en Eastlake liggen niet ver van elkaar, en veel van de werknemers die in Cleveland werkten, werkten ook weer gewoon in Eastlake. Dus zo simpel is het waarschijnlijk allemaal niet.

Wat me ook wel opvalt is dat veel van de informatie die je vindt over de geschiedenis van de Super 20 uiteindelijk weer verwijst naar dat ene verhaal van saxgourmet.com / saxpics.com.
Zelf uitproberen en zelf een oordeel vellen zou natuulrijk het beste zijn, maar dat valt niet mee. Je vindt niet zo maar een winkel waar je een aantal Super 20s uit verschillende perioden naast elkaar hebt staan en kunt vergelijken.

Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een Super 20 tenor (Eastlake, 1970) en een S20 bariton (Cleveland, 1965). Maar vergelijken kan ik niet: de enige andere Super 20 die ik heb geprobeerd was een tenor die ook rond 1970 is gebouwd. En een andere S20 bariton heb ik nooit gezien, die zijn nogal zeldzaam.
Allebei prima instrumenten, waar ik erg tevreden mee ben. Maar ik blijf wel nieuwsgierig naar een oudere tenor. Misschien mis ik toch wat ?? :)

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 29 August 2007, 00:02:02 »
Quote from: "Sjax"

En die oudee vorm octaafklep (underslung) zal het mechaniek misschien sneller maken en er hipper uitzien, maar aan de klank zal het niets veranderen.

Tsja dat maakt denk ik wel degelijk verschil. Het is niet alleen het octaafmechanisme, de hele hals is anders. En de assemblage zal misschien wat minder zijn....??? Ik bedoel t blijft een samenraapselsax

Inmiddels contact gehad met de verkoper en er staat een bezichtiging gepland!

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 29 August 2007, 08:03:51 »
Dat is het "mooie" van internet...
Al de verhalen kun je maar op één manier checken!
Door zelf uit te proberen.

EN wat de één geweldig vind (Laten we de King Zephyr als voorbeeld gebruiken) vind de ander bagger (Ik dus).
Zelf proberen blijft het credo

Have fun

Offline Sjax

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 29 August 2007, 08:10:11 »
Quote from: "Smelly Jelly"

En die oudee vorm octaafklep (underslung) zal het mechaniek misschien sneller maken en er hipper uitzien, maar aan de klank zal het niets veranderen.

Tsja dat maakt denk ik wel degelijk verschil. Het is niet alleen het octaafmechanisme, de hele hals is anders. En de assemblage zal misschien wat minder zijn....??? Ik bedoel t blijft een samenraapselsax

Misschien heb je gelijk en is het een stuk minder. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.

Trouwens, op welke S20s (welk bouwjaar) heb je wel eens gespeeld, en wat vond je daarvan?

Inmiddels contact gehad met de verkoper en er staat een bezichtiging gepland!

Da's mooi! Een tenor?

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 29 August 2007, 09:14:19 »
Trouwens, op welke S20s (welk bouwjaar) heb je wel eens gespeeld, en wat vond je daarvan?

Ik heb wel eens op zo'n oudje met gravures op de kleppen en zilveren hals gespeeld. Ongelooflijke sax!

Da's mooi! Een tenor?

Yep! Probleem is alleen dat ze wat mij betreft veel te veel vragen (2400, is niet eens zo heel veel maar ja ik zie bij die links van the Martin ook lagere prijzen genoemd worden)

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 29 August 2007, 09:52:21 »
Let wel op dat het daar om Amerikaanse prijzen gaat...

Offline Paul

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 29 August 2007, 11:43:12 »

Waar is daar?
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 29 August 2007, 11:57:31 »
saxgourmet.com

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 29 August 2007, 16:15:38 »

ja maar dan zou toch juist dit latere type (dat dus kennelijk vooral of zelfs alleen in Europa is verkocht) daar duurder moeten zijn? Of sla ik nou de plank mis.

Die Britse site noemt iig een prijs van ongeveer 700 GBP......

edit: das ook wel weer erg laag, maar 2400 vind ik toch wat veel Het gaat hier immers om een type NA het stopzetten van de S20 productie. Dus ik trek nog wat extra af van het bedrag dat saxgourmet voor de latere series noemt...

Offline Sjax

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 30 August 2007, 00:15:17 »
Da's mooi! Een tenor?

Yep! Probleem is alleen dat ze wat mij betreft veel te veel vragen (2400, is niet eens zo heel veel maar ja ik zie bij die links van the Martin ook lagere prijzen genoemd worden)

Is wel lastig om te bepalen wat nou een redelijke/gangbare prijs is. Die prijzen variëren nogal, ook omdat het aanbod niet zo groot is, denk ik.
De vraagprijs voor eentje uit 1970 is in de (duurdere) winkel ook al gauw 3500 euro (wat wel heel veel meer is dan de Amerikaanse prijzen). Maar zelf heb ik voor mijn 1970 tenor 2000 euro betaald (niet particulier, maar via een on-line handelaar). Dat was wel een redelijke prijs, denk ik (in goede staat, originele koffer). Op Marktplaats zie ik wel eens jongere S20s, waar ook nog zo'n 2500 voor gevraagd wordt. Wat ze uiteindelijk opbrengen weet je natuurlijk niet, maar ze staan vaak wel lang te koop, dat zegt ook wel wat.