Author Topic: Octaafklep verbogen door koffer?!  (Read 10208 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Anacho

• Member
  • *
Octaafklep verbogen door koffer?!
« on: 08 September 2007, 01:01:46 »
Van de week bracht ik mijn Selmer Super Action 80 II weg voor een onderhoudsbeurt, de eerste sinds ik hem heb gekocht 5 jaar geleden (jaja :oops:). Ik had al enige tijd last met octaveren, vooral de hoogste noten. Die man kijkt ernaar en zegt, de pal van je octaafklep is helemaal verbogen (zeg maar het stokje dat naar de hals loopt en de bovenste octaafklep opent). Blijkt dat de koffer daar gewoon te krap is... een originele Selmer koffer nota bene, ik snap niet hoe dat kan.

Iemand anders dat wel eens meegemaakt?
En is zo'n koffer aan te passen zodat het niet meer gebeurt?

Gaat om deze (verder fijne) koffer:

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 08 September 2007, 10:08:21 »
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat aan de koffer ligt. Deze hebben toch een zachte vulling? Maar dat deel van je octaafklep is wel kwetsbaar. Let er eens op of je er zelf niet aan pakt terwijl je bv aan het schoonmaken bent. Die van mij is ook wel eens verbogen, gewoon teruggebogen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 08 September 2007, 10:36:03 »
Wil die meneer jou niet gewoon een nieuwe koffer verkopen?! :x
Misschien is hij wel  verbogen met het plaatsen of verwijderen van de hals.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 08 September 2007, 10:39:12 »
Als je je Sax in je koffer doet. Heb je dan wel die dop er op?

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #4 on: 08 September 2007, 10:49:11 »
Quote from: "Tony"
Als je je Sax in je koffer doet. Heb je dan wel die dop er op?

of koop een Padsaver, daar zit zo'n dopje aan....... maar gebruik 'm alleen voor transport ( de meningen zijn verdeeld maar die "plumeau"  er altijd in laten zitten ( behalve tijdens het spelen     :lol:  )   schijnt ook weer niet goed te zijn......

:? ......en daar waren ze toch voor uitgevonden....... :?

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 08 September 2007, 12:59:04 »
Ja de dop zit er altijd op, palletje is gewoon tegen de dop aan gebogen.
Ik ben er altijd super voorzichtig mee, lijkt me stug dat ik er iets mee te maken heb 8).

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 08 September 2007, 13:11:28 »
stop je hem niet verkeerd om in de koffer  :-D ?

ik vind het een raar verhaal. ik had vroeger, voor mijn vorige alt, ook zo'n koffer, en voor zover ik me herinner had hij gewoon een zachte vulling. Het lijkt me niet dat die vulling de octaafklep kan verbuigen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #7 on: 08 September 2007, 14:15:24 »
Ik heb hem ook altijd in mijn tenor zitten, maakt verder niet echt veel uit, al hangen er soms wat pluisjes vast  :lol:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 08 September 2007, 16:41:11 »
De vulling is niet zo heel zacht, dan zou de saxofoon immers niet stevig liggen. Hij is bovenaan gewoon krap en leunt daar met het palletje op de koffer, niet zo gek dat er dan druk op komt te staan.

Hij wordt nu nagekeken in ieder geval, even afwachten wat er allemaal mis is...  [-o<

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #9 on: 08 September 2007, 18:02:36 »
Quote from: "CrashTestDummuy"
echt waar? ik heb hem er namelijk altijd in zitten, is het zo erg dan? en wat is het probleem dan precies? XD

Of zijn het alleen maar "roddels"?

Dan kan het vocht nog steeds op de binnenwand van je sax komen... En de pluisjes kunnen ook overal tussen komen ;)

Off-topic,
hoe kom je aan je gebruikersnaam? Misschien van Eric Marienthal, die heeft volgens mij een liedje die zo heet :) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 08 September 2007, 23:26:06 »
Meningen zijn inderdaad verschillend over de 'plumeau's' (padsavers) in je instrument laten zitten.
Wat ik het meest daarover gehoord heb, is dat je het ding maximaal ongeveer een half uur kunt laten zitten, en daarna er toch wel weer moet uithalen, zodat het instrument verder  goed kan drogen.
Hetzelfde dat je altijd je koffer potdicht doet, schijnt toch weer beter te zijn als er ietsje gelucht wordt...
Maar daarnaast is zilver weer gevoeliger voor licht, dus wel zo donker mogelijk opbergen.

Amen.
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #11 on: 09 September 2007, 00:34:07 »
ik laat altijd mn padsaver erin zitten, en heb nooit problemen gehad. ik heb precies dezelfde koffer en gooi er best mee (reizen blabla) en heb nog nooit iets in de koffer verbogen.

altijd als je je sax in de koffer doet een stop erin, of alleen een dop, of een padsaver, wat ik je meer aanraad. ik had van mn leraar gehoord dat het goed is voor je sax als je een padsaver gebruikt, dat je af en toe de padsaver moet schoonmaken met water een keer in de zoveel tijd, en dat het ook geen kwaad kan als je de koffer af en toe open zet voor de polsters. heb je nooit plakkende kleppen.
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 09 September 2007, 18:48:13 »
Quote from: "saxy-benny"
ik laat altijd mn padsaver erin zitten, en heb nooit problemen gehad. ik heb precies dezelfde koffer en gooi er best mee (reizen blabla) en heb nog nooit iets in de koffer verbogen.

altijd als je je sax in de koffer doet een stop erin, of alleen een dop, of een padsaver, wat ik je meer aanraad. ik had van mn leraar gehoord dat het goed is voor je sax als je een padsaver gebruikt, dat je af en toe de padsaver moet schoonmaken met water een keer in de zoveel tijd, en dat het ook geen kwaad kan als je de koffer af en toe open zet voor de polsters. heb je nooit plakkende kleppen.

Ik weet dus niet zeker of het door de koffer komt maar ik weet wel zeker dat er geen tik tegenaan gekomen is ofzo, ik ben er heel zuinig op. Pak 'm ook altijd netjes bij de beker vast en niet boven. Zal nog wel even goed kijken hoe hij in de koffer ligt en of ik daar misschien iets aan kan doen.

Zo'n padsaver heb ik niet, als dat helpt koop ik die wel een keer een. Plakkende kleppen heb ik ook vaak, heel irritant als je c klep vastzit wanneer je een cis wil spelen, een heel stuk lang :P.

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 11 September 2007, 01:36:31 »
http://www.hummelsaxofoons.com/tips/arc ... /index.php

http://www.saxtrader.nl/SXT_CDML/jbeste ... ndegis.htm

Richtlijnen als je een saxofoon gaat  bespelen en wanneer je gespeeld hebt.

Voor het spelen.
Als je de sax uit de koffer haalt, pak hem dan aan de beker op en ondersteun hem met je andere hand.
Als je hem te stevig in de assen grijpt, loop je risico dat er iets verbuigt.
Voordat  je het riet op het mondstuk zet, maak je het eerst nat, anders trilt het niet lekker.
En dan:
Schuif de rietbinder over het mondstuk, een tikkie minder ver dan waar hij uiteindelijk komt te zitten.
Schuif het natte rietje onder de rietbinder en zorg dat de randen en de tip precies gelijk lopen met de randen en tip van het mondstuk.
Hou het mondstuk tussen duim en wijsvinger, zodat je ook meteen het rietje aan de zijkanten vastklemt en schuif de rietbinder verder naar beneden.
Nog even kijken of het riet goed vastzit, en dan de rietbinder vastdraaien, niet te vast, want dan kan het riet niet voldoende trillen.
Tips;  Soms klinkt een riet beter wanneer dit een fractie lager,of juist hoger zit dan de mondstuktip, of  als het iets naar links of rechts geschoven wordt.
De rietbinder is aan de ene kant wat groter als aan de andere kant, het mondstuk ook..
Plaats de rietbinder dus goed om.
Zet het mondstuk met het riet op de hals en steek daarna de hals in de  body van de sax.
Een beetje heen en weer draaien is beter dan hem er gewoon hard op te duwen.
Draai het vleugelmoertje waarmee  de hals vastzet wordt voorzichtig aan. Vast is vast.
Veel saxofonisten houden hun toeter niet recht voor zich, maar een beetje richting rechts.
Dan is het makkelijk om de hals iets naar links te laten wijzen.
Een koude sax spreekt niet makkelijk aan en hij klinkt vaak vals en te laag.
Warmblazen doe je door gewoon te gaan spelen, of door eerst een boel adem door de sax te blazen, zonder een toon te maken. Dat gaat sneller als je daarbij een doek in de beker stopt.
Een sax kan te hoog en te laag klinken of precies stemmen.
Stemmen doe je door het mondstuk verder of minder ver over de hals te schuiven.
Om te onthouden; hoe korter, hoe hoger en hoe langer hoe lager de sax klinkt.
Na het spelen;
Als  de sax nooit schoonmaakt wordt, merk je dat aan het mondstuk; dat gaat steeds merkwaardiger ruiken…
Schoonmaken dus als je de laatste noot geblazen hebt.
Het riet;  Het riet voorzichtig droog maken langs je kleren of een lapje. (voorkeur katoen)
Nog beter; eerst even afspoelen met water, en dan pas afdrogen. Afdrogen doe je naar de tip van het riet toe.
Bewaar de rieten in een rietenhouder, dan beschadigen ze niet en ze blijven recht.
Speel je elke dag, dan kun je het afgedroogde riet ook op het mondstuk laten zitten.
Daarmee loop je wel het risico dat het riet  gaat golven.
Laat je het riet op het mondstuk zitten, zet  dan de beschermkap op het mondstuk.

De body.  Als je op een sax blaast, slaat het vocht van je adem neer op het metaal binnen in de body.
Condens genoemd. Op zich niet zo erg. Erger is dat het vocht  ook in het leer van de polsters trekt. Je polsters zuigen het als het ware op. Doe je hier niets mee, dan gebeurt  er met de polsters wat er met je schoenen gebeurt als je ze na een regenbui kort bij de verwarming zet. Ze drogen uit en worden hard.
Harde polsters sluiten de toongaten niet goed af.
Padsaver of wisser? De beste manier om je polsters zo lang mogelijk goed te houden?
De ene saxofonist zweert bij een padsaver,  de andere kiest voor een wisser.
Padsaver.Een padsaver is een lang  pluizig ding dat je na het spelen in de body van je sax steekt. Hij neemt het ergste vocht op en zorgt ervoor dat de polsters niet nat achterblijven. Veel saxofonisten laten de padsaver in de sax zitten als ze niet spelen. Dat is niet de beste oplossing. Beter is om de padsaver er weer uit te halen en de koffer op een kier zetten, als je thuis bent.  Dan kunnen de polsters langzaam drogen. Een nadeel,  padsavers zijn pluizig en zorgen voor extra stof in de koffer en de sax.Wisser. Een wisser is een zemen lap of een gewone katoenen zak doek aan een touwtje. Die trek je na het spelen door je sax, zodat het ergste vocht eruit is. Ook dan moet je thuis de koffer op een kier zetten, zodat de sax kan drogen.
De neckstop; Een neckstop of octaafdop beschemt het stangetje dat de hoogste octaafklep bedient,als de sax in de koffer ligt. (geld niet voor de sopraan sax)
De Neckstop is gemaakt van  kunststof of metaal. Steek deze in de body van je sax als je hem opbergt.
De hals en het mondstuk Om de ergste vochtigheid uit de hals van de sax te halen, zijn er kleinere  wissers te koop, of een kleine zakdoek met een koordje en een gewichtje. Gewoon even dor de hals trekken na het spelen. Neem je meteen andere vuil mee dat zich anders ophoopt. Met het mondstuk doe je precies hetzelfde. Poets daarna met een droge doek je sax, speciaal op de plaatsen waar je hem vasthoud met spelen.
Er zijn speciale hoesjes voor mondstuk en hals als je deze in de koffer legt. Veel saxofonisten wikkelen ze gewoon in een oude thee of stofdoek.
Mondstuk en hals niet bij elkaar in een doek wikkelen, dit beschadigt de hals en het mondstuk.
Zet een sax nooit langere tijd op een standaard in de zon of bij een verwarming, de polsters drogen dan uit en sluiten niet meer.
Onderhoud: Als je doet wat je voorgaand gelezen hebt, vraagt een sax weinig onderhoud.
Sleutelen aan een sax hoef je nauwelijks te doen.
Dat is en blijft voor het allergrootste deel werk voor de vakman.
Gebruik geen koper of zilverpoets of andere poetsen, de resten hiervan kruipen tussen de assen en scharnierpunten. Deze lopen dan stroever.
Poets de sax met een zachte doek, bij een verzilverde sax met een zilverdoek.
Gebruik met poetsen bij moeilijk bereikbare plaatsen wattenstaafjes en een klein kwastje.
Het mondstuk af en toe schoonmaken met lauw water en een scheutje schoonmaak azijn. echter maar heel even anders verkleurt het mondstuk.
Nooit met een afwasmiddel, dat verkleurt direct. Het mondstuk ook niet in water laten weken.
Was af en toe ook de padsaver of wisser uit, maar laat hem wel eerst goed drogen voor het gebruik.
Blijft een polster plakken? Strooi wat talkpoeder op een papiertje en schuif dit tussen de polster en het toongat. Sluit nu zachtjes de klep en trek het papiertje op en neer zodat poeder op de polster kleeft.
Af en toe wat kurkvet op de kurk van de hals aanbrengen, dan gaat de kurk langer mee.
Zuig met een stofzuiger af en toe je sax koffer schoon. (pluis en andere zaken verwijderen)
(met dank aan Frans V.)

http://www.saxshop.nl/index1.html
Yamaha cleaning paper € 7,50    

!
Voor het schoonmaken tussen de polsters en de toonrand
<!-- MakeFullWidth0 --><!-- MakeFullWidth1 --><!-- MakeFullWidth2 --><!-- MakeFullWidth3 --><!-- MakeFullWidth4 --><!-- MakeFullWidth5 --><!-- MakeFullWidth6 --><!-- MakeFullWidth7 --><!-- MakeFullWidth8 --><!-- MakeFullWidth9 -->
Yamaha powder paper € 7,50    

!
Voor als de kleppen plakken.
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 12 September 2007, 09:16:13 »
Mmm mmm mmm mmm.... :)

Sax is terug van onderhoudsbeurt. Heel raar verhaal, ze waren er uuuuren mee bezig geweest, andere mondstukken, andere halzen, maar het kwam erop neer dat mijn sax gewoon een enfant terrible is en moet worden opgevoed...

Heb ik weer :-D.