mondstuk etc... voor oude Conn 10M

Started by strangersinthenight, 18 September 2007, 22:54:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

anzy

Gefeliciteerd met je LadyFace!

Ik speel zelf geen tenor, maar ik las ook over het Dukoff verhaal in dit draadje. Zelf ben ik sinds zaterdag een zeer tevreden eigenaresse van een Dukoff 5L.
Op //http://www.dukoff.com/Bobby%20Dukoff%20Products.htm kun je meer lezen over de eigenschappen van de verschillende letters die in de types voorkomen. Ik heb een L5, L5 zit tussen C80* en C80**, meer in de buurt van de **. De L heewft een vrij grote kamer.

Ze zijn van 'Silverite' gemaakt, daar lees je meer over op de site van Dukoff. Een metaal dat goed zou resoneren, maar niet het hardste metaal is.

Ze staan bekend als scheurijzers. Eigenlijk wilde ik een ebonieten mondstuk, ik dacht aan een Meyer of Lebayle. Voor de grap wilde ik een echt scheurijzer proberen, dat was de L5 waarmee ik naar huis ben gegaan. Zelf ben ik er heel erg over te spreken. Hij klinkt heel zuiver in het hoge register, erg direct, als je zacht speelt is het echt een heel mooi en lief geluid, maar scheuren kan hij zeker. Ik wilde graag een iets jazzier geluid (ik klink heel erg braaf en klassiek). Je kunt er vreselijk snoeihard op losgaan, maar hij is erg controleerbaar, erg veelzijdig.
Beetje een verrassing.
Als je Dukoff wilt proberen, probeer meerdere mondstukken, omdat ze allemaal kleine afwerkingsverschillen kunnen hebben, er schijnen mindere mondstukken tussen te zitten.
Zowel saxshop.nl in deventer als saxcompany.nl hebben nog Dukoffs voor tenor op vooraad (saxcompany iets goedkoper).

En mocht je voor een Dukoff gaan, dan moet je ook nog een andere ligatuur erbij kopen, de standaard ligatuur die je erbij krijgt is echt aan de krappe kant. Als je er een riet in doet, en de rietbinder vastmaakt, steekt hij een paar mm over de toonkamer heen, bij mij blijft er daardoor minder dan 2 cm mondstuk over. (snel op zoek naar een BG of Francois Louis, dus!)

Over de ruwheid: dat valt reuze mee. Vrij glad van binnen, inde hoekjes zie je vijlkrasjes.

Wat vind je niet fijn aan VanDooren?
En welk type VanDooren gebruik je? VanDooren ZZ rieten zijn bijv. zachter dan de klasiek.
Ze zijn wel wat stug, je moet ze inspelen, en ze geven weerstand, wat sommige mensen prettig vinden.
Experimenteer eens met bijv. Rico Royal. De gewone Rico rieten zijn wat grof van struktuur, maar de Royal vind ik een puik riet, zelfs nieuwe rieten spelen gelijk lekker weg.
Gewoon een kwestie van proberen.
Er zijn ook zaken waar je een proefset kunt samen stellen van verschillende merken en verschillende diktes.
Of je kunt een aantal losse rieten halen.
http://www.myspace.com/anzila

dolnet alt+ dukoff

Tony

Quote from: "anzy"Gefeliciteerd met je LadyFace!
Zelf ben ik sinds zaterdag een zeer tevreden eigenaresse van een Dukoff 5L.

Lekkere mondstukken he? 'k Heb voor de tenor een 8L gehad.  Gefeliciteerd ermee!
Ik speelde 'm met een Francois Louis binden en LaVoz rieten. Goede combi (voor mij dan).

Willem

Anzy schreef:
'Zelf ben ik er heel erg over te spreken. Hij klinkt heel zuiver in het hoge register, erg direct, als je zacht speelt is het echt een heel mooi en lief geluid, maar scheuren kan hij zeker'

Ben ik het helemaal mee eens!

Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

anzy

Hoi Willem,
wat leuk dat jij ook op een Dolnet met Dukoff speelt! wat voor ligatuur gebruik jij erbij?
http://www.myspace.com/anzila

dolnet alt+ dukoff

Willem

Hoi Anzy,

Dukoff D5*
Meestal met LaVoz riet Medium Hard.
Rietbinder ziet er precies zo uit als hieronder, maar kan goed van een ander merk zijn, omdat de letters er door de tand des tijds vanaf gevreten zijn. :wink:

Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet