Author Topic: Saxforum meeting 2008 / Saxforum Nieuwjaars borrel.  (Read 27395 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #120 on: 11 February 2008, 11:57:01 »
Ik ben ook helemaal weg van de saxello. Geen scheurijzer, maar juist een warm, rond en klassiek geluid.
Daarbij was zelfs mijn Buffet nog scherp :-D
Als ik daar nog eens geld voor he, de loterij win of wat dan ook.....
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #121 on: 12 February 2008, 01:33:34 »
Ja, ik zag die saxello op je foto's staan, dat lijkt me nou ook een leuke toeter om eens uitgeprobeerd te hebben.
Ik hoop dat die er de volgende keer ook weer is, kan ik hem ook uitproberen...ben wel benieuwd.
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #122 on: 12 February 2008, 19:07:45 »
Mijn Conn 10M heeft net geen rolled toneholes(rth) meer (1949 of zo). Weet niet of dat nu het grote verschil zal zijn want ik heb nog nooit een 10M gespeeld met rth.

Ik weet wel dat ik juist de 10M heb verkozen boven een Conn Chu Berry (met rth) omdat ik bang was dat de Chu te warm zou worden: de 10M was wat feller van klank. Maar dit was allemaal getest met een Selmer SA80D mondstukje...

Vergeleken met de aanwezige The Martin, Super20 en Buescher 400 vond ik de klank van de 10M ook wat kleiner dan ik had gehoopt en verwacht. Ik heb nu ook ervaren dat als de klank te warm wordt je gewoon een iets feller mondstuk kunt nemen (Berg Larsen of Lakey) zodat je eigenlijk alle kanten op kunt. De 10M geeft dan toch wat meer beperkingen.

Ergonomisch is de 10M inderdaad ook niet echt maar ik moet zeggen dat daar nog wel aan te wennen is (en een goede afstelbeurt helpt ook). Wat dat betreft kon je goed merken dat de Super20 van Tony net gereviseerd was: die liep als een trein.

Enfin, zaterdag ga ik weer eens wat uitproberen. Ik zit nog in de periode dat ik gratis kan ruilen. Of het een Martin wordt weet ik niet, het zou ook best eens een Conn Chu Berry kunnen worden.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #123 on: 13 February 2008, 08:32:55 »
Volgens Tony zijn niet alle The Martin Tenors zo goed van klank als die van mij.
Maar dat zou natuurlijk ook in kunnen houden dat Remy niet weet hoe die een The Martin af moet stellen  :twisted:

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #124 on: 13 February 2008, 10:11:45 »
Geldt eigenlijk wel voor alle saxen dat ze onderling min of meer verschillen. Zeker ook de alten van Martin trouwens! Altijd eerst spelen dus.

Ik hoef ook niet perse een Martin te hebben maar wel een instrument dat vergelijkbaar speelt :-D

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #125 on: 13 February 2008, 10:46:33 »
Quote from: "the martin"
Volgens Tony zijn niet alle The Martin Tenors zo goed van klank als die van mij.
Maar dat zou natuurlijk ook in kunnen houden dat Remy niet weet hoe die een The Martin af moet stellen  :twisted:

Nee, niet perse. Er komen daar ook regelmatig saxen binnen die niet door A'Dam winds gereviseerd zijn. Ik heb ook wel eens een the Martin bij Harry Bakker geprobeerd die ik ook niet lekker vond spelen. Wel eens op een the Martin die bij Tim Brennan in onderhoud was en dat ding speelde ook als een beest. Wat me wel opvalt is hoe beroerder ze eruit zien hoe beter ze spelen :)

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #126 on: 13 February 2008, 10:55:04 »
Quote from: "Jeroen Conn"
Geldt eigenlijk wel voor alle saxen dat ze onderling min of meer verschillen. Zeker ook de alten van Martin trouwens! Altijd eerst spelen dus.

Ik hoef ook niet perse een Martin te hebben maar wel een instrument dat vergelijkbaar speelt :-D

En toch heb ik ook wel eens een ladyface in m'n handen gehad waarvan ik dacht "Wow". 't Zou inderdaad heel goed met de afstelling te maken kan hebben. Als er van boven een heel klein lekje zit dan heeft dat al invloed op het geluid. De manier van inspelen schijnt ook veel uit te maken (maar of dat waar is weet ik niet). Dan heeft de stand van de kleppen (meer open of dicht) er ook veel invloed op.

Heb je die 10M gereviseerd gekocht Jeroen?

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #127 on: 13 February 2008, 18:02:19 »
Die 10M komt vbij Harry Bakker vandaan en zou dus wel gereviseerd moeten zijn. De kleppen staan wel erg hoog en die zouden juist op een Ladyface veel lager kunnen worden gesteld zonder afbreuk te doen aan de klank. Maar ik verwacht eigenlijk niet veel verschil in klank na een evt. nieuwe revisie. Wel dat het mechaniek allemaal wat soepeler en sneller loopt.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #128 on: 15 February 2008, 16:06:15 »
Quote from: "Tony"
De manier van inspelen schijnt ook veel uit te maken (maar of dat waar is weet ik niet).

Interessante theorie.
Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk maar als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #129 on: 15 February 2008, 18:03:09 »
een sax hoef je niet in te spelen. Het is geen klarinet...
Wel is het natuurlijk zo dat je je na verloop van tijd aangepast hebt aan de sax. Kortom, jij verandert niet je sax.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #130 on: 15 February 2008, 18:23:59 »
Een nieuwe sax speel je wel degelijk in: het is metaal.
Een nieuwe sax na een paar maanden even nakijken op spanning veren, ingedeukte kurkjes/vilt, losgestrilde schroefjes kan geen kwaad.
2cts

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #131 on: 15 February 2008, 19:03:49 »
Inderdaad. Een nieuwe of net gereviseerde sax moet echt wel ingespeeld worden. Nieuwe polsters waar de toongaten zich in zetten e.d. Pas na een tijdje gaat ie echt lekker spelen.

De vraag is meer, heeft de manier van inspelen invloed op het karakter? Dus een sax die veel voor klassiek gebruikt wordt heeft wellicht een andere "feeling" en klank dan een sax waarmee altijd loeihard gespeeld wordt.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #132 on: 15 February 2008, 19:13:05 »
ik heb geen idee, of deze hypothetische stelling:
loeihard spelen rangschikt de metaalmoleculen anders dan klassiek spelen.
Deze andere rangschikking ZOU de klank kunnen veranderen....of dit voor het menselijk gehoor waarneembaar is???

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #133 on: 15 February 2008, 19:21:32 »
Quote from: "FB"
ik heb geen idee, of deze hypothetische stelling:
loeihard spelen rangschikt de metaalmoleculen anders dan klassiek spelen.
Deze andere rangschikking ZOU de klank kunnen veranderen....of dit voor het menselijk gehoor waarneembaar is???

Zelf gok ik dat het vooral "tussen" het gehoor waarneembaar is ;)

Ik kan me wel weer voorstellen dat met op luid volume spelen het geluid anders is omdat ook de hele body sterker resoneert en dus een bepaald karakter toevoegt. Maar of dat blijvend karaktereigenschap geeft omdat ie "lekker los trilt"? Geen idee.
Ook lastig te meten omdat elke sax zowiezo al een iets ander karakter heeft.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #134 on: 15 February 2008, 19:45:14 »
Een houten instrument moet je met zorg inspelen en rekening houden met temperatuur verschillen. Daar kan hij nl kapot van gaan. Slijtage aan viltjes , kurkjes en polsters is een normaal verschijnsel wat altijd optreed, en zullen ook bij een "ingespeelde" sax regelmatig vervangen moeten worden.
Op een nieuwe toeter kun je gewoon gelijk volluit aan de gang, en dat er na verloop van tijd wat dingen los gaan zitten is ook iets wat altijd wel blijft voorkomen. Mijn koffer bevat gewoon standaard viltjes, kurkjes en schroevedraaiers. Das niks bijzonders. Dat heet gewoon onderhoud en heeft weinig met inspelen te maken. een nieuw houten instrument, als bv een klarinet kun je in het begin maar kort bespelen en dat moet je langzaam opvoeren, anders is de kans op het scheuren van het hout wel erg groot.

en de rest.....klassieke metaalmoleculen....jongens das mij te zweverig, maar ik hoor ook absoluut niet in de alternatieve hoek.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.