Main Menu

wat is wel en niet netjes?

Started by anzy, 06 November 2007, 22:18:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shofar

Quote from: "johnvs"Wist U dat: je op een sax ook heel zacht kunt spelen?

Yep, inderdaad :-)
Dat heb ik ook kunnen ontdekken.

Sinds mijn lerares me er op wees dat het iets zachter
mag, blaas ik ook iets zachter en dat is best te pruimen.

Ik speel in een hoek, altijd met mijn beker gericht naar een dik gordijn die ik ergens overgehangen heb om de weerkaatsing te stoppen van het geluid.

Dat doet best al veel.

Ik heb van niemand geen klachten.

Hoe dan ook plan ik om in ons volgende huis een geluidscabine te bouwen.
Dat hoeft helemaal niet veel te kosten.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Maaarten

toch hoort iedereen je nog, en daarbij vind ik dat je het beste je toon ontwikkeld als je middelhard speelt.

Als je een keer optreedt ofzo, ben je dan niet eens gewend om op een normaal volume te spelen.

Verder zeg ik maar niet al te veel over mijn buren. Ze klagen in elk geval niet meer zo vaak sinds ze een keer te ver zijn gegaan.
Ze zijn in elk geval in 10 jaar 8 keer verhuisd omdat ze overal ruzie maakten. En ze denken dat ik trompet speel. :?

FB

Aahhh..de Tokkies!!!
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Tom

Quote from: "Maaarten"En ze denken dat ik trompet speel. :?

Je klinkt toch niet als een trompet? :-D
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

johnvs

Quote from: "Maaarten"

toch hoort iedereen je nog, en daarbij vind ik dat je het beste je toon ontwikkeld als je middelhard speelt.

Als je een keer optreedt ofzo, ben je dan niet eens gewend om op een normaal volume te spelen.

Ik bedoel héééél zacht spelen, dat is nog altijd beter dan niet spelen.
Aan je toonontwikkeling moet natuurlijk ook gewerkt worden en dat doe je dan op andere momenten.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

EelcoW

Quote from: "johnvs"
Quote from: "Maaarten"

Ik bedoel héééél zacht spelen, dat is nog altijd beter dan niet spelen.
Aan je toonontwikkeling moet natuurlijk ook gewerkt worden en dat doe je dan op andere momenten.

Ik denk ook niet dat dat heel goed werkt. Als je zacht speelt doe je eigenlijk alles anders, behalve de stand van je vingers. De stand van je vingers is maar een enorm klein gedeelte van het totale geheel.

Ik heb een hele tijd gestudeerd met een volume dat zachter was dan ik zou moeten spelen, en dat was heel erg slecht voor mijn toon.

Maaarten

precies. het is gewoon zonde. Je doet eigenlijk niks anders dan proberen er alsnog een toon uit te persen, en je richt je dan niet meer op het ontwikkelen van een mooi geluid.

FB

..zo langzamerhand verschuift dit topic richting "techniek"

On topic (resume):
1) overleg met je buren
2) pas je tijden aan
3) houd rekening met werktijden/leefgewoontes buren/omgeving
4) zachtjes blazen is een optie wanneer je echt even moet blazen (addicted?)
5) Naar mijn bescheiden mening de beste: verbouw je kamer
6) zoek een oefenruimte
7)..
8)...
TopSax saxofoons

Shofar

Quote from: "FB"..zo langzamerhand verschuift dit topic richting "techniek"

On topic (resume):
1) overleg met je buren
2) pas je tijden aan
6) zoek een oefenruimte
7)..
8)...

OOOOOOOF - en nu komt de ultieme tip: stoppen met spelen  :-D

In het geval van Maaarten, stap over naar een trompet, dan kunnen de buren denken dat je mondharmonica speelt
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

FB

Jeee...probeer ik  serieus te zijn, krijgen we dit als ultime oplossing!
 :)
TopSax saxofoons

FB

..ga drums spelen..weten ze dat het nog erger kan en zijn ze daarna blij dat je weer sax speelt..
TopSax saxofoons

Maaarten

Quote from: "Shofar_so_good"
Quote from: "FB"..zo langzamerhand verschuift dit topic richting "techniek"

On topic (resume):
1) overleg met je buren
2) pas je tijden aan
6) zoek een oefenruimte
7)..
8)...

OOOOOOOF - en nu komt de ultieme tip: stoppen met spelen  :-D
wat hebben hun vorige buren gedaan wat wij niet doen  :evil:

Bianca

Je hebt tegenwoordig ook van die saxkoffers (die doe je om de sax heen, en alleen jij hoort jezelf nog, maar die zijn niet echt goedkoop) en saxmutes, van die sponzen die je in de sax stopt om het geluid te reduceren (meestal iets van 50%).
Je kunt ook zelf een spons kopen en die in de beker drukken, maar ik weet niet of dat zo 1-2-3 de juiste manier is... :-D
Ik heb gelukkig nooit geen last met de buren.
Aan de ene kant van mijn huis horen ze me volgens mij helemaal niet, en daarbij zijn ze ook heel vaak weg.

Aan de andere kant van mijn huis zeggen ze, nadat ik gezegd had dat ik in een geisoleerde 'kast' speelde:"Jij bent hartstikke gek!"
En als ik zeg dat ik een hekel heb dat 'iedereen' mij zou kunnen horen spelen, zeggen ze:"Kan ons dat nou schelen, al speel je buiten op straat!"

Ik stop altijd om 22 uur, maar volgens de buren zou het niks hinderen als ik door zou spelen!!!

En de huizen hier zijn ook behoorlijk gehorig hoor!

NSG:
http://www.nsg.nl/index.php?page=38

VROM:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=10054
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Maaarten

Quote from: "Bianca":!:
Ik heb gelukkig nooit geen last met de buren.
Aan de ene kant van mijn huis horen ze me volgens mij helemaal niet, en daarbij zijn ze ook heel vaak weg.

Aan de andere kant van mijn huis zeggen ze, nadat ik gezegd had dat ik in een geisoleerde 'kast' speelde:"Jij bent hartstikke gek!"
En als ik zeg dat ik een hekel heb dat 'iedereen' mij zou kunnen horen spelen, zeggen ze:"Kan ons dat nou schelen, al speel je buiten op straat!"

Ik stop altijd om 22 uur, maar volgens de buren zou het niks hinderen als ik door zou spelen!!!

En de huizen hier zijn ook behoorlijk gehorig hoor!

NSG:
http://www.nsg.nl/index.php?page=38

VROM:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=10054

Nou dan heb je mooi geluk.
Bij mij aan één kant, woont een stel dat alles aangrijpt om ruzie te maken. (die semi-intellectuele tokkies ja)  Met hen is de verhouding dermate verstoord dat ik wel gek moet zijn om geld aan isolatie uit te geven. Want zij hebben ons echt dingen aangedaan (bederf van woongenot door gluren en stalken, materiële en financiële schade, inbreuk gepleegd op de lichamelijke integriteit), echter heeft er nog geen bloed gevloeid dus grijpt de politie niet in.
Voor zulke mensen ga ik niet dimmen, en het stopt de ruzie niet want het enige wat hun leven invulling geeft is; anderen slecht maken en rellen.

Voor de rest in de rij klaagt niemand openlijk tegen mij. Wel kreeg ik een keer mee dat de andere buurvrouw zei van "begint ie weer, ik word er helemaal gek van!!!!" beetje overdreven van haar maar ze ze maken zelf ook herrie met muziek, schreeuwen tegen elkaar en slaan keihard met de deuren om 7.00.  Maargoed, we vallen elkaar niet lastig en ze zijn voor de rest best aardig dus ik mag ze wel.

En aan het einde van de rij woont een buurjongetje van 11 ofzo, die trompet speelt, dus ben niet gelukkig de enige muzikant. Hij begint soms als ik ook aan het spelen ben, muziek maken werkt kennelijk aanstekelijk. Zijn moeder heeft me verteld dat ik goed te horen ben, dus ik besef dat. Daarom speel meestal alleen tussen 4 en 5 smiddags als iedereen druk is met eten koken, en boodschappen doen.
En eigenlijk oefen ik te weinig, dus isoleren is voorlopig niet nodig.

Bianca

Jeumig! Dan ben je 'lekker' met zulke buren!
Ook zo lekker kinderachtig om van elk wissewasje een enorm probleem te maken.
Tja, de politie... :roll:  die komt altijd als het te laat is:"Waarom heb je nou niet eerder aan de bel getrokken...?!"
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax